Jump to content

skoda-auto.bgautozone.bg

Съвети за правилна експлоатация на кола с турбо


Recommended Posts

Колеги,

 

Търсих във форума и по internet но не намерих структурирани съвети, как да се експлоатира кола с турбо за да се удължи живота турбината и да имаме безпроблемна работа. В Owner's Manual също няма нещо определено по-въпроса.

Поради факта че всички нови Шкоди на практика са турбинирани, мисля че темата ще е полезна на много колеги.

Тук ще напиша каквото аз знам по-темата и ще задам няколко въпроса. Надявам се някои от по-знаещите от форума да ме допълнят/поправят.

 

- При каране по магистрала и спиране на бензиностанция например е добре да се почака 2-3 минути на празен ход колата, да се охлади турбото ако е карано по-бързо и двигателя е бил в обороти.

 

- Редовна смяна на масло с предписаното от производителя. Тук при повече юркане добре ли е да се сменя по-рано маслото, добавки като Бардал Турбо Протект има ли идея да се ползват?

 

- Както и за двигателя и за турбото не е добре да се вдигат високи обороти, като е студена колата. Въпроса ми е трябва ли да се изчака определена температура на водата/маслото и до колко оборота е безопасно да се кара студена при дизел/бензин?

 

- Ако колата се кара основно градско е добре от време на време да се изкарва на магистрала в по-високи обороти за да продуха нагара. На колко КМ например трябва да се прави това и колко време и какви обороти е добре да се държат?

 

Боби Доктора EDIT: Темата определено е за общия раздел. smile056

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ех тва за 2-3 минути важи ако си си правил гавра с колата.Напр. рязко ускорение,цедене на мотора,абе при по екстремно шофиране.Иначе не виждам смисъл,защото работата на празен ход е по вредна от работата на студен двигател с високи обороти. s_flag

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ех тва за 2-3 минути важи ако си си правил гавра с колата.Напр. рязко ускорение,цедене на мотора,абе при по екстремно шофиране.Иначе не виждам смисъл,защото работата на празен ход е по вредна от работата на студен двигател с високи обороти. s_flag

 

Аз пък не съм съгласен и с двете:

 

1. Добре е да го прави това с работата на празен ход, винаги след интензивно натоварване на мотора. Което включва например каране с 140-160 по магистрала. Защо се прави сме го дискутирали много пъти.

 

2. Работата на студен двигател и високи обороти със сигурност е МНОГО по - вредна от работата на празен ход и загрят двигател. Всъщност на дизела въобще не му пречи да си трака на място.

 

Въобще колега задал въпроса си е отговорил достатъчно добре сам :)

 

- подгряване на колата - едни я подгряват на място. Други като мен я подгряват с каране. Аз лично паля, слагам колана оглеждам се и потеглям, като докато не отлепи стрелката за температурата гледам да не минавам 2000 оборота. Като мине 70 градуса вече си я карам както ми е кеф.

 

- маслата - каквото препоръчва производителя е достатъчно според мен, освен ако не си наистина много злобен с газта.

 

- "продухването"... няма рецепта кога. Зависи от цикъла на каране, стила на каране, горивата, състоянието на колата... Как - най добре с ходене до морето и обратно :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

.... Други като мен я подгряват с каране. Аз лично паля, слагам колана оглеждам се и потеглям, като докато не отлепи стрелката за температурата гледам да не минавам 2000 оборота. Като мине 70 градуса вече си я карам както ми е кеф.

:smt017

 

И аз съм така, откакто съм шофьор. Само че, гледам да не минавам 3000 об. :)

За някои, паленето на колата е цял ритуал. Докато позагрее, пушат цигара отвън, обикалят я като киречова дупка/варница/ :lol: и т.н.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Дизел на място не се подгрява. Причината - достатъчно е ефективен за да загрява прекалено бавно. Имам едно PDF-че (VW_Engines.pdf) от което ще цитирам 2 нещица:

 

Warm-up - Because the TDI engine is so efficient, it puts less heat into the cooling

system than comparable gasoline engines. A TDI engine will not reach operating

temperature by idling. There is no point starting the car a few minutes before you plan

to use it in order to have a warm interior - it isn't going to happen. Heated seats are

definitely a worthwhile option for those living in a cold climate!

The best way to warm up a TDI engine is to start up and GO, after minimum essential

warm-up. It's generally recommended to drive gently for the first few minutes, until

the temperature gauge approaches the normal range. When done this way, the warmup

period is not too different from that of a gasoline engine.

 

It is not recommended to let the TDI engine idle for extended periods of time.

Aside from wasting fuel, causing unnecessary emissions, and not

accomplishing anything (the engine won't warm up at idle anyway), the

turbocharger depends on having a certain minimum level of boost pressure to

maintain the condition of the seals. Extended periods of idling may cause a

certain amount of oil consumption, and the oil consumption may clog the

catalytic converter. Some owners who have let their engine idle for a long time

report the engine running poorly for some time afterward.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега PRR много интересен материал. Точно нещо такова си търсех. Мерси много. Иначе целия материал, който колегата е цитирал по-горе е наличен на адрес http://www.tdiclub.com/TDIFAQ/index.html, може да се свали и в pdf формат от там.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И аз да си кажа моите "преживявания" и знания, като млад дизелджия...

 

В моята книжка пише, че при по-продължително каране (не пише нищо за обороти, но явно се има предвид около и над 2000об., заради турбината), когато се спира да не се гаси двигателя около 3-5 минути, за да може турбината да се охлади от маслото - т.е. да поработи на място 3 минути. Не се споменава дали е по магистрала или е в град.

 

Също така пише и за студен двигател какво да се прави.

Малко факти:

-скалата на температурата е разделена на три основни части до 90 градуса - 50 минимум, 70 среда (не е изобразена с цифра, но математиката това показва), 90 работна температура/загрят двигател и останалите градуси над 90 не ги коментират.

- скалата на оборотомера е с бяло до 4500 оборота (поне при 1.9TDI BXE 105к.с. 77KW е така), след това влиза в червен цвят.

 

Когато двигателя е студен, съветват да се спазва следното нещо:

Съвети:

- при температура между 50 и 70 градуса да не се превишава 1/3-та от максималните обороти на оборотомера. Така излиза, че трябва да се кара с максимално до 1500 оборота, докато не стигне 70 градуса. След това постепенно трябвало да се натоварва двигателя до 2/3-ти и когато стигне работна температура/загрят двигател - 90 градуса/ можело да се напълни целият оборотомер - нямало проблем.

 

Аз как правя - понеже маслото е гъстичко, когато е студено, сам съм го виждал много пъти - двигателя работи по-остро и трака по-силно. Паля сутрин, не подавам никаква газ, оборотите на мотора са около 980-1000об., оставям я да работи на място около 2-3 минути и оборотите падат сами до 890-900об... След това тръгвам и си карам полека (максимално до 1500 оборота), докато стрелката не се отлепи от 50 градуса (към 60-70 я настъпвам до към 1800 оборота).

 

"Продухването" - Питал съм много хора, отговарят ми еднакво. Самуил ми е казвал, че е хубаво да се излиза на "продухване" поне веднъж седмично, ако карането е предимно градско, още повече в София... От 1500 оборота се натиска рязко газта (тогава се надува на макс турбината) на подходяща предавка, така, че да има минимум 6 секунди преди да стигне 4000 оборота (на 4000 оборота лопатките на турбото се преместват, за да му отнемат напрежението и там моята/1.9TDI BXE 105к.с. 77KW/ стига 105 коня), т.е. не на първа или втора - при мен подходяща е трета или четвърта (най-добра е четвърта, но лошото е че на четвърта съм със 160км/ч при 4000 оборота, затова ползвам трета най-често, че няма мегдан за 160км/ч). Стигнат ли се 4000 оборота е достатъчно да се задържат 10-20 секунди (това съм го чел в briskoda или GTI форума)...

 

Редовна смяна на маслото - то трябва да е от по-хубавото, защото горивата в България били с повишено ниво на сяра... В книжката ми пише, че при по-висока концентрация на сяра в горивата, маслото трябва да се сменя на 7500км... Ако не е long-life, ами е на фиксиран интервал - 15 000км се слагат като максимум или две години, иначе с променлив интервал, може да изкара до 35-37 000км от смяна до смяна - зависи от карането... На мен лично на променлив интервал ми го изкарваше за смяна на 36 800км, а маслото беше на 11 000км.

 

Въобще, ако човек изпълнява всичките неща, които се говорят, то "подходящо оформената ламарина на добра цена" започва да ми прилича на жив човек, което не ме кефи, защото не е така... Е, не трябва и да се пренебрегва напълно и да се кара като за последно, ако е необходимост, защото цената на ремонтите и тя е "добра" после...

 

Поздрави

 

ПП: Мисля, че темата е хубаво да я закачим горе, защото тези неща са разисквани в други теми, пак бяхме писали куп неща и по-добре е да е горе на видно място...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да допълня, че с тези нови ЕГР-системи , май най-добре за двигателя на колата е да бъде:

- в режим на постоянно "продухване" smile091 или

- със затапен ЕГР

;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами сега ще кажа и нещо с, което повечето хора няма да се съгласят вероятно, ама според мен, ако искате турбото ви да живее дълго.... сложете си манометър :)

 

Защо го казвам - голямата част от прецаканите турбини на тези мотори идват след зацапване на геометрията. Колата започва системно да пренадува. Компютъра го хваща и почва да забива муцината. Абе така е, ама не баш. В последно време замервам коли на доста познати и повечето като ги назориш качват 0,2 над зададеното. Бегачката някъде беше написал, че това са бая обороти в повече. А въпросните коли не забиват. Вероятно защото хората не ги карат системно на ламарина и компютъра не достига критерия за сервизен режим. Това обаче съкращава живота на турбината сериозно. Да не говорим, че имам познати, на които редовно им забива носа, ама те гасят, палят и продължават. Даже един ми се хвалеше, че бил станал толкова печен, че го правел в движение =D>

 

Ако тези коли излизаха заводски с манометър, вероятно счупените турбини, щяха да са с порядък по-малко :)

 

Е на много от хората това им се струва тъпо - определено загрозява интериора, разправия си е. Но поне на чипосаните коли според мен е задължително. И/Или такива дето обичат да усещат ламарината под педала. За другите веднъж годишно замерване с VAGa пак би било една разумна профилактика.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Според мен всяка крайност влияе на турбото. Тоест при прекалено форсиране и каране на предела няма какво друго да се очаква. Моите правила са да не се форсира прекалено докато е студена/ до 2000-2500об/мин./ При продължително шофиране на високи обороти/ магистрално/ да не се гаси двигателя веднага при спиране, а да се изчака поне минута. Да няма резки натоварвания. От гледна точка на разтоварвация клапан, зацапване на геометрията на лопатките на турбото,EGR клапан, катализатор и новите автомобили с DPF филтри е препоръчително и да не се кара съвсен бабешката до 1500об/мин., защото се задръства всичко. Тоест карайте си автомобила без да го натоварвате докато е студен и с последователно натоварване, никога не форсирайте дизел на празен ход, и след продължително шофиране преди гасене я оставете да поработи на празен ход или преди спиране просто я изключете от скорост да си убие скоростта сама и да поработи на празен ход. Друго много важно за правилна експлоатация на дизелови двигатели е никога не я пускайте по енерция продължително време при висока скорост, защото се получава много бързо охлаждане, което е вредно за двигателя.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Бах ти темата яка.

 

Моята версия е: БОЙ , БОЙ и пак БОЙЙЙЙЙ! Хич не си гледам и манометъра даже!

 

И кво??? smile092

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ти си друга порода бе човек. Виж ако при теб се зацапа геометрия, ще е много странно :)

 

Относно охлаждането, една интересна случка показваща колко ефективен е дизеловия мотор. Пътувахме с братото и жената с 1-чката една вечер към едно селце. И понеже там ни чакаше наредена маса, карахме кротко и спокойно. При всяко спускане (винаги на скорост), температурата веднага почваше да пада.

 

Спираме за малко, да се ида да източа аквариума. Не съм я гасил, в момента на спирането показваше 90 градуса. Свърших си работа, загледах се нещо в небето, беше неописуемо ясно. Като влезнах в колата, стрелката беше паднала на минимума. :) Бавил съм се не повече от 3-4 минути.

 

Е беше от най-мразовитите дни, показваше -19 градуса по пътя. Та има да я чакате за загрее на място...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да напиша сега сериозно!

 

Такива тема са ..... бая разтегателни.

 

Експлоатация на кола с турбо? Ама каква кола??? Дайте да си отговорим на елементарни въпроси?

 

Нова ли ще е (с гаранция 5 години)- караш, кат се счупи, сменят гаранционно.

Стара ли, над 200000км ли?

Тунингована ли?

Чипосана ли / мапната само?

 

Манометър, писна ми да чета през тема за манометър на някакви си стокаджийки.

 

Как да експлоатирам турбото? А ти как караш?

Ако караш със 90-120 и борда ти е залепен все на СРЕДЕН РАЗХОД НА ГОРИВО и се кефиш как си свалил сто грамка, как да го експлоатираш.

 

Кат и биеш камшика, какво е трудното да се запомни- караш бавно да загрее (бавно за мен означава до 50-70 като подаваш плавна газ и превключвам макс на 2300-2500 даже), след това бой, накрая караш 1 минута, минута и половина бавно с ниски обороти преди да спреш и си ти(или на място).

Е, Валдес да каже, вчера на Обзор- чака да загрее, бой 120+ на завоите и после на ЛУКа си изчистих предния джам, пред хотела 1 минута на място и айде.

То макс хората карат 90-120 и спират в населени места, следователно карат с 50-70.... на по-висока предавка , колко му надува турбото? 0.2/0,5, какво да му експлоатирам.

 

Като се почнат сега: на място ли да загрее, да я караме бавно, ама до какви обороти, после как.

75% карат икономично, турбото да им е проблема. Да, скъп консуматив е. Важното е да си обслужвате редовно колата и с качествени консумативи, не кой от дето фане!

 

За коли дето са стокови и имат само ремап/чЕп- къв манометър. Слага се, ако тунера е безхаберник и ако колата вече е с хибридно турбо.

 

Аз ако Тони ми прави колата, на 3 бара да я надуе- манометър (образно казано) не ми требе. Човекът си разбира от работата, следи всички показатели(преди/след) и ремапва качествено. Има живи данни.

А не, включих един шнур, пуснах едни данни- айде, карай! Аууууу, как върви!

 

Какви 0.2десети, какви 5 лева.

 

П.С: На всяка кола при минусови градуси и надуто парно....в спряло положение ще ти падне стрелката, даже и за 1 минута при под -15.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.