Jump to content

skoda-auto.bgautozone.bgшкода_събор

Два въпроса


van_persie

Recommended Posts

Здравейте, имам две питания, а именно:

1.Вентилаторът към радиатора ли трябва да духа или към двигателя?

2.Кое е най-удачното място да се прекара кабел от двигателя в купето, защото направих един вариант, но нещо не ми харесва особено много post-2647-138453087977_thumb.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

1.Вентилаторът към радиатора ли трябва да духа или към двигателя?
ами на къде да духа
2.Кое е най-удачното място да се прекара кабел от двигателя в купето, защото направих един вариант, но нещо не ми харесва особено много
мале мале-ша са запалиш бе

през оригиналната инсталация

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

1.Вентилаторът към радиатора ли трябва да духа или към двигателя?
ами на къде да духа
Към радиатора, нали?

 

климата е на мотора
Съжалявам, че не уточних-става дума за вентилатора за охлаждането
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами значи съм му обърнал полюсите сигурно, защото сега ми духа наобратно. Става дума за копче, с което си го пускам отвътре. А дали е възможно с копчето да върти в едната посока, а когато се пусне сам чрез датчика да върти в другата?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Перката трябва да духа в посока на нормалния въздушен поток, т.е. от вън към двигателя. Нали се сещаш, че ако е обратно като катериш баир насрещната струя ще дъни в радиатора, а вентилатора ще се опитва да дъни в обрана посока и .... честито прегряване!

 

Що се отнася до грешното въртене - ако си прекарва + и - може. Но тогава ако включи датчика и си пуснал и ръчно ще има фоерверки! Навремето като правих такива изпълнения просто сложиш едно ключе успоредно на датчика за температурата. Като го затворя и перката се включваше. Изобщо няма нужда да мислиш накъде се върти перката и дали не си омотал нещо.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За пускане на вентилатора за охлаждане съм направил следното-кабел съм пуснал от високоволтовата бобина клема 15 към общия сноп кабели за фаровете ,нагоре през уплътнението и под таблото илиза на ключ ,монтиран до този за аварийните светлини.От ключа съм върнал друг кабел по същия път ,но отива на кабел при термодатчика и съм го свързал с него.За да разбереш на кой кабел да го вържеш,извади клемата от термодатчика и с кабела от ключа опитай на кой кабел ще завърти вентилатора и на него го свържи.Направих го така ,за да може да се пуска САМО когато контактния ключ е на "контакт"/да работи мотора/ и при гасене на мотора да не се забравя пуснат вентилатора.Направил съм и мигащ светодиод,който да светне при заработване ма вентилатора вентилатора .Ще снимам днес и до довечера ще покажа,но не мога да чертая ,за да покажа схемата.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За пускане на вентилатора за охлаждане съм направил следното-кабел съм пуснал от високоволтовата бобина клема 15 към общия сноп кабели за фаровете ,нагоре през уплътнението и под таблото илиза на ключ ,монтиран до този за аварийните светлини.От ключа съм върнал друг кабел по същия път ,но отива на кабел при термодатчика и съм го свързал с него.За да разбереш на кой кабел да го вържеш,извади клемата от термодатчика и с кабела от ключа опитай на кой кабел ще завърти вентилатора и на него го свържи.Направих го така ,за да може да се пуска САМО когато контактния ключ е на "контакт"/да работи мотора/ и при гасене на мотора да не се забравя пуснат вентилатора.Направил съм и мигащ светодиод,който да светне при заработване ма вентилатора вентилатора .Ще снимам днес и до довечера ще покажа,но не мога да чертая ,за да покажа схемата.

 

На мене ми е интересно как точно си включил диода, съображенията са ми, че трябва да е на сигнал някак си, на вентилатора пише 55W по спомен което прави около 4 Ампера ток, а пусковия е още по-голям. Значи не може диодчето ти да е в силовата верига, а по-скоро в паралел на датчика или не се сещам и аз къде би хванал сигнала.

 

Иначе и мойто ключе навремето беше просто в паралел на датчика, цъкаш и шунтираш проблемния датчик. А имах идеи за тоя проблем..

Поздрави ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Но тогава ако включи датчика и си пуснал и ръчно ще има фоерверки!
Май ще го махам това копче... :!:
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Диода се свързва с 1 кОм съпротивление последователно и тогава неговия + се връзва на кабела, който отива от ключа към вентилатора и когато сам заработи или се включи ръчно вентилатора с ключа,започва да свети.Ето снимки на свързване и монтаж на таблото на ключа/краен дясно/ за пускане ръчно на вентилатора и места на връзките и светодиода/десния/.

 

012125190.jpg

 

012125193.jpg

 

012125195.jpg

 

012125188.jpg

 

012125239.jpg

 

Направих и една примерна схема ,е не е най,но се надявам да я разберете.

 

На схемата съм допуснал грешка ,1 кОм е правилното .

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Схемата при мен беше същата с тази разлика, че не взимах ток през контактния ключ а се връзваш успоредно на термодатчика. А светодиода ми беше с 2.2кОм съпротивление (5ma ток).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Схемата при мен беше същата с тази разлика, че не взимах ток през контактния ключ а се връзваш успоредно на термодатчика. А светодиода ми беше с 2.2кОм съпротивление (5ma ток).

 

 

Направих го така ,за да не остане включен вентилатора принудително и да разреди акумулатора и няма да може да запали след това ,а и не е добре на акумулатора волтажа да пада под 10.5 волта.За диода минимално 700 ома ,колкото е повече ,ще свети по слабо светодиода.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Схемата при мен беше същата с тази разлика, че не взимах ток през контактния ключ а се връзваш успоредно на термодатчика. А светодиода ми беше с 2.2кОм съпротивление (5ma ток).

Напълно съм съгласен с теб.И на фаворита по този начин съм го направил, само че ме мързи да си монтирам светодиод. ](*,) (не че не мога,ами няма кой да ми плати :lol: ) Стойностите на резистора по принцип се подбират според параметрите на светодиода и е желателно да не се обърква поляритета му.

 

shotik, нещо не го одобрявам мястото от където взимаш принудителното захранване за вентилатора.На твое място бих добавил едно реле 30А .

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По принцип да ви кажа каква ми беше щуравата идея за там. :)

Тъпия датчик работи с хистерезис - включва на 90 градуса, изключва на 87 или 82, забравил съм точните стойности сори, май беше 88/82

Проблемът е че всяка втора фел/фав тоя датчик нещо не е в час.

Затова мислех да взема сигнал от температурния датчик на термостата, за който има точна таблица с градуси/омове, да набутам таблицата в едно PIC-че, да сложа един МОС-транзистор на изхода, който да управлява с ШИМ мотора на вентилатора, така че винаги да държи примерно 88 градуса или колкото е оптималната температура за двг-то. На теория би се получила икономия на гориво от оптималната температура. Освен това пазим двг-то от тия пикови промени на температурата - вдига 90 градуса, ударно включване на вентилатор на пълна мощност и сравнително рязко смъкване на температурата - съответно риск нещо да направи пук ;). А пък за индикацията при това положение вече - кеф ти светоИдиот, кеф ти зумер, имаш компютър, можеш и статистики да си правиш.

 

Все пак си мисля, че нещо пропускам в цялата работа и производителя би заложил на подобна схема на работа ако беше надеждна, евтина и т.н.

Предполагам, че ще въртя по-дълго време вентилатора и ще трябва да сменям четки по-често например...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По принцип да ви кажа каква ми беше щуравата идея за там. :)

Тъпия датчик работи с хистерезис - включва на 90 градуса, изключва на 87 или 82, забравил съм точните стойности сори, май беше 88/82

Проблемът е че всяка втора фел/фав тоя датчик нещо не е в час.

Затова мислех да взема сигнал от температурния датчик на термостата, за който има точна таблица с градуси/омове, да набутам таблицата в едно PIC-че, да сложа един МОС-транзистор на изхода, който да управлява мотора на вентилатора, така че винаги да държи примерно 88 градуса или колкото е оптималната температура за двг-то. На теория би се получила икономия на гориво от оптималната температура. Освен това пазим двг-то от тия пикови промени на температурата - вдига 90 градуса, ударно включване на вентилатор на пълна мощност и сравнително рязко смъкване на температурата.

И колко ще изкара по този начин тоя вентилатор? Той ще му се завие свят от въртене. Вярно, за това е направен, но ще включва и изключва през 2 мин, което не би му се отразило добре мисля.
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Е и аз това казвам, въпреки че има вентилатори и вентилатори.... Този на Шкодата е от първия вид.. :D:D, а и зависи на коя точно температура ще се настрои да включва.. А и на практика той няма да включва и изключва през 2 минути(оборотите се регулират плавно с ШИМ).. Просто ще върти постоянно но на по-малки обороти когато си на празен ход в задръстване, а под определена стойност на температурата ще изключва естествено...незнам кое е по-добре и по зле за самия вентилатор като такъв

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Схемата при мен беше същата с тази разлика, че не взимах ток през контактния ключ а се връзваш успоредно на термодатчика. А светодиода ми беше с 2.2кОм съпротивление (5ma ток).

Напълно съм съгласен с теб.И на фаворита по този начин съм го направил, само че ме мързи да си монтирам светодиод. ](*,) (не че не мога,ами няма кой да ми плати :lol: ) Стойностите на резистора по принцип се подбират според параметрите на светодиода и е желателно да не се обърква поляритета му.

 

shotik, нещо не го одобрявам мястото от където взимаш принудителното захранване за вентилатора.На твое място бих добавил едно реле 30А .

 

 

Тук се питаше за ключ,а аз съм подготвил реле и като имам време ,ще го сложа,но не виждам защо да е за 30 А,след като вентилатора тегли около 4.5 -5 А.Реле за 8-10 А е достатъчно.

Според теб откъде най-лесно може да се вземе + ,само когато е на "контакт" ключа,без да се рови под таблото и да се режат и наставят кабели.За мен в момента това ми е най-удобно.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Схемата при мен беше същата с тази разлика, че не взимах ток през контактния ключ а се връзваш успоредно на термодатчика. А светодиода ми беше с 2.2кОм съпротивление (5ma ток).

Напълно съм съгласен с теб.И на фаворита по този начин съм го направил, само че ме мързи да си монтирам светодиод. ](*,) (не че не мога,ами няма кой да ми плати :lol: ) Стойностите на резистора по принцип се подбират според параметрите на светодиода и е желателно да не се обърква поляритета му.

 

shotik, нещо не го одобрявам мястото от където взимаш принудителното захранване за вентилатора.На твое място бих добавил едно реле 30А .

 

 

Тук се питаше за ключ,а аз съм подготвил реле и като имам време ,ще го сложа,но не виждам защо да е за 30 А,след като вентилатора тегли около 4.5 -5 А.Реле за 8-10 А е достатъчно.

Според теб откъде най-лесно може да се вземе + ,само когато е на "контакт" ключа,без да се рови под таблото и да се режат и наставят кабели.За мен в момента това ми е най-удобно.

post-1033-138453088366_thumb.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Е и аз това казвам, въпреки че има вентилатори и вентилатори.... Този на Шкодата е от първия вид.. :D:D, а и зависи на коя точно температура ще се настрои да включва.. А и на практика той няма да включва и изключва през 2 минути(оборотите се регулират плавно с ШИМ).. Просто ще върти постоянно но на по-малки обороти когато си на празен ход в задръстване, а под определена стойност на температурата ще изключва естествено...незнам кое е по-добре и по зле за самия вентилатор като такъв

 

Само да вметна... нали си съобразил че "силата на духане" да я наречем, намалява експоненциално с намаляване на оборотите, а не правопропорционално. smile048

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

 

Само да вметна... нали си съобразил че "силата на духане" да я наречем, намалява експоненциално с намаляване на оборотите, а не правопропорционално. smile048

 

Честно казано на това не съм обърнал внимание(дори не съм сигурен дали и защо е така ;) ), но тъй като мисля да работя с бърза обратна връзка а температурата е сравнително бавен процес и не може да се измени рязко, работната точка ще се изменя сравнително малко и сигурно може да се приеме за този интервал експонента=права без да влияе на работата. Все пак ако го реализирам ще е интересно да се пробва..

Сега се сещам, че ако се прави сериозно това нещо няма да е лошо да се включи и датчик за външна температура - едно е -15 навън, друго е +40, охлаждащата способност на топлия и студения въздух е различна. Тези данни могат да се използват за настройка на стъпката на регулиране..примерно - освен ако и там не е някаква нелинейна зависимостта.. не че на компютъра му пука какъв алгоритъм ще изпълнява де..

anttonev - мерси за забележката :smt017

Ама вие ще ме амбицирате да взема да го направя тва нещо бре, :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На скоро сложих такова копче за принудително пускане на фаворите за да не разчитам само на датчика. На таблото имах компче и реле за халогени, а на колата няма монтирани. Просто пуснах два кабела от датчика и вързах копчето успоредно на него. Така хем копчето не се различава от табло-то, хем перката може да се пуска принудително независимо от датчика, хем при изгасяне на колата се изключва сама и нищо основно по тоците не се променя. Струва ми се най-добрия вариант.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Този ключ за ръчно включване на перката кога е нужен?

При изправни термостат и датчик на перката не е ли всичко наред с температурата?

Или се слага за всеки случай при дефект на датчика :-k .

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Този ключ за ръчно включване на перката кога е нужен?

При изправни термостат и датчик на перката не е ли всичко наред с температурата?

Или се слага за всеки случай при дефект на датчика :-k .

 

 

Според мен идеята да сложа допълнителен ключ е ,че и на формана и на фелицията има по малко излезнал антифриз при капачката и предполагам ,че температурата се покачва много и термодатчиците не вклзчват на една и съща температура.Когато съм в задръстване си пускам принудително вентилатора и съм по спокоен,да не изхвърли течността.Сменил съм капачките на разширителните съдове и на двете коли и пак има по малко антифриз върху разширителните съдове.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.