Jump to content

skoda-club-bulgaria.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Съвети за безопасно шофиране


chavdarlk

Recommended Posts

Съветите по-долу са за зимно шофиране на коли с предно предаване, каквито са 90% процента от автомобилите в Европа.

 

1. Не забравяйте, че сте на лед! Това трябва автоматично да ви накара да съобразите дистанцията пред предния автомобил и скоростта си. Безопасна скорост не е тази, при която контролирате колата, а скоростта, при която ще можете да реагирате при нужда.

 

2. На светофари и прочее планирани спирания и намалявания не използвайте спирачката. Предвидете спирането от по-далеч и започнете да превключвате предавките в обратен ред. Можете безопасно да използвате спирачката когато сте на втора и двигателят ви е на празни обороти.

 

3. Навярно сте свикнали да влизате в завоите по инерция и да включвате предавката след като излезете от него. Недейте. Приближавайки завоя намалете предварително скоростта дотолкова, че да можете да завиете и влезте в завоя с двигател. По време на завоя не променяйте оборотите, т.е. нито отнемайте, нито давайте газ. Дори да ви се струва, че сте влезли прекалено бързо, има голяма вероятност да не се стигне до критична ситуация. Ако се стреснете и вдигнете крака си от газта, или -- още по-лошо -- натиснете спирачката, почти е сигурно, че ще се намерите в приключение.

 

4. Ако колата ви поднесе, натиснете леко и плавно газта и също така плавно завъртете волана натам, накъдето отива задницата. Това ще върне задната част на колата на пътя. С плъзгането на задницата на обратно изправяйте волана, докато в крайна сметка колата отново се движи както трябва. Забележка: това е валидно само за коли с предно предаване. При тези със задно нещата са по-сложни, но като цяло натискането на газта при тях само ще влоши нещата.

 

5. Ако се случи обратното, т.е. вие завивате, но колата продължава да се плъзга странично в предишната си посока на движение, завъртете плавно волана докрай в посоката на завоя и намалете газта. Това ще накара задницата да се плъзне навън, насочвайки предната част към завоя. След това действайте като в четвърта точка. Този сценарий е вероятен при рязко извъртане на волана, например ако в последния момент се сетите, че трябва да завиете.

 

В горните два случая най-важното е да не изгубите самообладание. Самият факт, че карате на хлъзгав път, трябва да ви е подготвил за подобни приключения.

 

6. Избягвайте каквито и да било резки действия с педалите и волана.

 

7.Избягвайте да спирате при изкачване. Тръгването след това е почти невъзможно. Ако все пак ви се наложи, не тръгвайте право нагоре, а леко настрани. Движете се на S докато не усетите, че сцеплението е нормално, т.е. че колетата не буксуват. Внимавайте когато правите това на тесен път. Не забравяйте, че хората от насрещното се спускат, и за тях спирането е по-трудно отколкото тръгването за вас.

 

8. Не отнемайте газта и не натискайте спирачката щом воланът е завъртян.

 

9. При аварийно спиране не натискайте спирачката докрай. Ако усетите, че не можете да спрете, опитайте се да вкарате десните колела в банкета, или да закачите с тях тротоара. Ако това е невъзможно, например поради мантинела или паркирали коли, опитайте се да уцелите някоя дупка. Тях поне ги има в изобилие.

 

10. Внимавайте при спускане. Ако условията позволяват, дръжте десните гуми върху банкета, или се движете колкото може по-близо до тротоара. Във втория случай, ако усетите, че почвате да се плъзгате неконтролируемо, завъртете волана към тротоара. Ако сте наистина смели, можете да използвате триенето на предните колела в бордюра за да регулирате скоростта си и успешно да завършите спускането без да спирате. Колкото повече завъртате волана, толкова по-голямо е триенето и съответно спирачният ефект. Дори при спускане, не изключвайте предавката

 

11. При образувани коловози избягвайте да карате по тях.Ако можете, дръжте едното колело върху издадената част между коловозите, а другото -- извън тях. Това има две предимства -- а) няма да си потрошите долната част на колата в издатината между коловозите и б) по-добре е да карате върху грапавия лед извън коловозите, отколкото по гладкия вътре в тях.

 

 

Надявам се да съм ви бил полезен. Желая ви безаварийно пътуване.

 

Текстът е от тук - http://lasombra.blog.bg/hobi/2007/12/03 ... ata.139185" onclick="window.open(this.href);return false;

 

---

 

Предлагам темата да стане важна в раздела, ако в нея се събере достатъчно полезна информация.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мерси. За мен е полезно.

 

Единственото кофти е, че теорията и приложението в практиката ми се разминават. Иначе казано, на няколко пъти в заснежено, заледено и пр. когато се случи нещо изненадващо (засичане, рязко спиране на предната кола) инстинктивно въртя волана и се мятам на спирачката....

Отивам да чета статия на тема "Как да преодолеем себе си". :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Всичко е вярно и трябва голяма доза самообладание, аз имам молба към всички шофьори, която важи за цялата година - За бога когата във вашето платно взъникне ситуация не скачайте в съседното без да сте сигурни, че то е свободно. Това нещо се прави от доста висок процент от водачите, да не кажа всеки 2-ри.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 седмици по-късно...

Благодаря и аз за съветите, но т.4 и 5 при задномоторните май не са много валидни... нямам много опит по зимна обстановка, да не кажа почти никакъв, но със задна предавка и куха предница си е жив ужас. Скоро ми се случи да правя пируети по един междуселски път, добре че нямаше никой и успях да спра в близките храсти безаварийно, а даже и не разбрах защо така се получи - просто лед отгоре сняг - 7 и 30 сутринта, имаше следи от 2-3 коли най много и никакъв помен от снегорин и те така. А предницата ми е неуправляема ако не карам с 30 км/ч. Чакам някоя неделя (само тя ми е свободна) да намеря заледен паркинг, да се понауча малко да я владея на лед :) smile027 Иначе темата е супер :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А тези от колегите, които все още карат автомобили със задно предаване могат да намерят много полезна информация в книгата на С. Засада " БЕЗОПАСНА СКОРОСТ " . Самата книга е сканирана и се намира в раздел "Литература". Управлението на автомобил през зимата е приключение, но от нас зависи да не се превръща в кошмар! smile103

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря и аз за съветите, но т.4 и 5 при задномоторните май не са много валидни... нямам много опит по зимна обстановка, да не кажа почти никакъв, но със задна предавка и куха предница си е жив ужас. Скоро ми се случи да правя пируети по един междуселски път, добре че нямаше никой и успях да спра в близките храсти безаварийно, а даже и не разбрах защо така се получи - просто лед отгоре сняг - 7 и 30 сутринта, имаше следи от 2-3 коли най много и никакъв помен от снегорин и те така. А предницата ми е неуправляема ако не карам с 30 км/ч. Чакам някоя неделя (само тя ми е свободна) да намеря заледен паркинг, да се понауча малко да я владея на лед :) smile027 Иначе темата е супер :)

 

Понапълни малко багажника и няма да се подмяташ чак толкова.. примерно около 20-30 до 40 кила от страната на пасажера или централно позиционирани ще ти свършат добра работа ;) е, пак няма да е като с двигател отпред... но ще е значително по-добре

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

... нямам много опит по зимна обстановка, да не кажа почти никакъв, но със задна предавка и куха предница си е жив ужас. Скоро ми се случи да правя пируети по един междуселски път, добре че нямаше никой и успях да спра в близките храсти безаварийно, а даже и не разбрах защо така се получи - просто лед отгоре сняг - 7 и 30 сутринта...А предницата ми е неуправляема ако не карам с 30 км/ч. Чакам някоя неделя (само тя ми е свободна) да намеря заледен паркинг, да се понауча малко да я владея на лед...

Никога не съм имал проблем със 120-ката. Случвало ми се е да ми поднася задницата заради несъобразено от мен влизане в завои, но предницата винаги е била в желаната от мен посока. Никога не съм слагал допълнителен товар отпред. Вярно е, че предницата по технически данни е лека, но е достатъчно тежка за да държи колата на пътя и в посока. Всичко опира до умения и не на последно място - добри зимни гуми. А при споменатите от теб условия - лед под сняг - напълно е възможно с предно разположен двигател отново да се озовеш в храстите. За това много добре си го решил с това да потренираш на паркинг

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това с тренировките много помага. Помня че колата си я взех Април една година. Още на няколко дни и отидох до Смолян и оттам към Девин - нагоре изкачване и после спускане на прясно навалял сняг но хубаво утъпкан от снегорин. Нямаше коли и с резки движения на волана реших да потренирам и да видя какво ще направи Шкодата в зависимост от резките движения на волана - колата си я поднасях точно като на рали навсякъде. Да де, ама след 5 минути игра така, изпуснах колата от контрол. Спаси ме че снегорина като е ринал снега е направил с него 50см ограда от сняг покрай пътя. Забих се там и колата спря, иначе отивах надолу по-склона в гората между дърветата.

Другото ми поднасяне е когато влязох в десен завой с около 140 км/час (лятото) със натиснати спирачки след дълга права на пътя, задницата се плъзна по асфалта, пуснах леко педала на спирачките и гумите хванаха и спря занасянето.

 

Хубавото на тия случки е че съм благодарен че останах жив и след двете и ми подействаха като поука и сега не карам така. Но трябва да се опита някъде ей така на сняг да се види как се държи колата и как реагира водача.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

пуснах леко педала на спирачките и гумите хванаха и спря занасянето.

 

 

ABS няма ли Колега.

 

 

Иначе и аз съм ходил по заснежени паркинги, когато завали сняг, да пробвам как се държи автомобила.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ABS си работи перфектно - нито една гума не блокира, задните си се въртяха когато занесе - просто занасянето дойде от това че влязох от 140 км/час със спирачки в завоя. И от центробежната сила явно не са успели да останат задните гуми на пътя без никакво приплъзване, все пак спирачното услилие дори при неблокорало въртящо се колело е помогнало за намаление на вцеплението.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ABS няма ли Колега...

Една от функциите на АБС-а е да запази праволинейното движение на автомобила при натискане на спирачния педал и опит на гумите да започнат да се плъзгат по пътя. При влизане в завой с висока (за завоя) скорост, АБС-а няма да помогне, защото има странично плъзгане на автомобила (гумите) или само на задницата (в случая). И когато тази скорост е прекалено висока за завоя (както е било в случая според колегата) и ESP няма да помогне. А защо? Защото колегата си е научил вече урока - следващия път като наближи завой по-полека, че в него не е желателно да се влиза на спирачка, има опасност от завъртане - задницата олеква, предницата натежава и центробежните сили започват да играят хоро smile049

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 месец по-късно...

В зимни условия и при навалял сняг, задължително си почистете предния капак и тавана :!: :!: :!: Първо защото от капака постоянно ще ви "навява" върху предното стъкло и второ при натискане , дори и леко на спирачките всичкия сняг от тавана ще се изсипе ... отново на предното стъкло, това е ужасно :!:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

освен това ниииикак не е етично да ръсиш колите каращи зад теб със сняг. как се вбесявам като видя разни калъфи които са си почистли само половината предно стъкло и лявото джамче ](*,) лошото е че тия тъпънари не са никак малко

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 месеци по-късно...

Малко да се промени заглавието, като се добави "при зимни условия"

 

Супер съвети.

Трябва обаче да има място човек да ги изпробва, за да усети как се държи колата му....в тренировъчна обстановка. Ако разчита да си спомни какво трябва да прави във вече настъпила критична ситуация.....каузата му е загубена!

Според мен, дори не е достатъчно да се пробва....еднокаратно, а да се усвочт правилата до степен на автоматизъм...което иска доста проби и тренировъчно каране....тъй като някои от правилата са противоположни на "естествената" реакция на повечето хора

поздрави.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 4 месеци по-късно...

След предложение от страна на колегата Sii пускам Drive Safely, клип от сайта LiveLeak. Някои от кадрите може да ви се сторят потресаващи, но това е реалността и не виждам причина да извъртаме глава от нея. Лично аз, гледайки материала, на моменти се хванах, че мисля за някои от безумията, които съм вършил на пътя. Повече няма да ги правя! Смятам, че видеото, макар и тъжно, е доста поучително, но не го пускайте ако има деца около вас.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 седмици по-късно...

Много полезна тема. От да се радваме на колите си понякога забравяме че не са играчки и трябва да се внимава. Мисля че е по-добре да се опитаме да предвидим критичните ситуации и да не ги допускаме, отколкото да се надяваме че в последния момент ще реагираме правилно. Например да гледаме какво се случва на пътя по-далеч напред, а не само какво прави колата непосредствено пред нас и да спазваме по-голяма дистанция през зимата. Да караме с такава скорост, че можем да спрем в рамките на участъка от пътя който виждаме. Да караме по-бавно на завоите колкото и стабилна кола да имаме, особено когато не виждаме какво има след завоя - колата ще вземе завоя, обаче ако след завоя пресичат пешеходци или е спряла каруца, а в насрещното платно идва друга кола как ще спрем? Миналата година пред колата ми изскочи цяла група пешеходци пресичащи на червено. Цяло чудо е че успях да спра на метър от тях, добре че беше лято, ако беше заледено не ми се мисли какво щеше да стане, вече дори на зелено като минавам с колата намалям скоростта и се оглеждам.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много полезна тема. От да се радваме на колите си понякога забравяме че не са играчки и трябва да се внимава.................

 

 

Абсолютно съм съгласен с теб!!!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

... да спазваме по-голяма дистанция през зимата...

Лично за мен, това е номер едно в карането на автомобил! Дистанцията! Но не само зимата, а винаги когато карам! Спазването на по-голяма дистанция ми осигурява повече видимост, достатъчно време за реакция, пространство за маневриране или спиране... Все неща, които лично за мен са от първостепенна важност докато въртя геврека! А го въртя доста дееб@...

smile027

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 месец по-късно...

Колегата Dobri е напълно прав, малко повече дистанция и едно наум по завоите ,за да си осигурите спокойно пътуване.

Малко хора могат да си позволят тренировки за екстремни ситуации...

Един пресен пример . Снощи се прибирам от Враца, има един наклон след бензиностанцията на Ромпетрол, посока Мездра с ограничение 70 и 50 при снеговалеж . Заледено, блестят аварийни мигачи ,стълпотворение, спрели тирове и коли не могат да се спуснат по наклона.

Някои бяха вече в канавката...Грешката на колегите е , че като тръгнат надолу , започват да натискат спирачка, колелата нямат достатъчно сцепление , блокират и колата става неуправляема.

Необходимо е да се превключи на по-ниска предавка и да се управлява с леко подаване на газ така, че ние да водим автомобила, а не той нас .Трябва да се прецени наклона и да се подбере подходяща предавка, така че автомобилът да не се засилва надолу .

Имал съм случаи ,при които двигателят гасне, когато сцеплението е малко, при голями и заледени наклони. В такъв случай

държа левия крак на съединителя и при необходимост минавам на още по-ниска предавка и с леко подаване на газ се стремя да водя автомобила на ниски обороти .

За да се изпълни всичко това безопасно и спокойно, се изисква време, а когато се движиш това е определено разстояние,

Д и с т а н ц и я !

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да добавя още нещо за спирането.

Внимателно вдигане на ръчната спирачка също може да бъде полезно. Спирате само задния мост. С предния може да контролирате посоката, доколкото условията позволяват това.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да добавя още нещо за спирането.

Внимателно вдигане на ръчната спирачка също може да бъде полезно. Спирате само задния мост. С предния може да контролирате посоката, доколкото условията позволяват това.

 

...Остава да добавиш за предно или задно предаване е маневрата, щото иначе става интересно... smile048

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да добавя още нещо за спирането.

Внимателно вдигане на ръчната спирачка също може да бъде полезно. Спирате само задния мост. С предния може да контролирате посоката, доколкото условията позволяват това.

 

...Остава да добавиш за предно или задно предаване е маневрата, щото иначе става интересно... smile048

 

Разбира се ползата и ефекта е много по-голяма при коли с предно предаване.

При коли със задно предаване е по-трудно и не може да се очаква голям ефект, но също работи. Най-тудно е при задномоторните шкоди (проверено :D ). Естествено трябва да не си на скорост и предния мост да има поне някакво сцепление.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 седмици по-късно...

Хубава е темата и хубаво да се прочита от време на време. Вече се спомена за пешеходци, но пак да кажа че винаги трябва да се има едно наум с тях. Особено с деца. Днес съм спрял на пешеходна пътека, пускам хората да минат. След като последният пресече, тръгвам и то бързичко защото бях първа кола на кръстовището и след мен чакат други коли. В същия момент пред мен изскача един забяган тинейджър без да си дава сметка че болницата не е приятно място, особено в бг. Успях да спра за радост - не знам дали имаше и 20 см от него и се размина всичко без инцидент.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.