Jump to content

skodaclub.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

4х4 при спускане на лед


mammut

Recommended Posts

Може и да греша, но според мен халдекса си е само в три поколения до момента. Първо поколение 1998-2003. Второ поколение 2003-2007. Трето поколение 2007-????. Интересувал съм се само от 1-во поколение защото карам такова. Процентното разпределение неможе да достигне 50/50%. Максимум 55/45. Всичко друго се постига с контролер с цена около 500 лв. За справка братския форум и по-точно PACO. Разликата в първо и второ поколение халдекси е малко по-прецизната електроника на втория и замяната на електрическата помпа с механична. За трето поколения немога да кажа нищо.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 67
  • Период
  • Последен отговор

Най-много писали в темата

  • PRR

    17

  • b3lq7a

    14

  • mammut

    12

  • ID A

    8

Най-много писали в темата

Може и да греша, но според мен халдекса си е само в три поколения до момента. Първо поколение 1998-2003. Второ поколение 2003-2007. Трето поколение 2007-????. Интересувал съм се само от 1-во поколение защото карам такова. Процентното разпределение неможе да достигне 50/50%. Максимум 55/45. Всичко друго се постига с контролер с цена около 500 лв. За справка братския форум и по-точно PACO. Разликата в първо и второ поколение халдекси е малко по-прецизната електроника на втория и замяната на електрическата помпа с механична. За трето поколения немога да кажа нищо.

Здравей, може ли да покажеш контролер за Халдекс? 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Контролера е при самия халдекс. Изглежда като ECU-то на двигателя. Тока което Стефан показва е само монитор. Имаше една Октавия Скаут 350 + к.с и човека си беше монтирал афтърмаркет контролер, преди имаше и снимки в темата му, като при него имаше само селектор с три позиции. Плюсът е че може да задаваш как и кога да е зацепен халдекса.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

в крайна сметка дайте да обобщим колко поколения на Халдекс има и Октавия1 2001 2002 с какво поколения са.Защото не малко а тотално се обърках

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Четох днес за тия контролери и придобих и малко още информация за Халдекс. Значи 2ро и 4то са близки както 1во и 3то, 4то и 5то са почти еднакви. Голф мк5 е с 2ра и 4та ген на халдекс. Поколение/генерация явно нямат много значение за годините, а са по модели коли на коя каквото и трябва. Има 2 модела афтърмаркет контролери - оранжев(рейсинг) и син(спортен). С по 3 режима са - нормал(офф), икономи(или спорт) и рейс. Цените обаче без монтажа тръгват от 2х лв...Интересен е модела Халдекс с eLSD заден диф, слага се на сааб 9-3Х, който е с мотора на импреза 2.0врх. При мен, на оффроуд режим имам ограничение само на хил асиста до 30км/ч и 3та предавка и на АБС в офроуд моуд до 50км/ч. Не пише че 50х50 разпределението се губи след тази скорост. Явно на Йетито са ми сложили нещо такова. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

след като халдекс 1во поколение е така не вярвам след него да са по лошо напревени и въобще да няма някакво постоянно зацепване на задния мост би било тъпо и глупаво ако са го направили така 

Много ми е странно това. В превод ще означава, че непрекеъснато ще има излишно триене и загуба на енергия. Те дори нивата са я направили с напълно отворен среден диференциал за да има по-ниски загуби... Отделно халдекса не е диференциал, а е съединител, т.е. ако е зацепен дори на 15% непрекъснато ще има триене, греене и бързо износване. Просто не ми се вярва, но може и да греша.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Според мен зацепването на задния мост идва от съпротивлението на дисковете на халдекса, които дори да не са притиснати от налягането, все пак имат някакво съпротивление, защото са доста плътно един до друг. Пък и маслото вътре си има някакво съпротивление. Имам един такъв разглобен и съм се чудил защо са толкова плътно сложени, ама си е факт.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

То и на моторите са с маслени съединители, които са доста "гъсти" и предават част от въртящия момент, но не е повече от 2-3%. Сметката показва, че на 50KW 15% са 7.5KW, което е адски много ...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Четох днес за тия контролери и придобих и малко още информация за Халдекс. Значи 2ро и 4то са близки както 1во и 3то, 4то и 5то са почти еднакви. Голф мк5 е с 2ра и 4та ген на халдекс. Поколение/генерация явно нямат много значение за годините, а са по модели коли на коя каквото и трябва. Има 2 модела афтърмаркет контролери - оранжев(рейсинг) и син(спортен). С по 3 режима са - нормал(офф), икономи(или спорт) и рейс. Цените обаче без монтажа тръгват от 2х лв...Интересен е модела Халдекс с eLSD заден диф, слага се на сааб 9-3Х, който е с мотора на импреза 2.0врх. При мен, на оффроуд режим имам ограничение само на хил асиста до 30км/ч и 3та предавка и на АБС в офроуд моуд до 50км/ч. Не пише че 50х50 разпределението се губи след тази скорост. Явно на Йетито са ми сложили нещо такова. 

И сега какво дали си с 1,2,3,4 поколение няма кой знае какво значение и все пак от 2001 и 2002 1.8Т при Октавия с какво ли поколение на Халдекс е 

Редактирано от mammut
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не от 4то предават до 90% на задния мост, 1-3то са 55 на 45, 2ро 40на60. 4то и 5то са с възможност да се зацепват диагонално като на куатро, и може до 85% от цялата мощност само на едно колело да сложи. Никъде няма пълна информация за тия Халдекс системи. Зачиташ се някъде и после - хоп на др место съвсем различни неща пишат...

Редактирано от b3lq7a
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз не разбирам. Халдекса е дефакто съединител. При напълно зацепен означава, че абсолютно равномерно ще разпределя между предния и задния мост (т.е. все едно няма съединител, а твърда връзка - кардан). Това се равнява на 50/50. Пропускам ли нещо?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

PS: Ето и диаграмата:

 

16660.jpg

Както и да зацепи халдекса, предния мост реално е движещия, а задния може да се включи или изключи. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Някъде по дебелите книги на интернет познанието четох, че с цел безопасност, халдекса никога не е постоянно зацепен. Т.е. Твърдата връзка /100% Кардан/ се избягва. Това мисля, че се постига с никога ненапълното отваряне на клапата на хидравличното масло. Точно това май прави Халдекс контролера т.е краква електрониката и позволява напълно отваряне и затваряне на клапата. Много сложно започна да става май :) Държа да отбележа, че донякъде това са мои разсъждения и вероятността да допускам някъде грешка съществува.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нивата е със заключване на средния диференциал, т.е. все едно става твърда връзка. Ефекта е, че колата веднага тръгва по диагонал. Просто задните гуми бутат повече отколкото предните (по-малко натоварени са, съответно имат по-малко свиване от тежеста, а от там и по-голям диаметър) и се опитват да изпреварят предницата  :sorry: Това поражда доста сериозни напрежения в системата и вероятността от късане на полуоска или друга повреда е доста висока при добро сцепление (примерно на сух асфалт). Затова и се забранява ползването на блокажа при такива условия. 

 

Та, с оглед на горното, е напълно нормално халдекса да е предвиден да не заключва на 100%. От друга страна това пак не обяснява споменатото разпределение 15-85 (предно-задно) :book_1:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Диференциални спирачки, е поне симулация на такива чрез ABS-а. А контролера на халдекса управлява зацепването чрез регулиране на маслото. За новия голф 7 има един рекламен клип за разпределение на силите и накрая се споменаваше, че ако има закачено ремарке, системата пуска въртящ момент към задните за по-лесно теглене.

 

Редактирано от ID A
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Диференциални спирачки, е поне симулация на такива чрез ABS-а. 

Превъртат ти задните колела, които задължително се въртят със скоростта на предните (100% зацепен халдекс, т.е. 50/50 разпределение) и системата натиска спирачката ... Това по никакъв начин няма да прехвърли допълнителен въртящ момент към другия мост. Единствено би помогнало за разпределението на усилията в рамките на същия мост играйки ролята на блокаж на диференциала (EDL). Но пак няма как предния мост да получи по-малко усилие от задния.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Защо не? Ако приемем че халдексът е 100% зацепен, имаме 50/50 разпределение, но ако има три колела без сцепление, EDL ще каже на ABS да задейства спирачките на тези колела. Двигателят все така ще си дава някакъв въртящ момент и този момент няма как да се изпари и съответно колелото на което не е задействана спирачката ще получи този момент. Все пак при 4х4 ABS е винаги четири канален и задейства индивидуално спирачките за всяко колело.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Иво, ако три колела са без сцепление и им задействаш спирачките ... ще загаснеш. Причината - халдекса е заключен, което означава, че блокирането на единия мост, независимо кой, ще блокира и другия - те са заключени. Т.е. в най-добрия случай можеш да задействаш по една спирачка на мост. От друга страна който и да е мост да е с нулево сцепление пак другия ще се върти със същата скорост - двата моста са с твърда връзка. Реално няма да има разлика с който и да е 4х4 с блокиран среден диференциал. Което ме навежда на мисълта, че най-вероятно това 15-85 е маркетингов трик базиран на идеята, че ако предния мост е напълно разтоварен (все едно няма никакво сцепление) то усилието би отишло почти изцяло на задния и от там да кажат 15-85, защото задните колела имат 85% сцепление, срещу 15 задните, то тогава ОК. Но това си е маркетингова измишльотина. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Вчера си играх с 4х4-то на сняг. Полето е с наклон нагоре, пуснал съм оффроуд режим, спрял съм АСР-а и не иска да тръгне със задницата. Пада и муцуната и дотам. Халдекса си е предимно предно ориентиран. Със Субару Форестер 2.5ХТ с ЛСД отзад на такива места по 50см сняг бутах(със същите гуми миналата зима). При опити за дрифт ЕСПто спира всичко при ниски скорости веднага и задницата не мога дс завъртя и да я подкарам на страни. Не я усещам като кола със задно в повече от предно. На офроуд режим си е чист диагонал, не може грам да тръгне със задница, привлачва се странично...

post-7686-0-40064900-1452117443_thumb.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Те реално винаги казват, че остават минимум по 5% на колелата без сцепление и до 85% на това със сцепление. Не съм сигурен, че халдексът свързва директно двата моста и изпълнява ролята на раздатъчна кутия с включена блокировка. Мисля, че задействан халдекс е по-близо до Нива без включена междинна блокировка. А превъртащите колела се озаптяват от ABS-а.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Халдекса си е прост съединител електроно контролиран в маслена баня. Единственото лошо му е ,че не може дълго да приплъзва защото не може да се охлажда същото се отнася и за спирачките и те прегряват а абс помпата не смогва на течност темпертаура  дебит.

При тигуан има копче с което халдекса се заключва колко се заключва само тия тикви от ваг знаят но за да качиш примерно Банско -Шилигарника с ремърке на сняг или ще трябва да се заключи или ще е почервенял или ще си остане само на предно. 

Но като цяло е една добра система за леки автомобили достатъчно надеждна и безпроблемна.

Има и други начини за разпределение на мощоста като при мицубиши супер селект 2 там има централен диференциал който се блокира виско муфа която е електроно контролирана за разпределение на натоварването на предния мост за да се избегне недозавиването.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

... Не съм сигурен, че халдексът свързва директно двата моста и изпълнява ролята на раздатъчна кутия с включена блокировка. ...

Иво, нивата и Субару (че и куп други) са с междинен диференциал. Това на практика означава, че ако едно колело е във въздуха 100% от въртящият момент ще отидат на него. Но заключиш ли междинния диференциал получаваш по 50% от усилието на предния и 50% от усилието на задния мост. Съответно за да боксуваш вече трябва да са без сцепление поне две колела - по едно от всеки мост. Но пък, както вече писах, при заключване на диференциала разликата в скоростта на въртене на двата моста няма с какво да бъде изравнена, получават се напрежения и в крайна сметка някое колело приплъзва.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Вие да не мислите, че при халдекс система няма междинен диференциал? Може да е в скоростната кутия при предния, но задължително го има. Явно не съм се изразил правилно в предното мнение, този диференциал отпред, няма как да е постоянно блокиран, защото непрекъснато ще разпределя въртящия момент 50/50 независимо дали задния мост е свързан чрез халдекса или не. А това би означавало жестоки загуби когато задния мост не е зацепен. По вероятно използват някакъв вид торсен диф за междинен и с увеличаване на зацепването на задния мост, започва да преразпределя все повече момент към задния мост. Освен това халдекс системата е предназначена за леки коли и паркетни сувове, които много много не излизат оффроуд и се движат по асфалтирани пътища, та едва ли допускат перманентно зацепване на задния и предния мост дори и за секунда.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.