Jump to content

skoda-club-bulgaria.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Налягане в гумите. Колко за магистрала-РАЗБРАХ КОЛКО ТРЯБВА


Recommended Posts

Колеги, четя от тук от там, чувам съвети в гумаджийниците като си правя баланс...... и не знам на кое да вярвам.

 

Нека обобщим тук няколко полезни съвета за гумите и налягането в гумите, и тези от нас които не знаят някои неща (както аз например) да научим как да караме по-сигурно, и по-икономично и за горивото и за удължаване живота на гумите.

 

Въпроса ми е: Какво е най-доброто налягане на гумите за магистрала няколко часа каране с от около 90 до 140 км/час СПРЯМО ТОВА КОЕТО Е ПРЕДПИСАЛ ПРОИЗВОДИТЕЛЯ ЗА ДАДЕН РАЗМЕР ГУМА, БРОЙ ХОРА И/ИЛИ БАГАЖ (като спра за кафе някъде след дълго каране - гумите са си топли а са си на фабрично предписаното нялагане за до 3 човека - в моя случай 2.0 с азот на четирите гуми 195/65/15)?

 

Например в Диана центровете ми ги помпат 2.1 когато поискам 2.0 - Защо? "Карате в България Господине, не в Чехия, с тези дупки по добре да са по-напомпани" - загрижено не спазват поръчаното от мен налягане 2.0.

Знам че меката гума може да се разруши ако се кара дълго време с висока скорост - загрява.

По-напомпаната - вози твърдо, икономисва гориво, но как стъпва на пътя? Май само на средната част.

 

 

Например за 195/65/15 при указано от Шкода за моя модел нялягане 2.0 на четирите за до 3 пътника (аз пътувам сам (около 80 кг съм), 55 литра гориво което намалява с карането :) и около 25-30 кг фототехника на задната седалка. А, и 1 л минерална вода някъде по вратите. (Кутийките за дискове, както беше обсъдено една тема преди време :) :) ;) ги няма:):):)

 

При този товар, на 2.1, на 2.2 или на 2.0 )предписанието на Шкода) ли е по-добре за бързо каране по магистрала? Целта е няй-висока сигурност и след това икономия на гориво.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз карам на 2.2 винаги, поне на толкова ги помпя, а колко са точни уредите на безиностанциите е друг въпрос. Като цяло карам доста магистрала и извънградско. Преди ги правех на 2.1, но в Диана ми казаха 2.2 като купих новите гуми и от тогава така си ги правя. 15-ки са ми гумите. Проблеми със стабилност не съм имал (както казах в друга тема - откакто махнах Матадорите), за разход не съм се замислял. Интересна тема, ще я следя. Аз пък това лято срещнах странен феномен. До сега съм сменял/купувал гуми само в Диана и там ми казваха, че е препоръчително да се помпат с азот. Аз като съвестен стопанин си кихам еди колко си пари за азот. Да но, гумите редовно си спадат след това (а като се вкара един път въздух май няма смисъл от азот). Независимо дали летни или зимни - все си спадат. Това лято купих нови летни и ми направиха добра оферта в най-обикновена гумаджийница и си ги взех/монтирах там. Обаче нямаха азот и ги напомпахме с въздух. От тогава спадат много по-малко. Не знам дали е от винтили или нещо такова, но е факт, че от пролетта съм ги помпил 1 или 2 пъти, а с азота ги регулирах постоянно smile049

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колкото повече хора питаш, толкова повече противоречиви мнения за налягането ще срещнеш. За това с времето трябва да си изградиш собствено мнение по въпроса на базата на различни опити. Моето мнение е:

- прекомерно напомпаната гума води до неправилно й износване, до влошена стабилност на автомобила, както и до засилено износване на някои детайли по окачването му;

- прекомерно меката гума води до неправилното й износване, до влошена стабилност на автомобила и до повишен разход на гориво.

Баланса е около стойностите, предписани от производителя, но по мое мнение - никога под тях. Също така разлика от 0.1 атм. едва ли ще усетиш. А дали ще караш с 2.0 или 2.2 това няма да се отрази фрапиращо нито в положителна, нито в отрицателна посока. Завишено неправилно износване на гумите, както и влошена стабилност на автомобила се проявяват при по-големи разлики със стойностите, предписани от производителя. За това не се вживявай толкова, след като в Диана са ти ги напомпали на 2.1, вместо на исканите от теб 2.0 - няма как да си усетил раликата нито във возия, нито в разход, нито в загряване на гумата.

 

Всичко по-горе написано важи за предписани от производителя размери на гумите.

 

Умишлено никъде не споменавам кривене на джанти. Защото джанта можеш да изкривиш както с мека, нормално напомпана, така и с пренапомпана гума. Всичко е въпрос на умение и късмет.

 

P.S.: И едно отклонение. Това, че си махнал кутииките за дисковете, но возиш 30 кг. фототехника ми прилича много на онази приказка за дебелата американка, която влязла в Мак Донълдс и си поръчала Биг Мак, допълнително майонеза и ... диетична кола.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Извинявам се за офф-топика, но да питам. Колега, ти като носиш 20-30 кг фототехника на задната седалка подсигуряваш ли я някак срещу внезапно спиране например? Аз например винаги връзвам торбите с коланите smile049

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Малко офтопик, ама защо азот? Атмосферният въздух съдържа 75% азот, 24% кислород, а останалия 1% е прах и разни други примеси. И как да разбера, че са ми напълнили азот, като дали има 3/4 азот и 1/4 кислород, или 4/4 азот си е божа работа? Като е САМО азот в гумата - какво е по-доброто?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

АРГУМЕНТИ И ФАКТИ

 

1.Повишена стабилност на налягането в гумите. Коефициентът на топлинно разширение на азота е значително по-нисък от този на въздуха и затова нагряването или охлаждането на гумата не влияе на налягането в нея. Убеждаването в температурна стабилност (независимост на налягането в гумата от температурата) в затворен обем противоречи на физичните закони на Шарл (p/t=const) Гей-Люсак (коефициентът на обемно разширение на всички газове е еднакъв). Тоест разговор за това, че поведението на азота, затворен в автомобилната гума, е различно от това на въздуха е нецелесъобразно.

 

2.Молекулите на азота са по-големи от тези на кислорода, поради което азота по-трудно се просмуква в микропорите на автомобилните гуми и те губят налягане значително по-бавно. Наистина размерът на молекулата на азота е 0.364nm, а на кислорода – 0.346nm. Тази разлика е пренебрежимо малка. Здравата автомобилна гума може да задържи налягането с години, а ако губи налягане – то това е през съединението на борда с джантата или през неизправния венти, докато старата и напукана – спада, с каквото и да я напомпим. Ако все пак приемем, че размерът на молекулата на азота пречи за преминаването през микропорите на гумата, то тогава какво остава след време в напомпена с въздух гума? Почти чист азот??? Значи след няколко безплатни припомвания с въздух сами ще получим в гумите си газова смес с 95% азот.

 

3.Икономия на гориво. Напомпеното с азот колело е по-леко от напомпеното с въздух. Следователно се намалява натоварването на окачването на автомобила и значително се понижава разходът на гориво. Железен аргумент. Това че азотът е по-лек от въздуха наистина води до това, че колелото напомпено с азот е по-леко. Но колко? Масата на кубически метър въздух със съдържание на 78% азот е 1.29 kg, а на чистия азот – 1.25kg. Обемът на една гума 165/70R13 е около 20 литра, с надналягане 2kg/sm2, тоест в напомпената гума има около 60 литра газ. Значи азотът ще тежи 0.0750kg, а въздухът - 0.0774kg. Разликата в теглото се получава в размер на 2.4 грама!!!

 

4.Азотът предотвратява стареенето на гумата и корозията на джантата, тъй като не съдържа влага, масло, прах и частици, които намаляват трайността им. Първо нищо не пречи ако имаме опасения за трайността на гумите, да ги помпим на големи бензиностанции или сервизи, където компресорите задължително са снабдени с филтри, влаго и маслоуловители. Второ от вън на автомобилната гума действат значително повече разрушителни фактори: ссвен кислород има ултравиолетови излъчвания от слънцето, асфалт, гориво, масло, луга, сол и други химикали за размразяване на леда, и какво ли още не.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

С азот има идея за през лятото ама пък 100% не виждам как ще се вкара в гумата при положение, че целия и обем преди помпането е пълен с въздух. Да, може при специални условия, които няма в нито една гумаджийница.

Според мен толеранс в налягането от порядъка на 0,2-0,3 Атм не са проблем стига да не са под 2 Атм за лека кола около тон до 1,5 т. - и без това при напампана с въздух гума в хладно състояние 2,1-2,2 след загряване до 40-50 гр налягането се е повишило до 2,5 Атм. Зависи от обема на гумата. Това не означава че трябва да се изпусне. Но както е писано по-горе по-добре сам да установиш дали колата ти не "тропа" по неравностите или е нестабилна особено в завой щото и от самите гуми има значение- пък за 1 десета изобщо не си слагай кахър. Всички манометри лъжат , един с един не можеш д сравниш. Не коментирам ако скоростта ти е над 120 ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Извинявам се за офф-топика, но да питам. Колега, ти като носиш 20-30 кг фототехника на задната седалка подсигуряваш ли я някак срещу внезапно спиране например? Аз например винаги връзвам торбите с коланите smile049

 

Имам транспортен куфар на на Pelican:

 

http://www.peli.com/?q=en/cases/peli-pr ... -1610-case

Вътре има 40 см слой дунапрен в който се изрязват легла за техниката. Херметически е, издържа на удар, на огън, и е с доживотна гаранция. Гаранцията не важи само срещу нападение от мечка, от акула, или от употреба от деца до 5 годишна възраст!!!!!!!! Пише си го в условията на гаранцията.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За гумите:

 

С азот веднъж 6 месеца не бях проверявал налягането. След тези 6 месеца бяха на 1.9 от напомпани на 2.0 - на едно и също място (в Друмник) бяха напомпани преди тези 6 месеца и после проверката. Бях много доволен.

 

Преди по бензиностанциите давах по 2 лв на проверка, поне два пъти на месец. Сега давам един път 8 лв за азот за 4-те гуми и после няколко месеца забравям за разход по помпане на гуми, така е с азот ми е по-евтино. Джантите ги изправях миналата година в Диана и май много добре прилягат след работата на момчетата там. Имах ведъж спаднала гума но се оказа вентил - гумения оригинален винтил на колата от 1999г - сдаде багажа чак миналата година. смених го и сега всичко е О.К. Понеже и другите са си оригиналните и вече доста стари, мисля всичките да ги сменя с метални.

При изравянето на едната джанта, бяха така добри (в Диана) да ми кажат че е изправяна близо до спица и има оапсност там да е отслабнал метала и тази джанта да не се слага на задвижващ мост. Монтираха на задния мост в моя случай.

 

Аз доколкото разбрах от Друмник и Диана, както и колегата Оги споменава по-горе, наистина ако съм напомпал гумите с азот на 2.0 например, така биха си и останали при загряване от дългия път а не да ми се издуят до 2.5 и повече от температурата от асфалта и от свиването на въздуха вътре при самото движение на гумата.

Ако не се издува, значи не променя стъпката си и имам хем по-голяма сигурност, хем не се износват гумите по неправилен начин и така пестя от преждевремнна покупка на гуми.

 

В моя случай, до 3 ма човека в колата ми предписват 2.0 и за 4-те гуми размер 196/15/65.

Возията е много мека.

На 2.2 обаче облегалките на задната седалка почват да тропат и напречни препятсвия на пътя се усещат неприятно. Специално заради това я карах в ЕТ и се оказа че и амортисьорите и всички тампони са здрави. В ЕТ са много точни - казаха (на желанието ми да сменят тампоните) - "няма смисъл - здрави са".

 

Колега Оги, какво имаш в предвид "Не коментирам ако скоростта ти е над 120:)" ?

Понякога карам макар и за малко време - например 1-2 минути на някой "как да не вдигнеш тука 200 км/час" участък от пътя.

При скорост над 120 км/час какви са препоръките?

 

Преди дълъг път винаги правя следното:

1. Баланс на гумите и проверка на налягането в тях. ( в Друмник, че живея близко до тях). Може и евентуална размяна на предни със задни гуми за по-равномерно износване. Обикновенно се казва че на всеки 5000 км да се сменят ама аз сега например вече около 9000км карам без

да ги разменя.

2. Право от там в ЕТ за реглаж на преден мост(преди това надлежно съм си записал час)

3. Атомивка.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...

Преди дълъг път винаги правя следното:

1. Баланс на гумите и проверка на налягането в тях. ( в Друмник, че живея близко до тях). Може и евентуална размяна на предни със задни гуми за по-равномерно износване. Обикновенно се казва че на всеки 5000 км да се сменят ама аз сега например вече около 9000км карам без

да ги разменя.

2. Право от там в ЕТ за реглаж на преден мост(преди това надлежно съм си записал час)

3. Атомивка.

 

Дълъг път е относително понятие. За едни това са 300км, за други 3000!

 

Относно описаните стъпки:

1) Баланс правя веднъж на сезон - при монтирането на гумите. По-често не виждам смисъл.

2) Преден мост съм правил само при повдигането на колата. Проверка правят от ЕТ на всеки 30к км. Според мен по-често е излишно

3) Това трябва да се случва веднъж седмично, ама ...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега Оги, какво имаш в предвид "Не коментирам ако скоростта ти е над 120:)" ?[/b]

Понякога карам макар и за малко време - например 1-2 минути на някой "как да не вдигнеш тука 200 км/час" участък от пътя.

При скорост над 120 км/час какви са препоръките?

Липсва ми техническа грамостност за състоянието на контактното петно и напреженията в каркаса при тез скорости ;) По друг начин казано за да го разбереш лесно- по нашите пътища скорост 200 за мене означава опит за самоубийство, като добавиш и прегряването на гумите през юли-август съвсем малко остава да достигнеш до истината [-X smile056

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Дълъг път е относително понятие. За едни това са 300км, за други 3000!

 

 

Дълъг път за мене е когато ще карам поне 300-400 км, но все пак повече от веднъж на около 2 месеца не правя реглаж, освен ако не съм минал през някаква ужасна дупка. Миналата година имах каране 3600 км отиване и връщане за 4 дни - това определено за мен е дълъг път.

 

Пепи, това за реглажа на 30000 км е добра идея. Няма да се вманиачавам толкова вече. Все пак на 10000 км ще ходя,а не както сега на всеки 2 месеца проверка за сходимост. 30000 км са много за мен без проверка.

 

Оги - мнооооого рядко карам така и то за секунди, минутка - става ми жал като чувам шума на двигателя - нищо не потрепва по купето, нищо не вибрира, СУПЕР се държи на пътя Шкодата с тази скорост по хубава магистрала, обаче шума не се издържа в Шкодата когато е с 200км/час. Даже още от 180 не се издържа.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Знам, че азота е 74% от въздуха принципно, но след фабрично изправяне на джанти + помпане с азот, в Диана център на околовръстно шосе, не съм пипал гумите цял сезон а.к.а. 8 месеца! Тези 2лв (без ДДС) се изплащат многократно, възможно е да не е от азота, но ако гумаджиите се стараят повече, заради това, халал да са им тези пари :D.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Пепи, това за реглажа на 30000 км е добра идея. Няма да се вманиачавам толкова вече. Все пак на 10000 км ще ходя,а не както сега на всеки 2 месеца проверка за сходимост. 30000 км са много за мен без проверка....

 

Щом ти се занимава - лошо няма. Но досега за 90к км съм правил реглаж два пъти. Веднъж на 45к и сега при повдигане на предница.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

... Тези 2лв (без ДДС) се изплащат многократно, ...

 

А как се изплаща нещо което е безплатно!??!?!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

С азот има идея за през лятото ама пък 100% не виждам как ще се вкара в гумата при положение, че целия и обем преди помпането е пълен с въздух. Да, може при специални условия, които няма в нито една гумаджийница...

Бъркаш. Не съм сигурен, но мисля, че беше в Диана на околовръстносто, където ми помпаха така гумите - първо изтеглят въздуха от гумата (става буквално сплексан четиристен), след което пускат азота в нея.

 

...но след фабрично изправяне на джанти + помпане с азот, в Диана център на околовръстно шосе...

И това "фабрично" от къде го измисли???

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...първо изтеглят въздуха от гумата (става буквално сплексан четиристен), след което пускат азота в нея....

:smt017 Е аз още не съм бил свидетел на подобна технология. У наше село преди да помпят изпускат въздуха от вентила ама гумата се смачква само от долната страна и то ако колелото изобщо е на колата. За вакуум и дума да не става.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

http://www.vwforum-bg.com/index.php/vie ... =162&t=213

АЗОТ – МИТОВЕ И ЛЕГЕНДИ

 

Необходимо ли е да помпим гумите с азот? Дава ли това някакво предимство или е просто модно да имаме цветна капачка на вентилите? Сега тази услуга се предлага не само в големите сервизни центрове, но и в почти всеки вулканизатор. Навсякъде ни убеждават в необходимостта от замяната на безплатната газова смес от 78% азот, 21% кислород и малко примеси, наречена въздух, с технически азот – същата газова смес, но с азотно съдържание от 95%. Естествено това е придружено от задължителните аргументи в полза на азота. Е, нека помислим сериозно върху тях.

 

АРГУМЕНТИ И ФАКТИ

 

1.Повишена стабилност на налягането в гумите. Коефициентът на топлинно разширение на азота е значително по-нисък от този на въздуха и затова нагряването или охлаждането на гумата не влияе на налягането в нея. Убеждаването в температурна стабилност (независимост на налягането в гумата от температурата) в затворен обем противоречи на физичните закони на Шарл (p/t=const) Гей-Люсак (коефициентът на обемно разширение на всички газове е еднакъв). Тоест разговор за това, че поведението на азота, затворен в автомобилната гума, е различно от това на въздуха е нецелесъобразно.

 

2.Молекулите на азота са по-големи от тези на кислорода, поради което азота по-трудно се просмуква в микропорите на автомобилните гуми и те губят налягане значително по-бавно. Наистина размерът на молекулата на азота е 0.364nm, а на кислорода – 0.346nm. Тази разлика е пренебрежимо малка. Здравата автомобилна гума може да задържи налягането с години, а ако губи налягане – то това е през съединението на борда с джантата или през неизправния венти, докато старата и напукана – спада, с каквото и да я напомпим. Ако все пак приемем, че размерът на молекулата на азота пречи за преминаването през микропорите на гумата, то тогава какво остава след време в напомпена с въздух гума? Почти чист азот??? Значи след няколко безплатни припомвания с въздух сами ще получим в гумите си газова смес с 95% азот.

 

3.Икономия на гориво. Напомпеното с азот колело е по-леко от напомпеното с въздух. Следователно се намалява натоварването на окачването на автомобила и значително се понижава разходът на гориво. Железен аргумент. Това че азотът е по-лек от въздуха наистина води до това, че колелото напомпено с азот е по-леко. Но колко? Масата на кубически метър въздух със съдържание на 78% азот е 1.29 kg, а на чистия азот – 1.25kg. Обемът на една гума 165/70R13 е около 20 литра, с надналягане 2kg/sm2, тоест в напомпената гума има около 60 литра газ. Значи азотът ще тежи 0.0750kg, а въздухът - 0.0774kg. Разликата в теглото се получава в размер на 2.4 грама!!!

 

4.Азотът предотвратява стареенето на гумата и корозията на джантата, тъй като не съдържа влага, масло, прах и частици, които намаляват трайността им. Първо нищо не пречи ако имаме опасения за трайността на гумите, да ги помпим на големи бензиностанции или сервизи, където компресорите задължително са снабдени с филтри, влаго и маслоуловители. Второ от вън на автомобилната гума действат значително повече разрушителни фактори: ссвен кислород има ултравиолетови излъчвания от слънцето, асфалт, гориво, масло, луга, сол и други химикали за размразяване на леда, и какво ли още не.

 

Ами решете сами с какво да помпите гумите на автомобила си. Може би не е далеч времето когато ще дойде модата на неона, аргона или ксенона...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 месец по-късно...
  • 4 месеци по-късно...

Днес попаднах на много полезна таблица. Например за мойта кола нялагането е 2.0 във всички гуми ако съм сам или с малко багаж. Тези параметри обаче са до 160км/час и разбира се в студено състояние на гумата.

За да карам със 180км/час продължително, мойте гуми с индекс H който е до 210км/час, трябва да напомпам гумите на 2.6 атмосфери. За да карам с 200 км/час, нялягането е 2.7 атмосфери.

Понеже такива скорости вдигам за по няколко секунди или минута, само ей така, на някои хубав участък след добра преценка, за мен няма нужда да ги помпам толкова понеже няма да карам така продължително.

Тези 2.0 атмосфери, обаче, пише все пак че може да се увеличат за по-добър контрол на колата, дори и да нямаме нужда да караме над 160 км/час. Предполагам че с повече от 2.0, няма да ми се люлее толкова колата от вятъра. Може би 2.2 или 2.4 за мен е по-добре ако с часове карам 120-140км/час, а само за около минута имам 180 или малко над това.

 

Другата полезна таблица я качвам понеже показва за мойте и повечето гуми товарен индекс 91, как се вдигат килограмите които носи гумата ако вдигнем налягането.

При мен препоръчват ако съм с повече от трима човека, задните да са на 2.4 атмосфери, което вдига килограмите от 515 на 595кг на гума според тази таблица.

post-3342-138453185689_thumb.jpg

post-3342-138453185698_thumb.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.