Jump to content

skoda-auto.bgautozone.bg

Технически въпрос - зарядно за акумулатор


kalata

Recommended Posts

Привет колеги.

 

Етикетът на снимката по-долу е на едно зарядно, закупено през далечната 1987-ма.

 

Едно време помагаше на една 105 L, сега помага на една друга Шкода, а преди няколко часа и на едно Сузуки.

 

Искам да попитам специалистите по електроника: дали от данните на етикета можете да определите колко е оптималното време за зареждане с това устройство на акумулатор с определен капацитет.

 

Например акумулатор с капацитет 36 Ah и пусков ток 180 А.

 

Ей го битовия токоизправител:

 

post-1836-138453429463_thumb.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Точно време за зареждане на акумулатора не може да се даде,поради следните причини :

1.Не се знае точно колко е разреден акумулатора;

2.Зарядния ток при използване на този токоизправител няма да е константа и не може с прости сметки да се определи времето за зареждане.

Иначе токоизправителя при изходно напрежение 12 волта може да се натоварва с ток до 3,5А.Това значи грубо,че за зареждането на един напълно разреден акумулатор с капацитет 35Ач ще е необходио време не по-малко от 10 часа,или ако акумулатора е с капацитет 70Ач - не по-малко от 20 часа.Но това са доста груби сметки.Друг е въпроса,че токоизправителя трябва да осигурява 14 - 14,5 волта напрежение на изхода си.Ако напрежението е по-малко,акумулатора не се зарежда ефективно и живота му намаля по-бързо,защото не може да се зареди напълно или на 90% да речем.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз съм със същото зарядно слагай акумулатора за 5-6 часа после го изключи за два три часа и после може още 4-5 часа.

Иначе машинката е добра върши хубава работа!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тъй като акумулатора има КПД под 100 %, все пак - то времето, за което трябва да се зарежда с това зарядно - трябва да е над 10, или съответно над 20 часа.

Примерно, 12-14 часа за 36 Ач акумулатор, и 24-28 часа за 72 Ач акумулатор.

Но това важи само за изцяло разреден акумулатор - а този вероятно не е такъв.

Значи първо какво трябва да направиш - да го премериш акумулатора.

Ако напрежението е 11.8 волта - това отговаря на 0 % зареденост.

Ако е 12.66 волта - това е 100 % зареденост.

Съответно, 12.35 волта - приблизително отговаря на 50 % зареденост.

Следователно - след като премериш напрежението, смяташ при тоя акумулатор за колко часа ще ти вдигне от това напрежение до напрежението на пълната зареденост.

Примерно - големия акумулатор показва напрежение 12.2 волта. Това отговаря на приблизително 25 % зареденост.

Значи за да го заредиш с това зарядно - ще ти трябват някъде около 16-17 часа.

И за да не претоварваш зарядното, а и акумулаторът да не кипне, ако е от стандартните киселинни - е хубаво зареждането да не е непрекъснато, а да правиш и паузи. Примерно, 2-3 по час, час и половина.

Тогава времето се удължава - но така е по-добре за акумулатора.

И трябва да провериш зарядното - какво напрежение дава при съответния заряден ток, и дали тоя ток се запазва и при горната граница на заряда!

Защото в противен случай можеш да го презаредиш акумулатора - ако зарядното дава по-високо напрежение. И ще оголи плочите. Или, ако е гелов, каквито са новите - ще му намалее ресурсът, и то с доста!

А ако дава по-ниско напрежение - няма да го заредиш достатъчно.

Което ще е по-малък проблем...... Но пак не е желателно и това.

Та, нещата са такива - мери, и после действай.

Иначе, ако изправителят е в ред - ще свърши работа!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако е обслужваем - оставяш го на открито, махаш капачките, връзваш зарядното, ако нещата са наред след 10-15 мин. е започнал да ври, след час-два с ареореометър му отчиташ гъстотата на електролита в клетките. Ако заври веднага- е взел-дал. Ако не заври- също.

Ако след час-два в някоя клетка гъстотата е значително по-ниска от другите и уреда отчита под 1.15 - тоз акумулатор го засилвай за скрап и вземай нов. Ако са приблизително еднакви всички клетки ще го държиш на тока да се сгъсти до към 1.25, да речем че най-слабата може да е 1.22-1.23- ще върши работа. За колкото часове се сгъсти- за толкоз ще е зареден. Достигне ли 1.25 някоя от клетките спирай му тока и го качвай на колата да тръгва с него.

По време на зареждането не пуши и не ползувай никакъв открит огън наблизо и се пази от отровни изпарения. Без нищо не стой там. Деца и незнаещи- по-настрани да бъдат. Киселина ! Капки от нея повреждат всичко, върху което попаднат. При падане на капка някъде мий обилно с вода. След проба мий ареометъра. Пази очите, ръцете и дрехите.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А защо решихте, че това е зарядно за акумулатор? Аз го чета като токоизправител на 12V и много се съмнявам за 10, 20 или дори 30h да зареди акумулатора добре. Просто като качи над 12V (напрежението на стабилизация) тока ще падне драстично и до там smile049

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А защо решихте, че това е зарядно за акумулатор? Аз го чета като токоизправител на 12V и много се съмнявам за 10, 20 или дори 30h да зареди акумулатора добре. Просто като качи над 12V (напрежението на стабилизация) тока ще падне драстично и до там smile049

 

Това е точно както е написал PRR,и на мен ми дадоха един такъв,но в описанието пише ,че е за захранване на апаратури ,радиостанции и др..Без товар дава 16.65 волта,но щом го сложа на акумулатор пада на 12.30 волта .Вътре има и разни платки ,който са за стабилизиране на волтажа.

Този който ми го даде ,също е опитвал да зарежда акумулатори ,но не се е получило.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А защо решихте, че това е зарядно за акумулатор? Аз го чета като токоизправител на 12V и много се съмнявам за 10, 20 или дори 30h да зареди акумулатора добре. Просто като качи над 12V (напрежението на стабилизация) тока ще падне драстично и до там smile049

 

Това е точно както е написал PRR,и на мен ми дадоха един такъв,но в описанието пише ,че е за захранване на апаратури ,радиостанции и др..Без товар дава 16.65 волта,но щом го сложа на акумулатор пада на 12.30 волта .Вътре има и разни платки ,който са за стабилизиране на волтажа.

Този който ми го даде ,също е опитвал да зарежда акумулатори ,но не се е получило.

Иначе казано е трудно да се използва за зарядно, но за възбудител става. Имам в предвид леко да му го "повдигне" на акумулатора (волтажа де)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако пада под 14 волта натоварено може да става само за експерименти.

Ади стига глупости зарядното си върши хубава работа имам го същото от 10 години си го ползвам натоварено дига малко над 16в и автоматично си зарежда акумулатори на 6 и 12 волта

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много популярно зарядно , един траф и един селенов изправител схема Грец. Само дето напрежението на изхода малко е височко , та трябва да се наглежда процеса на заряд.Иначе с малко електроника на база тиристорен регулатор става чудесна регулируема

тока схема и модернизация.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря за обстойните коментари колеги. Наистина пише токоизправител, но си е баш зарядно и работи без проблем вече доста години. Просто се чудех как може да се пресметне времето за зареждане. Сега вече ми се изясни. Иначе го замерих и под товар стига около 13,5 волта - според колегата lent това не е достатъчно. Други колеги споделят, че зареждането е по-ефикасно, ако се извършва на няколко етапа. Оги - благодаря за съветите за безопасност - дано и други колеги да ги запомнят. Хубавото е, че повечето акумулатори вече са необслужваеми и при тях няма опасност от пръски и т.н.

 

Чудех се дали с това зарядно ще може да се извършва дозареждане на акумулатора преди зимния сезон например. Това е важна и полезна процедура особено за коли, които се карат основно в градски режим. Ако батериите са съответно 45 и 77Ah този уред дали ще има сили особено за по-големия?

 

Утре ще ги замеря, за да разбера дали и колко са поотслабнали двете батерии и пак ще подискутираме за времето.

 

Благодаря още веднъж за съветите

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А защо решихте, че това е зарядно за акумулатор? Аз го чета като токоизправител на 12V и много се съмнявам за 10, 20 или дори 30h да зареди акумулатора добре. Просто като качи над 12V (напрежението на стабилизация) тока ще падне драстично и до там smile049

 

Това е точно както е написал PRR,и на мен ми дадоха един такъв,но в описанието пише ,че е за захранване на апаратури ,радиостанции и др..Без товар дава 16.65 волта,но щом го сложа на акумулатор пада на 12.30 волта .Вътре има и разни платки ,който са за стабилизиране на волтажа.

Този който ми го даде ,също е опитвал да зарежда акумулатори ,но не се е получило.

 

Яснооооо - значи при това положение ще се получи недозаряд, и нещата няма да станат.

Но за начално възбуждане - да, вероятно ще стане.

Ами тогава търси зарядно.

Но наистина зарядно - а не просто токоизправител.

Иначе и това ще ти върши някаква работа.... Все пак.

Но при по-големия акумулатор - трудничко ще му качи напрежението.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Я и аз да се поизходя по темата ... та такова затядно имах до към 2 - 2000 и някоя година докато не ми дадоха да заредя един акумулатор вече зареждан на обратно , и смея да твърдя , че това е последното истинско зарядно , което освен всичко друго зарежда акумулатора , а тез нови пръчки с една камара реглажи , изпълнени от китаец с китайска LM 317 стават да си тестваш автокасетофони :mrgreen:

Аз лично докато го имах живо това зарядно 44 Ah акумулатор го блъсках по 12 часа , а по-големи (75-100) съм оставял по 24 , но това дето някой бе написал , че трябва да кипне след 15 - 20 не съм съгласен много , защото ако почне да бълбука клетка веднага значи е леко заминала .

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Зареждането на акумулатора трябва да продължи до тогава, докато на пластините съществува оловен сулфат. Когато той се изчерпа, продължаването на зареждането не извършва вече промени в химичния състав а зарядния ток започва да разлага водата. На анода започва да се отделя кислород, а на катода водород. Този процес се наблюдава като кипене и не бива да се допуска при експлоатацията на акумулаторната батерия, независимо дали става въпрос за допълнително зареждане на акумулатора или при нормалната експлоатация на автомобилната електроинсталация.

Цитирам това от нета, защото ме мързи да пиша надълго с формули и т.н. а и ми попадна на български... Забълбука ли няма вече заряд. Факт! Колкото по-бързо забълбука, толкова по-скоро ще разглеждате офертите за нов.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Дааа , истинско е , трафа си ги носи споко 5А ,

ама LM 317 конккретно е регулируем токоизправител за положително напре жение 1,2 - 37 волта и мах изх ток 1а.

Зареждането на акумулатора е хубаво да става с не филтриран с кондензатор ток , т.е. изправителя да е само с диоди и/или

тиристорен фазов регулатор.

За да го има своеобразния разряд в момента на комутация на двойката диоди от Греца , тоест когато тока е близо до нула.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На подобен траф съм слагал стабилизатори LT1003 или LM338, отдолу подпряни с едно ценерче, и включени като генератор на ток, и съответно монтирани на радиатор. Намират се, и струват 5-7 лева. И си бичат много добре, и си дават 5 ампера - това е ако решите да правите нещо, което наистина да ви свърши работа, а не да си играете със LM317. Иначе и последния също става - но само ако му се сложи един мощен транзистор на изхода, за 10 ампера. И едно токоограничение, за ток 5-6 ампера.

Схеми има колкото искаш - и се прави лесно.

Това е, ако човек иска да си направи наистина прилично зарядно - иначе с тиристори също става, но се настройва доста по-сложно, а трябва да се прави и термокомпенсация.

Докато така токоизправителят става просто един генератор на стабилен ток - и работи много добре!

И после лесно се смята и времето за заряд!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На едно такова съм му изкормил всички карантии и съм му навързал след трафа 1 грец 25А1000В. Струва пари за кафе. При късо и при обръщане на полюси нищо особено не се случва, хвърчат само едни искри. Зарежда безотказно. Поне в това съм сигурен - волт и ампермер съм му връзвал само за тест след като го правих. И на 1 приятел правих същото. Без собствен бушон, без никакви усложнения. Директно жиците оттук и оттам а на греца е с клеми за керамичен плот и жици по 2-3 квадрата първо усукани после калайдисани. Тежи 5 кила, прави до към 5 А- нема нужда от ограничители щото трафа не може повече, напрежението под товар е към 14-15 волта, без товар- към 18-19. Като го закача на гладен акумулатор бръмчи като махленски трафопост. Като се позареди - утихва. Вече съм му хванал цаката и никакво модерно зарядно не ми трябва щото колко ядове са ми образували 2 подобни такива с електроники... По звука го усещам. Ако в началото звука е тих като на заредения акумулатор - тогава незабавно се сменя с нов. И ток не хабя за него дори за проба. Преди мерех с ареометър. Вече и това не правя. То и акумулаторите вече не могат да се бъркат. Но и никога не зареждам без причина. Колите имат каквото трябва за таз цел. ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На едно такова съм му изкормил всички карантии и съм му навързал след трафа 1 грец 25А1000В. Струва пари за кафе. При късо и при обръщане на полюси нищо особено не се случва, хвърчат само едни искри. Зарежда безотказно. Поне в това съм сигурен - волт и ампермер съм му връзвал само за тест след като го правих. И на 1 приятел правих същото. Без собствен бушон, без никакви усложнения. Директно жиците оттук и оттам а на греца е с клеми за керамичен плот и жици по 2-3 квадрата първо усукани после калайдисани. Тежи 5 кила, прави до към 5 А- нема нужда от ограничители щото трафа не може повече, напрежението под товар е към 14-15 волта, без товар- към 18-19. Като го закача на гладен акумулатор бръмчи като махленски трафопост. Като се позареди - утихва. Вече съм му хванал цаката и никакво модерно зарядно не ми трябва щото колко ядове са ми образували 2 подобни такива с електроники... По звука го усещам. Ако в началото звука е тих като на заредения акумулатор - тогава незабавно се сменя с нов. И ток не хабя за него дори за проба. Преди мерех с ареометър. Вече и това не правя. То и акумулаторите вече не могат да се бъркат. Но и никога не зареждам без причина. Колите имат каквото трябва за таз цел. ;)

 

И това е вариант всъщност...... Колкото по-просто - толкова по-добре!

И ако акумулатора е наред, а и ако колата се кара редовно - няма нужда от подзаряд.

Обаче ако не се кара редовно - няма как, трябва си!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако не се кара се припалва да поработва на седмица веднъж за 5 мин. По-интересно мисля е ако колата има друг проблем и не може да пали заради него. В такъв случай акумулатора е прибран в гаража и го зареждам на 2-3 седмици веднъж, за не повече от 2-3 часа. Слушам звука на зарядното и след като го откача - час след това му меря напрежението. Ако е 12,5 в или повече го оставам за още 2-3 седмици. Ако напрежението е по-малко го закачвам за още 2 часа.

 

п.с. Ако се съмнявам в гъстотата- връзвам му една крушка 12 V 20 W докато жичката заприлича на умиращ фас след което правя пълен заряд според правилото време=капацитет/ток. Но това много рядко се случва.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако не се кара се припалва да поработва на седмица веднъж за 5 мин. По-интересно мисля е ако колата има друг проблем и не може да пали заради него. В такъв случай акумулатора е прибран в гаража и го зареждам на 2-3 седмици веднъж, за не повече от 2-3 часа. Слушам звука на зарядното и след като го откача - час след това му меря напрежението. Ако е 12,5 в или повече го оставам за още 2-3 седмици. Ако напрежението е по-малко го закачвам за още 2 часа.

 

п.с. Ако се съмнявам в гъстотата- връзвам му една крушка 12 V 20 W докато жичката заприлича на умиращ фас след което правя пълен заряд според правилото време=капацитет/ток. Но това много рядко се случва.

 

Абе, не разчитам на светенето на жичката - ами меря, и действам!

Покаже ли 11.7-11.8 волта - значи акумулаторът е достатъчно клекнал!

Хората затова са измислили мултицетите - за да ги използваме! :mrgreen:

Пък ги имам и няколко - та защо да ги икономисвам?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тази тема е много широка, защото на пазара има много различни акомулатори и още повече зарядни. Няма да давам съвети, само ще кажа, че ако акомулатора е откачен и е под 10,5 V е мъртав и по-добре го занесете в сервиз ( и то добър и се молете да знаят как да го съживят), а ако при зареждане на зарядно или когато е в работеща кола е над 14,5 V - то вие го прежареждате и много бързо му скъсявате живота.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

При мен се появи претрисане при палене сутрин, на студен мотор. Реших, че тока й е малко, а и зима иде... Проверих, оказа се, че акумулатора има напрежение 12,05V някъде. Карам само градско, напоследък. Оригинален е акумулатора, с колата си дойде, Varta 61ah 330A (3-годишен и никога не съм го зареждал, не съм знаел, че трябв да се прави това преди зима).

Ето такъв е, необслужваем тип:

$%28KGrHqF,!hUE+8,SFZEcBQg-OqgpNw~~60_35.JPG

 

Разбира се, прочетох малко и ми се стори, че е за зареждане. Извадих го, включих го за около 20 часа със същото зарядно (от 87-ма в началото на темата), вдигна от 12,05 на 13,80 и нямах повече време да го зареждам. Токоизправителчето го зареждаше с около 2.8 ампера, след 12 часа падна на 2,1 ампера, а след 16 часа падна на 1,8 ампера, при напрежение 16,65V. Изключвал съм го един-два пъти да престои без зареждане. Гледах го, че тогава от 14v пада на 13v и малко и така до половин час падаше до 12 и нещо... Докато накрая след целия цикъл на зареждане не закова на 13,80v и го спрях. Сложих го в колата, след като 1 час беше изключен от зареждане. Замерих го на място 13,80v - запалих - уж запали по-лесно от преди, ама не беше толкова студено колкото сутрин... гледах, че при врътване на контакт ми пада до 12,60v... При палене на 11 и нещо. След това алтернатора ми показва 14,05v. При пуснати всички консуматори на максимум, пада до 13,80 и след това алтернатора го вдига на 14,05 за кратък момент до 14,60, но това при подаване на лека газчица и след това нормализира.

 

Правилно ли съм направил, че още не се чувствам сигурен? Но пък, малко се позареди и уж ще изкараме зимата, без много зор...

 

Поздрави

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.