Jump to content

skoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgtraxxaspepino-racing.comtraxxas

многоточков инжекцион- принцип на работа


biser.or

Recommended Posts

copy/paste

 

Инжекционната система за впръскване на гориво се състои от датчици за отчитане на различни параметри, компютърна система управление и дюзи /инжектори/ впръскващи в точно определен момент точно необходимото количество гориво директно в цилиндрите /за т.нар. пълен или многоточков инжекцион/.

 

Датчици – за да знае какви са условията на работа на двигателя компютъра чете информация от различни датчици:

- датчик за температурата на водата в охладителната система. Почти винаги този датчик е различен от датчика за темпетарурата на водата, който се ползва за индикатора на таблото. Особено голямо влияние този датчик оказва при студен двигател;

- датчик за температурата на входящия въздух;

Най-общо казано колкото е по-ниска температурата, толкоз по-голямо предварение на искрата е необходимо, а ако температурите са много ниски може да се наложи да се обогати и горивната смес. Обикновено датчиците си променят съпротивлението в зависимост от температурата.

- датчик за положението на дроселовата клапа, т.е. колко е натиснат педала на газта. Естествено като натискаме повече педала трябва да се подава повече гориво. Обикновено датчика е нещо като потенциометъра за усилване и намаляване на старите радиоапарати;

- датчик за скоростта на движение на автомобила. На двигателя не му е все-едно дали работи на 4000 оборота с газ до половината на 1-ва или на 5-та скорост. Данните от този датчик се ползват за спиране подаването на бензин, когато спирате с двигател – не подавате газ за да забавите автомобила. Компютъра засича, че оборотите са високи без да се подава газ и автомобила се движи по инерция – спира подаването на гориво докато оборотите не спаднат до нормални граници и се осъществява икономия на гориво;

- дебитомер, датчик за определяне на количеството въздух постъпващо в цилиндрите на двигателя. Колкото повече въздух влиза, толкова повече гориво би следвало да се подава. В най простия си вид е една жичка, която се нагрява от протичащи през нея ток, а се охлажда от преминаващия въздух. Като се премери температурата й, може да се оцени количеството постъпващ въздух. Обикновено е скъпичък и има навика да се прецаква, ако двигателя "кихне" в смукателните колектори и няма предпазни клапи;

- датчик за начало на детонации. Колкото по-рано се подаде искрата, толкова по-добре се оползотворява енергията на изгарянето на сместа в цилиндъра. Ако се прекали с ранното подаване на искрата се навлиза в нежелателен режим на работа вреден за двигателя и се чува т.нар. чукане на буталата. За да се осигури максимално предварение без да се прекали компютъра ползва информацията от този датчик:

- датчик да положението на коляновия вал. По-рано за целта са се използвали чукчета и наковални, а сега основно датчици на Хол или оптични датчици. Целта е да се подаде информация в какво точно положение е коляновия вал за да може компютъра да прецени кога да подаде искрата и горивото в цилиндъра;

- датчик за нивото на вакуума в смукателните колектори;

- датчик за обогатяването на сместа, т.нар. Ламбда сонда. За пълното изгаряне на 1 кг. бензин е необходим 14,7 кг. въздух. Ако въздухът е повече сместа е бедна, ако е по-малко сместа е богата. Ако отклоненията не са големи при бедна смес двигателя е по-икономичен, а при богата смес е по-мощен. Ламбда сондата при бедна смес подава напрежение към 0.2 волта, при богата към 0.8-0.9волта, а при оптимална смес – към 0.45 волта. Чрез нея компютъра разбира каква е сместа и ако е бедна я обогатява, ако е богата я обеднява. Реално при работещ добре двигател сондата сменя състоянията си в двете крайности /0.2 и 0.8 волта/ многократно в една секунда, а не е “заспала” на 0.45 волта! Работата й може да се наблюдава с осцилоскоп. Обикновено сондата е с един или 3 броя изводи. Когато е с един извод е без подгряване и трябва горещите газове от двигателя да я загреят до към 300 градуса за да почне да работи, а когато е с 3 извода си има и верига за подгряване с ток за да загрее по-бързо.

 

Възможно е да има и някакви други датчици, но мисля, че тези са основните. Също така не всички системи имат всички тези датчици. Колкото е по-проста една система ползва по-малко датчици.

 

 

Компютър – в него е заложена програма как да се държи при различните режими. При по-старите коли като се откачи акумулатора всичко се връщаше към фабричните данни, а новите коли не можеш ги излъга така баламски. По-старите компютри си караха само по програмата без много да му “мислят”. Следващото поколение компютри вече се самообучават. Целта, е компютъра да бъде предварително подготвен за всички възможни реални режими на работа на двигателя.По-късно към компютъра се интегрират и системи като имобилайзер и т.н. Компютъра управлява и началното стартиране на двигателя, като подава повече гориво. Двигателите с инжекцион нямат смукач!

При повреда на някои от датчиците компютъра ги игнорира и минава в авариен режим на работа на двигателя с цел колата да не спре на пътя. По принцип програмата е така направена, че двигателя да не се повреди, но разхода и екологията се жертват в името на това да се прибереш. Не очаквайте обаче да се приберете с дефектирал датчик за положението на коляновия вал – той няма как да се игнорира.

 

- дюзи /инжектори/. Намират се срещу смукателните клапани и имат електромагнит, който при подаване на електрическо напрежение отпушва дюзата и тя впръсква гориво в цилиндъра. От продължителността на впръскването зависи колко гориво се подава, а е важен и момента на впръскване. Към тях се подава бензин с доста високо налягане, а когато се кара само на газ дюзите имат навика да се запушват. При новите инжекциони компютъра от време на време си проверява съпротивлението на дюзите и когато то се е променило се “сърди”. В този случай се налага да се слага емулатор на съпротивлението на дюзата при работа на газ.

 

 

 

Единствено с многоточкови инжекциони съчетани с катализатор и една или две Ламбда сонди е възможно покриването на екологичните изисквания към момента на производството на автомобила.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

:smt017

Същото важи и за едноточковите /моно/ с таз разлика че впръскват бензина от една дюза за вс. цилиндри.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.