Jump to content

skoda-club-bulgaria.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Как колата ви да консумира по-малко гориво.


Recommended Posts

КАК КОЛАТА ВИ ДА КОНСУМИРА ПО-МАЛКО ГОРИВО

 

Когато попитали шопа как успява да икономисва гориво, той отговорил :

- Елементарно – като не карам колата!

Това е в кръга на майтапа.

Само че колата сте си я купили за да я карате, нали? Обаче цените на горивото ви излизат солени, така ли?

 

Ами ето долу няколко съвета, спазването на които ще направят цените доста по-поносими. И като цяло ще можете да карате доста повече километри – а нали именно това е и целта.

 

И така :

 

1. Карайте колкото се може по-равномерно и не давайте нито много, нито малко газ – това е първото и най-основното правило. Защото ако първата половина от пътя се тътрите едва-едва, а през останалата карате като Шумахер – горивото, което сте спестили през първата част, ще го издухате през ауспуха през втората. И няма да има никаква полза от такова каране.

Затова хванете някакво средно темпо – и го поддържайте. А и наблюдавайте какво става пред вас, което също ще ви помогне при карането.

 

2. Не настъпвайте газта по нанагорнището – особено ако то е по-стръмно или ако е достатъчно дълго! Защото тогава моментният разход може да скочи неколкократно! По-добре задръжте педала на газта в някакво средно положение, при което скоростта пада минимално, и го натискайте чак когато колата преодолее най-високата част на баира. А ако сте свикнали да натискате точно преди колата да стигне тази най-висока част, тоест когато скоростта е намаляла най-много – помнете, че това води до особено голяма консумация на гориво!

И в тоя ред на мисли – не форсирайте газта в планината. Да, понякога е много приятно да се кара бързо по завоите. Но когато колата се качва нависоко – а тя не е никак лека, и още повече когато е добре натоварена – тогава се хаби доста повече гориво, отколкото при движение по равен път. Отделно, че при завой и съпротивлението на гумите е много по-високо – и това допълнително увеличава разхода на гориво. А има и друго – при голяма надморска височина смесеобразуването в цилиндрите се влошава, а това също увеличава разхода.

 

3. Употребявайте спирачки най-вече при необходимост – а иначе спирайте със двигателя. И избягвайте да пускате колата по инерция – защото дори и при сух път това не е безопасно! А освен това, когато използвате двигателя като моторна спирачка – той в повечето случаи хаби по-малко гориво, отколкото когато работи на празен ход!

 

4. Скоростите следва да се превключват на по-горна предавка при колкото се може по-ниски обороти на двигателя – което ще рече, че двигателят е желателно да се намира във възходящата част на кривата на въртящия му момент, или в неговото плато – защото именно там той консумира най-малко гориво.

При повечето съвременни дизели тези обороти са 1600-1900 об/мин, при по-старите бензинови двигатели ( с многоточков или с моно инжекцион ) – около 3000-3500 об/мин, а при новите FSI двигатели ( тоест тези с непосредствено впръскване, в това число и турбинираните ) – 1800-2500 об/мин.

Тоест – гледайте да превключите на последната предавка още при 60-70 км/ч.

Като тези стойности важат най-вече за загрял двигател!

 

5. Круизконтролът понякога помага за поддържането на средната скорост, с което допринася за икономисване на гориво – но понякога има навика да ускорява колата при нанагорнище, което води до повишен разход. И ако случаят е такъв – по-добре не разчитайте много на него и го изключете.

 

6. Основното нещо при ускоряване на автомобила е да УСКОРЯВАТЕ ПЛАВНО! Но не ускорявайте прекалено дълго – защото колкото по-продължително време ускорявате, толкова повече гориво ще изхабите.

 

7. Освободете колата от излишните дреболии, които заемат място и които тежат в багажника. Зимните вериги, чувалчето с пясък, пълния комплект с инструменти, старата ви палатка и всякакви други такива неща – спокойно можете да ги оставите в мазето. Защото 80 килограма допълнителен товар водят до 0.15-0.2 литра разход отгоре!

Иначе си оставете само най-необходимото – все пак 4-5 ключа, няколко крушки, 1-2 свещи и други такива няма много да натежат – а могат да ви бъдат от съществена полза.

 

8. Ако багажникът върху покрива не ви е необходим – по-добре го демонтирайте, защото доста влошава аеродинамиката на автомобила и лакомо “гълта” гориво! А ако все пак се налага да натоварите много багаж, и една част трябва да превозвате извън купето – тогава използвайте аеродинамичен багажник, при който разходът на гориво расте минимално.

И помнете – ако целият багаж е вътре, разходът може да бъде и много малък, или поне поносим. А ако сте качили много багаж на покрива, велосипеди, да речем, или някакви други обемисти предмети – разходът може да скокне дори и двойно!

А ако все пак се налага да носите непрекъснато монтиран багажник – намерете си такъв, който се монтира на задния капак. Този тип багажници увеличава разхода на гориво минимално.

 

9. За откритите люкове и прозорци знаете – те също нарушават аеродинамиката и е желателно да са затворени. Или ако все пак се налага да карате с отворени люкове и прозорци – не карайте с повече от 100-110 км/ч – защото при по-висока скорост разходът на гориво стремително расте!

 

10. Ако имате в автомобила си монтирана система “старт-стоп” – желателно е да я включите. Тя понякога дразни с мудността си, но нерядко позволява икономия на гориво от порядъка на 15-25 % – което прави 1.5-3 литра гориво при градско каране. Иначе при магистрално каране ползата от тази система е минимална.

А ако се наложи да чакате в задръстване повече от 30 секунди, и нямате такава система – тогава изключете двигателя с ключа, и също можете да спестите известно количество гориво!

 

11. Измийте колата – и не само отвън, а и под калниците! Знам какво ще ми кажете – ама какво общо имат калниците с аеродинамиката? Но понякога от корите можете да изкарате над 15 кг кал и листа – а както вече казах, излишното тегло се отразява неблагоприятно на разхода на гориво.

 

12. Измийте също така и радиатора от насъбралите се в него насекоми, листа и боклуци – което ще подобри охлаждането на двигателя, а също и работата на климатика – и това ще се отрази благоприятно върху разхода на гориво.

 

13. Поддържайте двигателя на колата ви във възможно най-добро техническо състояние – и го зареждайте с подходящо гориво и моторно масло.

Конкретно при бензиновите двигатели – желателно е да проверите и да регулирате свещите, защото тяхното състояние много влияе върху разхода на гориво. И помнете, че ако една свещ не работи добре – това може да доведе до 25 % преразход на гориво ( за 4 цилиндров двигател ).

А при дизеловите двигатели – сменяйте по-често въздушния филтър! Защото въздухът, особено през лятото, е доста прашен, а повишеното съпротивление на вече позапушилия се филтър съществено вдига разхода – а отделно че води и до зацапване на дебитомера. Интервалът за смяна не трябва да е през 15-20 хиляди километра – това е прекалено много! – макар че така пише в повечето автомобилни упътвания – а е желателно да го смените през 7-8 хиляди. Един филтър струва някакви си 18-30 лева – което не е много – а особено като се има предвид, че ако филтърът е зацапан, разходът на гориво се вдига с 20-30 %!

Сменете и филтъра на климатика – с което въздушното съпротивление на входящия му канал пада – а това също води до намален разход на гориво.

Проверете и алтернаторния ремък в какво състояние е – защото ако е износен, разтегнат или не е опънат правилно – това влошава работата на генератора, а също и на водната помпа. А влошената работа на тези агрегати също води до чувствителен преразход на гориво – отделно че не се отразява и добре на акумулатора.

Винаги сипвайте именно предписаните за автомобила ви гориво и масло – и не се лъжете по разни “спортни” бензини със 100 октана, или по “икономична” нафта. Тези горива може и да са малко по-добри, но да не са предназначени точно за вашия двигател – поради което всъщност ще се получи не икономия, а преразход на гориво. А конкретно различните тъй наречени икономични горива често са с увеличен процент биодобавки – които не се отразяват никак добре на повечето съвременни двигатели. Особено това касае дизелите – и затова го имайте това предвид.

Маслата – ако за двигателя на колата ви е предписано масло 5W30 пълен синтетик – тогава сипвайте именно такова. А ако двигателят е доста износен – тогава може да сипете и 5W40. Но правете това само след като се консултирате със съответния сервизен специалист – който би могъл да прецени състоянието на двигателя. Иначе вие сами, на своя глава – не сипвайте масло, което е различно от препоръчаното.

Впрочем, същото се отнася и за другите технологични течности на колата ви.

 

14. Гумите – проверете внимателно състоянието им, измийте ги, изчовъркайте камъчетата от грайферите им, и ги балансирайте – а след това ги напомпайте с азот! Азотът е много подходящ както от гледна точка на безопасността, така и от гледна точка на по-добрата горивна икономичност – защото в него няма водни пари, той почти не се разширява от температурата, и сам по себе си почти не се загрява. По тези причини той по-малко загрява и гумите, поради което топлинните загуби на гума, напомпана с азот, са по-малки – а оттам и горивната й икономичност е по-добра.

И е желателно да напомпате гумите с по-високо налягане – до 0.2-0.3 атмосфери. Така хем контактните им способности ще останат приблизително същите, при което няма да пострадат ходовите им качества, а хем и съпротивлението им на търкаляне съществено ще се намали – което ще доведе до 2-3 % по-малък разход на гориво.

И въобще – ако искате да реализирате трайна икономия на гориво – купете си тъй наречените “зелени” гуми. Те дават по-нисък разход на гориво – с около 4-5 %. Само че преди това ги опитайте как се държат върху горещ асфалт и при мокър път! Защото немалко гуми от тоя тип са с удължен спирачен път при такива условия – а това пряко влияе върху безопасността!

Сменявайте също така своевременно зимните гуми с летни, и обратното – защото и това се отразява върху разхода на гориво. Например, зимните гуми при температури над 18-20 градуса са прекалено меки и по тази причина загубите в тях са доста по-високи – а по-високите загуби означават и по-висок разход на гориво. Ала също така важи и обратното – летните гуми при ниски температури ще са прекалено твърди и ще прихлъзват, и всъщност само ненужно ще изразходват гориво.

Тоест, всеки тип гума е оптимизиран за своя температурен диапазон, и използването й при други условия ще доведе до забележим преразход на гориво.

И ако минималния размер гуми за колата ви е 195/65-15 – не се съблазнявайте да монтирате много по-широки гуми. Защото по-широките гуми са с доста по-високо съпротивление на търкаляне, с по-голямо аеродинамично съпротивление, а и с по-високо тегло – както на гумите, така и на джантите – а всичко това се отразява негативно върху разхода на гориво. Разбира се, допустимо е монтирането на гуми с размер 205/60-15 или 205/55-16, за повишена стабилност при по-висока скорост – но 225/45-17 са прекалено широки и с големи загуби. Помнете – повишената стабилност и по-добрата динамика си имат цена – като разликата в разхода между гуми с ширина 195 и гуми с ширина 225 е приблизително 0.7-0.8 литра на 100 километра!

И в този план – обърнете внимание и на джантите! И ако те са прекалено тежки – това също качва разхода на гориво. И разликата в теглото им от 9 до 12.5 кг също увеличава разхода с около 0.8-0.9 литра!

 

15. Климатикът също качва разхода на гориво – затова го използвайте само когато е необходимо. Но истината е, че всъщност той в повечето случаи качва разхода само със 0.2-0.4 литра – а и без него през лятото не е желателно да се кара. Но ако все пак се налага да го ползвате – пускайте го в икономичен режим, и тогава разходът няма да нарасне толкова. Когато го пускате в първоначалния момент – го пуснете на максимална мощност, отворете и прозореца, та вентилаторът да издуха навън горещия въздух – но после го пуснете на по-ниска мощност. Така хем в купето ще е достатъчно комфортно, а хем и разходът няма да нарасне драстично.

 

16. Когато зареждате на бензиностанцията – зареждайте догоре, и то колкото се може по-рядко! Защото освен гориво, в резервоара има и горивни пари, които при всяко отваряне на капачката се изпаряват навън – и не можете да ги върнете обратно.

Затова забравете за честото доливане на малки порции гориво – защото това никак не е изгодно в икономическо отношение.

 

17. При студен старт двигателят хем се износва драстично, хем изразходва и твърде много гориво – обикновено няколко пъти повече. Каква е основната причина за това – студеното масло е с прекалено голям вискозитет. Затова избягвайте честите градски пътувания – когато ще ви се налага да оставяте колата изключена за повече време, и тя през това време ще изстива. А щом запалите двигателя – гледайте да не се налага да го гасите често.

 

18. При силен насрещен вятър леко намалете скоростта – защото сумарната скорост на колата спрямо вятъра е по-висока, и разходът на гориво расте! Като това ще повлияе добре и на безопасността.

 

19. Когато карате, мислете с главата си, и действайте разумно – а недейте да подхождате емоционално! Недейте да се надбягвате и не задминавайте наред – тоест, не устройвайте импровизирани ралита на пътя. Защото стремителното провиране между другите автомобили, освен че е небезопасно и може да ви коства живота – ще доведе и до много по-висок разход на гориво!

Отделно че и износът на двигателя, на скоростната кутия, на спирачките и на шасито – също ще са по-високи! А и те също струват пари!

 

20. Спазвайте и знаците – те неслучайно са там! Звучи банално, но това ще се отрази много благоприятно както на разхода на гориво, така и на точките в шофьорския ви талон.

 

21. Когато спрете да починете и да хапнете – не гасете веднага двигателя, а го оставете да поработи на празен ход 1-2 минути. Добре е както за турбото, така и за охлаждащата система – тоест като цяло за двигателя. Защото и той струва пари….. Тоест – неговия ремонт. И лиснете малко вода върху радиатора, а и върху предното стъкло – и избършете стъклото от мръсотията и полепналите насекоми! С което ще си спестите малко миеща течност – която също не е безплатна!

 

С едни приятелчета го написахме това..... А не е само мое.

И ако прецените, че още нещо може да се добави - също го напишете!

При тия бандитски цени на горивата - само ще е от полза.

 

И накрая – карайте умно, и ви пожелавам късмет! И дано да стигнете цели и невредими там, закъдето сте тръгнали! smile056

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

3. Употребявайте спирачки най-вече при необходимост – а иначе спирайте със двигателя. И избягвайте да пускате колата по инерция – защото дори и при сух път това не е безопасно! А освен това, когато използвате двигателя като моторна спирачка – той в повечето случаи хаби по-малко гориво, отколкото когато работи на празен ход!

 

Аз немога да разбера как двигателя ще хаби по-малко гориво , когато е на скорост , отколкото на празен ход / по инерция / . Чувал съм го и от друго място , но не вярвам . Някой по-компетентен , ако може да обясни ще съм благодарен

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

При спускане на скорост колелата въртят двигателя и електрониката не подава гориво. Когато се спускаш с изключена прадавка двигателя си работи на празен ход и харчи гориво.Това е при по-новите модели коли.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако имаш борд компютър на колата, ще забележиш, че при спускане на скорост моментния разход ти е 0, докато по инерция има някакви показания, различни от нулата.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да, при пускане на скорост показва моментен разход 0 и електрониката не подава гориво. Въпроса ми е когато колата е обикновен карбуратор и то на газ важи ли това или не? Аз така или иначе рядко изключвам от скорост но все пак ми е любопитно.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да, при пускане на скорост показва моментен разход 0 и електрониката не подава гориво. Въпроса ми е когато колата е обикновен карбуратор и то на газ важи ли това или не? Аз така или иначе рядко изключвам от скорост но все пак ми е любопитно.

 

Не важи.Докато се движиш на скорост с отпуснат педал на газта все пак определено количество газ се засмуква от изпарителя и влиза в двигателя,където изгаря и ефекта от това е,че моторната спирачка не не толкова ефективна.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

"2. Не настъпвайте газта по нанагорнището"

Добавка - "и по нанадолнището". Това "явление" го наблюдавам почти всеки ден около телевизионната кула и Семинарията. Така освен разхода, се увеличава и риска, щото спирачният път е доста по-дълъг по нанадолния баир.

 

Към т.1 - поддържане на равномерна скорост и в завой,(до колкото е възможно) защото доста колеги, особено в детелините, превключват на режим "карам ТИР" smile048

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ше ви кажа едно златно правило: Карайте така автомобила си, все едно спирачната уредба е неизправна :D

Ако ще и 100 стр. да изпишем, всичко е въпрос на усет и вродени качества. Или го имаш, или не smile049

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ше ви кажа едно златно правило: Карайте така автомобила си, все едно спирачната уредба е неизправна :D

Ако ще и 100 стр. да изпишем, всичко е въпрос на усет и вродени качества. Или го имаш, или не smile049

 

:smt017 По-малко спирачка - по-малко гориво на вятъра!!!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Една хитрина за пестене на гориво в летните жеги - когато спускате баир - пускайте климатика на макс. Когато качвате по стръмен баир го спрете. Това особенно важи за по старите модели, които не са с постоянно зацепен компресор.

 

Естествено това носи съответния дискомфорт... Опита ми обаче показва, че качването на климатик на Витиня със скорост 130-140км/ч ви струва от 1 до 3 лева отгоре само за този участък.

 

Не прекалявайте с икономиите на гориво при TDI моторите. Щото едно чистене на геометрията е 200+ лв. :)

 

Аз обикновенно карам икономично когато нямам коли за изпреварване пред себе си. Когато изпреварвам обаче го правя често с мръсна газ. Хем да се накефя на воя на турбото, хем да позидухам саждите, пък и колкото по бързо завърши човек изпреварването, толкова по - малък риск.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

до stivi797

Маслата – ако за двигателя на колата ви е предписано масло 5W30 пълен синтетик – тогава сипвайте именно такова. А ако двигателят е доста износен – тогава може да сипете и 5W40.

Печатна грешка ли виждам или познанията на автора относно двигателни масла са нулеви?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да, при пускане на скорост показва моментен разход 0 и електрониката не подава гориво. Въпроса ми е когато колата е обикновен карбуратор и то на газ важи ли това или не? Аз така или иначе рядко изключвам от скорост но все пак ми е любопитно.

 

Някои японски коли (примерно при Хонда) имат система за ППХ (принудителен празен ход) и на карбураторните изпълнения. Не ми е известно при Шкода да се монтирани такива карбуратори.

 

Ако газта е с ГИ може и да спира горивото. Ако не - не спира горивото.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

 

Някои японски коли (примерно при Хонда) имат система за ППХ (принудителен празен ход) и на карбураторните изпълнения. Не ми е известно при Шкода да се монтирани такива карбуратори.

 

Ако газта е с ГИ може и да спира горивото. Ако не - не спира горивото.

 

Да сега се сещам, че на ладата имах такава система за ППХ която отдавна не работеше и то най-вече заради липсата на няколко маркучета :D Шкодата няма такава система и не е с ГИ, но хубавото е, че повече от 11 газ градско не е в състояние да изхарчи. s_flag

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега donsun,

Всички преди теб дават градивни препоръки и смислени обяснения. Полезно е. Друг е въпроса, че в живота не се държим така, каквито са правилата по книга.

От твоя пост нищо не може да се научи по начина по който си го написал. Две цифрички да беше написал и щеше да има смисъл. Не се обиждай, приеми го като препоръка, защото от страни така изглежда.

smile056

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега donsun,

Всички преди теб дават градивни препоръки и смислени обяснения. Полезно е. Друг е въпроса, че в живота не се държим така, каквито са правилата по книга.

От твоя пост нищо не може да се научи по начина по който си го написал. Две цифрички да беше написал и щеше да има смисъл. Не се обиждай, приеми го като препоръка, защото от страни така изглежда.

smile056

 

Колегата искаше да каже, че stivi, най - вероятно е разменил местата на 5W30 и 5W40 в изречението.

 

И все пак от неговия пост (на donsun) може да се научи много повече от колкото от прозата на колегата stivi :) Най - малкото ще се замисля какво не е наред, ще напиша "вискозитет на масло" и чичо Гугъл ще ми обясни всичко... или почти всичко. Докато на stivi постовете рядко имам нерви да ги изчета и обикновенно забравям началото още преди да стигна средата.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Друго имах предвид!

 

Колегата искаше да каже, че stivi, най - вероятно е разменил местата на 5W30 и 5W40 в изречението

Искаш да кажеш, че според теб на по-износен двигател се слага масло с по-малък вискозитет? :-k

Ако е така ще се извиня!!!

Аз си помислих, че е защото и в двата случая зимния индекс е един и същ ..... smile049

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

до stivi797

Маслата – ако за двигателя на колата ви е предписано масло 5W30 пълен синтетик – тогава сипвайте именно такова. А ако двигателят е доста износен – тогава може да сипете и 5W40.

Печатна грешка ли виждам или познанията на автора относно двигателни масла са нулеви?

 

5W30 и 5W40 са синтетични моторни масла. Може би автора на темата е искал да напише 15W40 минерално масло използващо се в по-стария амтомобилен парк или в "износените" мотори. "stivi797" или е копирал тези текстове от други места, или е изпуснал да напише единицата в поста си. smile056

 

Колега legaltk,

Явно поста написан по тоя начин може да се разбере само от определени хора и ти не попадаш в тях ;) . За смислените обяснения и градивните препоръки съм съгласен - полезно е, но когато са написани достоверно все пак сме автомобилен форум! Не се впрягай толкова - лято е smile159 ! Ако нещо пак не си разбрал ще си пишем на лични - както можеше и да го направиш досега.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Една хитрина за пестене на гориво в летните жеги - когато спускате баир - пускайте климатика на макс. Когато качвате по стръмен баир го спрете.

 

 

При мен климатика убива енерцията, когато спукам баир на скорост без газ. Като го спра и се засилвам :D и при двата случая ми дава разход 0

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Е да де, това е идеята - ако баира е стръмен ползваш климатика за спирачка, а и студиш "на аванта" глуповато казано... Ама има смисъл само на дълги пускания - например Витиня.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ползването на карти с отстъпка също е икономия, макар че е ясно колко малка е тя, но все пак си е някакъв начин на пестене. :) Аз за 2 години и 4 месеца съм ползвал с карти отстъпка в размер на 121.52 лв при заредено гориво на обща стойност 5864.31 лв т.е. средно 2,07 % икономия. Ако вземем някакъв среден разход от 7л/100 км, превърнато в спестено гориво прави около 0.145 л/100 км. smile048 s_flag

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Драфтинга - тоя номер навремето много обичах да го правя, но зад рейсове, защото имат огромни огледала и добре виждат назад. На петнадесетина метра..... защото ако си по-наблизо, и ауспусите на рейса пред теб ти греят радиатора, и колата почва да вдига температура.

И вършеше работа!

А между другото, май че наскоро български екипаж в някакво екосъстезание с новия Форд Фокус 1.0 е спечелил именно по тоя начин - и разходът му е бил "само" 2.9 литра! smile126

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.