Jump to content

skoda-club-bulgaria.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Босна и Херцеговина и Черна Гора


Alexandar

Recommended Posts

Края на април, 1 нощувка в Босна и 3 в Черна Гора + 2 допълнителни в Белград малко на гости преди пътуването.
Маршрутът беше: София - Белград - Сараево - Мостар - Благай - Кравица - Херцег Нови - Котор и околностите - София.

Ден 1: Белград - Сараево

Пътят от Белград до Сараево е около 300 км. Тръгва се по магистралата към Загреб (около 70 км) и след това се хваща отклонението за Сремска Митровица. Плаща се пътна такса 190 динара (1,5 евро).
(От София до Сараево таксите са 4-5 евро в Сърбия - 3-4 евро за магистралата от Ниш до Лапово и 1 евро еко такса за преминаване през парк "Мокра Гора".)

Пътят върви по поречието на река Дрина, която е и границата между Босна и Сърбия. В Босна влязох през ГКПП "Мали Зворник". Интересно беше, че след границата, както си караш, се появява огромна табела "Добре дошли в Република Сръбска" и се веят сръбски знамена. Пътуването в Босна беше бавно, но пък за сметка на това много спокойно и много живописно - планини и реки. Почти никакво движение, прилични пътища, като не малка част от тях - перфектни. Останах много приятно изненадан. Няма винетки. Пътни такси има само за магистралата, която е много малко.

Голф 2 явно e на особена почит там. Не бях виждал толкова 2-ки в движение колкото видях за два дни в Босна. Веднага се почувствах като у дома си :)


post-1399-0-77326500-1504770049_thumb.jpg
post-1399-0-80923300-1504770071_thumb.jpg

В Сараево бяхме към 12:00 на обяд. Интересен град е. Много различен от всички останали Балкански столици, в които съм бил. Чисто географски ми прилича на смесица между Пловдив и Тетевен - целият град е разположен на хълмове и същевременно е тесен и продълговат, но тази снимка го описва най-точно:

post-1399-0-56019900-1504770108_thumb.jpg

Църквите и джамиите вървят ръка за ръка, като вторите са доста очевидно по-широко застъпени. На път към Сараево качихме една жена на стоп за около 20 км. Тя ни разказа, че преди не е било така. Тази тенденция се забелязвала след войната през 90-те.

post-1399-0-17880400-1504770146_thumb.jpg
post-1399-0-56234200-1504770163_thumb.jpg

О3 ФЛ пред босненския парламент (вляво). От друг ъгъл много ми прилича на хотел.

post-1399-0-31929300-1504770193_thumb.jpg

Попаднахме на много готино кафе "Тито", пред което беше паркирана още една Шкода:

post-1399-0-48526000-1504770217_thumb.jpg
post-1399-0-02006800-1504770230_thumb.jpg
post-1399-0-18450000-1504770242_thumb.jpg

Още малко снимки от Сараево:

post-1399-0-36554400-1504770279_thumb.jpg

Националната библиотека:

post-1399-0-74949900-1504770299_thumb.jpg

Tипичното босненско кафе. Bosnian coffee set се продава на всяка крачка:

post-1399-0-85805400-1504770326_thumb.jpg
post-1399-0-92344900-1504770353_thumb.jpg

Мога да препоръчам AhMagic Guest House за нощувка, особено ако се пътува до Сараево с кола. Местоположението е супер - на 5-6 минути пеша от стария град и на толкова до нещо като крепост, откъдето се разкрива панорамна гледка. Паркингът за колата е безплатен и е в двора на къщата, а зад каменната стена отляво е някакъв музей и постоянно има охрана. 20 лв./човек на вечер.

post-1399-0-25877700-1504770386_thumb.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Публикувано (Редактирано)

Ден 2: Сараево - Мостар - Благай - Кравица - Херцег Нови

От Сараево до Мостар се качихме замалко на магистрала - около 20 км. Плаща се пътна такса - 2 босненски марки, което е точно равно на 2 лева. Магистралата е перфектна, както и тунелите:


post-1399-0-61882200-1504770495_thumb.jpg
post-1399-0-01407400-1504770516_thumb.jpg

Пътят пак се вие през планини и по поречието на река - Неретва. Голям кеф беше за шофиране из цяла Босна.

post-1399-0-96260000-1504770544_thumb.jpg
post-1399-0-81888200-1504770552_thumb.jpg

Мостар беше пълен с туристи. Стария град, Стари мост и зелените води на река Неретва:

post-1399-0-63301300-1504770585_thumb.jpg
post-1399-0-33061800-1504770592_thumb.jpg
post-1399-0-17111200-1504770598_thumb.jpg

Следващата спирка беше Благай и Дервишкия манастир при извора на река Буна. Намира се на около 15 км от Мостар. Много красиво място. По поречието на реката има много приятни ресторанти и кафенета.

post-1399-0-70033800-1504770646_thumb.jpg
post-1399-0-81633900-1504770656_thumb.jpg

Следващата спирка беше водопадите Кравица. Намират се на около 45 км от Благай. Тук пък по пътя минахме покрай табела "Добре дошли в Херцеговина" и съответно се вееха хърватски знамена. Църквите преобладаваха, а надписите на кирилица по пътните знаци бяха заличени със спрей/маркер, за да се вижда само вариантът на латиница.

Също много красиво място. Плаща се вход - 4 марки на човек. Къпането е официално позволено. В кафенето на самите водопади се предлага само еспресо и капучино, както каза барманът - тук е Херцеговина - няма босненско кафе.


post-1399-0-80331400-1504770698_thumb.jpg
post-1399-0-66725500-1504770710_thumb.jpg

Следващата и последна спирка за деня беше черногорския град Херцег Нови, където беше следващата нощувка. Минахме през Требине и оттам след това влязохме в Черна Гора през ГКПП Ситница. Пристигнахме към 20:30. В Черна Гора, малко след границата, се плаща пътна такса 3 евро за да слезеш до крайбрежието.

Херцег Нови е малък курортен град на Адриатическо море. Има стар град, много приятно местенце.


post-1399-0-21072100-1504770759_thumb.jpg
post-1399-0-80909700-1504770767_thumb.jpg
post-1399-0-19765500-1504770776_thumb.jpg
post-1399-0-21397000-1504770785_thumb.jpg

Tук също уцелихме много добро място за настаняване с безплатен частен паркинг в задния двор на сградата, на 5 минути от стария град и със страхотна гледка от терасата. "Apartment Belle Vue" - 25 лв./човек на вечер:

post-1399-0-10134400-1504770830_thumb.jpg

Редактирано от mRt
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Публикувано (Редактирано)

Ден 3: Херцег Нови - Пераст - Котор

От Херцег Нови до Котор разстоянието е около 45 км. Пътят върви по крайбрежието. Първата спирка беше Пераст - град с население <500 души. В близост до него има два малки острова. Единият от тях беше затворен за посетители, а до другия ни закараха с лодка срещу 5 евро на човек. Странно звучи на пръв поглед, но в Черна Гора официалната валута е евро.


post-1399-0-18911600-1504771079_thumb.jpg
post-1399-0-22244300-1504771093_thumb.jpg
post-1399-0-28743500-1504771102_thumb.jpg

Следващата спирка беше Котор. Тук ми хареса най-много от цялото крайбрежие, a може би и от цялото пътуване. Доста по-голям стар град всравнение с другите градчета по крайбрежието. Имаше доста туристи, но не беше пренаселено. Нито пък и толкова празно както в Херцег Нови. Много приятна атмосфера. Нощувахме в стария град, hostel Old Town, срещу 23лв./човек. Над стария град има крепост откъдето се разкрива красива гледка към залива. Снимал съм само с телефона и съответно вечерните снимки са трагични, но все пак се придобива представа за красотата на Которския залив (наричан най-южният фиорд):

post-1399-0-07046000-1504771138_thumb.jpg
post-1399-0-49221000-1504771144_thumb.jpg
post-1399-0-64167400-1504771150_thumb.jpg
post-1399-0-12000800-1504771157_thumb.jpg

Уникална е комбинацията между море и високи планини.

post-1399-0-32807300-1504771190_thumb.jpg
post-1399-0-94052500-1504771197_thumb.jpg

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Ден 4: Котор - парк Ловчен - Будва - Котор

На следващия ден се качихме от 0 метра надморска височина до 1600+. Хванахме пътя за Негуши и национален парк Ловчен, който се вие над Котор и има 25 обратни завоя. Бях чел, че на 25-тия обратен завой се открива най-красивата гледка към залива. В началото ги броях, но после установих, че всеки завой си е надписан с номер. Пътят е тесен, двупосочен и минават автобуси, но като цяло разминаването не е проблем. Просто трябва малко повече да се внимава. Спирахме на много от тях да се насладим на гледката. На панорамната снимка вляво се вижда и Тиват.


post-1399-0-52034600-1504771236_thumb.jpg
post-1399-0-40290300-1504771244_thumb.jpg

25-тият обратен завой:

post-1399-0-32611200-1504771279_thumb.jpg

След това директно през национален парк Ловчен се качихме до мавзолея на Петът I Петрович. Плаща се 2 евро такса на човек за преминаване с кола през националния парк. Зад мавзолея има панорамна площадка. Докъдето стига погледът се виждат само планини. Входът за мавзолея е 3 евро. Панорамната площадка е достъпна само при заплащане на вход.

post-1399-0-88300100-1504771311_thumb.jpg
post-1399-0-09388800-1504771320_thumb.jpg

Оттам се спуснахме към Будва. Имаше ремонт на пътя и имаше време за една снимка от високо:

post-1399-0-36719700-1504771326_thumb.jpg

В Будва уцелихме някакво събитие - навсякъде из централните части се разхождаха малки деца облечени като кокошки и петли :) Беше голяма лудница, на няколко места движението се регулираше от полицията. Това беше единственото място, където не си бях подготвил къде да паркирам предварително и след четири платени паркинга, в който нямаше нито едно място се прибрахме към Котор. Беглото ми впечатление е, че не съм изпуснал много, но може и да греша.

Втората нощувка в Котор беше в Apartament Ivan. Страхотно място. Представлява втори етаж на къща с огромна тераса с гледка към стария град и морето. Домакините са изключително мили и готини хора. Препоръчвам. 35 лв./човек на вечер с паркомясто пред къщата (малко е тясно, джип трудно ще паркира):

post-1399-0-94997300-1504771400_thumb.jpg
post-1399-0-44825700-1504771409_thumb.jpg

Редактирано от mRt
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ден 5: Котор - София

660 км, 13 часа с две почивки. Магистрала няма, планински път почти през цялото време - дефилета, дерета, серпентини, реки и т.н. Много е живописно. В Черна Гора пътищата също са добри, на места перфектни. Минахме транзит през Подгорица, нямаше време за разглеждане. Навигацията упорито искаше да ме прекара през Косово. Това е най-краткият и най-бързият път до София, но в Косово се плаща отделна гражданска (50 евро) + още някакви щуротии и с малко убеждаване навигацията все пак ме прекара откъдето исках - през Сърбия (Нови Пазар - Прокупле - Ниш - София). Най-лошият участък от целия път (под лош визирам наличие на дупки :) ) е в Сърбия - между Нови Пазар и Ниш.


post-1399-0-44985900-1504771536_thumb.jpg
post-1399-0-44777100-1504771543_thumb.jpg


Статистиката е следната (данни от GPS няма, тъй като си ползвах само телефона за навигация):

Октавия 2, 1.9TDI, 2-ма души и два сака.

изминато разстояние по борд (памет 2): 1930 км
разход по борд (памет 2): 4,4/100
разход по колонка: 4,73/100
средна скорост по борд (памет 2): 54 км/ч
работа на мотора: 35 часа и 45 минути

В Босна плащах с босненски марки. 1 евро = 1,9558 марки => 1 лев = 1 марка. Приемат и евро и връщат в марки на курс 2:1.
В Черна гора само с евро.

Цените в Босна са в общи линии като в България, в Черна Гора също, но в евро.

Цени на дизела:
Босна и Херцеговина - между 1,75 и 1,9 марки
Черна Гора - 1,14 евро

Едно зареждане в Босна (INA около Мостар) и едно в Черна Гора (ЕКО в Котор). В Черна Гора е пълно с бензиностанции ЕКО. В Босна бях си казал, че първата бензиностанция, която съм чувал - спирам и зареждам. След 200 км единствената такава беше хърватската INA и заредих там. Буквално 15 км след това минах покрай Газпром :) Не видях нито едно ОМВ, Шел или ЕКО.


В Черна Гора също няма винетки, както и в Босна
- Носех си големия талон, но не съм го давал и никъде не са ми го искали
- Пътувах с паспорт (така или иначе го имам, а не го ползвам и реших да го разходя). Според сайта на Външно министерство може да се пътува и само с лична карта и в двете държави.
- Стандартната зелена карта, която получих с гражданската важи и за двете държави. Давах зелената карта заедно с талона и паспорта на границите.
- Имах дилема дали да връщам зимните гуми. 6 дни преди пътуването четох, че на места е навалял 20-25 см сняг. До последно търсех инфо какво е положението. Вкрайна сметка пътувах с летните и добре, че така реших. В Босна имаше на 1-2 места много малко сняг извън пътя. Температурите си бяха за летни гуми.
- Всички места за настаняване са резервирани през booking.com
- Hostel Old town в Котор предлага безплатен паркинг, но той е на улицата и ако има място. В стария град няма как да се влезе с кола. Аз направих следното - бях се разбрал с хората от Апартамент Иван да ползвам паркинга им и предния дн (ако е свободен). Чухме се в деня и имах късмет, че хората преди нас бяха без кола и колата я оставих там. Както писах и по-горе, домакините - Мария и Антон са изключително готини хора.


Поздрави

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Наистина много хубав " репортаж" .Само една забележка ... Колега защо не сте снимал Вашата красавица някъде на фона на тази приказни гледки .

Поздрави !

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Супер пътепис!

Отдавна съм замислил пътуване с кола до Босна и Черна Гора и ми беше супер интересно и полезно.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Страхотен фото-разказ! Много полезна информация и ценни насоки. И аз мисля, че вече съм набелязал следващата дестинация за разходка. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Санде, изпозарази форума! :D Нищо, че ми беше показал и разказал, пак изчетох всичко, което си написал, и разгледах всичките снимки. Браво, много добро наистина! Само една малка забележка ще си позволя: В Будва има какво да се види, старият град с крепостта, която е почти в морето, е доста живописен. А като добавим и статута му на място за богаташи (достатъчно е само да се разходиш покрай яхтеното пристанище), аз лично бих оприличил града на Балканското Монте Карло (като атмосфера).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Едни хубави спомени ми изплуваха след каот разгледах темата. Два пъти съм ходил, като вторият път беше сефтето на Шкодата след като я взех. Херцег нови ми е любим град :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Публикувано (Редактирано)


Явка - исках точно стария град да разгледам, но другият път. И аз останах с такова впечатление за статута на Будва. Много са различни с Котор.

@ohboli19 - по две причини - щяха да ме бият, че все като отидем някъде правя няколко снимки на колата. Другата причина е, че вторият ден валя 2-3 часа брутален кален дъжд и колата беше много мръсна. Иначе ми се искаше и на мен.

Радвам се, че намирате информацията за полезна. Това е основната идея на темата. Поздрави! :)

Редактирано от mRt
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Саше, отново перфектен пътепис и фоторепортаж. Благодаря ти!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.