Jump to content

skodaclub.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Как да проверяваме контролните си точки от КАТ?


assasin

Recommended Posts

Ето една статия ( от 2 части ) на която попаднах, и мисля, че ще е полезна на всички тук, а и въобще във всички автофоруми

 

Източник

част 1

 

 

"Имаш ли точки?" - май така започва пазарлъкът

 

39 са точките, които всеки шофьор получава заедно с книжката. От тях при нарушения се отнемат определен брой. Как обаче става проверката на останалите точки? Отговорът е ясен - в България нищо не става лесно.

 

Първо водачът трябва да отиде в КАТ в работен ден и най-важното - в работно време, да се нареди на закономерната голяма опашка, да попълни една молба, да плати определена такса, пак да се нареди на поредното гише и след доста загубено време и нерви да разбере с колко контролни точки разполага. Да не говорим за нелюбезното отношение на служителките в административните звена на Пътна полиция. Всъщност това е наше задължение и едва ли компетентните органи, в случая КАТ, ги интересува с колко проблеми за обикновения човек е свързана една такава проверка.

 

А е много по-лесно в 21 век, когато електронните комуникации в цял свят са достатъчно добре развити, да се влезе в интернет и с въвеждане на ЕГН и номер на шофьорска книжка, например, да се провери тази информация.

 

Преди време от КАТ заговориха за подобно улеснение, но до ден днешен са факт само добрите намерения. Все още онлайн системата не е въведена в експлоатация. Към момента такива справки се правят само в административните звена на Пътна полиция по места. Докога ще си мълчим!

 

Когато стана гафът с издаването на лични карти и паспорти за рекордно кратко време от министерството успяха да въведат електронна справка за издадени и неполучени български лични документи. Това не е никак лошо, но лична карта се вади доста по-рядко. От това следва да се направи изводът, че не е толкова сложно изработването на подобна система и за проверка на контролните точки и респективно улеснение на водачите на МПС.

 

Отново в сайта на МВР е разработена и система за проверка на фишове. Каква е идеята обаче? Проверка наистина се извършва, но след това системета ви прехвърля на страница, на която можете да потвърдите плащането си през eBG.bg. С други думи - когато става въпрос да ви вземат парите, улесняващи процедури има всякакви, но когато се касае за конкретна информация, която е единствено за улеснение на гражданите - такава услуга няма.

 

Вестник "АВТОпазар" и mobile.bg подемат инициатива за въвеждане на онлайн система за проверка на контролните точки. Ако това стане реалност, всеки ще разполага с информация колко останали точки има и при намаляване на техния брой ще може да предприеме своевременно действия за възстановяването им. Да не говорим, че е редно освен информация за броя оставащи точки да може онлайн да се вижда дали ако човек има съставен акт, то вече е взето нужното решение и му е наложена съответната глоба, а не отново да се реди на нескончаеми опашки на гишетата в КАТ, само за да му бъде презаверен актът.

 

В законите пише, че максималният брой контролни точки, които могат да се възстановят, е 13 за период от една година. Ако водачът няма констатирани нарушения за период от две години максималният брой на контролните точки се възстановява автоматично.

 

Всеки ли обаче е длъжен да помни преди колко време му е наложено наказателно постановление и кога точките са му възстановени автоматично? Не е ли по-лесно да има по-голяма прозрачност на тази информация и тя да може лесно и без бюрократизъм да бъде проверена? Технологичното изпълнение на тази задача едва ли е толкова трудно и скъпо. Въпросът е дали държавните органи имат желание.

 

Ако сте от хората, които им е омръзнало да се борят с бюрокрацията у нас и искате поне малко да промените системата (или поне да се опитаме), участвайте в инициативата ни, като попълните анкетата. Подписката ще бъде официално депозирана в Министерство на вътрешните работи.

 

Крайният срок за включване в подписката е 10 май 2010 г.

 

 

част 2

Източник

 

Ако си направите труда да влезете в официалния сайт на КАТ (http://www.kat.mvr.bg) в раздела "история" ще се натъкнете на следното изречение: "Първите писани правила за движението у нас са от миналия век - 08.02.1896 година." Това недоглеждане от страна на модераторите, които иначе пишат, че страницата се обновява ежедневно, само нагледно илюстрира факта, че администрацията в КАТ все още се намира в ХХ век. И този пример съвсем не е единичен. Самият сайт изглежда като тези от зората на интернет и по-важното - не дава никаква полезна информация.

 

Отстоявайки гражданската позиция на своите читатели, екипът на MOBILE.BG стартира инициатива за създаване на система за онлайн проверка на контролните точки от КАТ. Явно напипахме темата, защото идеята беше приета от нашата аудитория изцяло положително. Ако трябва да говорим с цифри, ще кажем, че само за първите три дни (23, 24 и 25 април) в гласуването се включиха над 12 000 души, 99.4% от които подкрепиха инициативата. Първата част на материала (пак за три дни) беше прочетена от над 55 000 потребители. До днес (29 април) общият брой на читателите надхвърля 87 300 - факт, от който заключихме, че проблемът е сериозен, вълнува много хора и темата трябва да бъде продължена.

 

Въпреки че вече бяхме напълно наясно с проблемите, с които всички се сблъскват при посещение в КАТ по какъвто и да е повод, типично в наш стил решихме да направим обстоен "тест-драйв", но не на автомобил, а на посещение в КАТ за проверка на точки. Часът, в който екипът ни отиде в административната сграда в кв. Дървеница, беше 12.30. Оказа се, че сме попаднали на едната от трите почивки за деня - късмет. Естествено и информационното гише почиваше. Изчакахме търпеливо 30 минути и в 13.00 часа се наредихме на опашката пред гише "Информация". След известно време бяхме осведомени, че трябва да се ориентираме към гише №31.

 

Именно там започна истинската игра на нерви. След като изчакахме около десетина души пред нас на опашката, дойде и нашият ред. Учтиво поискахме да разберем колко точки притежава човек от екипа ни. Без да каже и дума, служителката ни подаде едно заявление и една бележка и започна да обръща внимание на следващия на опашката. След като поразпитахме други потърпевши граждани, разбрахме, че бланката трябва да се попълни и с нея да се наредим на друго гише - това на банката. И там почакахме, но на фона на останалите опашки минахме бързо. Платихме сума от четири лева - три от тях за услугата и един за банката - и се върнахме обратно на "митичното" гише №31.

 

Отново опашка и отново нервни граждани. Издържахме и този път, но в крайна сметка пак се натъкнахме на "любезната" служителка. Без да бърза, тя въведе в компютъра ЕГН-то на нашия човек, но пак не ни даде заветната справка. Изпрати ни в стая номер 18, където е отдел "Видеонаблюдение". С радост установихме, че пред ВН-службата няма хора, но и тук се натъкнахме на изненади. Четири врати с индикация А, Б, В и Г и все същият номер 18. Започнахме наред. Първата беше заключена, от втората още по-"любезна" госпожа с пагони ни изпрати в третата, а от там сърдит сержант ни върна във втората. Както и да е - минахме и от там и къде мислите ни изпратиха - отново на гише №31. Наредихме се трети път на тази опашка, но да не забравяме и останалите две опашки - банката и информацията, както и премеждията пред 18-а стая. Така след шести досег със служител на КАТ се сдобихме с тъй желания документ. Равносметката - три часа изгубено време, изкуствено любезничене с нелюбезни служители и непринудени разговори с изнервени граждани.

 

Всъщност самата служебна бележка не съдържа никак лоша информация. В нея са описани всички наложени наказателни постановления, глоби, фишове, контролни точки и т.н. на водача от издаването на свидетелството му за правоуправление до днес. Значи базата данни е налице. Какво тогава пречи тя да може да се следи онлайн и с въвеждане на ЕГН и номер на шофьорска книжка в сайта на КАТ, например, да се провери тази информация? Трите лева ли са проблем, за да не се въведе тази система (един лв. отива за банката)? Според нас тази държавна такса се взима, не за да печели държавата, а за да се покриват разходите по предоставянето на информацията. Когато тази информация стане налична онлайн, разходите със сигурност ще клонят към нула. Защото едва ли някой ще предпочете бюрократичните неуредици в КАТ пред възможността за секунди да се сдобие с нужната му справка през глобалната мрежа.

 

Един нагледен пример за това как се прави в "белите" страни е Германия. И това решение на въпроса е взето преди много, много години. Транспортната федерална служба на Германия (KBA) разполага с едно гише за цялата страна, където дават справка за контролните точките на всички германски водачи на МПС. Това обаче съвсем не означава, че всички немски шофьори се редят на опашка на това едно-единствено гише. Проблемът е решен по следния начин: на сайта на KBA има налични типови формуляри, които всеки може безпроблемно да свали, бързо да попълни и да ги изпрати по пощата. В доста кратък срок от KBA връщат пак по пощата детайлна справка, какви нарушения имаш и колко точки притежаваш. В Германия определено не се редиш и унижаваш на някакво гише.

 

Защо трябва да откриваме топлата вода, като можем единствено да моделираме малко германския вариант? И трябва ли обикновените граждани и КАТ вечно да са врагове? Много по-добре е МВР да предприеме действия, показващи добра воля и да спечели изгубеното доверие на българина към голяма част от подразделенията на тази институция. С други думи, време е и КАТ да влезе в 21-ви век, и администрацията на КАТ да се превърне от Милиция в Полиция.

 

Още веднъж напомняме, че ако искате да промените нещата (или поне да се опитаме) трябва да попълните анкетата. Подписката ще бъде официално депозирана в Министерство на вътрешните работи на 12 май..

 

 

Крайният срок за включване в подписката е 10 май 2010 г.

 

 

п.п. Не съм сигурен, дали точно тук и е мястото, нека модераторите да ме извинят

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.