Jump to content

skoda-auto.bgskoda-auto.bgautozone.bgШкода събор

Вакуумна система - N75, N18, N239, EGR, ASV, Actuatоr, MAF


karavana

Recommended Posts

Здравейте, колеги! Тези дни се заинтересувах от вакуумната система на Octavia. За мое улеснение си направих две схемички. Така и така съм ги направил - нека поне да бъдат от полза за всички.

Колата е Octavia 1, 1.9 TDI ALH 90 к.с., първа регистрация декември 2001 година.

Първата схема обяснява начина на взаимодействие между елементите от вакуумната система:

post-4190-138453201818_thumb.jpg

На втората схема са обозначени местата, където се намират тези елементи на самия автомобил:

post-4190-138453202223_thumb.jpg

Следват и някои пояснения относно предназначението на отделните елементи...

 

N75 (solenoid valve) е електромагнитен клапан (с бяло капаче), който посредством вакуум, управлява поведението на актуатора (Vane Actuator). Актуаторът e диафрагмен клапан с лостов механизъм, който от своя страна управлява положението на лопатките (vanes) на променливата геометрия на турбини от вида VNT (Variable Nozzle Turbine). По този начин се постига регулиране на оборотите на турбината в зависимост от моментното натоварване на двигателя и подаваната газ.

Клапан N75 се управлява от ECU (Electronic Control Unit, борд-компютър) с отчитане на текущите данни от MAF (Mass AirFlow) сензора, MAP (Manifold Absolute Pressure) сензора, положението на педала на газта (throttle) и др.

 

N18 (solenoid valve) е електромагнитен клапан (с черно капаче), който посредством вакуум управлява поведението на EGR (Exhaust Gas Recirculation) клапана. EGR e диафрагмен клапан с лостов механизъм, който отговаря за рециркулацията на отработените от двигателя изгорели газове. Целта е повторно връщане на отработените газове обратно към двигателя, за да се осигури по пълното им изгаряне и по този начин в крайните продукти да останат по-малко вредни емисии. В преходните режими и при рязко подаване на газ отработените не напълно изгорели газове също се връщат принудително от този клапан за допълнително обогатяване на горивната смес с неизгоряло гориво.

Клапан N18 се управлява от ECU (Electronic Control Unit, борд-компютър) с отчитане на текущите данни от MAF (Mass AirFlow) сензора, MAP (Manifold Absolute Pressure) сензора, положението на педала на газта (throttle) и др.

 

N239 (solenoid valve) е електромагнитен клапан, който посредством вакуум управлява поведението на ASV (Anti-Shudder Valve) клапана. ASV e диафрагмен клапан с лостов механизъм, чиято функция е при изключване на двигателя да се преустанови мигновено притока на въздух към цилиндрите и така да се осигури спиране на двигателя като същевременно се избегнат вибрациите. Действа за около 3 секунди след спиране на двигателя (завъртане на контактния ключ).

 

Клапани N75, N18 и N239 ползват общ източник на вакуум, осигурен от вакуумната помпа (vacuum pump). Нивото на вакуума се поддържа допълнително от вакуумния резервоар (vacuum reservoir).

Забележка: няма датчик за контрол на наличието или съответно липсата на вакуум в системата.

 

Трите клапана (check valves, non-return valve) осигуряват еднопосочност на въздушния (вакуумния) поток като не позволяват неговото движение в обратна посока.

 

MAF (Mass AirFlow sensor), известен още като дебитомер, е сензорен елемент, който предоставя данни на ECU (Electronic Control Unit, борд-компютъра) за това, какво количество въздух постъпва през въздушния филтър към двигателя. (Дебитомерът не е част от вакуумната система и е включен тук като допълнение). Основната част на този сензор представлява термочувствителен елемент, който предварително е нагрят до определена температура. Когато колата се движи минаващия покрай сензора въздух го охлажда. ECU компенсира това охлаждане чрез повишаване на подавания ток към сензора, което води до повишаване на неговата температура. Процесът продължава докато температурата на сензора достигне предварително зададеното ниво. Приложеното повишение на тока се отчита от ECU и се конвертира в данни за това, какво количество въздух е преминал покрай сензора, а от там и в двигателя. Данните за въздуха оказват влияние на количеството гориво, което да се подава към двигателя – например при намален обем на постъпващ въздух се намалява горивото, за да се предотврати появата на черния пушек (показател за не напълно изгоряло гориво поради липса на достатъчно въздух в горивната смес). Дебитомерът може да се зацапа с прах и масло вследствие на нередовна смяна на въздушния филтър или от маслените пари от отдушника на картерните газове. Проблем може да създаде и преминаване на вода през него.

 

Надявам се да съм полезен.

Считайте темата за отворена както за допълнения, така и за корекции на евентуални грешки или неточности.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 9 месеци по-късно...

моя АГР е прецакан и искам да знам дали това по някакав начин ще попречи на вървенето на колата ми, понеже усещам че не е толкова пъргава като преди. Дали в това е причината или може да е нещо друго! Благодаря ви ако може някои да помогне smile126

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Браво. =D> Евала на такива като теб,които не задържат знанията за себе си,а обогатяват познанията на колегите си.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 месеци по-късно...

А къде живее вакуумната помпа в Октавия 2 - 1,9 TDI ? А онази черна кутийка с многото маркучета от темата за бръмченето вероятно е някой клапан ...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А къде живее вакуумната помпа в Октавия 2 - 1,9 TDI ? А онази черна кутийка с многото маркучета от темата за бръмченето вероятно е някой клапан ...

Абе Димоне!!!!!!!!!!!!!!!!!ТИ ЩЕ ПРЕСТАНЕШ ЛИ НАЙ НАКРАЯ ДА ПИТАШ ЗА ЧЕРНАТА КУТИЙКА :evil: КАЗАХ ТИ ИМА 3 ЕЛЕКТРОМАГНИТНИ КЛАПАНА ВЪТРЕ-ДВАТА СА КАТО ОБЯСНЕНИТЕ ПО-ГОРЕ,А ТРЕТИЯ Е ЗА ЕДНА КЛАПА НА ТОПЛООБМЕННИКА ЗАД ГЛАВАТА.

Вакум помпата е ТАНДЕМ ПОМПА-2 в 1.За гориво и вакум.

искаш ли снимки на помпата и на клапата която е на топлобменника на агр-а зад главата??

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Що бе ! Сега питам за вакуумната помпа къде се намира . За кутийката вече разбрах ... :D

 

п.п. И без нерви плийз ! Нали затова е форума за да се образоваме кой както може !!! smile035

 

Снимки искам - стига да не те затруднявам . Искам да проверя дали нямам разхлабен някой маркуч по вакуума , понеже при студено време ми се губи вакуума на спирачките при спряла кола.Педала се вдървява..., не че е проблем , ама неща да е така .

Когато е топло няма проблеми с дни....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

студено време ми се губи вакуума на спирачките при спряла кола.Педала се вдървява...

 

Димоне, мойта каручка е така откакто я имам, вече почти 4 години. smile049 Надали е някакъв проблем... smile027

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Заповядай,за теб винаги :D

първите 3 са на помпата,а 3-та е на клапата на топлообменника на агр-а зад главата.

post-2454-138453299892_thumb.jpg

post-2454-138453299912_thumb.jpg

post-2454-138453299967_thumb.jpg

post-2454-138453299971_thumb.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Честно казано, миналата седмица за пръв път ми се случи за 26 000км и на мен - педала беше се ствърдил здраво... Никога до сега не е бил така. Само миналата седмица там един ден. Ама, случва се.

 

Поздрави

 

 

ПП: Имам предвид, че не е било студено. Та нещо друго ще да е. :) Whateva'...

 

ПП2: Като се замисля... всичко е възможно (говоря за разхлабването)... Още един пример - отпред за въздуха, черното капаче на продълговатата кутия, където влиза въздуха във въздушния филтър - тропа при 1100-1150 оборота. Тресе се сякаш има хлабава пластмаса в купето и се чува силно и дразнещо :D Отворих капака и търсих какво е, защото в купето няма нищо, което да тропа така. пипнах капачето и тропането млъкна и го махнах - ни помен от дразнеща вибрация при тези обороти... Не го повярвах, но като го върнах - същия резултат... Ама се примирих, натисках го там замлъкна малко, до следващата дупка, като се разклати пак.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мерси Сами. На първо време ще прегледам скобата на маркуча към помпата .... smile159

Не съм си мислил че е сдвоена помпа там - смятах , че е за нафтата само...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 7 месеци по-късно...

здравейте колеги искам да попитам този маркуч за вакум който съм оградил с червен кръг вдясно на схемата къде се забучва че моят си виси свободно в пространството.Благодаря предварително.

post-8310-138453349267_thumb.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 5 месеци по-късно...

Тези дни на два пъти ми се откачи маркуча обозначен с кръгче и стрелка на долната схема:

 

93db4ba5408510f5.jpg

 

Някой има ли идея защо става така? Резултата е, че колата няма управление на турбото. Не съм я юркал, просто се вади и турбото го няма. Спирам напъхвам обратно и всичко си е ОК. Смятам да сменя маркучите. Други идеи?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Интересно, защото там трябва да има вакуум, а не налягане. Или е раздул маркуча или имаш проблем с тройника според мен.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Интересно, защото там трябва да има вакуум, а не налягане. Или е раздул маркуча или имаш проблем с тройника според мен.

А защо си мислиш че не може да има налягане ?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Интересно, защото там трябва да има вакуум, а не налягане. Или е раздул маркуча или имаш проблем с тройника според мен.

А защо си мислиш че не може да има налягане ?

 

Аз не си мисля, това е вакуум система, половината стрелки са объркани на схемата показващи посоката на вакуума. Налягане там няма и няма как да има. Всъщност сега видях, че момчето пуснало темата е посочило, че стрелките показват начина на взаимодействие между елементите а не посоката на вакуума. А посоката на вакуума е от всички крайни елементи към вакуум помпата. Налягане там няма има вакуум.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 седмици по-късно...
  • 2 седмици по-късно...

Последната схема е по-точна и по-пълна.

На схемата от първия пост по моя грешка съм сложил един "check-valve" в повече). Стрелките също не са достатъчно ясни.

На последната схема със стелки ясно са посочени пътищата на вакуума и въздуха.

Естествено вакуумът се движи винаги в посока от крайните изпълнителни елементи към вакуумната помпа, а въздухът - от въздушния филтър към крайните елементи. На практика всеки изпълнителен елемент "сработва", когато съответния му управляващ клапан "допусне" вакуум към него. В противен случай към изпълнителния елемент се подава въздух, т.е. елементът е в изходно състояние.

Желанието ми е било да споделя опит и да помогна. Ако съм подвел някого - съжалявам и поднасям извинения!

Не намерих начин да редактирам първия си пост - ако модераторът прецени може да направи подходяща препратка направо към предния ми пост.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 8 месеци по-късно...

някой може ли да даде такава схема но за AGR ?

Благодаря

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 месец по-късно...

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.