Jump to content

skoda-club-bulgaria.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Охлаждане на турбото преди гасене на двигателя


bushido

Recommended Posts

Здравейте колеги. Стана вече половин година карам Суперб 2003 1,8Т и съм страшно доволен от колата. Страхотна машина-особено ми харесва возията, мястото отзад и тишината вътре дори при висока скорост. Наскоро попрочетох някоя и друга статийка за турбините и ми направи впечатление, че препоръчват при по-дълго непрекъснато каране и особено лятото, преди гасене на колата да се оставя да работи за около минутка на празен ход. Целта била да се охлади турбината защото развивала много високи обороти. Трябва ли да го правя- наистина ли може да удължи живота на турбото?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здравейте колеги. Стана вече половин година карам Суперб 2003 1,8Т и съм страшно доволен от колата. Страхотна машина-особено ми харесва возията, мястото отзад и тишината вътре дори при висока скорост. Наскоро попрочетох някоя и друга статийка за турбините и ми направи впечатление, че препоръчват при по-дълго непрекъснато каране и особено лятото, преди гасене на колата да се оставя да работи за около минутка на празен ход. Целта била да се охлади турбината защото развивала много високи обороти. Трябва ли да го правя- наистина ли може да удължи живота на турбото?

 

Желателно е ако искаш да си пазиш колата  ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Турбината се охлажда от маслото. Проблема е не че ще прегрее (като си спрял колата няма какво да е топли повече) а че ще истини неравмомерно и може да има дехормации или образуването на микро пукнатини. Тя самата кола при екстремно кара не и спира сама си пука, особнно аспуха :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много полезна мярка за удължаване на ресурса , така се постига по плавен преход при изстиването на двигателя и този процес

се смекчава/демпфа.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ясно-значи ще трябва да ми стане навик да я оставям да поработи малко след по-дълго натоварване. Колата ми е на сравнително малко км /180000/ за годините си и си личи, че е много стегната. Турбото даже едва-едва се чува като ускорявам по-сериозно та държа да я запазя за по-дълго в това състояние. Другото, което ми препоръчаха е да карам с много тънко масло заради турбината 5/30 и засега не го гори.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това решение, да й дадеш малко да поработи - е разумно!

По-тънкото масло - също е много желателно. И да добавя - пълна синтетика, и то от известни производители. А също така, трябва да е от реномирани дилъри - а не от някакво неизвестно магазинче!

А за турбината - всъщност основния проблем, след като дълго си карал с висока скорост през лятото, не е толкова в загряването на самата турбина.

Тя е направена от топлоустойчиви сплави, или дори от керамика - и не се бои чак толкова от високи температури.

Проблемът е, че като угасиш колата веднага - и смазката, която циркулира в сегментите, обхващащи оста на турбината - остава там, и се закоксува. И като се случи това няколко десетки пъти, да речем - и съответните междини, отвори и тръбички почват да се запълват със закоксувано масло. Поради което вече смазването на турбината се влошава......

И тогава вече почват проблемите!

Тъй че проблемът не е толкова в самата турбина - а по-скоро във смазването й.

Иначе, ако не изключваш мотора веднага, а му дадеш малко да поработи - вероятността от закоксуване на маслото многократно намалява, пък и самото масло успява достатъчно добре да се охлади, и тръбичките и междините не се запълват със гняс.

Не много накратко - но нещата са приблизително такива.  

Редактирано от stivi797
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Турбината се охлажда от маслото. ...., а че ще истини неравмомерно и може да има дехормации или образуването на микро пукнатини. 

 

Първото е вярно - турбината се охлажда от маслото.

Второто силно ме съмнява. Веднъж изключен двигателя той губи доста бавно топлина. Така, че надали ще напука от бързото изстиване. Освен ако не го заливаш с вода ;) За сметка на това горещата турбина гори маслото което се намира на оста. В резултат там се събира една гряс която пречи на доброто мазане. Затова е желателно преди изключване на двигателя колата да поработи на празен ход. Така охлюва се охлажда. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако някои от вас се занимава с генератори, стари модели и нови най-добре ще види разликата. Там проблема е, че за правилна експлоатация в дълъг период от време всеки генератор е желателно да над 70% натоварване. Това предизвиква и доста доброто загряване на торбитаната. В момента нямам снимки, но на открити генератори се вижда как охлува на горещата част е целит на пукнатини и налага честото ( говорим за генератори на 30-50 хил. работни часа) му сменяне , а и баланс. При всички нови генератори е електронно управление при спиране имаш "Cool down" които е различен, това което съм виджал е от 3 до 10 мин. При бърз стоп ( Emergency Stop) няма чакане...

 

Маслото няма как да стои при оста на торбината, защото всички маслени пътища се оттичат в картера. Няма такова място в ДВГ където да има събиране на масло освен във филтъра и картера.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Къде намеси генератори с турбо на кола?!?!?! Освен това никой не казва, че се събира масло, а че го има там! Разликата е огромна. 

 

Темата тръгна към спор с радиото ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз това писах - при тях проблема е по изразен. Няма как да забележиш микро пукнатини на турбото на един автомобил. А тези на генераторите са доста "видни".

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз като тествах новия голф ГТИ и ГТД ,карам с пълна газ по магистралата,пукам го ,ама колкото може,държа доста километри.....и решавам да спра да направя старт от място и той гасне :o .Като е толкова вредно,защо от завода не са го предвидили това.Същото ще се случи и като спреш на бензиностанция за кафе или за каквото и да е :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

 

Проблемът е, че като угасиш колата веднага - и смазката, която циркулира в сегментите, обхващащи оста на турбината - остава там, и се закоксува. И като се случи това няколко десетки пъти, да речем - и съответните междини, отвори и тръбички почват да се запълват със закоксувано масло. Поради което вече смазването на турбината се влошава......

И тогава вече почват проблемите!

 

Стиви, го е написал точно! 

Като си на магистрала и караш продължително с висока скорост, турбото се загрява до червено! Като спреш на бензиностанция и изгасиш веднага, маслото което е в турбото става на боза и прави нагари. Най-кофти е при втулковите турбини. При лагерните не е толкова опасно, но пак не е препоръчително. Повечето турбини се охлаждат и с антифриз. Затова има такива системи - турбо таймери. като изгасиш или изгасне, водна помпа върти водата и така охлажда турбото.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз като тествах новия голф ГТИ и ГТД ,карам с пълна газ по магистралата,пукам го ,ама колкото може,държа доста километри.....и решавам да спра да направя старт от място и той гасне :o .Като е толкова вредно,защо от завода не са го предвидили това.Същото ще се случи и като спреш на бензиностанция за кафе или за каквото и да е :)

Сами точно това са го предвидили - след няколко месеца ще се убедиш. 

Пожелавам ти да минават по-бързо тия месеци  :cheers:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не съм механник, но като рководител съм писал съм около 3-4 протокола за модернизация на генератори. Експертизи от Катерпилар и Солар Турбайн са правени и това е което описват като проблем, стартове достигане до оптимана работа 90-95% натовареност за около 6-8 часа работа и след това спиране до другият ден. Имаме и двата вида турбини, с маслено и антифризно охлаждане, дизелови двигатели и на метан. Съжалявам че главният ми инженер не си пази снимковият материал да покажа... дано да намеря нещо.

Но както казаха колегите може това да не се получава при автомобилите, все пак не съм механник.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Сами точно това са го предвидили - след няколко месеца ще се убедиш. 

Пожелавам ти да минават по-бързо тия месеци  :cheers:

Ами на 1.8т 160к.с. има електрическа водна помпичка,която върти водата,,когато мотора угасне, в турбото и главата.Маркуча от който върти водата влиза първо точно в турбината и от там и в целия мотор.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз питам конкретно за моя-1,8Т 150 коня за да знам какво да правя, но общо взето ако разбрах правилно-не е зле да се оставя да поработи за минутка преди гасене. Ако не помага поне няма да вреди.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

.....-не е зле да се оставя да поработи за минутка преди гасене. Ако не помага поне няма да вреди.

 

Точно колега :doubleup:  Аз лично го правя винаги , дори и след градско каране , въпреки че след 7-10 км едва ли има много смисъл , но нищо не ми пречи .... :sorry:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.