Jump to content

skoda-auto.bgautozone.bg

Помощ за селенов грец.


maxrpm

Recommended Posts

Здравейте, имам проблем с зарядното на дядо ми. Правено е някъде 70те год, когато е имало селенов изправител M30/24-30 30 амперов е , а трафа си е доста мощен. Дядо още от едно време има навика да си тества зарядното като му даде късо. Сега обаче този селенов изправител се прецака ,заради корозия. Става въпрос за това https://www.pentod.com/product/1509/selenov-mostov-izravitel-grets-m30-24-30-30v-24v-30a.html (сещате се че 192лв за един грец, няма да дам, само защото е "Ретро")

Мога ли да го заменя с друго или въобще с какво е най - удачно да се замени от съвременната електроника, което да издържи на късото от трафа ? Трафа е 10/16V AC , след грец прави 9,60/14,4DC , което след като се закачи за акумулатор прави 13/15++V

P_20180224_154202.jpg

Редактирано от maxrpm
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

 

Мога ли да го заменя с друго или въобще с какво е най - удачно да се замени от съвременната електроника, което да издържи на късото от трафа ? Трафа е 10/16V AC , след грец прави 9,60/14,4DC , което след като се закачи за акумулатор прави 13/15++V

 

 

С нищо не можеш да го замениш.На селеновия изправител достойнството му е че издържа ток на късо.Губиш само тази екстра.И..само това в случая.Но пък е скъп обемен чуплив.И грозен.

Слагаш грец от 35 или 50А от 3 лева и бушон 10 ампера и си готов... А ако сложиш и резистор ще ограничиш и тока и евентуална голяма консумация.

 

Ама тоз сайт обрал боклуците и 60 стинки на резистор щото бил военно изпълнение?!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Добре, ще му сложа предпазител 30А и KBPC5010, но какво може да се направи с напреженията? Да го оставя ли да си живее на 9,60V след греца или да развивам от другата намотка. В смисъл тя си вади 14.4v след греца (сега сложих KBPC2510, това имах на място) това ок , но като закача зареден акумулатор , тегли 10А и бързо качва над 15V , мен ми е ясно че това е защото трафа е прекалено голям , но на дядо няма да му хареса как развивам намотки от траф който в неговите очи си е работил 40 години?

 

Кое е по - добре да ползвам KBPC5010 или грец от отделни диоди? От дете помня че КД2010 грее зверски много, но има някакви други в Елимекс 25 амперови ?

Редактирано от maxrpm
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако сложиш силициеви диоди напрежението ще се повиши, защото загубите в диодите са по-малки.

Направи проба преди да развиваш каквото и да е (вероятно ще трябва да развиваш от вторичната).

Имаш вариант да сложиш допълнителни диоди след греца за да свалиш допълнително напрежението.

Няма начин отделни диоди да греят повече от интегриран грец, при еднакви параметри и условия.

 

Предпазителя го сложи на първичната страна, така ще пази и от други евентуални повреди.

Трудно е да се каже колко ампера да е, 3-5 би трябвало да вършат работа.

Редактирано от chavdarlk
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Добре, ще му сложа предпазител 30А и KBPC5010, но какво може да се направи с напреженията? Да го оставя ли да си живее на 9,60V след греца или да развивам от другата намотка. В смисъл тя си вади 14.4v след греца (сега сложих KBPC2510, това имах на място) това ок , но като закача зареден акумулатор , тегли 10А и бързо качва над 15V , мен ми е ясно че това е защото трафа е прекалено голям , но на дядо няма да му хареса как развивам намотки от траф който в неговите очи си е работил 40 години?

 

Според мен трафа си е добър! Ползваш тази намотка дето вади 14.4 след греца. Ти казваш че при зареден акумулатор дърпа 10А. Това значи че е високо зарядното напрежение.Аз не бих го развивал ами просто ще сложа последователно мощен резистор (след греца) около 1-2-3

ома около 20-30 вата.Подбира се опитно.Примерно при зареден акумулатор при правилно подбран резистор ще дърпа около 0.5-1А някъде. А ако е напълно разреден (тогаз ще дърпа макс консумация) резистора ще го ограничи автоматично да не дърпа повече от 10А.Ако има такъв резистор( правилно подбран) това е буквално автоматично регулируемо зарядно :doubleup: .Бушона на вторичната трябва да е макс 15-20А(30А е много) а на първична не повече от 3-4А.

Така и ще пълни добре и дядо ще е доволен.

Аз бих заложил на готова плочка KBPC5010 с един болт към радиатор или охладител.Кой ще се занимава с отделни диоди?!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Дерта е, че дядото дава на късо преди зареждане. По-добре 2-3 А автоматичен с D крива на първичната въпреки. Не знам под 6 дали има.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Tова попринцип се прави с една крушка 12v 35W , но аз си го реших, слагам kbpc5010, оставям го на 9,60v, купувам един волтметър от Лада, да си гледа кога има напрежение , вземам му от китай 50 бушончета 30А и сме готови .

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако сложиш силициеви диоди напрежението ще се повиши, защото загубите в диодите са по-малки.

Направи проба преди да развиваш каквото и да е (вероятно ще трябва да развиваш от вторичната).

Имаш вариант да сложиш допълнителни диоди след греца за да свалиш допълнително напрежението.

Няма начин отделни диоди да греят повече от интегриран грец, при еднакви параметри и условия.

 

Предпазителя го сложи на първичната страна, така ще пази и от други евентуални повреди.

Трудно е да се каже колко ампера да е, 3-5 би трябвало да вършат работа.

Напротив - обратното - ако сложи Ge диоди,тогава напрежението ще се повиши,защото загубите в диодите са по-малки  :idea:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За Ge диоди изобщо не е ставало въпрос. Такива, особено за голям ток и подходящо напрежение няма начин да се намерят...

Освен това Ge диодите никак не издържат на претоварване.

По-горе сравнявам оригиналния Se изправителя със Si такъв.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 4 седмици по-късно...

Да ползвам темата на колегата за съвет. Намерих си траф който дава 18V AC сложих му един грец и реостат на първичната намотка с който да регулирам напрежението. Без товар глася напрежението на 14V и като закача акумулатора и напрежението пада под зададените 14 но това е докато акумулатора е слаб. В момента в който се позареди и напрежението започва да се покачва доста. Купих готов модул който по принцип е за управление на DC мотор. Махнах реостата на първичната и сложих готовия модул след греца и очаквах като наглася 14V без товар да си останат максималните след закачането на акумулатора, но уви. 

Кажете какво трябва да направя за да стане нормално зарядно за акумулатор. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

. В момента в който се позареди и напрежението започва да се покачва доста. Купих готов модул който по принцип е за управление на DC мотор. Махнах реостата на първичната и сложих готовия модул след греца и очаквах като наглася 14V без товар да си останат максималните след закачането на акумулатора, но уви. 

Кажете какво трябва да направя за да стане нормално зарядно за акумулатор. 

 

Какъв е този модул? Струва ми се че си избрал най сложния е капризен начин.Ако под модул разбираш онази платчица за 3-5 лв която със симистор регулира напрежението няма да стане!!

По закон трафа като го натовариш винаги напрежението "кляка" малко.Това клякане е различно за различните трансформатори и зависи и колко ток се дърпа от него.Управлението през първичната намотка хич не е удачно.Всички управляват вторичната..

Като те слушам така имаш един далеч по лесен и сигурен вариант.

Просто развий 3-10 навивки от вторичната и ще свалиш 18V на около 15 на празен ход. Това е най лесно и сигурно. И работи. На втора фаза вече може да добавиш резистор (или реотана ти) ако е 1-3 ома и става полуавтоматично.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Модула както казах по принцип го дават за управление на DC мотор до 12А и до 30V. Цялото нещо струваше 15-16лв или нещо такова, не помня. Това с развиването на намотките ми е ясно, но никога не съм го правил и не знам дали ще успея без да повредя трафа.  Лошото е, че проблема го има само когато закача акумулатор. 

Какъвто и друг консуматор да сложа всичко се регулира плавно и напрежението не се покачва над зададеното.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В такъв случай, за да има шанс да се помогне, трябват доста подробности...

Например:

- схема с точни параметри на компонентите;

- трансформатора - тип и сечение на магнитопровода, брой навивки на първична и вторична намотка; ако не са известни, поне сечение или диаметър на двата проводника и съпротивление на двете намотки;

- грец - модел и параметри;

- реостат - тип и параметри;

- модул - какъв е този модул, не става ясно;

- акумулатор - тип, параметри, състояние, напрежение преди заряд, по време на заряд;

- с какъв измервателен уред са измервани напреженията - TrueRMS, само средна стойност или нещо друго;

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Параметрите трудно ще ги дам. Трафа не знам от какво е, но има няколко изхода за напрежение. Греца и готовия модул за регулиране на напрежението са купени от магазин за електроника. Реостат вече няма в схемата, ползвах го преди да монтирам готовия модул за регулиране на напрежението.

Акумулатор 85А паднал достатъчно за да нямам разрешение от автомобила да запаля, не съм го проверявал с мултицет точно до какво напрежение е паднал. Задавам 14.4V без товар и закачам към акумулатора. След час време да речем напрежението е стигнало 17V и акумулатора кипи доста. Когато е зареден, напрежението без товар от "зарядното" трябва  да е 9V. При 9V като вържа акумулатора към зарядното и напрежението достига до 14.5V на клемите. Странното е, че напрежението без товар трябва да е 9V , но при това напрежение при паднал акумулатор не започва зареждането. Затова трябва постоянно да контролирам зареждането и да правя корекции.

Не знам дали го обяснявам правилно и дали ме разбирате за какво говоря.

http://prikachi.com/images.php?images/894/9294894A.jpg

http://prikachi.com/images.php?images/899/9294899l.jpg

http://prikachi.com/images.php?images/900/9294900p.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Малко трудно се разчитат надписите, но ако това ще помогне, почти съм сигурен, че трансформатора е от автоматична бариера. Единия комплект изводи са за задаване на скоростта при наближаване на крайно горно или крайно долно положение на рамото. Другия комплект е за скоростта в останалата част от треакторията на рамото. 

И още нещо. Да не забравяме, че акумулатора е един голям кондензатор, чийто капацитет се променя в зависимост от заряда.

Без допълнителна информация, както е казал Чавдар, можем само да гадаем.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Модула както казах по принцип го дават за управление на DC мотор до 12А и до 30V. Цялото нещо струваше 15-16лв или нещо такова, не помня. Това с развиването на намотките ми е ясно, но никога не съм го правил и не знам дали ще успея без да повредя трафа.  Лошото е, че проблема го има само когато закача акумулатор. 

Какъвто и друг консуматор да сложа всичко се регулира плавно и напрежението не се покачва над зададеното.

 

Аааааааааа

Аве пич... Ти не си сложил кондензатор ве.Заради това така става.

Реално ситуацията седи така.Променливо напрежение примерно 15V.След това слагаш греца и мериш постоянно напрежение пак примерно около 15В. Обаче ако сложиш кондензатор(примерно 4700mF) тогаз напрежението е 15х1.41=21.15V  и тогаз това мериш.Просто кондензатора изглажда пулсациите и вече мериш по високото напрежение.

По принцип такова изгладено изправено напрежение се подава на разни регулатори модули устройства.

Ама на акумулатора не му трябва да е изгладено(кондензатор) и е достатъчно само да е изправено(грец)

Обаче самия акумулатор играе ролята на кондензатор.Сиреч напрежението се увеличава до върховата му стойност(х 1.4)

Така че всичко вече изглежда логично.Акумулатора ти кипи щото е прекалено голямо напрежението(което е най лошото за акумулатор).Когато нямаш кондензатор напрежението пак е високо ама мериш ефективна стойност(по ниска) но акумулатора ти пак се товари.Просто му трябва малко повече време и пак ще закипи.

Щом говорим такива основни неща по добре да развиеш намотки.По лесно е по сигурно и нищо няма да повредиш!!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Както начало ми е по лесно да сложа кондензатор. Ако и тогава не стане ще мисля да размотавам от трафа.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Знам, че не се виждат добре надписите на трафа, но да попитам.

http://prikachi.com/images.php?images/894/9294894A.jpg

Клемите вървят в сления ред от дясно на ляво. com-max-min-min-med-max. В момента захранване се взима от двете клеми max и напрежението е 18V. Същото напрежение го има между com и med. Как е редно да го вържа, между com и това от което ми трябва подходящото напрежение или да го оставя така както ми е подадено от самото начало между двете клеми max. възможно ли е да е свързано нещо с тока и затова да е между max взето захранването?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Така....

Като начало ето една по читава картинка http://worota.ru/transformator_CAME.jpg. Почти съм сигурен, че за това става въпрос. 

По принцип вторичната намотка е една с няколко извода. Надписите от COM наляво може да се тълкуват така -  Максимално забавяне, Минимално забавяне/ Минимална, Средна, Максимална скорост. Двигателите на тези системи са 24В и по тази причина м/у COM и тройката клеми напрежението е около 18В. Mishoo е обяснил защо. По-ниско напрежение трябва да има м/у COM и двойката изводи. Те са за ниска скорост. Не знам обаче колко е то.

В крайна сметка вторичната намотка е една - от COM до най-левия Max с междинни изводи.Можеш да замериш напрежението м/у произволна двойка клеми и да си избереш подходящата според аритметиката на Mishoo. 

Успех!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да, точно така е. Com е началото да кажем и натам всяка една клема е някъде от намотката.  Мисълта ми е, че между втората и шестата клема излизат 18V. Както и между първата и третата. При двете положения дали броя на намотките е еднакъв и дали тока ще е еднакъв при различните връзвания на вторичната.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да кажа докъде я докарах. След греца не съм слагал кондензатори, там си има два броя монтирани на модула който ползвам за регулиране на напрежението. Сложих на изхода от модула близо 5000мф Там напрежението след добавянето на кондензаторите се повиши с почти 1V но отново остана проблема след закачване на АБ да се повиши много. Закачих една крушка от 21W паралелно на захранването към АБ и не знам какво се получи, но нещата си дойдоха на място. 

Сега задавам 14.5V без товар и като закача АБ от 6А (принудително разредена до 9V) напрежението пада на 12.8V Тока в този момент не съм го мерил, но така за около 2 часа напрежението се покачва до 14.2V Предполагам ако го оставя да седи още ще се вдигне още малко напрежението, но според мен това му е достатъчно. 

Сега остава въпроса какво прави крушката и дали мога да я заменя с някакъв мощен резистор и какво да му бъде съпротивлението. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За момента не мога да кажа нищо за ефекта от крушката, но пропуснах предния път да спомена, че регулатора за DC мотор почти на 100% дава на изхода си не постоянно напрежение, а поредица от правоъгълни импулси с променлива продължителност, т.н. ШИМ. С това може да се обясни повишаването на напрежението с включване на кондензатор...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.