Jump to content

skoda-auto.bgskoda-auto.bgautozone.bgШкода събор

Митове и истината за зимните гуми


Recommended Posts

Не само, че времето е различно в различните региони и страни на Европа, но също така и законодателството по отношение на зимните гуми е доста различно. Но различните европейски автомобилни клубове са постигнали пълно съгласие по въпроса за ползата от зимните гуми за чувствителното повишаване на безопасността на движение и са задължителни в много региони на Европа. Има много митове за зимните гуми, тъй като потребителите се срещат с различни и объркващи мнения за тяхната необходимост.

 

Мит 1: Зимните гуми са скъпи

Истината е: По принцип няма голяма разлика в цената на летните и зимните гуми.

Зимните гуми са идеалната принадлежност за зимата. Те осигуряват ясни предимства, като значително увеличават безопасността на пътя.

Друго предимство на зимните гуми е, че при ниски температури летните гуми се износват по-бързо от зимните, докато по-меката каучукова смес на зимния протектор се износва по-бързо при летни температури. Смяната на гумите в подходящото годишно време увеличава пробега и живота на гумата. Goodyear препоръчва замяна на летните със зимни гуми при температура 7°С.

В последните години пробегът на зимните гуми се увеличи значително вследствие използването на новите технологии на материалите. Редовната проверка на налягането на гумите пести средства, тъй като гумите се износват по-равномерно и автомобилът консумира по-малко гориво.

Първоначалната инвестиция за допълнителни джанти за зимните гуми се възвръща след многобройните зими и прави процеса на подмяна на летните със зимни гуми и обратно много по-лесен.

 

Мит 2 : Няма смисъл от зимни гуми, освен ако не живеете в райони, където пътищата редовно са покрити със сняг и лед.

Истината е: Зимните гуми увеличават безопасността при ниски температури при всякакви зимни условия.

Дори в страни, където няма законово изискване за употреба на зимни гуми, си заслужава да се помисли за тяхното използване през есента, когато климатичните и пътните условия силно се влошават и рискът от катастрофи се увеличава .

През зимата, върху хлъзгавите и студени зимни пътища, летните гуми губят сцепление много по-бързо вследствие на специалните технологии за летни гуми и на специалната лятна каучукова смес на протектора. Ако водачите оставят летните гуми през зимата, това може да означава по-дълъг спирачен път. Модерните зимни гуми, със специалните технологии, използващи ламели, са разработени по начин да осигурят по-добро сцепление не само на сняг и лед, но и на студени и покрити с киша зимни пътни повърхности. По-меката каучукова смес на протектора на зимните гуми осигурява по-добро поведение на автомобила при ниските зимни температури на студени повърхности, отколкото лятната каучукова смес.

Пример: Автомобил, снабден със зимни гуми, движещ се с начална скорост от 80 км/ч по снежна повърхност, спира след около 70 метра. При същата начална скорост, същият автомобил, но снабден с летни гуми, ще има нужда от повече от 110 метра, за да може да спре – 40 метра повече отколкото автомобил със зимни гуми.

Подобни тестове, направени при температури под 0° на мокра настилка показват същите предимства за автомобила, снабден със зимни гуми. По принцип, зимните гуми имат много по-добри показатели от летните при ниските зимни температури.

В райони, където никога няма сняг и лед, всесезонните гуми биха били добър компромис, освен ако водачът не използва автомобила си по време на зимната си ваканция или за дълги пътувания в райони с тежки зимни условия. Всесезонните гуми могат да бъдат подходящ избор за втората семейна кола, която се използва само в града и от която няма нужда в ранните утринни часове.

 

Мит 3: Поведението на зимната гума не зависи от дълбочината на грайфера.

Истината е: Колкото по-голяма е дълбочината на грайфера на зимната гума, толкова по-добро поведение има тя на зимните пътища.

Много европейски страни имат законови разпоредби за дълбочината на грайфера на гумите. Гумите обикновено имат индикатор на износването на грайфера, който показва минимум 1,6 мм. Независимо от тези правила, се препоръчва зимните гуми да имат минимална дълбочина на грайфера от 4 мм. По тази причина зимните гуми на Goodyear са снабдени с допълнителен индикатор на износването на протектора.

 

Мит 4: Зимните гуми правят пътуването неудобно.

Истината е: Зимните гуми позволяват комфортно пътуване при всякакви пътни повърхности. Повечето потребители няма да усетят абсолютно никакви разлики в комфорта при подмяната на летните със зимни гуми. Дори и на суха магистрала при високи скорости, модерните зимни гуми осигуряват комфортно пътуване при ниски нива на шум.

 

Мит 5: Зимните гуми не са толкова „симпатични” като летните

Истината е: Модерните зимни гуми имат красиви шарки на протектора.

Съвременното поколение зимни гуми е също толкова атрактивно колкото са и летните гуми, и идеално се вписва в сложния дизайн на модерните автомобили.

Освен това, не е необходимо да се монтират зимните гуми на стоманени джанти и да се покриват с пластмасови тасове. Вече съществуват специални алуминиеви джанти, предназначени за движение през зимния сезон.

 

Мит 6: Зимните гуми нямат добро поведение при високи скорости.

Истината е: Модерните зимни гуми осигуряват отлично поведение при движение с високи скорости. Goodyear предлага зимни гуми за скорости до 270 км/ч. Дори и при тези високи скорости зимните гуми на Goodyear осигуряват максимални нива на управляемост и владеене на автомобила, като каучуковата смес на протектора е оптимизирана за нисък разход на гориво и ниски нива на шум.

Скоростите на движение със зимни гуми бяха значително увеличени през последните години. Скоростният индекс се поставя на страницата на гумата и представлява буквен код. Например: Буквата Q означава, че гумата може да се движи с максимална скорост от 160 км/ч, Н означава максимална скорост 210 км/ч, Т е обозначението на максимална скорост 190 км/ч, V осигурява безопасно движение при скорост до 240 км/ч, а W – максимална скорост 270 км/ч.

Следователно, за повечето автомобили не е необходимо да се поставя стикер със съответното температурно ограничение на контролното табло.

 

Мит 7: Спортните автомобили с висока проходимост (SUV) и тези 4x4 не се нуждаят от зимни гуми

Истината е: Най-вече тежките SUV автомобили трябва да бъдат снабдени със зимни гуми. Поради по-голямата тежест и размери на модерните SUV и 4х4 автомобили, Goodyear силно препоръчва те да бъдат снабдени със зимни гуми, за да се осигури по-надеждно сцепление и управляемост на хлъзгави и заледени пътища. Двойното предаване не помага при сняг и лед, ако автомобилът е с летни гуми.

 

Мит 8: Няма значение как и в какъв ред поставям зимните гуми на автомобила си.

Истината е: Водачите трябва да монтират зимните гуми съгласно специални правила.

Ако трябва да се сменят зимните гуми, то се препоръчва да бъдат сменени всичките четири, за да е сигурно че те работят и реагират по един и същи начин. Също така се препоръчва да се поставят само зимни гуми от еднакъв вид и с еднаква шарка на протектора. Използването на зимни гуми от различен вид може да доведе до неочаквано поведение на автомобила. Зимните гуми трябва да се „въртят” редовно, за да се осигури равномерното им износване и не трябва да се преместват от едната страна на автомобила - на другата. Гумите с по-голяма дълбочина на грайфера трябва да се монтират на задната ос, както при предно предаване, така и при задно предаване.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Митове или истина е, че летните гуми имат много по-добро сцепление и спират много по добре, на суха и мокра настилка от зимните гуми при температури над нулата????????

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Митове или истина е, че летните гуми имат много по-добро сцепление и спират много по добре, на суха и мокра настилка от зимните гуми при температури над нулата????????

 

Мит... Истина.... Твоя въпрос има толкоз много вариации, че.....

 

Какви са летните и зимните гуми? Колко над нулата е температурата?

 

Щото ай да сложим един зимен Мишелин Алпин, срещу един лялтна Lassa??? Честно казано бих се доверил на Мишелина и при 30 градуса :)

 

Истината е че при температури близки до нулата, но все още по високи (до около 7 градуса), зимната гума вече има предимство и при сухо и при мокро. Ако говорим за гуми от един и същи пройзводител, от един и същи ценови клас, де. Например Мишелин Пилот vs Алпин. При тези температури, каучука на лятната гума почва да се "одървя" и губи свойствата си.

 

Естествено има и изключения - някой гуми на определени пройзводители могат да го играят всесезонни - т.е. да предложат прилично сцепление при по широк диапазон. Ама тези гуми обикновенно са компромис - нито са кой знае колко добри на горещо, нито кой знае колко добри на як студ и копане в сняг.

 

Истината е че ако искате добра гума зиме и добра гума лете - това трябва да са две отделни гуми :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

skodko хубав материал си написал smile004 Добре е да посочиш източника все пак.

Ето и малко съвети, макар и на английски.

Колега, прочетете отново написаното по-горе от skodko и ще разберете, че производителите съветват при температури под 10гр. да се използват зимни гуми поради по-доброто им поведение и на сухи и на мокри повърхности! :smt034

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ще се постарая да намеря тестовете на ADAC за сравнение на летни, зимни и всесезонни гуми. Там измерванията ясно показват, че летните гуми са далеч по-добри на настилки (мокри и сухи) без сняг и лед от зимните. За сметка на това имат катострофално поведение на киша, сняг и лед. Обяснението е че лятната гума (по дизайн!) е с по-голяма контактна площ, нещо което не може да бъде компенсирано само от по-мекия каучук на зимната гума.

 

От друга страна никога не се знае кога ще попаднеш на сняг/лед през симния период. Затова зимата със зимни гуми smile049

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

skodko хубав материал си написал smile004 Добре е да посочиш източника все пак.

 

Материала, макар и хубав, е рекламен, на Goodyear. Непълен е, част от текста е променян на места, има го и по другите авто форуми, липсват Мит 9 и Мит 10 и може да бъде видян тук. Лично за мен нищо ново не казват авторите му, но го казват по интересен начин. Чудя се дали да не заключа темата по две причини: рекламно съдържание и представяне на ситуацията през мирогледа на производител на обсъжданата стока, все едно слушам реклама на лекарства - всичко е розово, и нашето е най-хубаво. Е, да, ама не е вашето нито най-хубаво, нито истината е така, както вие я представяте. А че колегата е прекопирал материал без да посочи източника - това няма да го коментирам. Теми за зимни гуми има във форума доста, не смятам че тази е необходима също.

 

А и още - колега Цецо 75, коментара ти за баничарката от сътветния град замина, има достатъчно идиоти със големи скъпи коли, със големи евтини коли , със малки скъпи коли, със малки евтини коли и всякави служени коли със гуми неподходящи за съответното време, няма нужда да даваш точен пример с град и тип МПС, защото ако някой от тоя град напише нещо подобно за СФ, на мен ще ми е адски неприятно, сигурно и на другите колеги също.

 

Поздрави.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хаха, аз за града без лоши чуства бе! :) Просто казах .......... щото там географски зимата е много меко времето. И голяма част от шофьорите не са и чували за чисто зимна гума. Карат или само на летни или на мешани и се чудят за какво са им на тия идиоти от ...... зимни гуми. Ама да ги пусна да издрапат сутрин рано в половин метър сняг из центъра на ........ да ги видя с тия галоши :) Относно баничарката - също пример за служебна кола с оптимизирани разход. Нищо лично към собствениците на баничарки :)

 

 

Ще се постарая да намеря тестовете на ADAC за сравнение на летни, зимни и всесезонни гуми. Там измерванията ясно показват, че летните гуми са далеч по-добри на настилки (мокри и сухи) без сняг и лед от зимните. За сметка на това имат катострофално поведение на киша, сняг и лед. Обяснението е че лятната гума (по дизайн!) е с по-голяма контактна площ, нещо което не може да бъде компенсирано само от по-мекия каучук на зимната гума.

 

От друга страна никога не се знае кога ще попаднеш на сняг/лед през симния период. Затова зимата със зимни гуми smile049

 

Ау, те пък ADAC са толкоз безпристрастни и нерекламни колкото и AutoBild :)

 

Тия измервания дето ги правят на каква температура са? Щото дай да пуснем една хубава лятна гума на 3 градуса и дъжд. Ще имаш сцепление.... ама друг път. Просто летния каучук за да е хубав лятото е по твърдичък образно казано. Ако е мек, нали се сещаш какво ще се случи на нагорещения асфалт лятото? Вместо гума ще имаш локум. Зимния каучук има оптимална еластичност при ниски температури (около и под 0) , не е само въпрос на сняг и киша. Ако ADAC искат да са безпристрастни да сравняват гуми от една и съща марка и един и същи клас (например V). Пак казвам няма начин един Пилот да покаже по добри резултати от Алпин на дъжд при 5 градуса температура. Освен това имайте предвид и нещо друго - температурата на асфалта и температурата на въздуха са много различни неща - в 10 сутринта навън може да е над 7 градуса , а асфалта да е на стъкло! А сетете се какво се случва ако си с летни гуми одървени на кокъл?

 

Апропо - масовите зимни гуми не са по-скъпи от летните. Напротив по евтини са с малко...... и имат по къс живот. Като под живот не визирам грайфера, а качествата на каучука. На среден клас зимна гума 4, максимум 5 години..... и каучука не става за нищо. Пък и при гумите с пълна сила важи правилото за накладките - колкото са по качествени, толкова по къс им е живота.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В някой от старите броеве на AutoBild имаше тестове на зимни гуми и бяха пуснали една лятна гума за сравнение. Учудващото беше, че лятната гума имаше най-кратък спирачен път на сухо и мокро при температури ПОД НУЛАТА! Нещо от рода на 5-6 метра по-кратък спирачен път! И съответно беше СУПЕР ЗЛЕ на сняг. Дори авъорите на статията бяха изненадани.

 

Така че според мен става дума за митове и легенди по-скоро. При сух студ, лятната гума може да се търкаля без проблем. Проблемът е, че зимата не знаеш зад кой завой дебне лед или киша, а при такава изненада с летни гуми си мъртвец.

 

Аз карам с всесезонни гуми и потвърждавам, че зимата се чувствам по-сигурен с тях, отколкото с чисто зимни гуми. Всесезонните имат по-кратък спирачен път от зимните, но имат резерви за среща с лед и сняг "зад завоя".

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И още една истина има - дъвчем си всяка година едно и също :smt032 smile004 ! smile027

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ми незнам. Теоретически може да си прав при абсолютно сух асфалт и всесезонна гума. Немците имат навика непрекъснато да пробутват всесезонния Гудиар Вектор като универсална гума подходяща за климат от Меркурии до Плутон. Вероятно него са изтипосали във АвтоБилд.

 

Но пак казвам - то си зависи от това къде караш, какво караш и как го караш. В София (извинявам се че пак цитирам град), за мен е немислимо зимата да си с нещо различно от зимна гума. Никакви всесезонки не могат да ме измънат сутрин рано от добре почистената настилка в Люлин (т.е. сняг до колене). Също така не съм намерил гума която да спира добре на "уникалните" жълти павета :) Оня ден на 10 градуса, дъждец с 40 км/ч и нови летни гуми спрях на магия с пот по гърба, когато полицая реши на 10 метра пред мен рязко да ми обърне гръб :)

 

За сметка на това, живеещите във Сандански тая тема им е толкоз странна.....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Въпросът беше по-скоро мит ли са лошите характеристики на лятната гума при температури под 5-10 градуса. Оказва се, че лятната гума е най-сигурна чак до -5 градуса примерно, само да няма лед и сняг. Темата си е за Mythbusters :D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абсолютно. Едно е сигурно - и най добрата гума не помага, когато в задкормилната кухина става течение :)

 

В София обаче крането с неподходящи гуми зимата е сериозен проблем. Има хора дето си мислят странни неща и зимата стават едни изпълнения.... малък АД. Едно пързаляне, бутане насред булеварда, страхотия. Отделно, че Бате Бойко така хубаво ни почиства, че улиците са по подходящи за старт от световната купа по биатлон.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абсолютно. Едно е сигурно - и най добрата гума не помага, когато в задкормилната кухина става течение :)

:smt017

 

Да бе, едно време баща ми все със зимни гуми е карал!

А и 120ката ми не знае що е това.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Едно време на ладата слагах едни Вида с голям тракторен грейфер - бяха екстра за зимата за задни. Отпред Вида Спорт - уетни :mrgreen:

 

После цяла зима беше каране на кънки, че ABS-ът и ESP-то на ладата са малко кофти... еххх сладки спомени :mrgreen:

 

Чак към края на 80-те години стана МОДЕРНО да се произвеждат и чисто зимни гуми. Преимуществата им са огромни, спор няма.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

....Преимуществата им са огромни, спор няма.

Даам, Тойотата ми е с две зимни отпред, щото с това предно.... ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да бе, едно време баща ми все със зимни гуми е карал!

 

По това време зимата по пътищата се движеха 1/10 от сегашните коли, откъдето и идиотите зад волана бяха 1/10 от сегашното им количество. Скоростта по тенически причини беше 50% по ниска, пътищата някак си се почистваха или поне опесъчаваха. Едно време 20 годишните коли имаха на километража си показания по 50-60 хиляди километра. Сега са на 500-600 хиляди.

 

Баща ми си е правил гумите на москвича зимни с помощта на поялник :) Ама сега ме натиска непрекъснато да го оборудвам с зимни гуми :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...

Тия измервания дето ги правят на каква температура са? Щото дай да пуснем една хубава лятна гума на 3 градуса и дъжд. Ще имаш сцепление.... ама друг път.

...

 

Не ми се спори. Зимате тепърва идва. За спорта може да сменя гумата за някоя сбирка пред НИМ и да пробваме. Засилваме до 50 и спираме на линията smile049

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За спорта може да сменя гумата за някоя сбирка пред НИМ и да пробваме. Засилваме до 50 и спираме на линията

Е това е истинския тест и митбъстър. Но все пак сложете прилични зимни и летни гуми.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...

Тия измервания дето ги правят на каква температура са? Щото дай да пуснем една хубава лятна гума на 3 градуса и дъжд. Ще имаш сцепление.... ама друг път.

...

 

Не ми се спори. Зимате тепърва идва. За спорта може да сменя гумата за някоя сбирка пред НИМ и да пробваме. Засилваме до 50 и спираме на линията smile049

 

Ами за да е реален теста ще трябва да намерим някой с еквивалетни на твойте, но зимни гуми - марка, клас и ширина. Както и срок на употреба. Щото пак казвам, няма смисъл да сравняваме Lassа с T индекс от преди 3 години с нов Мишелин с V индекс.

 

Относно тестовете на ADAC- сега се загледах. В зимните гуми от тази година има модели които са доста назад, а миналата са били доста напред. И коефициентите им са различни :) Там положението май е който плаща за реклама....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Размерите са различни. Един модел може да е номер едно при малък размер гума и да е посредствен при голям размер гума. Точно ADAC и корупция... абсурд.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

....Преимуществата им са огромни, спор няма.

Даам, Тойотата ми е с две зимни отпред, щото с това предно.... ;)

 

Жоре, тва само с двете зимни гуми също е голяма грешка, която се допуска у нас. Задницата ти участва в управлението на автомобила също толкова активно, колкото и предницата. Ясно ми е, че повечето хора го правят от нямане, но има и не малка част, които се водят само от желанието да не се минат. Виждал съм на живо каква е разликата между 2 зимни+2 летни и 4 зимни и то при скорост от 20 км/ч на планински път. Ако можеш, не си прави експерименти.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Жоре, тва само с двете зимни гуми също е голяма грешка, която се допуска у нас. Задницата ти участва в управлението на автомобила също толкова активно, колкото и предницата....

Да, задницата участва, но аз се оправям и задни зимни няма да сложа!! Само, ако ги направят задължителни! Отпред съм сложил, щото е с предно и много боксува пущината, не за друго.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Точно ADAC и корупция... абсурд.

 

Каква корупция, те там са светци :)

 

Я да видим:

 

http://www.avtogumi.bg/oscommerce/tests.php

 

Как си обясняваш, че в първата табличка липсват такива големи имена в бранша като Мишелин Алпин??? Дали са толкова зле в "тънките" гуми, че изпадат зад китайския пройзводител??? Едва ли по скоро не са включени в теста. Що? Я да видим надолу. Странно във теста на широките гуми ги има, при това са на първо място? Е начи моем да правим само широки гуми??? А дали обяснението не е че таргет групата на Мишелин е във високия клас и затова там "са поискали" да участват??? А дали в тестовете на тънките гуми, нарочно не са изпуснати Мишелин, Пирели, Бриджстоун.... така удобно остава място за други фирми, а тези си имат друга таргет група. Ако говорим за безпристратен тест не е ли по логично да вземем всички пройзводители и да ги турим да се борят?

 

Я да видим теста от миналата година:

http://www.avtogumi.bg/oscommerce/test- ... i-2009.php

 

Я да погледнем две марки - Fulda KM 3 и Goodyear UG 7+. При тънките гуми 2009 предимството е на страната на Fulda-та. Пък през 2010 Goodyear изведнъж стана по добра. Да едните са върху 14 цола джанти другите върху 15. Хм дали смеската и технологията на гумата е толкова различна между толкова близки по параметри гуми, че да преобърнат класацията..... Аз пък да ти кажа, като човек пробвал точно тия две гуми в точно тоя цолаж - Гудиара е 100 пъти по гума от Фулдата, на всякакъв терен. Но това никак не кореспондира с теста на ADAC. Е аз вярвам на собствения си опит.

 

Истината е че директна фалшификация няма. Има манипулация. Просто тестовете са така подготвени, та определени марки да изпъкнат в определен клас. Няма корупция. Поне там не му викат така :) Не се заблуждавай, корупцията не сме я измислили ние. Нито корпоративните интереси и скритата реклама. Там където ние отиваме, ония (вкл. германците) са там от 50 години :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.