Jump to content

skodaclub.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Светодиоди - консумация


zorozlatanov

Recommended Posts

Да се върнем на темата де, ама - ха. Няма да пишем дисертации по електроника. Виж някое симпозиумче с бирена ориентация може. smile091

 

Конкретният въпрос беше - защо мъждука светоидИоДА поставен в плафона на Окти незнам колко при затворена врата, ако се изключи от бутона на самия плафон угасва. Е - ми просто - така е направена схемата, че държи под напрежение "осветителното тяло" там. Когато имаме крушка 12В с нажежаема жичка(стига с тия едисонови незнам какво да не му вдигаме кокалите на човека), тя няма как да светне от примерно 3 волта.. За разлика от нея, светодиодът си мъждука.

 

Затова и коректната замяна на крушка със светодиод се прави като се смята резистор с подходяща стойност в серия с диода. Иначе променяме схемата с неясни последици. Примерно при мене на Кседоса - като си отключа с дистанционното и колата ми пали осветлението в купето още преди да съм отворил вратата. За разлика от примерно ФАворита, където единствено корозията можеше да причини подобни утечки, тук си имаме работа с електронен блок. Да ама тоя електронен блок като му стане нещо и. - айде примерно 250лв за 5 диода и 2 кондензатора и не е гот.

Така, че без схемата под ръка си говорим наизуст. Може да има и лоши последици за съвременната китайска електроника по колите. Може да не е добре да мъждука така диодчето, може да доведе до пробив незнам си къде. Знае ли човек? Мятам боб тука ама. :mrgreen: Кажете каква е схемата де.. ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 69
  • Период
  • Последен отговор

Най-много писали в темата

  • Цецо75

    14

  • Bobeca

    10

  • FAV135

    6

  • bega4kata

    6

Най-много писали в темата

Нямаш нужда от схема. Почти сигурно жицата води до вход с PULLUP резистор на микроконтролер или специализиран чип. Най-вероятно изпълняващ функцията по интелигентно гасене и палене на плафона. Тоя резистор типично е 50-100к към захранване, от там ти е утечката от около 100-200 uA, които са достатъчни за да пробие прехода на светодиода и да замъждука.

 

Казвам го със такава сигурност, щото съм правил такъв модул с микроконтролер за вграждане в по - старите коли. И моя има точно същия "дефект" :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Връзката е към маса. Идва плюс от предпазител и минуса се избира чрез ключа в плафона и липсва /не свети плафонът/, постоянен /свети постоянно/ или при определени условия /отворена врата, отключване и т.н./ като масата е през ковиниенс модулът. Нищо няма да стане от това мъждукане. Просто модулът има изход от полупроводников елемент и той не отсича напълно веригата, като контакт от реле например. Повреда може да се причини от повишен ток, който ще доведе до прогаряне на писти.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Иначе кнсумацията на такива ,,китайци'' ми е достигала до 30мА при свързан Rдоп.=470 ома , но честно да си кажа - производствените толеранси им са големи , а производителите на всякакви осветители с тях свързват няколко броя по

следователно с 1 допълнителен резистор и съм ремонтирал много такива ....все някой светодиод е сдал багажа , дето се вика

за едното кафе.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Е то е ясно, LED светлините са бъдещето, има много добри и в момента, но цените са космически. Но пътя е ясен.

 

Просто ми стана смешно, как слагаме лед светлини и паралелно на тях резистор да вдигнем консумацията, да излъжем компютъра. Не че нещо лошо де, щом ни кефи повече, е оправдано :)

 

Иначе за плафона на купето, аз бях купил от ebay някакви китайски дето светеха направо ужасно силно. Чак ти става гадно :) Много бързо ги разкарах. На мен лично студено бялата светлина ми носи дискомфорт. За фарове бива, ама за околна ме дразни, предпочитам си жълтееща.

Аз не слагам съпротивления....какъв е смисъла от леда ако ще слагаш съпротивление smile175 Свети ми 1 ламбичка,ама не ми пука.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Е то е ясно, LED светлините са бъдещето, има много добри и в момента, но цените са космически. Но пътя е ясен.

 

Просто ми стана смешно, как слагаме лед светлини и паралелно на тях резистор да вдигнем консумацията, да излъжем компютъра. Не че нещо лошо де, щом ни кефи повече, е оправдано :)

 

Иначе за плафона на купето, аз бях купил от ebay някакви китайски дето светеха направо ужасно силно. Чак ти става гадно :) Много бързо ги разкарах. На мен лично студено бялата светлина ми носи дискомфорт. За фарове бива, ама за околна ме дразни, предпочитам си жълтееща.

Аз не слагам съпротивления....какъв е смисъла от леда ако ще слагаш съпротивление smile175 Свети ми 1 ламбичка,ама не ми пука.

 

кажи с вагкома да не ти гледа тези лампи и няма да ти свети ламбата

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нямаш нужда от схема. Почти сигурно жицата води до вход с PULLUP резистор на микроконтролер или специализиран чип. Най-вероятно изпълняващ функцията по интелигентно гасене и палене на плафона. Тоя резистор типично е 50-100к към захранване, от там ти е утечката от около 100-200 uA, които са достатъчни за да пробие прехода на светодиода и да замъждука.

 

Казвам го със такава сигурност, щото съм правил такъв модул с микроконтролер за вграждане в по - старите коли. И моя има точно същия "дефект" :)

 

Ако е просто така - едно стълбче от два-три последователни диода, решава нещата. Хем готино, хем евтино - като в кауфланд smile091. Ама все пак - не вярвам да са пуснали директно пин на контролер да командва лампа с нажежаема жичка, сигурно има транзисторно стъпало, ако ще и да е вътре в самия чип.

 

А това е пример, че нещата трябва да си стоят както са предвидени от производителя. Ама нали сме си българи, а и можем да си почешем езиците по въпроса. ;)

 

* ......+12

* ......|

* ......rez.(100k)

* ......|

* ......+---------------lampa(led)----+

* ......|.........................................|

* ....../ ........................................|

*.---|..........................................---

*.......\

*.......|

*.....---

 

Цецо, това ли имаш предвид, че е схемата?

Ми, може да поумуваме. Може да се измисли, а и сигурно е измислено вече ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не, не командва лампата директно естествено. Има си транзистор който се драйви от изхода на контролера. Но на същия проводник обикновенно има и някакъв вход на контролера, за контрол дали лампата е здрава. Там най-вероятно има резистор, през който се затваря веригата, като е пулдаун, сбъркал съм в първия пост, плафона е с постоянен плюс. Когато не активен транзистора и ламбата е здрава, на входа на микроконтролера трябва да има +, ако е изгоряла ще има - от пулдауна. На практика, този "паразитен" ток, най-вероятно си тече и когато имате обикновенна крушка, ама не го виждате визуално :)

 

Нещо подобно вероятно има в схемата (приблизително естествено):

 

...............................................................+12

................................................................|

................................................................Лампа(лед)

................................................................|

................................................................+-------------------+-----Вход микроконтролер

................................................................|...........................|

................................................................/ ........................100k

...................Изход микроконтролер........---|.............................|

.................................................................|.........................----

................................................................---

 

Просто и универсално решение не ми хрумва, сложни могат да се измислят, ама не е ясно те пък какви последващи ефекти ще доведат. А и не виждам смисъл да се напъваме, какво като мъжди? Виж по интересен е въпроса както да се направи при новите "по-умни" коли, дето мери и консумацията и пали грешка на таблото. Щото паралелен резистор не ме кефи чисто инженерно. Но просто не виждам друго решение, без човек да бърника по-самия контролер.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами интересно е как се мери точно консумацията. При по-старите френски каляски знам че схемата за изгорял фар е да се пуска периодично кратук импулс и да се мери съпротивление(фаровете нямат време да светнат). Това беше и проблема със слагане на ксенон на последните.

На по-новите ако са сложили нещо като "електромер" направо, да мери постоянната консумация не бих се учудил. Има евтини чипове по въпроса.

Знам, че по-разумните изпълнения с лампа на таблото са за големите консуматори - Маздата ми има за фаровете и стоповете по книжка. Никога не ми е горял за да проверя, иначе си е готина екстра това. Обаче не са си играли за габаритите и подсветките на номера. Какво като са минали няколко милиампера някъде.. ами то и като пипнеш страничното стъкло с ръка сигурно протича някакъв ток. Е - и него ли да го хванем? много чисти програмисти неинженери ги пишат тия софтове някъде по Югиоизточна азия.,

Поздрави,

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Снощи проверих. След 24часа в покой мъжденето беше спряло. Може би светят от някакъв кондензатор докато се разреди.Нека си светят, важното е, че няма опасност от изтощаване на акумулатора.

Ама хубава темичка се оформи,а? smile048 smile152

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Е, няма лошо темичката ;)

Ако е кондензатор няма лошо също, значи добре изпитаната стара схема за плавно гасене на осветлението, нямаш излишни компютри и щуротии там, свиркай си. ДЖелезно е.

:smt032

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Снощи проверих. След 24часа в покой мъжденето беше спряло. Може би светят от някакъв кондензатор докато се разреди.Нека си светят, важното е, че няма опасност от изтощаване на акумулатора.

Ама хубава темичка се оформи,а? smile048 smile152

просто заспива комфорт модула

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Решението е съвсем елементарно, поставя се съпротивление ПАРАЛЕЛНО на диодната крушка.

Целта е да се направи "токов праг", при което само ток над определена стойност ще преминава през крушката.

 

Стойността се определя или опитно с постепенно намаляване от примерно ~10 кОм надолу, или

с пресмятане, ако е известен утечния ток и броят/видът на диодите в крушката...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Т.е. утечния ток пак ще си тече, само дето няма да го виждате (да мъжди) :)

 

Е като ще го губим така или иначе, по добре да мъжди, някаква работа да върши :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да бе, Паралелен резистор, който има по-ниско съпротивление от диод? Цялата далавера е да не с отпуши диода, отпуши ли се - иди го гони и му слагай паралелни резистори. Ама и тук си говорим едни такива неща без схема, щото сме все професори се събрали. Голямо чесане пада на човека в темата.

smile027

smile175 smile159

айде наздраве.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз отдавна мислих да попитам как пускате светодиод без последователно да включите съпротивление, ама реших да си трайкам smile049

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз отдавна мислих да попитам как пускате светодиод без последователно да включите съпротивление, ама реших да си трайкам smile049

 

То, аз доколкото разбрах паралелния резистор е за да се предотвратяло светването на лампата за "чек на изгоряла лампа", която някои коли имат.

 

http://luxima.bg/LED-STOP-ERROR-kabel.html

Ама е яко нали - 13лв за резистор в термосвиваем шлаух.

 

LED STOP ERROR кабел

 

Е - за какво са ти диодите тогава. Да - наистина. Доста безумия - схемни, икономически

Но поне има хумор.

smile159

А и мързел, чесане на езици.

PRR.. ако проявиш инициатива, може да поразчистиш, аз няма си чупя пръстите по темата.. че има по-интересни теми, вицове. това онова.. :))

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз отдавна мислих да попитам как пускате светодиод без последователно да включите съпротивление, ама реших да си трайкам smile049

Токограничителния резистор би трябвало да е вътре в лед ламбата... или аз поне такива съм пипал.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Оооо , има и такива - с вграден резистор в светодиода , че даже и мигаше - с честота 1Hz, купувал съм си такъв с изумрудено

зелена светлина.

Не ползувам ограничителни резистори , захранвам белите светодиоди( а и не само бели ) с генератор на ток , изграден с евтиния

и много разпространен триизводен интегрален регулируем стабилизатор LM 317 - регулирaщия му извод го свързвам директно на маса или най - много през 33 Ома и и получвам достатъчно стабилен ток при допустим работен потенциал на насищане на кристала на светодиода от около 2 Волта и хубави светлинен поток и яркост.

И нещо друго съществено - при широк диапазон на входното захранващо напрежение - при LM 317 то е 35 V.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 месеци по-късно...

Ако е навън, в моторното, ще пусна захранването от акумулатора. А ако е в купето - от запалката. И с една проста автоматика, която да засича кога се качва напрежението - тоест, кога заработва двигателят. И тогава да подава захранване.....

Правил съм го на една от предишните си коли това. Но сега бих го направил малко по-сложно....

И пак ще работи.

Че като си направя дневни - да не мисля дали съм ги загасил или не.

Иначе диодите лапат малко..... Старите - 20 милиампера на диод, а новите, лентите - по 0.4-0.5 ампера. Което вече е много.

И трябва да се мисли за управляваща схема, която да гаси цялата тая цветомузика.....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 4 месеци по-късно...

Някой слагал ли е диоди в багажника?Там принципно е с крушка W5W, но напрежението е 11,3V ПРИ ЗАТВОРЕН БАГАЖНИК (нажежаемата крушка не свети), а при отворен е 12,5V.Причината поради която си мисля, че нажежаемата жичка не свети е един диод включен на плюса преди самата крушка.Проблема при диодите е, че при затворен багажник, диодите светят по-силно от нажежаемата крушка при отворен багажник, а при отворено положение с диодите е като ден!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нещо не го схванах. Можеш ли да го надраскаш, че така по думи тока трудно тече.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нещо не го схванах. Можеш ли да го надраскаш, че така по думи тока трудно тече.

 

Ето така изглежда "плафона" в багажника.Диода е IN 4007

Също така открих и, че при закачен плафон напрежението е 0,6V при затворен багажник и нажежаемата жичка.Сложа ли светодиодите на мястото на нажежаемата жичка (без да махам диода) и напрежението при затворен багажник пак скача на 11,3V.

Дано да ме разбереш, че за 22 години не се научих да обяснявам нормално...

 

ПП: Диода е 1N 4007, а не IN 4007.

post-6295-138453434354_thumb.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.