Jump to content

skoda-club-bulgaria.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Спирачки или как да спираме по добре


Recommended Posts

Спирането е най-същесвената част от държането на един автомобил на пътя.Влияе се от много фактори-окачване,гуми ,електроника и спирачки.Имайте напредвид,че всеки ъпгрейд по колата почва с хубави гуми.

Но да започнем с най-лесната за манипулация част именно спирачната система.Състои се от електроника,спирачна помпа,спирачна линия,спирачна течност,апарати,дискове и накладки.Електрониката на един автомобил се състои от Абс включващ система за разпределение на спирачното усилие и при новите автомобили система за аварийно спиране.Абс има 5 генерации и е система,която подобрява управляемостта при спиране,но и удължава спирачният път(с изключения и чисто теоритично).Включва система от сензори,които предотвратяват блокирането на колело и втората му функция е да регулира сирачното съотношение между предна и задна ос.Спирачната помпа има различни размери,въз основа на размера на апаратите,в изключително редки случаи има подобрение при смяна с по-голяма на стандартни спирачки.Спирачните линии са по-скоро ненужен за подобряване материал,освен ако няма сериозни промени.Спирачната течност е нещо,което често се подценява,особена за направени спирачки е критична-има 3 показателя-температура на кипене,мокра температура на кипене и хигроскопичност(дълговечност)-нормалните се сменят на 2години,полусъстезателните на една - http://www.volvoclub.org.uk/faq/BrakeFl ... rison.html" onclick="window.open(this.href);return false; .Слагайте само такъв ДОТ за какъвто е създанена колата ви,на кола ,която е с ДОТ4 не се слага Дот 5!

Апаратите са функция на дисковете и накладките-по големи и повече на брой бутала-по равномерно разпределяне на натиска.

Дисковете са 1 от 2те най-важни неща за забавяне.При спиране се преобразува огромна кинетична енергия в топлинна.Дисковете са един вид топлообменници,които извеждат топлината в атмосферата.При тях има няколко деления

1.Големина и дебелина на диска-по голям и по дебел=повече ефективна площ за топлоотделяне

2.Материал на диска и неговата твърдост и износоустойчивост

3.Вътрешна структура-цял солиден диск,вентилиран еднокомпонентен и двукомпонентен диск.Вентилираният диск има огромно предимство в топлоотдаването.Самата форма на вътрешните канали също е от значение има много чикчирик дискове с променлива вътршна вентилация.Двукопонентните дискове имат 2 предимсва пред вентилираните-по-леки са и алуминия отдава топлина много по-добре от стоманата

4,Повърхностна структура-диска може да е гладък,нарязан,надупчен или комбинация от последните.Идеите са няколко-надупчването и набраздяването , намалява налягането на газовете между накладката и диска,подобрява охлаждането и външния вид и намалява теглото.Проблемът е в това ,че деформирането на едн диск намалява структурната му якост и е необходима допълнителна застраховка.Примерно перфорацията на един диск става по три начина-машинно без фаски,машинно с фаски и с термозакалени отвори.Перфорираният диск задължително трябва да е с фаски и задължтелно при ползване на чикчирик накладки да е термозакален.

иначе се пука по дупките и това става доста често.

Накладките са това,което прави приенето или най-важната част от спирачната система.Накладките имат различен

1. Размер -зависи от размера на апарата-смята се обшата контактна площ

2.Работна температура

3.Дълговечност

4.Комфортни характеристики-отделяне на шум,прах,дозираност

Та накладките най-общо са меки и твърди.Меките са подобни на тези за първоначално вграждане-ниски работни температура означаващи близко до оптимално спиране без загяване,ниски нива на шум и ниски изисквания към диска.Освен оригиналните добри марки са Textar,Jurid,Ate,Pagid,Mintex,които са близки или по-добри от ОЕМ.Внимавайте с Феродо и при нормални накладки е хубаво да се избягват.Секви Делфита и производни да се избягват.Да не се използват с нарязани и твърди дисковеа-съкращавате им живота с пъти.

Твърдите накладки пък имат по-висока работна температура и в зависимост от предназначението могат да искат сериозно загряване.Благодарение на по-интензивното триене спирането е по-добрено,но по-високата температура почти винаги е непосилна за стандартен или нискокачествен диск-или се криви ,или се пука.Естествено нивото на комфорт е правопорпорционално понижено.Почти всяка от горните фирми има отдел за такива накладки(Феродо са н1),като за нормално каране стават само възможно най-меките.Например Минтекс Екстреме,1144,155,ЕБЦ зелени,жълти,червени,Hawk,Akebono,Ate.Имайте напредвид,че широко разпространените в България спортни дискове на Цимерман за подходящи само за май-меките перформанс накладки-примерно зелени ЕБЦ.За по-големи серии се иска сериозен диск

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 месец по-късно...

Полезна информация.

Най-лошото нещо което ми се случи че вместо оригинални от ЕТ, преди 2 години сложих Бош накладки. Много по-зле спира колата. ](*,)

Вече само ОЕМ.

Спирачната течност е добре на макс 2 години да се сменя ( а не като мен вчера оставих колата в ЕТ за смяна на спирачна която вече е на почти 3 години).

Много се колебаех, но си сложих ОЕМ - тази която имат в ЕТ

Иначе се колебаех за Castrol:

 

Ето един пример в температурите на кипене в 2 продукта:

Castrol Response DOT Синтетична спирачна течност DOT 4

температура на кипене: ºC 265

мокра температура на кипене: ºC 170

и

Castrol SRF Racing Brake Fluid

температура на кипене: над ºC 300

Тук особеното е че макс 18 месеца, а не 24 като на "нормалните" спирачни течности , препоръчват да се ползва и да се смени.

Ако не се смени на 18 месеца, "понижени технически показатели може да има при ниски темперетури".

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 седмици по-късно...

Темата е интересна, ама аз късно я открих :-k

От вчера съм с чисто нови дискове Brembo и накладки Pagid.

Нямам предства дали е добра комбинация, но вече навъртях около 500 км. и автомобила спира чувствително по-добре от предишната комбинация.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

само не станя ясно каква е връзката с маслата. карам трети предни, а задните имат още 30хилки като гледам/на 150хилки/. смятам да пипна отзад щот не е редно. м/у впрочем течноста е 2004г. и като пипна възам през прозореца.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Наскоро ми се наложи да изтърбуша спирачна помпа от кола, която не беше карана 2-3 години. След изваждането на буталата видях, че по тях са се отпечатали ръждиви петна, което ме наведе на мисълта, че твърдението за силната хигроскопичност на спирачната течност се покрива на сто процента от практиката. С други думи смяната или по-скоро несмяната на спирачната течност на посочения интервал не води до нищо хубаво.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Eдна иттересна статийка по темата

 

СПИРАЧНИ НАКЛАДКИ

1. Състав на спирачните накладки

Съвременната фрикционна подложка е сложна смес, в чийто състав влизат около 20 вещества. На спирачните качества на накладките влияят състава и процентното съотношение на използваните компоненти. В производството процентното съотношение между елементите се контролира с точност до 0.5%. Макар, че състава на накладките е различен, може да се отделят основните компоненти присъщи на всяка накладка:

 

• абразиви

• модификатори на триенето

• Вещества “създаващи” триенето

• пълнители

• заздравители на структурата

• свързващи елементи

 

Такова разделение е условно, защото компонентите имат застъпващи се функции

 

1.1 Абразиви

Абразиите почистват трищите се повърхности, помагайки да се формира фрикционен слой на границата на триещите се диск и накладка. Втората функция на абразива е увеличение на коефициента на триене, особенно в началният момент на спирането, когато абразивът от накладката силно влияе на "началната хватка". Силната начална хватка на накладките подсказва за силно пориста и твърда структура, свойства, присъщи на абразивите.

Материл Коментар

алуминиеви окиси Използват се няколко вида с различно ниво на твърдост. В мотоциклетните накладки, обикновенно се използва средната форма - анихидратната. Шлифовайки диска и придавайки допълнителна твърдост на накладките, абразива може да стане причина за увличане на материала и бързо износване на диска. Производителите са принудени да търсят компромис при избор на абразивите. Ако абразивът е твърде много, се износва ротора, ако е твърде малко ротора се полира. Коефициента на триене на полираният диск намалява. Полираният диск е признак за неработещи накладки.

железни окиси Хематит, магнетит

кварц Смлян на прах кварц

циркониев силикат

 

 

1.2 Модификатори и материали създаващи триенето

 

Материалите създаващи триенето имат две функции:

• управляват фрикционният слой между триещите се повърхности

• “създават” по-голямата част от коефициента на триене на накладките

Материл Коментар

графит Най-използваният елемент. Коефициента на триене зависи от структурата. Не работи при температури по-високи от 600С, изгаря при температура > 700C.

мед Използва се в прахообразен вид. Води до силно износване на роторите, направени от сив чугун и ковко желязо. (Обикновенно се изолзва в Sintered накладки)

метални окиси

метални сулфиди Cu2S, Sb2S3, PbS

 

Коефициент на триене: Sb (0.47 - 0.49), PbS (0.40 - 0.47), Cu 2S.36-0.52)

нефтен кокс

 

 

 

1.3 Пълнители

 

Формират структурата. Служат за запълване на пространството на накладките между другите компоненти в накладката. Допълнителна роля – създават триене.

Материл Комментарии

азбест Най-разпространеният пълнител (до 97г). Сега е забранен за употреба, поради вредата за здравето. По резултати от изследвания, - на пазара все още около 15% от накладките съдържат азбест. Информация за използване на азбест в накладките в спорта няма.

Усилващи фибри, кевлар

 

 

 

 

 

1.4 Заздравители на структурата

 

Придават по-висока износоустойчивост на композицията. По правило това са фибри от метали и техни сплави или синтетични фибри, например кевлар. Имат и допълнителна роля като създаващи триенето. Някои материали, използвани като заздравители:

Материл Комментар

cинтетични фибри Кевлар, Дюпонт Кевлар

Фибри от метелни окиси

Фибри от метали стомана, мед, бронз

органични Памук

 

 

 

1.5 Свързващи елементи (матрица)

 

По своему това е лепило, свързващи компонентите в едно. Допълнителна роля – създаващи триенето.

Материл Комментар

фенол-алдехидни полимери (органични) Най-често използваната основа в органичните матрици. Излишъкът им води до понижаване на коефициента на триене при високи температури.

Cплави на металите: (Cu, Fe, Ni) Използват се в металокерамичните накладки от типа на Sintered

Различни модификации на фенол-алхидни полимери. Добавки на креозол, епоксидни смоли, бор, и др. Използват се в металокерамичните и органичните накладки съдържащи метал

 

 

 

 

1.6 Типичен състав на накладките

 

Точното процентно съдержание на елементите в накладката е предмет на изследвания и търговска тайна, обобщен състав на органична или полуметална накладка е посочен в таблицата:

Елемент Диапазон (%) Обичайно съдържание (%)

фенол-алдехидни 10-45 20-25

полимери (матрица)

бариев сулфат 0-40 20-25

(пълнител)

фибри (заздравител) 5-30 -

частици анакард 3-30 15-20

графит 0-15 5-7

метални сулфиди 0- 8 0- 5

абразиви 0-10 2- 3

"фрикционен прах" 0-20 -

 

 

органичните накладки съдържащи метал имат не по-малко от 30%. метални сплави. Наличието на метал не пречи на съдържанието на органични елементи. Даже металокерамичните накладки Sintered, могат да съдържат голям процент органични вещества.

 

 

 

 

 

 

 

3. Код на коефициента на триене

SAE са разработили система за идентификация на нивото на триене. Основава се на две букви. Първата буква – това е усредненият нормален кофициент на триене, “взет” от четири точки- 90С, 122С, 149С, 205С след нормално загряване на спирачките от начална температура 20С. Втората буква това е усредненият “горещ” коефициент на триене, взет от 10 точки след възстановяването на накладките от прегряване.

По-подробно с методиката на измерване на коефициента на триения може да се запознаете, прочитайки описанието на метод на тестване J661 "Chase Machine".

Код Коеф. триене

C до 0.15

D с 0.15 до 0.25

E с 0.25 до 0.35

F с 0.35 до 0.45

G с 0.45 до 0.55

H 0.55 до 0.8

Z не определен

 

В номерата на накладките често има буквите HH, GG, GF – това са и резултатите на тестването по метода J661 . На накладките, нуждаещи се от подгряване, първата буква е по-малка от втората(азбучна последователнос). На нискотемпературните накладки (органични), пред вид неустойчивостта им към високи температури втората буква е по-малка от първата. На накаладките, устойчиво работещи на различни температури двете букви са еднакви. Метода J661 има и своите недостатъци. Понякога, използвайки алтернативни методи на тестване се (Fast Machine) получават противоречиви резултати. Но SAE J661 се явява официален стандарт за качество на накладките.

4. Температурен диапазон

Не трябва да се хвърляте на спортни наклади, работещи във висок температурен диапазон, разчитайки че ще спирате добре. Спортните накладки изискват загряване, започвайки да работят от 177С, което напълно обезценява техните качества в града. Даже при много агресивна улична езда, температурата на накладките не превишава 370С. Необходимостта от загряване обяснява нелинейната, прогресивна хватка присъща на спортните накладки проявяваща се веднага след загряването. На студено, спортните накладки произвеждат коефициент на триене, по-малък от обикновената нискотемпературна органична накладка. След загряване до170 градуса има скокообразен ръст на коефициента на триене достигайки работния. Ако накладката регулярно се загрява (което и става на пистата по естествен начин), то високият коефициент на триене ще е устойчив, независимо от екстремалните температурни условия. Добрите, но не спортни накладки се държат по противоположен начин. Те съхраняват своят коефициент на триене практически от 0 до 350 градуса, след това настъпва момент на рязко намаляване на коефициента на триене, под въздействие на високата температура, по-нататъшното прегряване на накладките може да доведе до нейното разрушаване.

 

Температурен диапазон:

Екстремална експлоатация по улиците: <= 370C

писта: 483-648С

 

5. Типове спирачни накладки

В статията няма място за анализ на цялото многообразие на накладките на пазара. Но запознавайки се с най-разпространените накладки може да се ориентираме.

 

5.1 Органични

 

Едни от най-разпространените накладки.Съдържат органичен (естествен) пълнител. Обикновено графит(вместо азбест). Такава накладка е с черен цвят. В качеството на матрица се използват фенол - алдехидни полимери, в качество на заздравители на структурата – метални или синтетични фибри (кевлар, бронз). Типичен представител на такава накладка - EBC Black. В голяма степен накладката наследява своите качества от графита - линеен коефициент на триене и температурен диапазон до 400С. Накладките, в чийто състав влизат някои подвидове органични смоли, изискват начално подгряване за окончателното формиране (това се съпътства от миризма). Бъдете внимателни и не ги прегрявайте първите 100км, иначе те могат да се разрушат.

EBC Black

 

Вещества създаващи триене/заздравител: Кевлар, бронзови влакна.

Матрица: фенолалдехиден полимер (органична смола)

Пълнител: Графит

Коефициент на триене: 0.45

Работна температура: до 400C

Особености: Линейност

 

Повечето органични накладки притежават свойства, подобни на EBC Black . За накладки от подобен тип коефициента на триене варира от 0.30 до 0.50. Накладките не са прогресивни и имат линейни свойства при спиране. Много меки. Дополнителна износоустойчивост придават заздравители/вещества повишаващи триенето - бронзови стружки и фибри кевлар. Идеално подхождат за използване с чугунен диск отзад. Недостатъците - относително нисък коефициент на триене, ниска износоустойчивост и ниска работна температура - не позволяват използването на органичните накладки на основа графит за предни на писта. За съжаление, няма информация за EBC Green Stuff, позволяващи да ги отнесем към органичните или синтетичните. Косвените признаци (ниска работна температура, нивото на коефициента на триене, говори за това, че те са органични, с малък процент графит или без такъв).

EBC Green Stuff

 

Вещества създаващи триене/заздравител: Дюпоннт Кевлар, малък процент метал

Матрица: Органична смола

Пълнител: Графит

Коефициент на триене: 0.46

Работна температура: до 537C

Особенности: Относителна линейност, антикорозионен състав, голям процент на съдържание на метал в сравнение с EBC Black, а също тока друг пълнител - води до увеличение на температурният диапазон на цената на малка загуба на хватка на ниски температури.

 

5.2 Полуметални- органични накладки съдържащи метал

 

Представител на този тип накладки е EBC Red Stuff, Yellow Stuff

 

Вещества създаващи триене/заздравител: Стоманени фибри

Матрица: Органична смола

Коефициент на триене: 0.33-0.36

Работна температура: 704-900C

 

Характерна черта на полуметалните накладки е способността да съхраняват коефициента на триене под въздействието на високи температури. Недостатък е ниската (в сравнение с органичните) начален коефициент на триене, а също така необходимостта от загряване. Необходимостта от загряване обяснява и високата прогресивност на накладките, при използването им в града има загуба на време до достигането на работна температура и, съответно, след това разък първоначален захват ( характерно за спортните накладки). Независимо от голямото разнообразие на органични накладки съдържащи метал за писта и за в града, на всички са присъщи тези свойства в различна степен.

 

От накладките EBC само Yellow Stuff, може да се причислят към спортните полуметални накладки. Red Stuff са нещо средно между спорт и град. И двата типа накладки изискват начално подгряване, за достигане на работен коефициент на триене – първата в по-голяма степен.

 

Може да наблюдаваме работата на високотемпературните накладки на съревнования. Състезателите предварително подгряват както и гумите, така и накладките. Освен това, техниката на спиране с тези накладки е различна. Състезателите отначало стискат спирачката, загрявайки накладките, след това, с нарастване на коефициента на триене на двойката накладка – диск ги отпускат, за да не намалят скоростта повече от необходимото. За съжаление, производителите не могат да съвместят висок коефициент на триене и широк диапазона на работна за органичните и полуметаллическите накладки. Състезателите, по разбираеми причини, предпочитат устойчивост към температури със съхранение на удовлетворителен коефициент на триене. По-добре е да подгреят накладките, отколкото да ги прегреят и да загубят спирачките.

 

5.3 Металокерамични (Изпечени/Пресовани накладки). (Sintered)

 

Възможно е, дългоочакваният компромис между широкият диапазон на работна температураии устойчивият коефициент нам триене е намерен в металокерамичните накладки Sintered.

 

Тези накладки са дошли в мотоспорта от авиацията. Първоначално са се използвали на военните самолети в двойка със стоманени дискове/барабани. Благодарение на порестата си структура те са ефективни както и в дъжд така и в сухо време. Това е метализирана накладка, с малко съдържание на графит. Накладката малко се различава по технология на производството от накладките, в чийто състав влизат органични смоли. Ключов елемент е медта (Cu).

 

Медта е във въд на прах. Праха се смесва с други метали (обикновенно окиси на алуминия) и неметали (графит или негов аналог). Получената смес се изпича под налягане и се получава метализирана накладка. Всеки елемент в сместа изпълнява някоя от функциите - абразив, модификатор/създател на триенето и т.н. Такава накладка е много твърда и здрава, с пробег до три пъти повече от органичните накладки! Силна страна е и високата якост, коефициента на триене е в пределите 0.65-0.7, висок температурен диапазон - до 750С, относителна устойчивост на коефициента на триене. Недостатък на накладките са нейните предимства – твърдост и висок коефициент на триене. От високата твърдост накладката не може да се използва на различните чугунени (90% заводските/серийни дискове на мотоциклети произведени до 2003 г.) и дискове от ковко желязо. Високият коефициент на триене води до това, че температурата на старият фабричен диск (не предназначен за метализирани накладки) се повишава с 90С-120С, което потенциално може да доведе до излизане от строя на работната повърхност използвана на пределни температури. Метализираните синтетични накладки, изискват по-голяма износоустойчивост на повърхностите контактуващи с накладка от тази която може да даде сивият чугун. Затова повечето нови спортбайкове, на които са поставени Sintered накладки, са оборудвани със стоманени работни повърхности.

внимание

Две решаващи неща за избора на накладки са коефициента им на триене и температурното им поведение. Колкото по-висок е коефициента на триене толкова по добре спира спирачката. Висок коефициент на триене води до по силно износване на спирачния диск. При използване на накладки с нисък коефициент е много добра дозировката на спирачното усилие. Накладки с висок коефициент се дозират трудно и захапват от веднъж. (подобен е случай и при нормален и спортен съединител)

Накладките имат температурен диапазон в който успяват да работят оптимално. Това значи че когато спирачките не са загряли (температура под характерния температурен диапазаон) не спират добре или когато са прегряли (температура над характерния диапазон) също не спират. Различните накладки имат различни температурни диапазони. Сериините накладки са около 100 до 600 градуса както и 200 до 750 градуса (зависи от автомобила и спирачната му система).

 

СПИРАЧНИ ДИСКОВЕ

 

6. Типове спирачни дискове

Най-разпространени са два типа дискове. С плаващ ротор и с твърдо закрепен такъв. Дискове с плаващ ротор. Тези дискове се състоят от две части – ротор - (частта непосредственно триеща се с накладката ) и основа. Първите (от две части) са предложени от Brembo, в които основата се крепи към ротора с помощта на занитване. Те са се наричали "полуплаващи" дискове, защото ротора е занитен към короната. Днес полуплаващите дискове вече са минало, сменени от плаващи дискове, чиято характерна черта е свободно закрепеният ротор към основата чрез специални връзки. Такъв подход позволява на ротора да се "самопозиционира" и да е още по устойчив към въздействието температурите.

 

Преимущества на плаващият ротора над монолитният:

- устойчивост към температури, свързана с ниска топлопроводимост, (топлината от ротора преминава към основата само през точките на връзката)

- устойчивост на короната към усукване под действието на температурата.

- малка маса. Обикновенно за олекотяване основата се прави от по-леки материали, като алуминий.

 

Недостатъци:

- висока себестойност

- от предаването на спирачният момента през връзките се губи от първоначалната хватка

- механическо износване на връзките

 

Предназначение на отворите в ротора.

- вентилация на ротора. Колкото е по-ниска температурата на ротора, толкова по-малко се нагрява накладката и спирачките са по-устойчиви към прегряване и по-бързо накладката се възстановява от прегряване. Ефективната вентилация, като средство за понижение на температурата на спирачната система е основната причина за сложната геометрия на отворите в ротора.

- вентилация на супорта (спирачният апарат) и непосредствено на накладките по време на бездействие - отвеждане на газовете, образувани във фрикционният слой по време на екстремно спиране. Като следствие – намаляване на ефекта на аквапланинг на накладките спрямо ротора

- служат за абразив за накладките. След спиране, накладката се покрива с гланцов слой. Този слой трябва да се отдели. Отворите в ротора изпълняват ролята на абразив, отделяйки гланца.

 

6.1 Чугунени дискове (от сив чугун)

 

едни от най-разпространенените ротори. Трудността за подбор на накладки за тези дискове произтича и от разнообразието на сплави, използвани от производителите. Типичните сплави на сивият чугун използвани за производство на дискове са в таблицата:

Здравина Сплав Съдържание на въглерод (%) Съдържание на силиций (%) Якост на опън Твърдост по Бринел

Слаба 2500 3.20-3.50 2.0-2.4 170 170-229

Умерена 2500a мин. 3.40 1.6-2.1 180 180-235

Средна 3000 3.10-3.40 1.9-2.3 198 187-241

Здрава 3500b мин. 3.40 1.3-1.8 217 207-255

Свръхздрава 3500c мин. 3.50 1.3-1.8 230 210-265

Свръхздрава 4000c 3.15-3.40 - 260 217-259

 

 

 

Плътността на сплавите варира от 7.15-7.2 гр/см3, температура на топене от 1150 до 1142С. Максималната, безопасна работна температура на ротори от сив чугун: 800-900С (зависи от качеството на сплавта, наличието на дефекти в метала).

 

На практика, сплавта за дискове на всеки производител – е негова собственна :!:

 

Роторите от сив чугун са предназначени за работа с органични или полуметални накладки. Поради това не се препоръчва да се използват на твърди металокерамични накладки Sintered поради много силно износване.

 

Силните страни са – сивият чугун притежава не само по-висока топлоемкост в сравнение с дисковете от неръждаема стомана но и три пъти по-добра топлопроводимост. Тези качества осигуряват линейност и устойчива работа на високи температури, благодарение на бързото и равномерно разпределение на температурата във всички точки на диска. Един от водещите производители на висококачествени чугунени спирачни дискове е - Beringer.

 

6.2 Дискове от ковко желязо

 

По-малко разпространени са дисковете произвеждани от компаниите BrakeTech, Spiegler, EBC (Pro), За съжаление, информация за точният състав на железният ротор EBC Pro няма. Счита се, че технологично валцуваните/изтеглени дискове от ковко желязо, са по-здрави от лятите от сив чугун и притежават сходни термични характеристики. На тези дискове, могат да се използват както и меки органични накладки, така и по-твърдите - полуметалн. Производителите потвърждават, че ковкото желязо поглъща и разсейва топлината по-добре от неръждаемата стомана и сивият чугун, придавайки на спирачките линейност и устойчивост към аквапланинг на спирачките. По думите на състезатели, използващи този тип дискове с метални (Sintered) накладки – дисковете от ковко желязо притежават висока устойчивост и линейна зависимост на коефициента на триене от температурата, но накладките бързо ги износват. Но от гледна точка на спирачната ефективност, използването на комбинация ковко желязо и метална накладка е едно от най добрите решения за момента.

 

6.3 Дискове от неръждаема стомана

 

Повечето дискове са произведени от аустенитна неръждаема стомана.

 

Независимо на ниската топлоемкост на стоманата, нейната безопасна работна температура достига 1200С. Твърдост –на аустенитна стомана по Бринел - 217. Плътност - 7.93 гр/см2

 

Като правило, именно тези дискове се препоръчват от производителите за накладки Sintered, Само някой чугунени сплави постигат същата износоустойчивост.

 

Характерна особеност на стоманените дискове е силната начална хватка на студено, след това предвид на свойствата на материала (ниска топлоемкост и топлопроводимост) диска силно се загрява и настъпва “аквапланинг” (използвам познатият термин, всъщност накладките плуват върху газове и разтопената органична материя).

 

Основните проблеми на стоманените дискове директно зависят от термичните свойства на неръждаемата стомана. Високата температура на работната повърхност, води до “аквапланинг” на накладките на накладките и неравномерно загряване на ротора, което води до образуване на неравности по повърхността и като следствие – появяване на разрушителни вибрации. От гореизложеното следва жизненоважно условие за този тип дискове - ефективно охлаждане на ротора. А доброто охлаждане помага за по-дълго запазване на първоначалният силен спирачен момент, характерен за стоманените ротори. В това направление са и насочени усилията на производителите.

 

Спирачен диск.-диаметър

Диаметарът на спирачния диск е решаващ за постигнатите резултати при спиране. Когато ъпгреидваме спирачките си монтираме възможно най голям диаметър диск който пасва в съответните джанти на колата.

С увеличаване диаметъра на диска се увеличава и дебелината му. Има специални дискове които са сравнително тънки (за пестене на тегло) но се използват при състезателни коли. По голямата дебелина на диска означава и по дълъг живот на диска както и по-добро температурно разпределяне на топлината по диска.

На пазара се намират дискове от 7,10 до 35,50 мм дебелина , като диаметъра им варира от 256 до 380 мм.

При съзтезания може по регламент да бъдат ограничени размерите на дисковете. При формула 1 максималните разрешени размери на спирачните дискове са 28мм дебелина и 278 мм диаметър на диска. При FIA SR1 диаметъра е ограничен на 380мм а при FIA SR2 на 356мм.

Най-простите спирачни дискове са масивни и целите са отляти като една част (самия диск и тавата за която се закрепват болтовете са едно цяло) Такива най често се ползват при малки мотоциклети (както и в миналото при по слаби автомобили). При по-мощни машини се слагат вентилирани дискове (в самия диск има празно простанство) което позволява по добро охлаждане на диска. При някои вентилирани дискове празните пространства са така направени че да имат турбинна геометрия и по този начин да засмукват свеж въздух от едната страна а от другата да го изкарват (вече загрят от самия диск) при такива дискове е много важна посоката на въртене!

 

Нарязани дискове.

Има спирачни дискове при които контактната повъркност с накладките е нарязана като са направени 4,8 или повече тангенциялни или радиални канали. Такива канали служат за по добро чистене на накладките, като по този начин се постига по равномерен спирачен процес и по-добро поведение при наличие на вода (шофиране в силен дъжд). Чрез каналите се намалява малко и температурата на накладките. Нарязани дискове имат по дълъг живот от надупчени дискове. При качествени нарязани дискове размерите на каналите обикновено са 1,5мм ширина и 0.8мм дълбочина.

 

Надупчени дискове.

Надупчените дискове достигат малко по-голяма сила на спиране (предимно в началото на спиране захапват по здраво) както и температурата им е винаги по ниска. Поведението им на мокро е много добра. Масата на дисковете е доста по малка от на останалите, но дупките са причина много лесно такива дискове да се пукат.От значение е дали дупките на дисковете са правени още при отливането на диска (скъпи калявани дискове с много дупки и добро качество) или дупките са пробивани в последствие (за гъзария и отслабване на диска като цяло).

 

Захващане. Както вече казахме повечето дискове са отляти заедно с тавата за захващане. Спортните дискове обаче най често се състоят от 2 части. Към самият диск посредством болтове се закрепва тавата (тавата към която се захващат болтовете на гумата). Тавичката е направена от алуминий като по този начин се пести тегло както и е възможно коригиране на баланса на диска. Закрепването на тавичката към диска може да бъде направено по два начина. Твърдо или плаващо лагеруване (захващане) . Плаващото захващане се предпочита при дискове ползвани при РАЛИ автомобили защото при тях може да има много боклук около спирачките (пясък камъни и прочие) и диска е малко или много подвижен и може да се напасва на много условия.При плаващо захващане тавата и диска имат съвсем малък аксиален и радиялен луфт. Това позволява по голяма подвижост на диска спрямо дадени условия и се намалява вероятността да се спука.

 

Материали. Изборът на материалът на дисковете зависи от изборът на накладки. Следните материали се ползват за направата на спирачни дискове

• Метални (GG15, GG15 HC, GG25, GGG60, GGG70),

• Керамични C/SiC (CMC ceramic matrix composite ),

• Керамични CFC . CFRC (carbonfibre reinforced carbon)

 

Цената на керамични спирачки е около 10 пъти по висока от на нормалните. Предимствата обаче са неоспорими. Керамичните спирачки са 4 пъти по леки и топлонното им разширение е много по малко отколкото на металните.Трябва да се прави разлика обаче между CMC и CFC керамика. CFC се ползва само за състезателни коли защото когато са студени много зле спират. CFC трябва първо да загреят и едва тогава си вършат работата.

 

СПИРАЧНА ТЕЧНОСТ

 

 

Спирачната течност е материалът който пренася енергията (натискът) между педалът (чрез серво усилвател) и самата спирачка на колелата. Допълнителна функция на течноста е да смазва дижещите се части в спирачната система (уплътнения, буталцата на апаратите и т.н) както и да ги пази от корозия. Спирачната течност трябва да има възможно най-нисък вискозитет (дори при температури от минус 40 градуса целзии) за да се гарантира бърза реакция на спирачките (при натискане и отпускане на педала) както и правилна работа на допълнителните системи за сигурност (ESP, EDS и др.) Освен това спирачната течност трябва да има възможно най-висока температура на кипене като така дори при много високи темепратури да не се стига до газообразно състояние на течността. Ако течноста стане газообразна няма да има додатъчно налягане в спирачната система за да се натискат спирачните бутала (все едно не са обезвъздушени спирачките).

 

Нормална (сериина) спирачна течност.

Широкоразпространената спирачна течност има химическото свойство да разтваря водата (химичеста реакция с нея). Така при постъпване по някакъв начин на вода в системата се предотвратява наличието на водни утайки (ако може така да се изразя) или с други думи обем в който е концентрирана само вода. Тази вода може да се изпари (газообразно състояние) и да направи вече гореописания проблем в спирачките. (газ в системата)

 

Различните интернационални норми важащи за спирачна течност съдържаща вода (DOT3, DOT4, DOT5.1) гарантират определена температура на която издържа течността без да има вгазяване на част от нея.

 

КАРБОН

 

Материали.

Метериалът от който е направен спирачния камък (познат като феродо на накладката) зависи от това какъв спирачен диск ще се ползва. Органични накладки се ползват с метални спирачни дискове (отлят метал). Керамични накладки (карбон) се използват само с керамични дискове.

Карбона има много предимства пред нормалните накладки

- Тегло. Плътността на карбона е едва 1/5 от плътността на стоманата или желязото. Това води до редуциране на тегло (особено при керамични дискове с голям диаметър)

 

- Топлопроводимост. Карбона има много по добра топлопроводимост.

 

- Температурно поведение. Карбона е много по стабилен и устойчив на високи температури. Качествата му си остава същите дори при високи температури. Това води до много по слаб Фадинг при спиране както и по голяма повтаряемост на екстремни спирания.Недостатък на керамичните спирчки е единствено цената. Един комплект Кабон дискове плюс карбон спирачки струва около 10 пъти повече от „добри“ метални спирачки с органични накладки.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 месец по-късно...
  • 1 месец по-късно...

tt_stoptech_mounted_640.jpg

 

Ето тука малко инфо

 

 

They are classified by size sorted in an ascending order. All brakes pertain to the MK5 Platform.

 

Audi

A3 (2004+) | S3 (2006+) | TT (2006+)

VW

Golf (2004+) | Golf Plus (2004+) | GTI (2004+) | R32 (2005+) / Jetta (2004+) | EOS | Rabbit

Seat

Leon (2004+) | Toledo (2004+)

 

 

MkV brake combos for production vehicles (including most European models):

Audi S3 | Audi TT (3.2l) | VW R32

The Front brakes are 345mm x 30mm (13.38" x 1.18") Vented Rotors w/1 piston calipers

The Rear brakes are 310mm x 22mm (12.2" x .86") Vented Rotors

Part numbers: Disc: 1K0 615 301M | Carriers: 1K0 615 125 or 1K0 615 125-D | Calipers: 1K0 615 123 or 1K0 615 124 (Euro ETKA)

 

Audi A3 (2.0l TFSI) | Audi TT (2.0l TFSI) | VW Golf GT/I (2.0l TFSI | 2.0l TDI) | VW Jetta GLI/SE/Sport (2.0l TFSI | 2.0l TDI) | Seat Leon FR (2.0l TFSI | 2.0l TDI)

The Front brakes are 312mm x 25mm (12.3" x .98") Vented Rotors w/1 piston calipers

The Rear brakes are 286mm x 12mm (11.3" x .47") Solid Rotor

Part numbers: Disc: 1K0 615 301AA | Carriers: 1K0 615 125-C | Calipers: 1K0 615 123-B or 1K0 615 124-C

 

(Euro ETKA)

 

VW Jetta (S | 2.5l | TDI) | VW Rabbit (2.5l | TDI)

The Front brakes are 288mm x 25mm (11.3" x .98") Vented Rotors w/1 piston calipers

The Rear brakes are 260mm x 12mm (10.2" x .47") Solid Rotor

 

Audi A3 fwd/awd

The Front brakes are 288mm x 25mm (11.3" x .98") Vented Rotors w/1 piston calipers

The Rear brakes are 286mm x 12mm (11.3" x .47") Solid Rotor

 

Audi A3 fwd

The Front brakes are 280mm x 22mm (11.0" x .86") Vented Rotors w/1 piston calipers

The Rear brakes are 255mm x 10mm (10.0" x .39") Solid Rotor

 

 

Engine Configurations: (for reference. Not all are available on each vehicle)

Diesel

2.0l SDI 75hp

1.9l TDI 90hp

1.9l TDI 100hp (N/A model)

1.9l TDI 105hp

2.0l TDI 140hp

2.0l TDI 170hp

 

Gasoline/Petrol

1.4l 80hp

1.6l 102hp

1.6l FSI 115hp

1.4l TSI 140hp (Turbo / Supercharged FSI)

2.0l FSI 150hp

2.5l 150hp (N/A model)

1.4l TSI 170hp (Turbo / Supercharged FSI)

2.0l FSI 170hp

2.0l TFSI 200hp

3.2l FSI 250hp

 

FRONT BRAKE UPGRADES

Low budget Upgrades (replacement with same size)

Cross Drilled Rotors

Brembo

 

Slotted Rotors

Brembo

 

Cross Drilled and Slotted Rotors

TBD

 

12.6" (322mm x 32mm) Front Brake Upgrades

Movit 4 piston caliper Big Brake upgrade $

Comes with: 2 piece Rotors with cast holes and ventilation slots, aluminum hats, 4 piston calipers, brake pads, brackets, steel braided brake lines and bolts to mount the kit. The only thing that's not included is brake fluid. Black or Red calipers standard, other colors: $299 extra

Requires: unknown

Purchase from: Serious Euro Tuning | Movit

 

12.9" (328mm x 28mm) Front Brake Upgrades

Brembo GT Big Brake upgrade $2595+

Comes with: 2 Piece 328x28mm Slotted and Drilled Vaned Rotors, 4 Piston Calipers, Caliper Mounting Brackets, Stainless Steel Brake Lines (Front Only), and Street Performance Pads (Front Only)

Requires: 17"+ wheels

Purchase from: Brembo

 

Stoptech 328x28mm Big Brake upgrade $1895+

Comes with: 2 Piece Floating Directional 328x28mm AeroRotors (comes drilled or slotted and/or zinc coated, 4 Piston ST-40 Calipers, Caliper Mounting Brackets, Stainless Steel Brake Lines (Front Only), and Street Performance Pads (Front Only)

Requires: 17"+ wheels

Purchase from: Stoptech

 

Stasis Monobloc4 Big Brake upgrade $

Comes with:ALCON 4 Piston Monobloc Calipers, ALCON 328mm x 28mm(14") Floating Rotors, STaSIS Caliper Mounting Bracket & Hardware, Goodridge Stainless Steel Braided Lines, Motul brake fluid, SBS Hi Performance Brake Pads

Requires: 17"+ wheels

Purchase from: Stasis Engineering

 

13.0" (330mm x 28mm) Front Brake Upgrades

AP Racing 6 piston Caliper Big Brake upgrade $

Comes with: 2 Piece 330x28mm Slotted Vaned Rotors, 6 Piston Calipers, Caliper Mounting Brackets, Stainless Steel Brake Lines (Front Only), and Street Performance Pads (Front Only)

Requires: 18"+ wheels

Purchase from: AP Racing

 

AP Racing 4 piston Caliper Big Brake upgrade $

Comes with: 2 Piece 330x28mm Slotted Vaned Rotors, 4 Piston Calipers, Caliper Mounting Brackets, Stainless Steel Brake Lines (Front Only), and Street Performance Pads (Front Only)

Requires: 18"+ wheels

Purchase from: AP Racing

 

Brembo GT Big Brake upgrade $1895+

Comes with: 1 Piece 330x28mm Slotted or Drilled Vaned Rotors, 4 Piston Calipers, Caliper Mounting Brackets, Stainless Steel Brake Lines (Front Only), and Street Performance Pads (Front Only)

Requires: 17"+ wheels

Purchase from: Brembo

 

Eurospec Sport Big Brake upgrade $

Comes with:Eurospec 4-piston calipers, adapter brackets, pads, Goodridge stainless steel brake lines, and all mounting hardware

Requires: 17"+ wheels

Purchase from: Eurospec

 

RPI Equipped Big Brake upgrade $1895+

Comes with: 2 Piece 330x30mm Slotted and Drilled Vaned Rotors, 4 Piston Wilwood Calipers, Caliper Mounting Brackets, Stainless Steel Brake Lines (Front Only), and Street Performance Pads (Front Only)

Requires: 17"+ wheels

Purchase from: RPI Equipped

 

13.5" (342mm x 34mm) Front Brake Upgrades

Movit 4 piston caliper Big Brake upgrade $

Comes with: 2 piece Rotors with cast holes and ventilation slots, aluminum hats, 4 piston calipers, brake pads, brackets, steel braided brake lines and bolts to mount the kit. The only thing that's not included is brake fluid. Black or Red calipers standard, other colors: $299 extra

Requires: unknown

Purchase from: Serious Euro Tuning | Movit

 

Movit 6 piston caliper Big Brake upgrade $

Comes with: 2 piece Rotors with cast holes and ventilation slots, aluminum hats, 6 piston calipers, brake pads, brackets, steel braided brake lines and bolts to mount the kit. The only thing that's not included is brake fluid. Black or Red calipers standard, other colors: $299 extra

Requires: unknown

Purchase from: Serious Euro Tuning | Movit

 

13.6" (345mm x 30mm) OEM Front Brake Upgrades

Audi S3/TT 3.2l/VW R32 Brake upgrade $1295+

Comes with: 345mm x 30mm Vaned w/isolated hat Rotors, 1 piston Calipers, caliper carriers, dust shields, pads and brake lines

Requires: 18"+ wheels

Purchase from: Autotech | VW Dealer

 

13.9" (352mm x 32mm) Front Brake Upgrades

MKV Jetta/Golf/EOS and Audi A3/S3 Brake upgrade $1295+

Comes with: 352mm x 32mm Vaned directional vaned rotor rings w/aluminum rotor hats, 6 piston Porsche Cayenne calipers w/ a new bracket-less caliper mounting system, Hawk HPS pads and brake lines

Requires: 18"+ wheels (OEM Wheels require 3mm spacer)

Purchase from: ECS Tuning

 

14.0" (355mm x 282mm) Front Brake Upgrades

Stasis 4 piston caliper Big Brake upgrade $

Comes with:ALCON 4 Piston Monobloc Calipers, ALCON 355mm x 28mm(14") Floating Rotors, STaSIS Caliper Mounting Bracket & Hardware, Goodridge Stainless Steel Braided Lines, Motul brake fluid, SBS Hi Performance Brake Pads

Requires: unknown

Purchase from: Stasis Engineering

 

Brembo GT Big Brake upgrade $

Comes with: 2 Piece 355x28mm Slotted or Drilled Vaned Rotors, 4 Piston Calipers, Caliper Mounting Brackets, Stainless Steel Brake Lines (Front Only), and Street Performance Pads (Front Only)

Requires: 17"+ wheels

Purchase from: Brembo

 

Eurospec Sport Big Brake upgrade $

Comes with:Eurospec 4-piston calipers, adapter brackets, pads, Goodridge stainless steel brake lines, and all mounting hardware

Requires: 18"+ wheels

Purchase from: Eurospec

 

14.3" (362mm x 32mm) Front Brake Upgrades

Autotech/AP Racing 362mm Big Brake Kit (362mm x 32mm) $2995+

Comes with:6 piston calipers, 362mm x 32mm directional vaned rotors, lightweight 7075 aluminum rotor hats, caliper brackets, pads and brake lines

Requires: 18"+ wheels and Installation (spacers may be required depending on wheel offset)

Purchase from: Autotech | APvRS Racing

 

14.5" (370mm x 28mm) Front Brake Upgrades

Stasis 4 piston caliper Big Brake upgrade $

Comes with:ALCON 4 Piston Calipers, ALCON 370mm x 28mm (14.5") Floating Rotors, STaSIS Caliper Mounting, Bracket & Hardware, Goodridge Stainless Steel, Braided Lines, Motul brake fluid, SBS Hi Performance Brake Pads

Requires: unknown

Purchase from: Stasis Engineering

 

14.9" (380mm x 32mm) Front Brake Upgrades

Movit 4 piston caliper Big Brake upgrade $

Comes with: 2 piece Rotors with cast holes and ventilation slots, aluminum hats, 6 piston calipers, brake pads, brackets, steel braided brake lines and bolts to mount the kit. The only thing that's not included is brake fluid. Black or Red calipers standard, other colors: $299 extra

Requires: unknown

Purchase from: Serious Euro Tuning | Movit

 

Movit 6 piston caliper Big Brake upgrade $

Comes with: 2 piece Rotors with cast holes and ventilation slots, aluminum hats, 6 piston calipers, brake pads, brackets, steel braided brake lines and bolts to mount the kit. The only thing that's not included is brake fluid. Black or Red calipers standard, other colors: $299 extra

Requires: unknown

Purchase from: Serious Euro Tuning | Movit

 

REAR BRAKE UPGRADES

12.2" (310mm x 22mm) Rear Brake Upgrades

Audi S3/TT 3.2l/VW R32 310mm Rear Big Brake Kit (310mm x 22mm) $695+

Comes with:OE rotors, calipers, carriers and Mintex brake pads

Requires: 17"+ wheels

Purchase from: Autotech | VW Dealer

 

Links to suppliers and manufacturers

AP Racing

Autotech

Brembo

ECS Tuning

Eurospec

Movit

RPI Equipped

Serious Euro Tuning

Stasis Engineering

Stoptech

 

 

 

Момчета никъде неможах да намеря китове за Шкода, освен за vRS и имам нужда от съвет. На спирачните апарати на Октавията ми /1.9 TDI-PD 105 bhp/ пише FS III. В интернет неможах да намеря тунинг кит за моята октавия, има само за vRS, за VW Golf GTI, Audi и т.н. Дали кит за vRS ще стане или по-добре да се насоча към някой кит за VW Golf GTI или някое Audi.

 

smile027

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 6 месеци по-късно...
Guest
Темата е заключена и Вие нямате право да коментирате в нея.
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.