Jump to content

skoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgtraxxastraxxas

Стария лифт Княжево - Копитото


felicialx

Recommended Posts

Реших да пиша за този лифт защото това е първият кабинков лифт в България а пък и първите ми спомени за лифт от детството са свързани с него.

 

За софиянци /набор до 1980г./ лифта е добре познат, но все пак аз ще се постарая да го опиша максимално за тези които не са го ползвали и виждали.

 

Лифта е построен със съоражения от австрийската фирма "Братя Гирак" и е открит през 1962г. дължината му е 1920м. с разлика във височините 600м. Разполагал е с 53бр. четириместни кабини и е превозвал по 600 души на час в посока със скорост 3m/s. Лифта е от типа с едно носещо и едно теглещо въже.

 

Долната лифтова станция е в кв.Княжево / 750м. н.в./ и се намира на около 800м. от последната спирка на трамвай №5, до нея се стига най-вече пеша през една борова гора. Горната станция е на връх Копитото / 1350м. н.в./ и понастоящем са пада точно до едноименната телевизионна кула.

 

Лошото е, че за съжаление тоз лифт не работи от близо 20г. а още по-лошото е, че за този период малко по малко се зарзграбва и руши. Понастоящем е почти напълно разграбен, липсват кабините /бяха от чист алуминий/, двигателя и редица важни агрегати. На лице все още са машините, въжетата, стълбовете и станциите. Половината кабинки бяха прибрани в горната станция и до 2002г. си бяха там, но след това постепенно започнаха да изчезват и сега няма и парче от тях. В долната станция все още има останали кабинки.

 

В същност лифта е спрян в началото на 90-те след претърпяна авария при която поради силен вятър се откачва носещото въже и около 10 кабинки с хора увисват за часове над пропастта. Налага се намесата на гражданска защита и провеждане на спасителна акция през ноща и при тежки условия. Жертви няма но поради факта, че това е вече втори инцидент с този лифт, хората се наплашват и лифта е српян. Това води до изоставянето му и в последствие до сегашната ситуация. При експертизата се оказва, че до аварията се е стигнало защото с течение на годините постепенно почти всички аварийни защити на лифта са били шунтирани от хората който са го поддържали и фактически е работел в безумен режим.

 

Иначе лифта е доста удобен за туристите, но за съжаление беше. За да се пусне отново трябва да се инвестира доста, но не чак толкова колкото за нов. Ако се сменят короните на сълбовете е възможно лифта да се модернизира и да премине на принципа с едно въже което е едновременно носещо и теглещо.

Пътуването по тази въжена линия беше много интересно и съпроводено с големи емоции, кабинките на места се движеха на 60-70 м над земята. Също така има само 8 стълба на много голямо разстояние и с много голяма височина.

 

 

 

Тези дни преди и след нова година се разходих отново до горната и до долната станция. Горната е напълно отворена и е доста разграбена, долната също е посещавана от вандали и крадци, но в момента е затворена.

 

Ето първо един откъс от сериала "Синята лампа" 1969г. който съм качил в You Tube. На него се вижда лифта в действие и добро здраве. Това е един от много малкото материали на който може да се види лифта в действие.

 

Останалото са съвсем пресни снимки, долната станция съм снимал преди няколко дни, а горната в края на Декември. Ето първо долната:

http://picbg.net/u/48572/42724/513728.jpg

 

http://picbg.net/u/48572/42724/513729.jpg

http://picbg.net/u/48572/42724/513730.jpg

http://picbg.net/u/48572/42724/513731.jpg

http://picbg.net/u/48572/42724/513732.jpg

http://picbg.net/u/48572/42724/513733.jpg

http://picbg.net/u/48572/42724/513734.jpg

http://picbg.net/u/48572/42724/513735.jpg

http://picbg.net/u/48572/42724/513736.jpg

http://picbg.net/u/48572/42724/513739.jpg

Поглед от станцията към върха.

http://picbg.net/u/48572/42724/513740.jpg

 

Сега горната станция при Копитото, първо машината и мястото на липсващият мотор:

http://picbg.net/u/48572/42724/513741.jpg

пристигане в горната станция.

http://picbg.net/u/48572/42724/513747.jpg

http://picbg.net/u/48572/42724/513742.jpg

http://picbg.net/u/48572/42724/513743.jpg

Всичко наоколо беше плътно запълнено с кабинки.

http://picbg.net/u/48572/42724/513745.jpg

http://picbg.net/u/48572/42724/513746.jpg

http://picbg.net/u/48572/42724/513746.jpg

http://picbg.net/u/48572/42724/513748.jpg

http://picbg.net/u/48572/42724/513749.jpg

Поглед от първия стълб към София и софийското поле.

http://picbg.net/u/48572/42724/513750.jpg

http://picbg.net/u/48572/42724/513751.jpg

http://picbg.net/u/48572/42724/513752.jpg

Входа, касата и чакалнята.

http://picbg.net/u/48572/42724/513753.jpg

http://picbg.net/u/48572/42724/513754.jpg

http://picbg.net/u/48572/42724/513755.jpg

http://picbg.net/u/48572/42724/513756.jpg

архивна снимка от спасителната акция през 1992г.

http://picbg.net/u/48572/42724/514337.jpg

 

Още си спомням как лифтаджийте заключваха кабините с резе отвън и как по време на пътуването те звънтяха от вибраций, но когато пристигнеш горе и те отключат, планината и чистия въздух са пред теб.

 

За съжаление съдбата на този лифт който е возил хората към планината, хотел копитото и хижите около вр. Копитото над 30 години е безрадостна и няма шанс скоро да се промени, за капак на всичко фирмата "Братя Гирак" понастоящем е фалирала и набавянето на резервни части ще е доста сложно.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много обичам да ходя на горната станция, заради гледката, която се открива към София. Иначе самата станция е супер жалка картинка... :(

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Браво,колега,че напомняш за този лифт,последно съм се качвал на него като ученик в строителния техникум Хр.Ботев,през 87г.,имахме спортен празник,горе на Копитото,но жалко,че в последствие го спряха!

за капак на всичко фирмата "Братя Гирак" понастоящем е фалирала и набавянето на резервни части ще е доста сложно.

Фирмата, Гирак Гаравента е част от Допелмайер -Гаравента груп и е в добро здраве,даже преди няколко години изградиха новия лифт м/у Студенец и Снежанка в Пампорово,който е един от най-модерните у нас.

 

http://www.garaventa.com/

Поздрави! smile159

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

много е тъжно когато подобни съоръжения биват оставяни на произвола на съдбата. винаги съм изпитвал голям кеф като съм се возил на лифтове, не знам защо. просто ми прави готиното.

колкото до този тук... според мен е пътник, надали някой ще си направи труда да инвестира каквото и да било в него. парите за реконструкция и лицензи не бих се учудил да са като за нов такъв. но пък и в нашата рОдина кой ти мисли за лифтове.

 

иначе хубави снимки, мисля че това е едно от местата които бих посетил с кеф

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много хубава тема.

Много тъжно ми стана след като прегледах снимките.

 

За съжаление в БГ с много неща е така: Бързо се забравят, иначе еблематични обекти в миналото. Днес просто те са забравени и са свътралище на ....... групи.

 

Иначе, както каза бат Ники - Студенец-Снежанка е най-най.....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Леле,човек ти ме израдва максимално.Аз съм по млад и не съм се возил,но ми е много интересно и съм прочел почти всичко в нета за него.Наистина историята е интересна и наистина е жалко,че е съсипан така.Княжевци са ми разказвали истории за аварията през 90-те,че от къщата срещу него на хълма са се виждали прожекторите и т.н.Със сигурност возенето е било преживяване което за жалост няма да усетим по-младите.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз съм се возил на лифта. Много бих се радвал да го пуснат отново. Предполагам че, много хора бихме дарили и средства за възстановяването му. За собствеността, лифтът е в природен парк Витоша, така че със сигурност е общинска/държавна собственост. Стълбовете са си по местата и не би трябвало да има проблем от екологична гледна точка, защото няма да се увреди допълнително природата. Сигурно може да се кандидатства и за европейско финансиране.

Иначе това:

При експертизата се оказва, че до аварията се е стигнало защото с течение на годините постепенно почти всички аварийни защити на лифта са били шунтирани от хората който са го поддържали и фактически е работел в безумен режим.

за съжаление е типично за България. Крепи се до последно и се обяснява, колко е лошо. А една правилна експлоатация би удължила животът му.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В един хубав ден през 1967 г със съученици от училището в завод 12 /завод Средец / отидохме на екскурзия на Витоша,качихме се на лифта и се повозихме до върха.Изживяването беше чудесно,от там отидохме на Момина скала,играхме мач,хапнахме и след това след още разходки си тръгнахме.Разделихме се с другите и с още един приятел отидохме да се върнем с лифта ,а другите се върнаха с рейса.На касата като поискахме да платим ,се оказа ,че сме си загубили стотинките и няма с какво да платим.

От там покрай скалата на горната станция по пътеката се пуснахме до долу,преживяването беше още по -хубаво,независимо ,че счупих едно стъклено шише за вода ,което носех,но бинокълът беш здрав.

На спирката на "петицата" помолихме хора да ни дадат пари за билетчета,но никой не ни даде,а бяха по 4 ст. до Съдебна палата.И тръгнахме по княжевското шосе ,през центъра и по Дондуков до моста Чавдар,където се разделихме ,той за Подуяне ,аз за Х.Димитър.

Това е историята,различна от други и запомняща се -от Копитото до Х.Димитър ходене пеша! smile168 smile175 smile159

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

хубава,но тъжна тема

същата е съдбата на лифта във Враца-Леденика

 

лифта в Сопот е много хубав,както и на Снежанка и Сливенския-карандила

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Знае ли се кой е собственик на лифта в момента?

Това което откривам като информация за собственика е:

Стопанин: "Въжени линии" ЕАД - гр. София, 1797, кв. "Симеоново", Първа лифтова станция на ПВЛ "Симеоново - Алеко", телефон: 02 / 961-21-89, 02 / 961-20-77

 

Иначе има проект за удължаването на лифта до Момина скала което реално няма да е много сложно, но както знаете поне за сега Витоша се държи в тежко състояние умишлено и не се знае кой точно ще лапне баницата. Друго препятствие е, че трасето на лифта минава над сарайте на Доган и докато е силен едвали ще допусне лифта да тръгне. :smt0344

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето още нещо интересно, това е лифт много сходен като конструкция и изпълнение с княжевския горе долу ще са и набори. Разликите между двата са, че на този кабинките са с автоматизиран транспорт в станциите и втората и по-съществена е, че за разлика от нашия този е поддържан в изрядно състояние и се ползва без проблем.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Моите спомени от този лифт са от времето когато бях доста малък, съответно доста бедни. Но си спомням една "екстра" - на нашенския лифт кабинката не се откачаше от въжето или с други думи казано слизането и качването ставаше в движение smile049 Не много приятна "екстра", но пък по онова време Симеоновски Лифт ощя нямаше и това (заедно с Бай Кръсьо де) беше единствения вариант за качване на кашкавал туристите. А моите родители държаха всяка седмица да излезем на чист въздух - лятото полянка, зимата планина.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Моите спомени от този лифт са от времето когато бях доста малък, съответно доста бедни. Но си спомням една "екстра" - на нашенския лифт кабинката не се откачаше от въжето или с други думи казано слизането и качването ставаше в движение...

Колега, заблуждаваш се кабинките си бяха в покой при качване на пътниците, иначе при скорост на лифта от 3m/s качването щеше да е доста екстремно. :roll: Лифтаджиите движеха ръчно кабинките в частта от станцията пригодена за качване и слизане на хора. Ето погледни началото на клипчето:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И аз имам незабравими спомени от лифта.През лятото 1979г.май,може и да бъркам,та с дядо ми(лека му пръст) се качихме до Копитото,после повървяхме още няколко километра и на една поляна опънахме едно одеало и почивка.На мен обаче,нещо не ми беше интересно(нали съм морско чедо) и помолих дядо ми да си тръгваме.Той на шега ми даде 20ст. и ми каза да си ходя,а той по-късно щял да се прибере в къщата ни до кино "Аура".

И така аз обратно по пътеката ,стигам до лифта,обаче с 20ст. за никъде.Гледам София се вижда като на длан,и рашавам да тръгна пеш ,надолу през гората,като си мислех да се ориентирам по въжената линия.

Тръгнах на бегом,все пак наклона е надолу,до като се изгубих.

Все пак стигнах до някакво населено място(нямам спомен) и в първия двор на къща един човек като ме видя целия надран и в кръв ми даде 1 лев и ме качи на автобус,който пък ме свали на бившия площад "Възраждане",и от там с трамвая "10" до в къщи и направо в леглото,а беше към16ч.

За дядо ми няма да ви разправям как се е прибрал,ама като станах голям бой ядох.

Извинявам се, че се отклоних от темата,но такива работи как се забравят!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...

Колега, заблуждаваш се кабинките си бяха в покой при качване на пътниците, иначе при скорост на лифта от 3m/s качването щеше да е доста екстремно. :roll: Лифтаджиите движеха ръчно кабинките в частта от станцията пригодена за качване и слизане на хора. Ето погледни началото на клипчето:

 

Точно това ме учуди. Просто спомена за бързото излизане от кабинката е трайно запечатан. Сигурно съм се заблудил, но ...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз може би съм един от последните качвали се на този лифт. Края на 80те баща ми и компания от МГУ (ВМГИ по това време) правеха сондажи за строежа на една 4 етажна сграда под кулата, в която се разположи ТВ оборудването (в крайна сметка тогава имаше само ТВ, радио и военни ретранслатори, като военните бяха на 2ри и 3ти етажи в кулата). Помня че кабинките бяха с дървени седалки, а вътре доста подухваше.

На дали този лифт ще се възстанови. Освен да земем да направим една подписка и да я пратим на кметицата. Току виж някой ни чуе.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Знае ли се кой е собственик на лифта в момента?

Това което откривам като информация за собственика е:

Стопанин: "Въжени линии" ЕАД - гр. София, 1797, кв. "Симеоново", Първа лифтова станция на ПВЛ "Симеоново - Алеко", телефон: 02 / 961-21-89, 02 / 961-20-77

 

Иначе има проект за удължаването на лифта до Момина скала което реално няма да е много сложно, но както знаете поне за сега Витоша се държи в тежко състояние умишлено и не се знае кой точно ще лапне баницата. Друго препятствие е, че трасето на лифта минава над сарайте на Доган и докато е силен едвали ще допусне лифта да тръгне. :smt0344

.. през 1995-96 консултирах фирма за с такъв проект .. това беше .. втората част от проекта .. удължаването .. в първата част преговаряха за покупката на лифта и небезизвестния хотел на Копитото .. искаха да го модернизират по проект изпълнен в Швейцария на идентичен лифт .. по спомен офертата на швейцарците беше за около 1.2 млн.долара с всичко .. и ставаше "бутиков" ретро лифт .. още си спомням снимките в офертите .. долна станция оставаше .. горна се буташе изцяло и се правеше отново + 2 етажа панорамен ресторант .. а на долна трябваше да се изгради/разшири паркинга .. както и да е .. минало-свършено .. това беше по Янчулев-о време .. още е в оборот лафа .. "дупка янчулевка" .. всичко се провали

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Наистина е много тъжно :( Лифта се намира малко над нас и много добре знам какво е състоянието му. За разлика от горната станция, долната в Княжево поне е заключена и влизането е малко по-затруднено, за разлика от тази на Копитото. Нямам никаква информация има ли някакъв проект или намерения да бъде реставриран и пуснат в експлоатация. Аз членувам в Сдружение "За Княжево", което се създаде с идеални цели за квартала. В момента се борим да спасим Боровата Гора, за да не я застроят. Точно тази, която се намира под долната станция на лифта. Лошото е, че на доста съоръжения и като цяло материалната база на Витоша е под всякаква критика. Миналата година двама приятели взеха да стопанисват хотел Боерица и ходейки при тях един ден ме заведоха да ми покажат на какво прилича хижа Конярника. Ужас,колеги, УЖАС. Всичко е разграбено. Стъклата са потрошени, ратрака е почти нов но разграбен - вериги (нали са Халумин, или нещо от този сорт), седалки (нали са тип Recaro) и всичко ценно по него. Напълно неизползваем е. Стените са разкъртени и са извадени кабелите. smile175 :(

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Возил съм се на княжевския лифт, но само бегли спомени имам. Ако се реши да се възстановява лифта /както и много други с подобна участ/ ще е много хубаво, ако забранят в същото време движението на автомобили по маршрута на лифта. Хем по-малко ще се замърсява, хем повечко парички ще има за лифта!

Лифта, който Самуил спомена по-горе - Враца-Леденика за съжаление има същата съдба. А и той е уникален! Такава гледка се разкрива на слизане с него, че за момент забравяш, че си в БГ и се пренасяш в някое алпийско селце в Австрия...

На мен лично ми е по-приятно да катеря пеша планините ни! И чесно казано - доста съм против лифта, който пуснаха до х. Рилски езера, но...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Намерих материал според който община Враца кандидатства по оперативна програма "Регионално развитие" с цел подобряване на туристическата инфраструктура с проект за възстановяване на лифта от село Згориград до местността Кравя в близост до пещерата Леденика. Проектът е за около 2 000 000 лв. Сигурно същото може да се направи и с Княжевския лифт.

 

 

За съжаление проектът е бил отхвърлен. :(

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Намерих още едно филмче за изоставения княжевски лифт http://www.youtube.com/watch?v=iGRyNdM3ioo&NR=1

И аз съм се возил като дете през 80-те. Помня че преживяването беше доста екстремно, а усещането в кабинките сходно с това в Шкода с100 при 120-130 км/ч - клатене, дрънчане, свистене на вятъра между стъклата... дано все пак го възстановят някой ден, макар и не в оригиналния му вид бих се повозил отново :smt017

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

така като гледам, си мисля, не е ли възможно да стане доста неприятен гаф, ако бай мангаУ реши да краде въжетата ?

това чудо само да се среже и ще падне навярно върху къщи, пътища.... предполагам и 1 квадратен метър от целия район на лифта не се охранява :?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Няма къщи и пътища под лифта. И за ходене не става много-мнго. Но мястото е безкрайно подходящо за един хубав ресторант с изглед към София. Качвал съм се горе десетки пъти само заради гледката smile049

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако братята мангусти тръгнат да крадат въжетата ще се видят в голямо приключение и най-вероятно няма да минат без жертви защото теглещото въже с диаметър 25мм. се поддържа опънато от висяща бетонна тежест с обем около 1 кубик, т.е. около 7 тона. Носещите въжета /по едно в посока/ са с диаметър 35мм. и са твърдо свързани с гъвкави въжета, на които висят огромни бетонни тежести – две по около 3 - 4 кубика или около 25 тона. Тези тежести се намират в долната станция и в момента плуват във вода и боклуци. При опит за срязване или откачване на въже, ще се получи страхотно мазало защото носещите въжета са закрепени неподвижно и към стълбовете. Сещате се какво ще се случи като се освободи сила от над 20т. и тя започне да действа на върха на стълбовете.

Иначе под лифта минава пътя за тихия кът и нагоре към планината, доста ще е гадничко да ти се стовари стоманено въже пред или недай боже върху колата докато минаваш оттам.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.