Jump to content

skoda-auto.bgautozone.bg

Относно ЧИП-ТУНИНГА


Recommended Posts

Отдавна съм обещал да напиша една леко общо-образователна тема за чип-тунинга.Без да навлизам в подробности с конкретни стойности и на най-"обикновен" език,ще се опитам да дам информация,какво се прави със софтуера на колата. Естествено различните двигатели ,различните компютри си имат своите различия и специфики при препрограмирането.Ще ги разгледам обобщено и най-разбираемо. Дори и с еднакви двигатели,и еднакви компютри,най-често файловете се различават на различните автомобили.Различават се по структура на подредба на картите,различен брой,на картите и т.н.Много по-рядко са еднакви ,отколкото различни. Най-обобщено ще ги разделя на:
-Бензинови без турбо:При тях няма много какво да се направи по софтуера,без преди това да е имало хардуерна намеса,която да доведе до увеличаване на VA-то/количеството постъпващ въздух в двигателая/.Това може да е увеличаване на кубатурата,поставяне на по-големи клапани,портове в главата,разпределителни валове с по-големи фази и възможност за работа при по-високи обороти.Защото знаете ,че мощността е нютон метрите/въртящи моменти/ умножени по оборотите на двигателя.Тоест с едни и същи нютони ,но с повече обороти двигателя става по-мощен......Много задълбах пак....та софтуерно тук може да се зададе по-голямо количество на впръскване на горивото,малко аванс на запалването и увеличаване на ограничителя на оборотите.Общо взето, ако няма хардуерна намеса ,софтуера е леко безсилен. Има добри резултати само при по-големите атмосферни двигатели.
-Бензинови с турбонагнетяване: Тук има които са с механично управление на турбо надува.Те са по-стари и при тях след увеличаването на горивото чрез софтуера,трябва да се вдигне налягането на турбото механично. Или с навиване на вилката на клапана/натягане/,или с друг клапан,който отваря на по-вис. налягане или чрез буст контролерче. Като това се прави при строго следене на съотношението на горивовъздушната смес със сонда. Ако сместа обеднее се получават дупки в буталата.
При двигателите със софтуерно управление на турбо надува, като например 1.8т най-популярния Шкодов двигател се променят сравнително малко карти и се правят лесно. Променят се карти за горивно съотношение,карти за количество впръсквано гориво,карти за сондата-съотношение,за аванса не е нужно да се пипа/там има карти за аванс на средна натовареност и пълна/,и турбо картите,както и лимитери.Лимитери за впръскване по дюти цикъл. Тук особеност е ,че картите за турбото се отнасят не за постигано налягане ,а за степен на работа на клапана на турбината.Малко обратно на дизелите.
-Дизели с роторна помпа. При тях интересното е че софтуера е с повече карти за лимитери по дебитомера.Някои имат сингъл буст валуе лимитер,който е цопнат някъде в софтуера между бинарните числа и трябва да го знаеш,че иначе не може да вдигнеш налягане на турбото, колкото и да променяш картите на турбото и лимитерите му. Други карти освен турбото и дебитомера, са карти според така нареченото"желание на водача"-педала на газта.Следват карти за аванса на помпата,които трябва да се променят. И много важни карти са за напрежението на помпата.Трябва да и се вдигне, но ест.трябва да се знае с колко.....тоест до колко-защото някои софтуери са с по-високо напрежение на помпата, а с по ниски зададени количества на впръскване на дюзите, а други обратно с ниски напрежения на помпата...но това са подробности.Има още карти! Тук е момента да отбележа,че дизелите се правят по-трудно от бензиновите. Има карти-основни лимитери-и те се променят-ако не промениш и тях няма да тръгне никога колата.Има и карти лимитери на турбината по атмосферно налягане  ...../само за отбелязване-е че има дизели с ел.помпи но с чисто механично управление на турбото/Айде да преминем на :
-Помпа дюзите. Тях трябва да ги разделим малко, на такива с и без управление на мощността чрез нютонметри. Едните са с милиграми на впръскване,другите по-новите са с нютонметри. Тези с милиграмите си имат таблици За желанието на водача,за разлика от софтуерите на двигателите с роторните помпи, тук тези карти са мнооого може да са 18 примерно и повече, а картите за дебитомера са по-малко. Тук имаме вече и карти за лимитер по МАП-налягане.И пак си има карти за основни лимитери, карти за турбо, карти за турбо по-температура вече/при роторните помпи няма такива/, лимитерни турбо карти. Има карти за съотношение на гориво-възд. Тук важни карти са картите за предварение на впръскване преди гмт. Те си имат и лимитерна естествено. Тук ключа е да знаеш един коeфицент на преобразуване за да можеш да видиш какво реално правиш. Защото както и при други таблици-стойностите са с неразбираеми числа. При помпа дюзите с нютонметри имаме още повече карти да се правят,освен всички други по-горе изброени,има преобразуващи карти на нютон метри в милиграми, защото при тях всички карти по-горе изброени примерно желанието на водача и другите не са със стойности в милиграми ,а в нютонметри и филма става готин...Тук има също едно много важно число отнасящо се за това колата да не влиза в сервизен режим, щото си вдигнал налягането на турбото. Не го ли знаеш къде е, ще се вдигне налягането/няма да е както при по-горе споменатите да не се вдигне изобщо/-ще се вдигне, но след продължително каране на газ ще влиза в сервизен режим постоянно! Често при тези Компютри едц 16, като особеност може да се отбележи ,че има софтуери без лимитер/карта/ по дебитомер, а са само по МАП. Както и с двете,така и само с една от двете. Друго интересно не се сещам. А,забравих за картите за турбо-мениджмънта. Или така наречени карти за клапан Н75. Такива има както при бензиновите, така и при изеловите. Тези карти указват стойностите на натоварване и разтоварване на турбината. Много важни карти са!!!!! Естествено при тутбините с пром.геометрия тези карти определят ъгъла на лопатките спрямо ротора, а при нормалните турбини определят хода на капачето на гейта.

Някои софтуери при комън рийлите и помпа дюзите нямат таблици за милиграми на впръскване,а се правят по таблици за смеси само.по АФР
Следващите дизелаци са Комън-рейлите. Там ги има пак гореизброените множество от карти, без тези за предварени е на връскване при помпа дюзите, както и напрежението на помпата и за аванса естествено. Няма ги тези, но има доста други отнасящи се за налягането в рейла, както и естествено лимитерни към тях. При дюзи работещи на 1800 и 1900 бара може да се вдига леко налягането,но при примерно най новите ваг автомобилите с едц17 не е особено препоръчително да се вдига с над 50-60бара. При комън рейлите има и таблици за продължителност на впръскване, без които не става тунинга. Отбелязвам, че те не са за предварението на впръскване както при ПД, а за продължителност. Също изискват коефицент за преобразуване за да знаеш кво правиш. Като забележителност може да се отбележи ,че софтуерите на новите комън рейли нямат вече
карти по дебитомер,а са по мап-налягане най-често. Всички дизели с ЕДЦ16 и ЕДЦ17 имат карти за сместа.При някои видове софтуери е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ДА СЕ ПИПНАТ за да тръгне колата.Примерно при 3.0тди при ВАГ.И друга особеност е ,че трябва да се променят много преобразуващи карти...Стана късно,надявам се да съм задоволил любопитството ви и да ви се е изяснило вече в известна степен какво се случва като отидите да си чипосвате колите.И вече с по-голямо доверие ще ходите при колегите тунери да си ги правите.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 месец по-късно...

За да не се притесняват колегите с по-нови компютри,съм направил снимка как се прави компютър EDC17.Хората се притесняват,че компютъра се отваря с нагряване с пистолет за горещ въздух и вътре се запоява.Това доста ги плаши.Но не е толкова страшно,просто това е метода.Не се извършва някаква касапница,а просто се разлепя силикона и се запоява едно мааааалко кабелче върху платката на определено място, с едно мааалко нежно поялниче :D

post-2454-138453469579_thumb.jpg

post-2454-138453469584_thumb.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Няма болежка,увеличавам мощността.За да се прочете интфлаша трябва да се запои пин BOOT на компютъра на колата,към хардуерното устройство чрез което се чете и флашва.Чрез BOOT-а се елиминират чип-тунинг защитите които са поставили производителите.

Иначе самото обработване/промяната в картите/ на флаш файла,дори ми е по-лесно и приятно от на EDC 16.Стига естествено да си го научил как става ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

на този отвореният какво му е била болежката сами :-k ?

 

Чеп-тунинг. То от тука идва името, защото навремето се препояваха "чепове", та и така се нулираха/намаляваха километри... После китайците дойдоха и измислиха всички китайски кабели... И станаха оригинални за чеп-тунинга.

 

Поздрави

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Само че китайците не са измислили "кабел" за последните поколения копютри...а и за да работиш върху компютър с трикор процесор с китайски кабел,трябва да си доста голям мазохист.Ако се изпорти нещо при работа с китайчето,нали трябва да му купуваш компютър на човека.Има си читави хакнати европейски версии,но те са си цифра.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Е да, това е напълно вярно... Че после нито ще можеш да го рекавърнеш, нито да го рефлашнеш... Недай си боже. Иначе за читавите, да... Едно приятелче купи комплекта за 10к евро... За кабелче с преходници и софтуера.

 

Поздрави

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

17ките пак са добре, че не се оре по платката. Тая спойка за активиране на бутлоадера си е направо нежно погалване. За сравнение на старите 15-ки си е живо дране със свалянето на PLCC-тата. Затова 16ка - чист софтуерен тунинг. Закачаш кабела и пишеш. Няма бутлоадери, няма поялници... Е чат пат и там се случват издънки. :lol:

 

Абе Сами, 17ката като я бутнеш така през пина, остава ли отворена или всеки път като искаш да барнеш нещо по картата, трябва по тая процедура? Щото то така тегава работа, сваляй разглобявай, слагай... Ако се прави къстъм изпълнение и трябва да се натъманява, няма как да го направиш от раз.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не остава отворена.Всеки път наново се изпълнява процедурата.Но като знаеш смесите и и съотношенията прави се от първия път перфектно и така....Като знаеш колко ти позволява хардуера на двигателя,си го правиш по него в безопасната зона и няма нужда от проби.Главния ръководител при тунинга е -турбото колко може да поеме.Според него пускаш гориво ,но при едц 17 трябва да се спазва съотношението въздух гориво точно заради дпф-а.А при същата с кола примерно ок 2 2.0 тди ПД може да вдигнеш турбото по-леко,а да пуснеш повече гориво.Така се прави,при тях по принцип,защото турбото е леко претоварено от завода още,а и клапаните са 16 вместо 8 като на 1.9.При 1.9 може турбото да се вдига повече,държи защото VA-то на 8 клапановия мотор е по-ниско в сравнение с 16клапановия.При 1.9 просто е нужно да се вдигне с повече отколкото се вдига на 2.0 16 турбото за да се вкара същото количество въздух в мотора.При 2.0 комън рейла в случая140,турбините са малко по-мощни от на 2.0 140пд.И се запазва лесно това съотношение.Тоест по-не е страшно от към претоварване на турбото свързано с необходимостта за запазване на точно съотношение въздух-гориво заради наличието на дпф.Но тези подробности се знаят от хора които само примерно с ВАГ-автомобили се занимават и са запознати по-задълбочено.Има си доста специфики по принцип.

За да стане по-ясно това за VA-то и турбото при 1.9 и 2.0 ,ще поясня,че примерно едно и също турбо 1749ва на 1.9-131 и2.0-140 при единия двигател може да се надуе повече и въпреки че ще работи на по-високо налягане ,пак няма да е толкова претоварено,колкото при 2.0 16.Просто при 16 клапанов мотор турбото се върти с по-високи обороти за да постигне 1.35налягане,отколкото ако е същото турбо на 1.9 8 клапана.

Подобни специфики си има и при 2.5,2.7 и3.0тди,при 1.8т и т.н.Някои са с по-големи турбини,други с по-малки спрямо мощността на двигателите,някои са с разл.дюзи и т.н.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 месеци по-късно...

Това "говедо" не може ли да се махне и да се сложи права тръба (буксите и тн ако има такива да се прехвърлят)???

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Може,само пара да има :D

Има по него тръбички за диференциалния,който не важи вече и буксата остава изкл.Има темп. дат.,сонди за сместа на тях е хубаво да им се направят места на хенд меид тръбата.А това струва кешовица и много набъбва сметката.Тук не се търси максимален перформанс и мощност,а проблема е че колата е карана с повредена manifold ел. клапа в колекторите и дпф-а е безвъзвратно запушен и повреден.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 8 месеци по-късно...

Вече имам хардуер с възможност,за изтегляне на софтуера от "гадните" Симоси с които са новите 105 коня ТДИ двигатели 1.6 CR вграждани при Фабия 2 фейслифт,Октавия 2. И най-важното е ,че хардуера позволява това да стане по ОБД.Тоест културно,без да се налага интервенция по компютъра.Което пък естествено намалява цената на половина.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 11 месеци по-късно...

Вече имам възможност да ремапвам и EDC 17 и MED 17 -само през ОБД /диагностичната/ букса!

БЕЗ ОТВАРЯНЕ НА КОМПЮТЪРА!    Да живее прогреса.

 

В края на лятото и октавия 3 рс ще може да бъде стресната :) Но с работа на масата все още.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 година по-късно...

Като цяло това горе сичкото може ли да се опрости?

Например безопасно ли е за двигателя (явно да щом го правите) ?

Кой може и колко евентуално би струвал един чип - тунинг?

Знам че има различни тунинги с колко може да се напомпа една кола софтуерно? (1.9 ПД)

При повече мощ ASR-а запазва ли свойте функции или май ше се включва по - често?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.