Jump to content

skoda-club-bulgaria.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Замяна на досадно бръмчащия зумер на Фелиция преди фейслифта


lent

Recommended Posts

Цел на темата : Как да заменим досадно бръмчащия зумер за забравени габаритни светлини на Фелиция преди фейслифта с този с "по-мек" звук от Фелиция след фейслифта.

 

Предварително ще кажа,че не съм снимал,защото се занимавах 2 дни и хич не ми беше до снимки,което сега го отчитам като грешка,защото нагледно ще ше да бъде много по-полезна темата.

 

Тази операция бях я замислил от доста време,но ето че вече е извършена.

Малко въведение по въпроса:

При всички фелиции със старата маска(без да се има в предвид Пикап и т.н.) т.е. до 1998г. зумера за забравени габаритни светлини се намира в бушонното табло.Малка квадратна кутийка,по-ниска от релетата с отвор в средата и надпис "AKIN".Звука който издава зумера е типично жужащ,подобно на жуженето на дърта муха smile091 Зумера има 3 крака,от които получава захранване и сигнал дали да работи или не.Поради това,че вече почти 3 години се случва понякога да го слушам и откровено казано звука ама хич не ме кефи,реших да се наема да го сменя с този зумер след фейслифта през 1998г.Този зумер е с по-мек и приятен тон,който далеч не дразни така както жужащия.Но тук има малко,но съществени подробности - новия тип зумер не стои в бушонното табло,а е интегриран на платката на таблото с уредите.Която пък платка се различава от тази преди 1998г. по схема и пинове на буксите.Има доста несъответствия и ако се постави направо новата платка без промяна в самата ел.инсталация на колата се получава късо съединение между 2 пина на жълтата букса,от което прогаря пътечката между двата пина на платката.Освен това има и други несъответствия,които усложняват работата доста,ако се премине на вариант смяна на платката на таблото.Защото новия тип зумер след фейслифта следи и дали има някакъв забравен включен бутон от тези под централните решетки на арм.табло.А говорим за една и съща моторизация - 1.3МПИ.Очевидно зумера след фейслифта взима сигнал направо от платката на таблото.

Какво представлява зумера след фейслифта - запоено малко говорителче с импеданс 60 ома,а под него - интегрална схема 14 пина DIL корпус,представляваща 4 двувходови лог.елемента "ИЛИ-НЕ".Освен това няколко дискретни елемента - резистори,кондензатори и ценер и обикн.диоди в ролятана параметричен стабилизатор на ИС и за задаващи честота елементи на ИС.Тъй като архитектурата на платката е такава,че елементите на зумера са в определен не много голям периметър около говорителя и ИС,а буксата,от която взима сигнал - жълтата,е на доста отдалечено разстояние от "бръмчилото" направих следното:начертах принципната схема на веригите не зумера,"сваляйки" ги чрез проследяване и разчитане на платката.Оказа се,че трябват също 3 точки на свързане на зумера,за да работи коректно.тъй като имах такава платка вече за части,реших да направя следното - да изрежа тази част от нея,върху която е зумера с електрониката му.Първоначално с перманентен маркер очертах мястото на срезовете.Тях направих много внимателно с тънък и остър метален лист за ножовка.След срязването си имаме платка на зумер с големина на кибритена кутийка.Подава се напрежение на пиновете за захранване на платката и се изпробва дали всичко е наред.Тук има една особеност в схемното изпълнение,която трябва да се преодолее,инак трябваше платката да се изреже по-голяма,за да събере и стабилизатора на напрежение LM2940,захранващ със стабилизирано напрежение 8 волта изм.уреди на таблото.В случая зумера се нуждае от следните 3 неща,за да работи :

1)захранване +12 волта от вкл.габарити.Това напрежение попада в параметричния стабилизатор,изграден с ценер 7.5 волта и баластен резистор.Това 7.5 волта стабилизирано захранва логическата ИС,която изработва честотата на зумера в комбинация с външните задаващи елементи.Тази честота излиза на пин 3 на Ис и през ограничителен резистор се подава на базата на НПН маломощен транзистор,в колекторната верига на който е включен зумера(схема "общ емитер" на когото това му говори нещо).По тази част промени няма;

2)Верига към бутоните на вратите.Това се явява "масата" на платката.Тя не се свързва директно към масата наавтомобила,а към кабелите,отиващи към бутоните на вратите,които при отваряне на вратите дават към маса.Тук също промени няма;

3)Сигнал "лог.1" към пин 2 за спиране на генерирането на честота от ИС.Само че тази лог.1 се формира по следния начин - +12 волта от контакт се подават на платката на таблото през жълтата букса и влиза в триизводния интегрален стабилизатор ЛМ2940,който стабилизира на 8 волта и тези с тези 8 волта захранва уредите по таблото.Освен това през ограничителен резистор тези 8 волта кацат на пин 2 на ИС,т.е. като лог.1.В случая,за да избегна този интегрален стабилизатор,платката изрязах без него,а добавих ограничителен външен резистор 68kOm/0,25W и тези 12 волта след контакт додадох директно на другия му край.Стойността беше определена експериментално с оглед сигурно спиране на генерациите дори при по-ниско напрежение.При 120кОм вече зумера започваше да се дочува,та прецених,че 68кОм ще бъде достатъчно.По такъв начин избягваме интегралния стабилизатор,който е сравнително отдалечен и ако трябва да го има,то платката ще е доста по-голяма.А само заради една лог.1 няма смисъл да се използва,при все,че е в корпус ТО-220 и с охл.радиатор,който увеличава обема.

Идеята е тази платка със зумера да се вгради в една пластмасова кутийка,а от кутйиката да излезнат само трите кабела,които трябва да се подвържат към определените места на ел.инсталацията.Поради факта,че не ми се нравеше да зачиствам изаолацита на кабелите от ел.инсталацията или да използвам от пластмасовите клеми с прорязване без прекъсване,реших зумера да взима сигнал не от кабели по инсталацията,а от самото гнездо в бушонното табло,където беше забоден стария зумер.При това свързването трябва да е такова,че лесно да може да се възстанови предишното състояние и ако възникне проблем да се изключи зумера,кото се постави "старото куче" на мястото си.Решението измислих по следния начин - понеже гнездото на буш.табло на зумера е с архитектура точно като на 5-изводно автомобилно реле,направих следното:взех едно китайско долнопробно автомобилно.реле с 5 крака за 2 лева,което се разглобява.Отвори го и махнах всичко вътре,останаха само пиновете на релето.Кабелите от кутийката на зумера сложих в шлаух и шлауха през един отвор в капачката на релето вътре в него.Трите кабела запоих към съответните пинове на изтърбушеното вече реле,водейки се от разположението на пиновете на извадения стар зумер.Релето затворих с щракване и го включих в гнездото на буш.табло.Кутийката със зумера разположих в пространството над буш.табло и под жабката - там има достатъчно място и там съм инсталирам DRL модула и модула "TURNMINATOR" за комфорт мигачи.

Накрая - тестване на зумера - ОК,работи все едно Яската го е правил :smt017 Остава вече да се радвам на него,а и хубавото е,че при необходимост мога веднага да изключа "Франкенщайн" и да забода стария зумер.

 

Ако има въпроси,задавайте ги,с удоволствие ще отговарям и ще помагам ако някой се реши на такава серизона стъпка като мен да смени зумера на колата си smile091

 

Успех на всички,които мислят да се захвант smile159

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Голяма процедура. Той и новия зумер не е много приятен та си представям стария какъв е. Аз на моя му сложих едно парче изолирбанд на дупчицата като махах таблото за една крушка да не ме натоварва много.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Стария зумер е направо отврат,то зумерите с вграден генератор дето се продават вмагазините за електронни елементи за по 1-2-3 лв. са по-изчистени като звък,т.е. с по-висока честота ама те пък вече са другата крайност.Затова прибегнах към описания вариант.Инак нямаше да се занимавам.Като сериозен недостатък може да се отчете факта,че се жертва платката,но пък тя остава като резрва от елементи,които ако не дай си Боже се наложи,могат да се използват.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Стария зумер е направо отврат,то зумерите с вграден генератор дето се продават вмагазините за електронни елементи за по 1-2-3 лв. са по-изчистени като звък,т.е. с по-висока честота ама те пък вече са другата крайност.Затова прибегнах към описания вариант.Инак нямаше да се занимавам.Като сериозен недостатък може да се отчете факта,че се жертва платката,но пък тя остава като резрва от елементи,които ако не дай си Боже се наложи,могат да се използват.

Яска , аз пък насадих и на Фелата , и на Голфа ми триизводен зумер от френска кола - Рено ли е , Пежо ли не знам , но

свири много приятно двутонално.

Снимки на процедурата и зумера обаче утре, никак не е трудна. :) s_flag

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Стария зумер е направо отврат,то зумерите с вграден генератор дето се продават вмагазините за електронни елементи за по 1-2-3 лв. са по-изчистени като звък,т.е. с по-висока честота ама те пък вече са другата крайност.Затова прибегнах към описания вариант.Инак нямаше да се занимавам.Като сериозен недостатък може да се отчете факта,че се жертва платката,но пък тя остава като резрва от елементи,които ако не дай си Боже се наложи,могат да се използват.

Яска , аз пък насадих и на Фелата , и на Голфа ми триизводен зумер от френска кола - Рено ли е , Пежо ли не знам , но

свири много приятно двутонално.

Снимки на процедурата и зумера обаче утре, никак не е трудна. :) s_flag

 

ако не те затруднявам би ли пуснал снимки и да опишеш процедурата в темата,защото съм заинтригуван за този двутонален зумер - знам каква е мелодийката му и щом е 3- изводен още по-добре smile159

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

[quote name="lent"

Яска ' date=' аз пък насадих и на Фелата , и на Голфа ми триизводен зумер от френска кола - Рено ли е , Пежо ли не знам , но

свири много приятно двутонално.

Снимки на процедурата и зумера обаче утре, никак не е трудна.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.