Jump to content

skoda-club-bulgaria.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

техника на шофиране


biser.or

Recommended Posts

Ето на какво попаднах във друг форум.Надявам се съветите да са от полза и на нас.

 

копи-пасте :mrgreen:

 

Пускам тази тема с цел да съберем всякакви техники на шофиране и информация относно това какво трябва да се прави при определени ситуации. Надявам се както аз така и вие да дадете информация, а защо не и видео матерял за всичко относно правилното шофиране.

 

Ще започна аз:

Недозавиване

Недозавиването се получава при влизането в завой с по-висока скорост от допустимата, при хлъзгава настилка или при рязко завъртане на волана. То преставлява губене на сцеплението на предните гуми с пътната настилка, в следстие на това предницата поднася и колата недозавива. Ако попаднете в такава ситуация трябва да отпуснете газта и да изправите волана (не до край). Тогава колата ще започне да завива повече защото ъгала на завъртане на предните гуми намалява и те отново получават сцепление с пътната настилка. Ако сте с предно предаване или с 4х4, трябва да натиснете съединителя за да освободите предните гуми от двигателната сила и те свободно да могат да се третъркалят.

 

Презавиване

Презавиването се получава при хлъзгава настилка, при рязко натискане на газта в завой (за коли със задно предаване).

То преставлява губене на сцеплението на задните гуми с пътната настилка в резултат на което задницата на колата занася. Ако попаднете в ситуация на презавиване трябва да завъртите волана в посока обратна на завоя по най-бързия начин и да отпуснете спирачката в случай, че сте я натиснали. Ако карате кола със задно предаване или с 4х4, трябва да натиснете съединителя. Ако колата която карате е с предно предаване може да натиснете газта плавно докато въртите волана.

 

Рязко спиране:

При рязко спиране в случай, че нямате ABS спирачката се натиска плавно и с намаляването на скоростта все по-силно. Тук трябва да се внимава за да не ви блокират колелата защото това със сигурност ще доведе до по-дълаг спирачен път. С натискането на спирачката можете да маневрирате с волана в случай, че се наложи да избегнете даден обект. Ако вашата кола има ABS можете да натиснете спирачката бързо и до край, и в същото време да маневрирате с волана. Имайте в предвид, че при лед и сняг ABS-а няма да ви помогне много.

 

Какво да направим когато при рязко спиране за да предотвратим сблъсак с даден обект колелата ни блокират и виждаме, че спирачният път няма да ни стигне?

Когато колелата блокират и автомобила започне да се носи като шейна към обекта който искаме да избегнем трябва да отпуснем спирачката (спирачката се отпуска до толкова, че гумите да започнат да се въртят отново) и когато колелата започнат отново да се въртят заобикаляме обекта. В някой случай нямаме време за тази маневра и сбъсака е неизбежен. Освен това инстинктът за самосъхранение на човек в такава ситуация е да натисне спирачката още повече.

Ето ви едно красиво видео в което ясно се вижда какво не трябва да правим в подобна ситуация.

 

Инстинкт за самосъхранение:

В някой ситуации правилната реакция е обратна на инстинкта ни за самосъхранение. Пример мога да дам с блокирането на колелата при рязко спиране или при недозавиването когато за да овладем колата трябва да завъртим волана в обратна посока на завоя (ако завиваме на дясно завъртаме волана на ляво или обратното). Да се научим да се преборим с инстинктита си за самосъхранение е доста трудно и изисква време. Най-добре ако имате време потренирайте на някой полигон.

 

Контактни повърхности:

Макар и колата да е тежка и обемиста тя стои на пътя само върху четири повърхности които са по-малки от дланта на едната ви ръка. Това са контактните повърхности, по една на всяка от четирите гуми. Цялото сцепление с пътя се осъществява благодарение на тези четири повърхности. Колкото по-голямо налягане се упражнява върху всяка от тях толкова по-голямо е сцеплението с настилката на самата повърхност. Тук е момента да разтълкувам какво е налягане. Това е силата която действа перпендикулярно върху единица площ. В доста случай обаче сцеплението на всяка една от четирите повърхности е различно.

Например когато натискаме спирачката цялата тежест на автомобила отива на пред, от там силата която действа върху предните колела се увеличава и сцеплението с настилката на предните контактни повърхности се увеличава спрямо сцеплението на задните. При ускорение на автомобили със задно предаване пък е обратното, тогава задните колела "избутват" автомобила на пред и от там тежестта пада на задните колета и се подобрява сцеплението на задните контактни повърхности, това се получава при автомобили с висок център на тежестта по вертикалната ост. При десен завой например действа центробежна сила която повишава натиска върху левите колела, обратното нещо се получава при ляв завой. При изкачване на наклон тежестта на автомобила пада върху задните колела за сметка на предните и така се губи сцеплението на предните колела за сметка на задните, за това при изкачване на стръмни наклони е възможно да попаднем в сутуация на недозавиване. При слизането е обратното, тогава сцеплението с предните колела се подобрява за сметка на сцеплението на задните и трябва да внимаваме да не изпаднем в ситуация на презавиване.

 

Как се изпреварва правилно?

Нека си представим следната ситуация:

Карате със 100км/ч на междуградски път и пред вас има тир който се движи със 60км/ч. Правилната реакция в тази ситуация е още докато сте далеч зад тира да се огледате и ако имате условия да изпреварите тира с плавно направен завой без преди това да натискате спирачката за да намалите. Повечето хора обаче натискат спирачката, "залепят" се зад тира като са принудени да карат с неговата скорост (в случая 60км/ч) и след това ако имат условия с рязък завой изпреварват тира като отново започват да ускоряват от 60км/ч до 100км/ч. В случая това е грешно и безсмислено, така навлизат за по-дълго време в насрешното движение и създават претпоставка за ПТП. В някои случай обаче нямаме условия да изпреварим тира още когато го настигаме. Тогава е добре да оставим по-голяма дистанция и когато имаме условия за изпреварване да започнем да набираме скорост зад тира и с плавен завой да го изпреварим. Папример караме на 15м зад тира със 60км/ч, натискаме газта докато сме си в нашето пътно платно, застигаме тира с 80км/ч и чак тогава навлизаме в насрешното платно с плавен завой, така ще навлезем в насрешното пътно платно за по-кратко време.

 

Спортно превключване на предавките:

Нека си преставим следната ситуация:

Караме на 4-та и ни се налага да изпреварим недобросъвестен шофьор на междуградски път.

Когато сме навлезви в насрешното движение недобросъвесния водач натиска газта и ни се налага да останем за по-дълго време в насрешното платно, ако превключим на по-горна предавка както са ни учили на шофьорските курсове ще се забавим, за това ние оставаме на същата предавка, стрелката на оборотомера навлиза в червената зона и двигателя се износва ненужно. При тази ситуация ни се налага да превключим предавката по "спортния начин". Това става като през цялото време сме натиснали газта до край, натискаме съединителя, превключваме на по-горна предавка и отпускаме съединителя бързо (но не рязко), това трябва да стане за възможно най-кратко време. За да усвоите тази маневра трябва да потренирате, най-лесно е превключването от 3-та на 4-та предавка (поне според мен), отначало е добре да отпускате леко педала за газ когато натискате съединителя за да не работи дълго време двигателя на високи обороти. Не ви съветвам да превключване спортно предавките постоянно защото така съединителя се износва малко или много.

 

Как се спира правилно с двигател:

Спирането с двигател се налага когато се спускаме дълго по-наклон за да не претоварим спирачките, или при хлъзгава повърхност за да не ни блокират гумите. Например ако караме на 4-та предавка с 3000 оборота за да спрем с двигател трябва да отпуснем газта, когато оборотите паднат на 2500, натискаме съединителя и превключваме на 3-та предавка, докато държим съединителя натиснат натискаме педала за газ докато двигателя заработи на 3000 оборота, след това отпускаме съединителя плавно и най-накрая отпускаме педала за газ.

Повечето хора забравят да натиснат педала за газ докато държат съединителя и го отпускат когато оборотите са паднали на 900, в следстие на това двигателя започва рязко да работи на 3000 оборота. Така се хаби доста гориво и двигателя се износва ненужно. Ако направите тази грешка на лед или на друга хлъзгава повърност има реална опаснот колелата които се задвижват от двигателя да блокират.

 

Преминаване през дълбока локва:

В някой случай ни се налага да минаваме през дълбоки и дълги локви. Това става като се навлезе в локвата с ниска скорост и по време на движението в локвата скоростта не се намалява и не се сменят предавките. Ако се наложи да спрем, или да намалим скоростта зад колата се образува вълна която залива ауспуха и двигателя изгасва. Добре е постоянно да следим нивото на водата и да не променяме скоростта, или ако това се наложи да го направим много плавно. Ако навлезем с висока скорост през локвата е добре да се натисне съединителя, по този начин гумите ще се освободят от двигателната сила и ще се избегне опасността от губене на сцеплението на предавателните колела с пътната настилка.

 

Дистанция, скорост, спирачен път:

Не случайно разглеждам тези три неща едновременно. Те зависят едно от друго.

Най-напред ще започна със скоростта.

Правилното подбиране на скоростта зависи от три фактора:

-кола

-път

-водач

Скоростта трябва да е такава, че да можем да спрем при внезапна опасност. Тоест трябва да си преценим спирачния път.

Спирачния път зависи от доста фактори, но аз ще се спра на най-важните от тях които са:

-скорост

-коефициен на сцепление (за това ще напиша по долу)

-маса на автомобила

-реакция на водача

Можем да разгледаме спирачния път на един автомобил в две части.

Първата част е пътят изминал през времето за реакция на водача. Този път лесно можете да си пресметнете по добре познатата формула S=V.T Нормално човек който не е употребил алкогол реагира за 0.6 до 1.5 сек. Втората част на спирачния път е пътят изминат от момента на натискане на спирачката до спирането на автомобила. Стойността на тази част зависи от квадрата на скоростта. Тоес при два пъти увеличаване на скоростта спирачният път се увеличава четири пъти, при трикратно увеличаване на скоростта се увеличава 8 пъти и така на татък. Съществено влияние при тази част на спирачния път оказва и коефициентат на сцепление който зависи от два фактора които са

-пътна настилка

-гума

Взаимодейстието на тези две неща се нарича коефициент на сцепление. Ще подреда пътните настилки с различен коефициент на сцепление като започна от най-нисък и стигна до най-висок. Това са:

-аквапланинг

-лед

-сняг

-мокър паваж

-мокър асвалт

-сух паваж

-сух асвалт

Тук ще отбележа, че леда има коефициент по нисък от 0.1 докато при сухия асват коефициента е над 0.8 което е доста голяма разлика. При износени гуми коефициента намалява с до 30%. Освен това и налягането на самите гуми влияе на коефициента на сцепление.

Толкова за коефициента на сцепление.

По-долу ще ви напиша приблизителни стойности на спирачния път при сух асвалт с коефициент 0.7 и време за реакция 1сек.

20км/ч - 14м.

40км/ч -33м.

50лм/ч -44м.

90км/ч -102м

120км/ч -159м.

Само ще поясня, че при движение през ноща на не усветен участък от пътя и на къси светлини видимостта е около 30м. което означава, че при движение с над 40км/ч надвишаваме безопасната скорост и няма да успеем да спрем на време което ме подсеща да разясня и каква дистанция е добре да се спазва.

Когато говорим за дистанция нямам в предвид само дистанцията от пред. Освен тази дистанция има и странична дори и задна дистанция която трябва да следим. Дистанцията от пред трябва да е такава, че да успеем да спрем. При движение зад автомобил дистанцията от пред трябва да е по голяма от 1-вата част на спирачния път. Първата част на спирачния път както написах по-горе е времето за реакция на водача. Ако Пускам тази тема с цел да съберем всякакви техники на шофиране и информация относно това какво трябва да се прави при определени ситуации. Надявам се както аз така и вие да дадете информация, а защо не и видео матерял за всичко относно правилното шофиране.

 

 

Идеята е в тази тема да се пише за всичко относно правилното шофиране и да се допълни с още много инфо защото според мен ще е полезна за много хора.

_________________

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Полезни съвети!

П.С. на мен ли ми се струва или нещата са написани по погрешка 2 пъти... ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...

П.С. на мен ли ми се струва или нещата са написани по погрешка 2 пъти... ;)

Да така беше. :oops:

едитнах се.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Браво за труда, наистина има полезни съвети за хора без опит. Но има и неща, с които не съм съгласен:

 

Рязко спиране:

...Ако вашата кола има ABS можете да натиснете спирачката бързо и до край, и в същото време да маневрирате с волана. Имайте в предвид, че при лед и сняг ABS-а няма да ви помогне много...

Това, че ABS ще помогне за продължаване на праволинейното движение на автомобила да не е малко? Да не е малко, че дори на лед би предотвратил завъртане, а от там всякакви последици в зависимост от обстановката и движението?

 

Как се спира правилно с двигател:

...Повечето хора забравят да натиснат педала за газ докато държат съединителя и го отпускат когато оборотите са паднали на 900, в следстие на това двигателя започва рязко да работи на 3000 оборота. Така се хаби доста гориво и двигателя се износва ненужно. Ако направите тази грешка на лед или на друга хлъзгава повърност има реална опаснот колелата които се задвижват от двигателя да блокират.

При спиране на т. нар. моторна спирачка, отпускането на съединителя става по-бавно, отколкото при нормална смяна на предавките във възходящ ред. В резултат на което не съм съгласен, че двигателя РЯЗКО повишава оборотите си, т.е., че имаме прекомерно износване. Не съм съгласен и че без подаване на допълнителна газ двигателят "хаби доста гориво", напротив, следвайки съвета ти, подаването на газ, т.е. достигането на тези 3000 об/мин. може да бъде осъществено единствено и само с разход на гориво. Докато при смяна от 4-та на 3-та предавка без пипане на педала за газта единственият разход на гориво е онзи, в момента на смяна на предавките, който е равен на работа на празен ход на мотора, с други думи многократно по-малък. А последващото вдигане на оборотите след плавно отпускане на съединителя се постига без разход на гориво, защото двигателят отново е в режим на "моторна спирачка. Освен това, вярно е - ако на хлъзгава повърхност се отпусне рязко съединителя, има вероятност от загуба на сцепление с настилката. Но това отново се избягва с гореописаното плавно отпускане на съединителя. Има и друго - ако следваме написаното от теб за подаването на газ при смяна от 4-та на 3-та предавка, губим частично от моторната спирачка и колата в първия момент ще спре да намалява, докато не започнат да падат оборотите. Което пък от своя страна е крайно неудачно, най вече, при движение при зимни условия, когато всъщност и най-често се използва двигателя за намаляване на скоростта.

 

Това е за сега от мен. Поздравления за хубавата тема, убеден съм, че ще има огромна полза от нея. Ако интересът е висок, може да я сложим като важна, защото при сегашните брой часове за кормуване и редицата недостатъци при обучението от страна на много инструктори, доста от младите шофьори не притежават основни знания, които биха ги извадили от неприятна ситуация.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

При спиране на т. нар. моторна спирачка, отпускането на съединителя става по-бавно, отколкото при нормална смяна на предавките във възходящ ред. В резултат на което не съм съгласен, че двигателя РЯЗКО повишава оборотите си, т.е., че имаме прекомерно износване. Не съм съгласен и че без подаване на допълнителна газ двигателят "хаби доста гориво", напротив, следвайки съвета ти, подаването на газ, т.е. достигането на тези 3000 об/мин. може да бъде осъществено единствено и само с разход на гориво. Докато при смяна от 4-та на 3-та предавка без пипане на педала за газта единственият разход на гориво е онзи, в момента на смяна на предавките, който е равен на работа на празен ход на мотора, с други думи многократно по-малък. А последващото вдигане на оборотите след плавно отпускане на съединителя се постига без разход на гориво, защото двигателят отново е в режим на "моторна спирачка. Освен това, вярно е - ако на хлъзгава повърхност се отпусне рязко съединителя, има вероятност от загуба на сцепление с настилката. Но това отново се избягва с гореописаното плавно отпускане на съединителя. Има и друго - ако следваме написаното от теб за подаването на газ при смяна от 4-та на 3-та предавка, губим частично от моторната спирачка и колата в първия момент ще спре да намалява, докато не започнат да падат оборотите. Което пък от своя страна е крайно неудачно, най вече, при движение при зимни условия, когато всъщност и най-често се използва двигателя за намаляване на скоростта.

 

Превключваме на по ниска предавка. През времето, когато съединителя е натиснат, педалът на газта е отпуснат и оборотите на двигателя падат (както е дадено горе до празен ход 900 1/мин или малко повече). Пускаме съединителя без да подаваме газ и двигателят се развърта например до посочените по-горе 3000 1/мин. В тази ситуация, двигателят се развърта от 900 до 3000 1/мин от въртенето на колелата при зацепването на съединителя. Цялото натоварване за развъртането на двигателя от 900 до 3000 1/мин без подаването на газ се поема от съединителя при зацепването му. Това нещо аз по-скоро бих го нарекъл спиране със съединителя (със съответното му износване). При това отпускането на съединителя причинява тласък (в посока спиране), който е толкова по-голям, колкото по-рязко се отпуска съединителя. Съответно колкото по-хлъзгава е настилката, толкова по-вероятно е това да причини блокиране на двигателните колела и хлъзгане.

 

Ако в същата горна ситуация, при отпускането на съединителя се подаде газ, така че двигателят да се развърти до 3000 1/мин, оборотите на двигателя и колелата ще бъдат идеално синхронизирани, при което пускането на съединителя няма да причини тласък, колкото и рязко да е. Това е целта. Веднага след това, отпускането на газта кара двигателя да задържа - т.нар. моторна спирачка. Ако при зацепването на съединителя се подаде повече газ, ще има тласък в посока ускорение, ако се подаде по-малко - в посока спиране. Целта е да се изравнят оборотите, така че зацепването да бъде абсолютно гладко.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Така е - съветът ми се вижда правилен.

Но коментара, че се повишава разхода при неподаване на междинна газ наистина не е правилен.

Т.е. правилният начин е по-безопасен и щадящ двигателя, за сметка на нищожно покачване на разхода.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Съединителя е изчислен и за такъв вид натоварване/износване. Не мисля, че живота му при посоченият от мен вид експлоатация ще се скъси драстично или извън нормите. Това е все едно да намаляваш преди завой, за да влезеш с по-бавна скорост, за да не износваш допълнително гумите (говоря за нормално шофиране, не спортно), да палиш с бутане, за да не износваш стартера, да спираш по инерция, за да не износваш допълнително спирачната система, да си миеш ръчно стъклото или да пускаш по-рядко на дъжд чистачките, за да не ги износваш тях и съответния механизъм :mrgreen: Забравих - да си заключваш колата врата по врата (с бутона), за да не натоварваш и износваш излишно моторчетата :P

 

Всичко по-горе е разбира се в кръга на шегата, но с доста голяма доза реализъм ;)

Освен това при планинско спускане, най-вече при зимни условия, когато се опитваш максимално да "укротяваш" стремежа на колата да се засили, едно такова допълнително подаване на газ може да се окаже решаващо при последваща ситуация, изискваща малко по-малка скорост.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колеги, мисля, че авторът на темата е опитал да обясни смяната на предавки с междинна газ. Тази тема е от дата ако не се лъжа, превключването с междинна газ е изключително полезно за мен, но там идеята е следната: висока предавка, съединител, неутрална предавка, газ, съединител, ниска предавка. Убеден съм, че голяма част от вас познават тази техника, просто разяснявам какво смятам, че е искал да каже авторът :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колеги, мисля, че авторът на темата е опитал да обясни смяната на предавки с междинна газ. Тази тема е от дата ако не се лъжа, превключването с междинна газ е изключително полезно за мен, но там идеята е следната: висока предавка, съединител, неутрална предавка, газ, съединител, ниска предавка. Убеден съм, че голяма част от вас познават тази техника, просто разяснявам какво смятам, че е искал да каже авторът :)

абсолютно вярно . метода предложен в горната статия си е живо изнасилване на скоростите ...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Съединителя е изчислен и за такъв вид натоварване/износване.

И двигателят е изчислен да гори бензин, ама му гледаме разхода, нали :)

 

Това е все едно да намаляваш преди завой, за да влезеш с по-бавна скорост, за да не износваш допълнително гумите (говоря за нормално шофиране, не спортно), да палиш с бутане, за да не износваш стартера, да спираш по инерция, за да не износваш допълнително спирачната система, да си миеш ръчно стъклото или да пускаш по-рядко на дъжд чистачките, за да не ги износваш тях и съответния механизъм :mrgreen: Забравих - да си заключваш колата врата по врата (с бутона), за да не натоварваш и износваш излишно моторчетата :P

 

Всичко по-горе е разбира се в кръга на шегата, но с доста голяма доза реализъм ;)

 

Кажи си го направо, това е като да не подаваме газ като превключваме, за да не се износи двигателя :) (да се включа и аз в кръга на шегата :) )

 

 

Освен това при планинско спускане, най-вече при зимни условия, когато се опитваш максимално да "укротяваш" стремежа на колата да се засили, едно такова допълнително подаване на газ може да се окаже решаващо при последваща ситуация, изискваща малко по-малка скорост.

 

Напротив, тъкмо обратното е. Липсата на подаване на газ може да хлъзне колата. А при подаване на газ (точно колкото трябва), тази възможност се елиминира. Проблемът е, че трябва да си вдигнеш крака от спирачката за да натиснеш газта, което на спускане не е "приятно", може би това имаш в предвид с горното. Та тука именно стигаме до работата с трите педала едновременно - десния крак спира с пръстите (или вътрешната част на ходилото) и дава газ с петата (или външната част на ходилото). За което си трябват съответните тренировки, както и да са подходящо разположени педалите на конкретния автомобил.

 

anarchymisc, до сега говорихме за подаване на газ преди зацепването на съединителя, с цел изравняване на оборотите между колелата и двигателя. При междинната газ изравняването на оборотите за което говорехме до сега е страничен ефект. Междинна газ е подаването на газ при превключване на низходяща предавка, в момента, когато лоста е в неутрално положение и при пуснат съединител. Тогава целта е изравняване на оборотите на валовете в скоростната кутия, преди да се включи по-ниската предавка.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

абе човек трябва да си има усет за тези всички неща и усет към конкретния автомобил който управлява

така да се представят и коментират,едва ли ще са много от полза

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...Проблемът е, че трябва да си вдигнеш крака от спирачката за да натиснеш газта, което на спускане не е "приятно", може би това имаш в предвид с горното...

Ааа, не е така :) Нямам това в предвид. Спускането на спирачка е голяма грешка ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

абе човек трябва да си има усет за тези всички неща и усет към конкретния автомобил който управлява

така да се представят и коментират,едва ли ще са много от полза

:smt017

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Защо спорите, тези съвети не са ли от книгата на полския автомобилен състезател Засада - тогава когато я е писал, нито е имало ППХ , нито други подобрения по колите. Изключително полезна книжка е - имаме линк на форума някъде към pdf-a. А по въпроса за износването - ами става дума за рали автомобил явно - той е описал всички аспекти - как са не се товарят синхронизаторите и т.н. - затова е и тая междинна газ, има описано и как да се превключна без съединител с целене на оборотите, а спирачната да се натиска с левия крак и други ралиджийски похвати.

 

http://skodaclub-bg.org/forum/viewtopic ... 1%E0%E4%E0

 

ето ви линка с темата..

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Недозавиване

Ако попаднете в такава ситуация трябва да отпуснете газта и да изправите волана (не до край).

 

Инстинкт за самосъхранение:

Пример мога да дам с блокирането на колелата при рязко спиране или при недозавиването когато за да овладем колата трябва да завъртим волана в обратна посока на завоя (ако завиваме на дясно завъртаме волана на ляво или обратното).

 

Последно да го изправим или да го завъртим в обратна посока? И ако го изправим няма ли да излетим от завоя?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Съвета е накъде да въртиш геврека, а не накъде са насочени предите гуми.

Ако насочиш гумите в обратна посока ще стане още по-лошо.

Ако не реагираш изобщо, ще изхвърчиш почти по права от завоя.

Затова трябва да се поизправят гумите, докато получат сцепление с пътя.

Така има шанс да се вземе завоя, макар и през банкета или каквото е настилката извън пътя.

 

Все пак, трябва и акъл, защото е по-добре да изхвърчиш по права в полето, отколкото да се забиеш в дърво при излизането от завоя :idea: .

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Техниката за взимане на завои с обратното навиване се ползва главно при задно предаване, в комбинация с подаване на газ за вкарване на колата в контролирано плъзгане, иначе казано дрифт. При предно трябва да се ползва ръчната, за да има ефект...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Но според мен тези неща трябва човек някъде да иде и да ги потренира. Защото когато ми възникне такава ситуация едва ли ще се сетя какво точно съм прочел тук, знам че е ценно но това е като рефлекса в спорта, трябва доста тренировки докато стане като навик.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Така е, даже е добре да имаш и навигатор, както и да сте минали предварително трасето няколко пъти :mrgreen: .

Още по-добре е когато няма и насрещно движение :mrgreen: .

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.