Jump to content

skoda-auto.bgautozone.bg

Литиево-йонни батерии


Боби Доктора

Recommended Posts

Колеги, имам следният въпрос: имам две устройства (GSM модул и GPS-GSM тракер). GSM модулът е на фирма BSM и служи за позвъняване на три номера при алармено събитие и също така има и обратна връзка - можеш да му звъннеш и да задействаш нещо по автомобила. GPS тракерът служи за локализиране мястото на автомобила. След като му звъннеш изпраща СМС с координатите.

GSM модулът е разчетен за захранване 12 V и вътре има литиево-йонна батерия (3.7 V), която се зарежда от устройството. Заряда, доколкото знам се следи с MOS транзистор. GPS тракера също си има батерия (пак 3.7 V, но по-малка като ампер-часове). Лошото е, че за него не е предвидено зарядно за 12 V.

Питането ми е такова - ако взема да свържа в паралел + и - на батериите (без да свързвам средния крак - Gharge control-a) какво ще се получи. Дали просто като оловен акумулатор ще им вдигна капацитета до сборния резултантен? Доколкото знам литиево-йонните батерии са цяла наука и си имат собствен начин на заряд. Мога ли просто да ги свържа в паралел? Ако не - дайте идея как да зареждам второто устройство.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Доколкото помня първо се зареждат по напрежение после по ток и мъчно се прави зарядно ,бат ми се занимава и срешна доста грижи

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А как се зарежда батерията на тракера нормално? Вадиш я и поставяш на специално зарядно ли?

Да. Той по принцип не е предвиден за кола и има две батерии и зарядно за 220 V.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

... Доколкото знам литиево-йонните батерии са цяла наука и си имат собствен начин на заряд. Мога ли просто да ги свържа в паралел? Ако не - дайте идея как да зареждам второто устройство.

Ако никой не даде директен отговор, ТОВА и ТОВА може да помогнат.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Значи на тракера трябва да имаш само "+" и "-". Може да помислиш за вариант батерията да си стои на фабричното зарядно. Ясно че то има трафче и грец в него и него да го захранваш от +12V налични само при работещ двигател. И на изводите за батерията на зарядното да запоиш по един проводник до изводите за батерията на тракера.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не можеш да ги свържеш двата акумулатора в паралел, не се опитвай изобщо.

 

Какви са капацитетите им?

 

Принципно имаш следната опция - да оставиш само по-мощната батерия (на GSM модула) и да храниш и тракера от нея. Но не можеш да го свържеш в паралел, трябва да се открие Vsys шината и да се закачиш за нея;

 

Съмнявам се, че ще може да се използва тракера в паралел с батерията пъхната в зарядното му :roll: .

Иначе това е втората опция - да се преработи зарядното му за 12V.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Доколкото знам литиево-йонните батерии са цяла наука и си имат собствен начин на заряд. Мога ли просто да ги свържа в паралел? Ако не - дайте идея как да зареждам второто устройство.

 

Че не са наука, не са. Нищо сложно няма в заряда им, просто трябва да се спазват някой правила. Има ги описани в нета. Лошото е, че въпросните правила е трудно да се спазват с прости средства, затова си има специализирани чипове за целта. Чипа струва стотинки, ама си трябва.

 

В твоя случай силно ти препоръчвам да не си правиш експерименти. ЛиИон батериите се водят пожароопасни. Виждал съм кола изгоряла точно от ГСМ тракер с недодялано свързана за заряд батерия.

 

По принцип могат да се свързват паралелно за разряд, но при определени условности. За заряд - абсурд.

 

Като капак на всичко, по сейфти стандартите, защитата на батеряита трябва да е вътре в пакета и най-вероятно като ги вържеш паралелно, моментално ще задейства :)

 

Моят съвет е да храниш двете устройства от една батерия. Дали ще е някоя от тия двете или ще търсиш нова с по-голям капацитет ти си решаваш. Другия вариант е да направиш отделно зарядно за втората батерия която си няма такова. Не е голяма философия, чипа си прави всичко.

 

Ако ти се чете мога да ти изровя материали по-въпроса за технологията и заряда.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

... да оставиш само по-мощната батерия (на GSM модула) и да храниш и тракера от нея.
Моят съвет е да храниш двете устройства от една батерия...

Точно това се опитвам да експериментирам сега. Оставих само батерията на GSM модула, заредих я напълно (цяла нощ), пуснах два кабела към тракера от нея и сега захранвам и двете устройства от една батерия. Ще пробвам колко време ще издържат при интензивна употреба (често прозвъняване). Не мисля, че отделната консумация на двата уреда е кой знае каква. Надявам се ПОНЕ на 48 часа. Ще ви уведомя за резултата.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Боби така не става...

Трябва да намериш точката Vsys в GSM модула и да свържеш тракера към нея.

Менаджерите на Li-Ion батерии имат три силови вериги - входна Vin, батерия Vbat и системна Vsys.

При различните режими на работа се превключват съответните вътрешни ключове.

Ако свържеш допълнителен товар към Vbat веригата ще нарушиш критериите за заредена/разредена батерия :!:

Например за край на заряда се следи токът през батерията да падне до опрделен минимум, но ако свържеш тракера в паралел на батерията този ток може никога да не падне до тази стойност.

 

Мисля, че няма да ти е трудно да намериш Vsys.

Бих помогнал, ако ми пратиш качествена макро снимка от GSM модула.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

chavdarlk е прав, не можеш просто да вържеш двата консуамтора в паралел, защото единия освен консуматор ще пробва и да зарежда батерията.

 

Аз си мисля, че най-чистия вариант е двете устройства да си имат отделни батерии и зареждачки.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Teя 2 уреда като ще работят в колата , а тя си има винаги 12V защо съм им нужни батерии? В случай на отпадането на напрежението ли ?

Що не сложиш един акумулатор от моторетка - 6V под седалка ...голям ток - лесен заряд ...и след него сваляш на 3,7 ... Сигурно ще държи поне 10 дни.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...

Прав си. Ама - наобратно. Т.е. Свързани така предизвикват НЕДОЗАРЕЖДАНЕ. Установих го опитно. Докато си пишехме във форума вече бях реализирал схемата. Оказа се, че батерията СЪС ЗОР вдига 4.07 V (вместо 4.2) и зарядът спира. Това - при положение, че са в паралел уредите. Ако е само единият - спокойно си стига 4.2 V. После пък като падне - пада доста 3.56 V и е на кантар да тръгне. (Не тръгва винаги да зарежда). Явно ще трябва да намеря работната шина и да запоявам там "+а". Проблемът е, че устройството е модем на базата на комуникатор от SIEMENS и не зная точно къде е шината. Е, винаги мога да попитам в BSM или да хвърля тук една снимка на платката. Това, което виждам е, че има един транзистор (най-вероятно MOS) между "чардж контрола" и +.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Напълно е възможно, аз съм дал един евентуален пример, може да има различни странични ефекти.

Ако ми пратиш добра снимка, сигурно ще намерим лесно правилното място.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А как се зарежда батерията на тракера нормално? Вадиш я и поставяш на специално зарядно ли?

Да. Той по принцип не е предвиден за кола и има две батерии и зарядно за 220 V.

 

Т.е демонтираш от тракера батерията за да я заредиш на външно зарядно пригодено за тази цел,а идеята е без да се демонтира батерията да се зарежда когато е необходимо,така ли :?:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не знам защо си усложнявате живота. Пробвай с батерия поставена на зареждащото устройство, да захранвате през проводник тракера. Самият тракер иска само 3.7 V. Може да му се подава на изводите това напрежение откъдето и да е.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Боби,защо не си сковеш идин стабилизатор от 12/3.7в и да зазахвърлиш батерията.В този случай ще ползваш акумулатора на колата.Ако на устройствоти няма извод за charge control не виждам какъв е проблема.Схеми в интернета бол.Другото за което се сещам е да преработиш зарядното от 220 на 12 и да пуснеш две жици от батерията към тракера.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Боби,защо не си сковеш идин стабилизатор от 12/3.7в и да зазахвърлиш батерията.В този случай ще ползваш акумулатора на колата.Ако на устройствоти няма извод за charge control не виждам какъв е проблема.Схеми в интернета бол.Другото за което се сещам е да преработиш зарядното от 220 на 12 и да пуснеш две жици от батерията към тракера.

 

Защото всички охранителни техники имат независимо захранване. Т.е техен си акумулатор.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Възможно решение ми се струва следното: (първо се извинявам, че отначало леко съм ви заблудил, но се оказа, че и аз не знаех). Реших GSM модула да си го оставя на неговата си батерия и ТОЧКА ПО ВЪПРОСА. Тракерът (наистина сега го видях) има отстрани вход за USB. Рекох си - "бре... ко ша стани ако бодна тука един кабел?" И боднах... А другия край - в лаптопа. Батерията си се зареждаше. Мисля оттук нататък да си взема едно зарядно за кола (каквото и да е - по възможност по-компактно), да го разкостя и да набутам само платката му в кутията на GSM модула - има достатъчно място. А като имам и предвид, че вече има зарядни, които са толкова малки, че потъват целите в запалката. Свързвам го към захранването на 12 V от модула, а другия край - в тракера. Батерията на тракера, естествено, си я оставям в него.

Какво ще кажете за това решение?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.