Jump to content

skoda-club-bulgaria.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Таймер 555


warfather

Recommended Posts

Много се изписа за тия законови разпоредби и за това смятам да мина на вариянта с таймер 555. Има подобна тема в фолксваген форума, но аз ще ползвам друга.

Взаимствана е от http://aurorah.proboards.com/index.cgi? ... read=24333

 

Схемата е следната

 

555timerdelay.jpg

 

Днеска си купих елементите за нея

1. Таймер 555 - 890091.jpg цена 0.30 лв.

2. Кондензатор 450mF 25v - 1345623305.jpg цена 0.10 лв.

3 Съпротивление 20к - resistor_20K.jpg 10 бр. цена 0.05 лв.

4 Диод 1N4007 - 1N4007.jpg 3 бр. цена 0.20 лв.

5 Реле 12в 40А - 10036875.jpg цена 2.90 лв.

 

 

По схемата за 30 минути с поялника и малко калай сглобих всичко. Захраних системата с едно токоизправителче на 17 волта 500 мА и след 11 секунди релето затвори. При мен излезе проблем с това че грее релето и то прилично. Съмнения за този проблем са в 17 волта или в това че за опита ползвам 25А реле. Нямам идея защото съм скаран доста с тоците но утре ще го закача в колата да видя как ще се държи. Идеята беше да се докара релето да затвори след определено време а то сега е 11 секунди. При което на клема 30 примерно се закача захранващия кабел + от ключа за фаровете а на клема 87 се закача кабела + който излиза от ключа и отива към фаровете. Взема се + след контакт може да се ползва захранващия кабел на габарите и да се закачи там цялата схема също има и - който е на ключ за фаровв и така всичко може да е до ключа. При подаване на контакт в ключа на фаровете + на габарите се захранва с което заработва системата която след 11 секунди ще затвори релето и ще пропусни директно тока към фаровете при изключване на контакт спира веднага. Имам идея да добавя още едно реле нормално затворено/отворено с което да командавам автоматичен режим/ръчн режим за ключа на фаровете.

 

Приемам идей съвети и каквото се сетите.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тая схема ти спестява само едно - гасненето на фаровете по време на самото палене на двигателя. Аз лично бих предложил директно да си вържеш релето към + който го има само на контакт. Самото реле не мисля, че харчи кой знае колко, та можеш да го вържеш на доста места. Това естествено, ако си с обикновени крушки, а не с ксенон.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това което казваш е така и ikonoma го беше описал в друга тема, но аз искам да се палят след определено време не след като запали двигателя и т.н. И с промяна на резистора може да се променя това време.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Играе роля на таймер , защото зависи от скоростта на пълнене на кондензатора ... ако сложиш 1000 микро или 40К резистор времето ще се удвои , а ако колата е снабдена с реле за късите просто сложи едно дребно реле до 5А за шунтиране на ключа и още едно , което да гаси схемата при палене на фаровете от ключа .

Инак с такова чудо едно време бях сглобил даже аларма за колело :mrgreen:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Загрява намотката на релето заради протичащия през нея работен ток , при захранващо напрежение от около 17 волта той е доста - по - голям от тока на затваряне на котвата на релето ( за автомобилни 12 волтови такива той е от порядъка на 80 - 100 милиампера.)

Аз се учудвам за друго - много схеми съм лепил с таймера 555 , но не знаех ( или не предполагах) , че буфера на крайния му транзистор издържа такъв ток , аз задължително поставям разтоварващ биполярен или MOS транзистор.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Толкова ли е сложно да вземеш един ключ газ/бензин за 10-20лв и да го пернещ на фаровете. Прекрасен е за старите модели. Толкова теми за глупости.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Толкова ли е сложно да вземеш един ключ газ/бензин за 10-20лв и да го пернещ на фаровете. Прекрасен е за старите модели. Толкова теми за глупости.

Човека иска качество и стил smile159

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Толкова ли е сложно да вземеш един ключ газ/бензин за 10-20лв и да го пернещ на фаровете. Прекрасен е за старите модели. Толкова теми за глупости.

Човека иска качество и стил smile159

 

Да де. Никой не говори за цък-цък. Ел блоковете. Получават инфо за запален двг и палят. Пак го маскираш някъде и може да го ползваш за блокаж на паленето даже.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да де. Никой не говори за цък-цък. Ел блоковете. Получават инфо за запален двг и палят. Пак го маскираш някъде и може да го ползваш за блокаж на паленето даже.

Ванка , много е удобно така , ама има една мъничка подробност - слабичък е контакта на реленцето за 2 крушки по 55вата , ако шунтираш директен включвател на фаровете , на който се разчита за целия

ток.

Иначе за японки 105 /120 , Фавота , Формани , Фели е супер решение - точно на тебе няма да го казвам , на 105/120 след 1983г

има релета , а останалото упоменати шкоди са с реле по линията на фаровете smile027 s_flag

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Заповядай , warfather - и прости за извинението , и мен ме спукавт от поръчки за DRL - и за всякакви МПС.

Питай ако има нещо , обяснявам с удоволствие , нали преподавам тези науки. s_flag Препоръчвам ти да поставиш качествено марково реле със съпротивление на намотката 80 до 100 ома.

Сега се сещам че схемата е оразмерена за миниатюрно херметизирано реле с ток на задей ствие около 30 мА и R =200Ома

Посредством транзистора се разтоварва буфера на таймера 555.Ето ти и схемата:

 

sam0540md.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Обаче добавеният транзистор инвертира изхода на таймера!

Ще трябва да се разменят контактите и да се използва нормално затвореният контакт.

---

Аз бих използвал общ емитер с PNP транзистор и реле към маса за да се запази логиката.

Друг вариант е емитерен повторител с PNP транзистор.

 

За съжаление в момента нямам възможност да кача схема...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Обаче добавеният транзистор инвертира изхода на таймера!

Ще трябва да се разменят контактите и да се използва нормално затвореният контакт.

---

Аз бих използвал общ емитер с PNP транзистор и реле към маса за да се запази логиката.

Друг вариант е емитерен повторител с PNP транзистор.

 

За съжаление в момента нямам възможност да кача схема...

Не я инвертира , краче 3 на таймера е колектора на NPN транзистор ( буфера на таймера 555). При буфериране с външен NPN транзистор потенциала на изхода на 3 - то краче е положителен спрямо маса , така че прави си warfathrer спокойно схемата!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Обаче добавеният транзистор инвертира изхода на таймера!

Ще трябва да се разменят контактите и да се използва нормално затвореният контакт.

---

Аз бих използвал общ емитер с PNP транзистор и реле към маса за да се запази логиката.

Друг вариант е емитерен повторител с PNP транзистор.

 

За съжаление в момента нямам възможност да кача схема...

Не я инвертира , краче 3 на таймера е колектора на NPN транзистор ( буфера на таймера 555). При буфериране с външен NPN транзистор потенциала на изхода на 3 - то краче е положителен спрямо маса , така че прави си warfathrer спокойно схемата!

Външния транзистор със сигурност инвертира сигнала на краче 3, с други думи 0В на краче 3 (отпушен вътрешен буферен транзистор), запушват външния транзиатор и на колектора има 12В. По скоро тук е въпрос на логика. Дали 0в или 12В на краче 3 трябва да задействат релето?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Схемата която е дал warfather си работи много добре не мога да разбера защо трябва да се слага допълнителен транзистор при положение че таймерът 555 си се затопля съвсем малко в момента тая схема съм я оставил да работи повече от половин час и интеграла е съвсем леко затоплен да не кажа изобщо. Пробвах и схемата с транзистор както я е дал fulcrum работи на обратно ( в смисъл релето е затворено докато изтече времето после то се отваря ) за да работи както трябва транзисторът трябва да е "прав" (PNP) и тогава интеграла 555 загрява доста повече отколкото като е без транзистор. Пробвах я и с "прав" транзистор BD240C с такъв разполагах работи точно както трябва да е, но както написах по горе интеграла грее доста повече отколкото като е без транзистор.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мдам така е както казава колегата, но при мен по 1 схема си грее яко и релето и 555 при втората при подаване на + и - релето затваря и след определеното време отваря. Открих още една схема от този сайт http://www.bgaudioclub.org/showthread.php?3101-%D0%A1%D1%85%D0%B5%D0%BC%D0%B0-%D0%B7%D0%B0-%D0%B7%D0%B0%D0%B1%D0%B0%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D0%BE-%D0%B2%D0%BA%D0%BB%D1%8E%D1%87%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5-%D0%BD%D0%B0-%D0%9E%D0%A2

Всичко сработва перфектно до момента в който релето ми започва да грее. Релето е Cartier 12V 25A свалено е от кола и си е оригиналното не някой китайски ментак. Не съм пробвал с други релета как ще е за това не мога да кажа за момента дали е там проблема или нещо друго по това което аз сглобявам. Схемата която е дадена сработва на 10 секунда и фаровете се включват без проблем. И без свързани фарове пак си грее и с тях още повече. Пробвах и с едни светодиодчета които включвах със схемата но пак си грее.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

на всички схеми съм пробвал и релето си грее и го пробвах в колата отделно го замервам с мултицета до него ходи 12 в и аз не знам може нещо друго да е но първо ще пробвам с друго реле

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Загряване може да се получи, ако 12V за бобината на релето са на пулсации. Ама това може да си види само с осцилоскоп.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

по схемата на warfather която е дал в самото начало на темата при захранване на 14.8V и реле на 12V с 400 Ома съпротивление не загрява в продължение на 2 часа единствено 555 си променя температурата и то съвсем леко почти не се усеща с пипане

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

по схемата на warfather която е дал в самото начало на темата при захранване на 14.8V и реле на 12V с 400 Ома съпротивление не загрява в продължение на 2 часа единствено 555 си променя температурата и то съвсем леко почти не се усеща с пипане
Така е , ама на реле с R на намотката 400 ома никак не може да се разчита , през контактите му премини ава сумарния ток на 2 -те къси светлини , той е приблизително 10А.

Контактната с- ма на такива малки херметизирани релета с основно предназначение за автоматиката е твърде слабичка за такъв

ток , а и режима на такива устройства е продължителен.

Така че слагайте маркови автомобилни релета , пък били те и втора ръка

Е как няма да не грее таймера 555 с такова реле ( с R на намотката 400 ома) , то по закона на Ом се виж да ясно тока му на задействие, ама на стандартно автомобилно с R = 80 ома - просто няма как , буфера на 555 е само 100 мА.

С такова дребно реле такова отговорно у - во като автоматичен вкл . на фаровете - просто забравете.Буферирането на 555

с външен транзистор е абсолютно задължителна, иначе за такива дребни релета - съгласен съм , става и без буфер. s_flag smile027

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Еми аз слагам такова малко реле до 7А което управлява 2 релета по 40А едното за габарита другото за късите светлини не съм и мислил да слагам такова малко реленце за фаровете дирекно просто това реленце управлява големите за да не се товари самия интеграл пък и става с малко реле с две независими вериги ако самата верига на фаровете минава през големи релета

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.