Jump to content

skoda-auto.bgskoda-auto.bgautozone.bgШкода събор

Въпрос за една ел схема


maxrpm

Recommended Posts

http://www.electronic-circuits-diagrams ... ages/7.gif избрал сам си тази схема но се 4удя дали да оставя напреженията 12/12 или 13,5/13,5 вие как мислите
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами ето ти ги характеристиките им:

1N4001-7 : http://www.futurlec.com/Diodes/1N4007.shtml

RL201-7: http://www.diodes.com/_files/products_i ... s28005.pdf

RL-ките са за по-голям ток - на 2А са, само обърни внимание, че вече не се произвеждат и са ги заменили с 2А01-07G. Успех!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

http://www.electronic-circuits-diagrams.com/psimages/7.gif избрал сам си тази схема но се 4удя дали да оставя напреженията 12/12 или 13,5/13,5 вие как мислите

 

ако искаш да зареждаш акумулатор 13,5в.е ниско,така можеш само да го поддържаш,а за зарядни има много по-хубави схемички

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

лепих преди още 2 преди, от нета. Копелетата ги постват грешни за да ни е гадно. аз вече пренавих трафа на 2х13,5

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

лепих преди още 2 преди, от нета. Копелетата ги постват грешни за да ни е гадно. аз вече пренавих трафа на 2х13,5

 

ти в крайна сметка какво искаш да направиш,истинско зарядно или нещо колкото да не е без хич.

 

п.п.ако трафа ти е мощен и искаш нещо истинско можеш да ползваш двете намотки по 13,5

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тези диоди 1N4007 не са за тази работа. Препоръчвам ти ето този диоден изправител-BR1010

1000V/10A

 

Всъщност колко ампера ти дава трафа който си навил????

101010.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Сложих подобен изправител (КВРС3510), като го използвах наполовина, за трафа не знам колко е точно, но явно е големичък, 153345.jpg исках просто да си направя експекимента с 3 те фази. Иначе върши работа човек като закъса.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Гледам че си упорит младеж smile092

ако ти се занимава пробвай това: http://lz4gv.my.contact.bg/Charge_12Pb.htm

Edit: диодния изправител КВРС3510 e 35А/1000V

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

това отгоре само tyny и може би PRR ще го налепи аз съм доста по назад smile021

 

пробвах това - http://www.aaroncake.net/CIRCUITS/charger1.asp

ако не се лъжа това - http://www.aaroncake.net/CIRCUITS/charger2.asp

и с ето това си играх - http://users.otenet.gr/~athsam/car_batt ... harger.htm

тази изглеждаше яка защото има защита от обръщане на полюсите и я правих с кеф, трафа е за нея вземан попринцип, но

 

и 3 те са Fake

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Сашо, тази схема от първия ти пост за съжаление е най-фейк :? .

Много е чувствителна към напрежението на мрежата, няма регулиране на тока, нито критерии за край на заряда.

Все пак, при подходящо мрежово напрежение, и ако честичко хвърляш по едно око, има шанс акумулаторът да се зареди без риск.

Задължително трябва да се използват диоди със среден ток поне 10A, тези от оригиналната схема ще починат на място.

Освен това трябва да са на подходящ радиатор(и).

Както предлага Бисер, най-добре ползвай готов 10A грец, който е предвиден за монтиране на радиатор.

Тансформатора трябва да е поне 50-60W, този от снимката не си го представям много ясно, но може и да е по-слаб.

Вторичната трябва да е навита с проводник най-малко 1.2 мм.

---

От онези другите схеми, тази втората с тиристора е най-подходяща за реализация от теб, като в същото време е достатъчно коректна към акумулатора.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

основния проблем на оловните акумулатори използвани в колите особено тези които се карат предимно градско е сулфатизацията /намаляване на капацитета/ и невъзможноста генератора да зареди батерията заради ниското ограничение на напрежението на около 14,4в,защото тогава започва по бурното отделяне на газове.От зарядното се изисква не само да зареди акумулатора,а и да разруши натрупаната сулфатизация и по този начин да увеличи значително живота му.Единия и значително прост вариант е да вземеш някоя проста,тиристорна схемичка която може да се регулира /реже полупериодите като тези за регулиране на осветлението/като по този начин се определя големината на импулса,колкото е по-голям толкова по-добре и напрежението не трябва да се ограничава на 14,4 ,а да има възможност да стига до около 16в за да може да се зареди до почти 100%.Добре е трафа да бъде поне 100-120 W и вторичната намотка да бъде от порядъка на 25-50V след което може да ползваш готов грец поне 30А монтиран на радиатор /има достатъчно евтини/след което да мине през тиристора,ако искаш може и да се направи защита за обърнати полюси и ограничаване на напрежението.В момента не мога да намеря схемичката,която съм използвал и е много проста с 10-на елемента и работи перфектно,но като я открия,ако не си намерил нещо подходящо ще ти я дам.

 

п.п.извинявам се за разбърканите мисли,но не съм много по писането.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В момента не мога да намеря схемичката,която съм използвал и е много проста с 10-на елемента и работи перфектно,но като я открия,ако не си намерил нещо подходящо ще ти я дам.

ако може направо тук да я пуснещ ще е супер :smt017 то си е полезна джаджа зарядното smile027

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

............Добре е трафа да бъде поне 100-120 W и вторичната намотка да бъде от порядъка на 25-50V

 

esto,не са ли множко 25-50V на вторичната намотка на трафа :-k

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Че е множко, множко е 25-50V ...

От друга страна с тиристорната схема зарядният ток е на импулси с честота 50 (или 100) Hz.

При това положение ток протича само при върховете на синусоидата, когато напрежението е с около 2V над напрежението на акумулатора.

Амплитудната стойност на напрежението след диода трябва да е 20-25V, т.е. ефективната трябва да е около 15-20V.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

идеята на високото напрежение е импулса да бъде с голям ток за да разруши сулфатизацията,работи на 100hz и по този начин акумулатора не загрява и може при достатъчно мощно зарядно да бъде безпроблемно зареден за 40-50 мин.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Относно сулфатизацията .......

 

 

При разреждане плочите на акумулатора се покриват с дребно-зърнест оловен сулфат, който при зареждане отново се преобразува в активна маса. При ненормална експлоатация и неправилно поддържане на акумулатора .(главно при продължително управляване в градски условия без периодично дозареждане, ниско ниво на електролита, повреда на реле-регулатора на напрежението, дълбоко разреждане на акумулатора) по активната маса на плочите се образуват едри кристали оловен сулфат. Те запушват порите й и не позволяват на електролита да проникне в нея. Акумулаторът започва бързо да «пада».

Тези кристали не могат да бъдат премахнати по време на зареждането. Капацитетът на акумулатора намалява и той бързо «пада».

За да се отстрани лекото сулфатизиране на плочите, поне веднъж на 6 месеца трябва да се провежда т. нар. тренировъчен цикъл.

Акумулаторът се зарежда и след това се включва за разреждане през специално устройство или през консуматор, чиято мощност е такава, че през него протича ток, равен или по-малък от капацитета на батерията. За 55-амперчасова батерия — около 5 ампера. С други думи, ако нямате специално разрядно устройство, към акумулатора може да включите една лампа за фар.

Спадането на напрежението на батерията по време на разреждането се следи с волтметър или мултицет. Отначало е много бавно, но стигне ли напрежението до 11,0 волта (дванадесетволтова батерия), то започва бързо да намалява. От този момент напрежението трябва да се следи непрекъснато, тъй като в никакъв случай не бива да се оставя да спадне под минимума 10,5 волта, под който батерията започва да се разрушава. При достигане на тази долна граница устройството или лампата се изключват.

След това акумулаторът веднага се зарежда повторни. Ако не се е получил достатъчно добър ефект, например напрежението и гъстотата не са се повдигнали достатъчно, тренировъчният цикъл може да се повтори и потрети.

Десулфатизация (нов «живот») на акумулатора

Ако акумулаторът въпреки честите му зареждания не осигурява добро пускане на двигателя, не бързайте да купувате нов. Има начини за премахване на едрокристалния оловен сулфат (сулфатизацията), когато образуването му все пак е в по-ранен стадий. Ще се спрем на най-достъпния от тях.

Зареденият доколкото е възможно акумулатор се включва за разреждане както при провеждане на тренировъчен цикъл. След като напрежението спадне до допустимия минимум, капачките се свалят и електролитът се изсипва до капка в чист широк пластмасов съд, например леген. После акумулаторът се почиства от протеклия по външната му повърхност електролит. Клетките се промиват няколко пъти с дестилирана вода, като акумулаторът се разклаща енергично. Отначало излиза мътилка, но постепенно водата се поизбистря.

Тогава всяка клетка се напълва с дестилирана вода до нормалното ниво и акумулаторът се оставя да престои така 2—3 часа.

Тъмните на цвят механични примеси от излетия в легена електролит постепенно се утаяват на дъното. С помощта на стъклена или пластмасова фуния избистреният електролит внимателно се налива в стъклени съдове, например в бутилки.

Внимание! Течността в тази бутилка е опасна за живота. Обръщам ви внимание на това, тъй като никак не са малко нещастните случаи, резултат на подобно недосещане за опасността, която крие в себе си битовата бутилка със съвсем неочаквано съдържание.

Затова не само си осигурете подходящи стъклени съдове, но и залепете на тях големи етикети с надпис «Киселина! Опасно за живота!», а и нарисувайте на тях череп с кости. И след това, за още по-голяма сигурност, ги приберете на недостъпно за близките ви място!

Както споменахме, акумулаторът се включва за зареждане 2 часа след напълването му с дестилирана вода. Скоро тя започва да се превръща в слаб електролит, тъй като протичащите електрохимични процеси започват да преобразуват постепенно едрите кристали на оловния сулфат във вода и сярна киселина.

Напрежението на акумулатора започва да се покачва. Когато то остане неизменно в продължение на 3 часа, а гъстотата на електролита се повиши до 1,12—1,15, зареждането се прекратява за 2 часа. След тази пауза токоизправителят пак се включва в мрежата, докато напрежението и гъстотата отново се задържат на едно и също ниво. Тогава акумулаторът се включва за разреждане с ток, равен на 1/10 от капацитета (за целта може да се използува лампа от пътепоказател) .

Щом напрежението спадне до допустимия минимум, батерията се изключва от разредното устройство (лампата) и получилият се рядък електролит се излива. Клетките се напълват отново с дестилирана вода и след един час акумулаторът се включва за зареждане.

Описаният дотук цикъл може да се направи още няколко пъти, особено при по-дълбока сулфатизация на плочите.

След последното провеждане на цикъла (циклите) акумулаторът се напълва с оригиналния или с нов електролит (но със същата гъстота на оригиналния!) и след час се включва за зареждане.

След като зареждането приключи, поне 3 часа акумулаторът не трябва да се монтира в автомобила.

Съвсем логично е разграждането на едрите кристали на оловния сулфат от умишлено слабия ток на зареждането да става твърде бавно. Често са нужни не по-малко от 30—40 часа, за да се повиши гъстотата на електролита до желаната 1,15 г/см3. Важното е, че благодарение на тази десулфатизация повърхността и порите на активната маса са вече «отпушени». Ако няма друга нанесена вреда, например изкривени и дадени «накъсо» плочи, вероятно акумулаторът ще ви служи още дълго време.

Не доливайте вода за пиене в акумулатора

Някои твърдят, че на акумулатора нищо няма да се случи, ако се долее вода от чешмата.

Това твърдение не е вярно! Ако вместо дестилирана вода долеете вода от чешмата или «чиста» дъждовна вода, която се е стичала от ламаринен покрив или е преминала през метални олуци, ще предизвикате силно, достигащо до 5% на ден, саморазреждане на акумулатора. Дори когато е съвсем нов, само след седмица-две акумулаторът ще започне да ви изневерява, а след това и да се саморазрушава!

Някои «капацитети» препоръчват да се стопява лед от замразителя на хладилника, а други — сняг от планината, вместо да се търси бутилирана дестилирана вода. Те не отчитат обаче, че всяко докосване до метал «напълва», вкл. и леда, с особено вредните за акумулатора метални йони. А планинският сняг? Знаете ли през каква и от какво замърсена атмосфера е преминал той, преди да покрие с измамната си белота планината?

Дестилираната вода е съвсем евтина и се продава във всички бензиностанции. Да се се спестяват стотинки от нея е направо неразумно!

«Плюсът» обича да е самичък

В повечето автомобили се прокарват кабели само за плюса (+), а ролята на кабел за минуса изпълнява шасито. Свалянето на кабелната обувка от «плюса» на акумулатора, преди да бъде откачена кабелната обувка от «минуса», може да предизвика сериозна повреда на генератора.

Затова винаги първо се снема кабелната обувка от «минуса». При поставянето на кабелните обувки пък се спазва обратният ред: първо — «плюсът» и след това — «минусът»!

Колко часа да зареждаме акумулатора

Слушали сме «капацитети» да твърдят, че акумулаторът се зарежда точно за една нощ. Това твърдение не само че не ейярно, но е и опасно за акумулатора.

Времето на зареждане зависи от няколко фактора: до каква степен е бил разреден акумулаторът, преди да се включи за зареждане; големината на зареждащия ток (амперажът); степента на сулфатизация на повърхността на активната маса. Така например, ако включим за зареждане акумулатор с капацитет 60 ампер-часа (Ач) не с максималнодопустимия ток от 6 ампера, т. е. 1/10 от капацитета, а с «галещ» плочите десулфатизиращ ток 2 ампера, то естествено времето за зареждане съвсем няма да е «една нощ». Ако пък сте снели акумулатора от автомобила след по-дълго пътуване, може би ще се зареди напълно само за 2—4 часа. Оставането за зареждане цяла нощ сигурно ще доведе до по-бързото му похабяване.

И не забравяте, че след изключването на токоизправителя още 2—3 часа в акумулатора има «гърмящ газ», т. е, не слагайте веднага капачките (капака) и не го монтирайте в автомобила, преди да изтече този срок!

Важно!

За нашия климатичен пояс гъстотата на електролита на зареден акумулатор, измерена при температура +25° С, трябва да бъде 1,28 г/см3. Акумулаторът е недопустимо разреден, когато гъстотата на електролита му спадне под 1,15, а полузареден— до 1,25.

Електролит с повишена гъстота е също опасен за «здравето» на акумулатора.

Допустимия минимум на разреждане е 1,7 волта на клетка или общо 10,2 волта, измерени на полюсите на дванадесетволтова батерия. По друг начин казано – допустимото разреждане може да бъде 25% за зимата и 50% за лятото.

Нивото на електролита трябва винаги да е 10—15 мм над плочите. То трябва да се проверява поне веднъж на две седмици.

Винаги първо се снема кабелната обувка от «минуса».

Зареждащия ток в нужните граници (14,2± 0,3 волта за дванадесет-волтова батерия)

Ако при зареждане температурата на акумулаторните клетки превиши 40° С, токоизправителят трябва да се изключи от мрежата, докато температурата спадне на 25—30° С.

Акумулаторът е зареден, когато в продължение на два часа гъстотата на електролита се задържи еднаква или когато напрежението се задържи няколко часа на едно ниво (при нов и изправен дванадесетволтов акумулатор — около 16 волта). Сигурен признак за края на зареждането е започващото бурно отделяне на мехурчета в електролита (т. нар. «кипене» на акумулатора).

Поне веднъж на 6 месеца трябва да се провежда т. нар. тренировъчен цикъл.

Дори кратковременният престой на акумулатора в сухо състояние, щом като е бил веднъж с електролит, е пагубен за плочите му. Правилно е той да се зареди напълно и да се съхранява в хладно проветриво помещение. Веднъж на две седмици нивото на електролита трябва да се проверява и при нужда да се долина дестилирана вода, а веднъж в месеца да се зарежда поне за 2—3 часа. Добре е също на всеки три месеца да се провеждат тренировъчни цикли.

 

Всеки акумулатор има номинален капацитет, измерван в амперчасове (Ач), който показва какво количество електрическа енергия може да се отнеме от акумулатора, докато той се разреди до определена допустима граница. Така например, ако изправен и добре зареден 55-амперчасов акумулатор се разрежда през консуматор, черпещ постоянен ток, равен на 1/20 от капацитета на акумулатора, т. е. около 3 ампера, акумулаторът ще отдаде 55 Ач електрическа енергия, отговаряща на капацитета му, преди напрежението му да спадне под допустимия минимум на разреждане (1,7 волта на клетка или общо 10,2 волта, измерени на полюсите на дванадесетволтова батерия).

Споменато бе, че автомобилните акумулатори са от стартерен тип. Това означава, че при пускане на двигателя от тях може да се черпи голям ток, без да се повредят. Заводите производители им гарантират 2—2,5 г. живот при правилна експлоатация. Счита се, че за това време активната маса на плочите постепенно се поврежда и част от нея изпада на дъното на акумулатора. При правилно използване и редовно поддържане на батерията в заредено състояние дълготрайността й може значително да се удължи.

Акумулаторните батерии остаряват или се повреждат бързо най-вече при недопустимо голямо разреждане или саморазреждане, както и при доливане на вода от чешмата или замърсяване на електролита с външни примеси. При неправилно пускане на студен двигател при ниски температури се ускорява разрушаването на активната маса на плочите. Вредно за акумулатора е презареждането му, както и спадането на електролита под допустимия'минимум.

Както се вижда, причините, които могат да доведат до частично или пълно повреждане на акумулатора, не са малко. Затова нека да преминем към отговорите на зададения отначало въпрос «Защо, какво и как се прави?», за да се осигури на батерията дълготрайност, по-голяма от предвидената от завода производител.

Почиствайте редовно акумулатора

По ред причини акумулаторът се разрежда дори когато към него не е включен никакъв консуматор на ток. Този процес, наречен саморазреждане, е съвсем бавен, ако акумулаторът е на студено място. Така например през лятото саморазреждането достига до 1 % на ден. Това означава, че при съхраняване на акумулатора на топло, без зареждане, само за два месеца той ще се разреди с 60%. Подобно разреждане е опасно за акумулатора и не бива да се допуска!

Съществуват редица причини, които водят до ненормално саморазреждане на акумулатора. Основната е замърсяването. Слоят, който пръските електролит, прахът и другите механични примеси образуват по повърхността на акумулаторната кутия, е токопроводим и ускорява саморазреждането на акумулатора.

Измиването с вода и забърсването на батерията с чист парцал или конци отстраняват механичните примеси и праха, но не и напълно електролита. Налага се да призовем на помощ химията!

Попадналият на батерията електролит се неутрализира с парцалче, напоено в 10%-ов разтвор на амоняк, калцинирана сода или сода за пиене. След това акумулаторът трябва да се забърше със силно навлажнен парцал и да се подсуши със сух плат или конци.

Капачките не се свалят, а се измиват заедно с другите външни части, защото иначе може да попаднат механични примеси или чешмяна вода в батерията. Накрая трябва да се провери дали вентилационните отвори на капачките не са запушени.

Поддържайте нивото на електролита

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ок съм ако някои има вече изпитана схема, да я налепя. Стига да е по - нормална, в смисъл да мога сам да си ецна платката знам че това не е ultimate но тея 3 те линка 100 % не бачкат. 2 ма човека проверявахме схемата писта по писта.

 

За големината на трафа съдя по зарядното на дядо ми. То е на около 20 год и тежи 15 кила, вади 6v и когато се сложи акумулатор stawat na 14 и зарежда неговите акумулатори които карат по 4-5 год ок, ясно ми е че не е правилно. Като малък пробвах да пусна траф с около 3-4 мм вторична намотка на 12В към акумулатор (беше за лампа на асансьор 36в 60w), акумулатора ври след 3-4 сек

От там съдя че когато трафа е прекалено голям, и е както трябва 13,5v pri връзване на акумулатор, напрежението се качва много, така е и този които имам в момента - ако вади 11,8-12v зарежда ок ако го пусна на 13,5 при връзване става 16 от там смятам че е прекалено мощен

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.