Jump to content

skoda-club-bulgaria.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Цетаново и октаново число на горивото


Recommended Posts

Някой може ли да обясни връзката между цетаново число и повишена мощност?

Или евентуално между октаново число и повишена мощност?

Защото според мен такива няма...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Според мен има връзка между мощността и цетановото число при дизела.

Аз си обяснявам връзката по следния начин:

Ако цетановото число е ниско, горивото не изгаря напълно, от там двигателят пуши, работи неравномерно от което мощността му намалява.

Обратния вариант - ако цетановото число е по-голямо горивото има по-голяма самовъзпламенилост и изгарянето е по-пълно - от там се повишава и КПД и мощността.

Подобно е и положението с октановото число, само че там по високия октан по-трудно се самозапалва.

Ако не съм прав колеги да ме поправят

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз съм "ЗА" добавките и зимата мисля да карам с това:

http://www.bardahl.bg/bg/product/a/5192

Дори и да няма ефект няма да навреди - 0,07лв на литър не е нищо!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами кажи си мнението след това колега.

А за цетановото число:

 

Способността на дизеловото гориво да се възпламенява в двигателя се измерва по скала с мерна единица т.нар. цетаново число. Като еталон за висока възпламенимост се приема веществото цетан (хексадекан C16H34), на което се дава цетаново число 100, а за най-ниска се приема възпламенимостта на нафталина (0). Дизеловите двигатели са пригодени да работят с гориво, чието цетаново число е около 40-50.

За мен връзката между ЦЧ и мощността е следната. По-високо ЦЧ, следва по-бързо възпламеняване на горивото, тоест горивото ще гори по-дълго, от там повече калоричност и повече отдадена мощност.  Така ги виждам нещата аз, ама може и да бъркам.

Ей това не можах да го копирам:

http://download.pomagalo.com/977932/opredelyane+na+cetanovo+chislo+na+dizelovo+gorivo/

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Цетановото число казва не колко бързо ще изгори горивото, а при каква температура ще се запали. Веднъж започнал процеса на горене температурата се покачва лавинообразно (взрив) и на практика вече няма значение цетановото число. С други думи не виждам връзка между цетаново число и мощност.

 

Относно горенето - колкото е по-бавно, толкова по-зле. Причината е че така горивото няма да отдаде навреме енергията си и ще излезне от цилиндъра под формата на горещи газове. Това е и една от причините колите оборудване с газови уредби да са с намалена мощност (горивото няма време да изгори напълно в рамките на работния цикъл), но пък с повишен въртящ момент (на ниски обороти газта изгаря по-добре, а и образуваната смес е по-хомогенна). 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами ,прикачил съм по-горе един пртокол на Техн. Университет София, и там за температура не се говори. Там се говори за различни степени на сгъстяване при които настъпва самовъзпламеняването.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

При съвременния дизел горивото се възпламенява в самия момент на впръскване, даже започва да гори преди да е затворил инжекторът.

При по-ниско цетаново число от необходимото може изобщо да не се стигне до възпламеняване (това разбира се може да се случи предимно при студен двигател и студен външен въздух).

Същото е и при октановото число, но там вместо незапалване може да се случи неконтролирано запалване.

Но и в двата случая връзка с мощността няма или е нищожна (по някакви косвени причини).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Искате да кажете ,че при 91 и при 100 октана няма разлика в мощността на колата? Доста ме съмнява.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Точно това искам да кажа. Друг е въпроса, че почти всички съвременни коли имат детонационен датчик чрез който се изменя предварението, а от там и мощността. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да, мощността може контролирано само да се намали при по-ниско от препоръчаното октаново число, но това не е предмет на разговора.

Доколкото не греша, тук коментираме евентуално "повишаване" на мощност.

Използване на октаново или цетаново число по-голямо от препоръчаното няма смисъл, освен ако използваното "премиум" гориво евентуално има и други предимства или май по-скоро липса на недостатъци.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Искате да кажете ,че при 91 и при 100 октана няма разлика в мощността на колата? Доста ме съмнява.

Ако колата е предвидена за 100 октана и се кара с 91 разликата в мощността ще има! Освен това с по ниския октан риска от стопено бутало е много голям. Обратният вариант - ако е предвидено да се движи с 91 и няма други промени по двигателя (сгъстяване или промяна на предварение) и караме с 100 разлика в мощността може и да няма.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Искате да кажете ,че при 91 и при 100 октана няма разлика в мощността на колата? Доста ме съмнява.

При 100 октана изпреварването може да бъде по-голямо, а оттам и мощността - също е по-голяма.

При 91 октана - съответно изпреварването е по-малко, а оттам и мощността също е по-малка.

А чрез детонационния датчик - ЕКУ то разбира дали има детонация, и ако има - намалява аванса, та да не прогорят буталата!

И естествено, това се отразява и на мощността - обаче и мотора се запазва.

Иначе октановото число косвено влияе и на икономичността - колкото е по-високо, толкова по-икономичен може да бъде двигателят!

Макар че обикновено моторите, които са сметнати за бензин с високо октаново число - не гонят икономичност!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хей - бъркате цетаново и октаново число !

Цетановото число е важно за дизелите - пламнта температура и степен на разширяване.

Октан - за бензините - температура на горене и скороста на възпламеняване.

Цетановото число е важно, но при висики стойности се получават самодетонации - чъкане, а при ниски - непълно изгаряне.

Редактирано от N.Zlatev
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здравеите колеги,

 

за цетановото число нямам какво толкова много да кажа, но мога да споделя информация, размисли и експерименти за октановото...

 

Октановото число е индекс, който показва степен на самовъзпламеняване на бензина, устоичивостта на детонации. Колкото по-високо е октановото число, толкова по-трудно се самовъзпламенява бензинът и толкова по-бавно гори! Така, бензинът с по-високо октаново число(100 октана примерно):

1. Може да се кара в мотори с по-висока степен на компресия ( нови коли, или такива с по-малка горивна камера влседствие на шлайфане на главата на мотора )

2. Може да се използва в тези коли, които могат да коригират ъгъла на предварене на подаване на искарата ( да се възползват от по-дългото горене на по-високо октановия бензин )

3. Може да се използва при мотори, които имат по-топли свещи (такива, които отдават по-малко топлина към блока) и тлеят повече

 

На Мерцедеса (190Е бензин), има една резисторна каскада със съпротивления с 7 положения от 0 ома до безкрайност. Като безкрайност дава предварене на EZL-KAT модула от +6 градуса (максимум предварене), а 0 ома -4 градуса(retard). Според това с какво гориво и какви смеси гориш, можеш да настройваш работата на EZL модула, който управлява картите на горенето ;-) Доста удобно. Когато обедниш сместта през тавата на филтъра на KE-Jetronic инжекционната система и сложиш бензин с по-високо октаново число, можеш да настроиш EZL модула да подава искрата 6 градуса по-рано. Така, заради по-високото октаново число можеш да палиш по-рано впръскания бензин, той се въпламенява малко по-късно и освен това по-бедните смеси се палят по-добре по-рано. Така се усеща невероятна мощност още в ниските обороти - 1500+ .

 

4. Няма смисъл да се слага в кола, която не е предварително настроена да се възползва от по-голямата устойчивост от детонации. Той не е по-калоричен от 91 или 95 октановия бензин!

 

Така че, ако някой си слага 100 октанов бензин и си мисли, че има по-голям мощност на бензинката си, то това най-вероятно се дължи на факта, че 100 октановия бензин се внася от вън, а не е продукт на руския гигант лукойл в Бургас.

 

Много малко са колите, които биха увеличавали аванса софтуерно до тогава, докато не се задейства датчика за детонационно горене.

 

При мерцедеса ми, бедната смес, шлайфаната глава (по-малката горивна кармера - по-голямата комресия), топлите свещи, обеднената смес и резистора сложен на максимално предварене много се харесваше с високооктановия бензин извънграда. За жалост, в градски условия това беше безмислено по ред причини;-).

 

Поздрави,

-Николай

Редактирано от hijacker
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Първо,при режим на ускорение под товар,аванса на запалване се връща-намалява.Сигурно си мислехте че е обратното.Октановото число при някои двигатели направени по-мощни чрез висока степен на сгъстяване/това е най тъпия метод за увеличаване на мощността,но това е др.тема/ е от значение за да не се възпламенява по-рано от ГМТ или предвиденото от системата за запалване време-момент.Когато се запали рано нискооктановото гориво буталото се движи още нагоре и се получават тези удари детонационни и загуба на мощност.

Двигателите -степента им на сгъстяване и системите на впръскване.и запалване се произвеждат и настройват от създателя,инженера на двигателя.Примерно Октавия 3 РС е за горива с октаново число не по-ниско от 95.Ако я караш с 98 или 100 октана,вместо с 95-НЯМА ДА Е ПО-МОЩНА.И няма смисъл да си даваш парите за по-скъпо гориво.Друг е въпроса,дали в България горивото отговаря на посочената стойност за октановото число.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Пропан-бутан - октаново число около 104 , в зависимост на съотношението пропан-бутан. Степента на разширение е по-малка заради по-малката молекула, двигателя генерира по-малко мощност, но пък позволява по-голяма компресия. Температурата на горене на пропана е 1500 С при стандартни условия... може да вдигнеш компресията и повече гориво за да се вдигне мощноста, и колкото издържи бенциновият мотор.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да, за бензиновите двигатели логиката води към това което е написал Сами

Никой нищо не казва за дизелите??

Аз започвам да си мисля, че при дизела може да има повишение на мощността при по-голямо цетаново число само ако двигателят е износен(степента на сгъстяване е намаляла) - т.е двигателят да си възвърне мощността която е изгубил. Връзка между калоричността на дизела и цетановото число не намерих. Ето какво намерих в wikipedia: 

 

In short, the higher the cetane number the more easily the fuel will combust in a compression setting (such as a diesel engine). The characteristic diesel "knock" occurs when the first portion of fuel that has been injected into the cylinder suddenly ignites after an initial delay. Minimizing this delay results in less unburned fuel in the cylinder at the beginning and less intense knock. Therefore higher-cetane fuel usually causes an engine to run more smoothly and quietly. This does not necessarily translate into greater efficiency, although it may in certain engines.

 

 

Оказва се, че по тихата и равномерна работа на двигателя не може да се тълкува като по-висока ефективност, въпреки че в някой случаи е възможно!

Така си мислех и в първият ми пост в темата. :cheers: 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На сдухан дизел, особено на празен ход, сигурно ще има ефект по-високото цетаново число. На читав - надали. Ама това ми звучи като да вържеш с кърпа пробит ауспух ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Степен на сгъстяване и компресия са две различни неща. Някои хора май не ги разграничават ;)

Москвич 2140Д т.е. дефорсирания е предназначен да работи с бензин А86, поради това, че е с по-ниска степен на сгъстяване.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много правилно си забелязал! Осетих се ква глупост написах, но беше късно за едит.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много правилно си забелязал! Осетих се ква глупост написах, но беше късно за едит.

 

Има и още един, ама той не ще да си признае :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Първо,при режим на ускорение под товар,аванса на запалване се връща-намалява.Сигурно си мислехте че е обратното.Октановото число при някои двигатели направени по-мощни чрез висока степен на сгъстяване/това е най тъпия метод за увеличаване на мощността,но това е др.тема/ е от значение за да не се възпламенява по-рано от ГМТ или предвиденото от системата за запалване време-момент.Когато се запали рано нискооктановото гориво буталото се движи още нагоре и се получават тези удари детонационни и загуба на мощност.

Двигателите -степента им на сгъстяване и системите на впръскване.и запалване се произвеждат и настройват от създателя,инженера на двигателя.Примерно Октавия 3 РС е за горива с октаново число не по-ниско от 95.Ако я караш с 98 или 100 октана,вместо с 95-НЯМА ДА Е ПО-МОЩНА.И няма смисъл да си даваш парите за по-скъпо гориво.Друг е въпроса,дали в България горивото отговаря на посочената стойност за октановото число.

Въобще не отговаря, почти навсякъде!

И затова приятелите ми масово сипват по-високооктанов бензин - та белким горивото поне донякъде да се приближи до желаемите параметри! :lol:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 месец по-късно...

Ето тук ясно се вижда разликата между икономичен/перформънс мотор и хубаво, и лошо гориво

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.