Jump to content

skoda-auto.bgautozone.bgшкода_събор

ПРОЧЕТЕТЕ ПРЕДИ ДА ИЗБИРАТЕ КСЕНОН!


Боби Доктора

Recommended Posts

Колеги, поради зачестилите напоследък въпроси от страна на много от Вас към мен за монтаж и избор на ксенонови комплекти решихме да пуснем (поне докато е актуална) темата като важна.

 

 

 

 

1. КАКВО Е "КСЕНОН" И НА КАКЪВ ПРИНЦИП РАБОТИ?

Ксеноновата технология се основава на излъчването на голямо количество светлинна енергия при йонизирането на частиците на газ ксенон (Хе), затворен херметически под определено налягане в капсула от кварцово стъкло (балон).

 

2. КАКЪВ ТОЧНО Е ПРИНЦИПЪТ НА ЗАПАЛВАНЕ НА ГАЗА?

При първоначално подаване на голямо напрежение между електродите се получава електрически разряд (искра) с голяма енергия, необходима за йонизирането на частиците на газа. В зависимост от междуелектродното разстояние, големината на балона и количеството газ се определя и стойността на това първоначално ("стартово") напрежение. При различните модели то варира от 22 000 до 26 000 волта. Процесът има продължителност между 0.6 и 1.2 сек. пак в зависимост от конструктивните особености на дадения модел. След това напрежението спада до стойност 70-90 волта (необходими да поддържат йонизацията/светенето).

 

3. КОЙ (КАКВО) ПОДАВА ТЕЗИ НАПРЕЖЕНИЯ?

Нормално е задаването на този въпрос (при положение, че е всеизвестен факт, че работното напрежение в автомобила е 13.8 - 14.5 волта). Освен в простата смяна на обикновената нажежаема (халогенна) крушка - тук се крие и малката тънкост в монтажа на ксенонов кит на автомобила - т.нар. "баласти" (или "стартери", "палачки" и т.н.). От гореописаното става ясно, че са необходими два модула за подаване на различни напрежения. Най-често това са обикновени бобини (високоволтова и нисковолтова).

Вариантите са няколко:

3.1. Двете бобини са монтирани в общ корпус (добре познатият ви "баласт") и с подходяща електроника сработват в следната последователност - стартира се високоволтовата (0.6-1.2 сек.) и веднага след това - нисковолтовата - 70-90 V до прекъсване на веригата (изключване на бутона за фаровете)

3.2. Двете бобини са разделени - принципът на работа е същият, с тази разлика, че двата модула са в отделни корпуси, съединени с кабел помежду си.

3.3. Двете бобини отново са разделени, но едната от тях (високоволтовата) е монтирана директно върху самата крушка.

 

При подходяща изработка (качествено екраниране, филтриране на изходното напрежение) могат да се избегнат евентуалните индуктивни смущения, които пораждат бобините. Това вече е въпрос на конструктивни решения на конкретния производител. Въпреки всичко най-малки смущения пораждат моделите от третия тип, поради изключително "късия път" на високото напрежение.

 

4.КОЕ "ПРАВИ" ЦВЕТА ПРИ КСЕНОНА?

Цветовете на светлинното излъчване при ксеноновите комплекти се определят от т.нар. "цветна температура" (в келвини /К/). Цветната температура е условна температура, до която трябва да се нагрее едно абсолютно черно тяло, така че да излъчва светлина със съответната дължина на вълната, предизвикваща усещане за съответния цвят. За сравнение - дневната светлина е 4700 К. Различните цветове при ксеноновите комплекти се определят от различната концентрация на газ ксенон, налягането му и примесите от други газове. Цветовете варират от 4100 К до 12000 К. Повечето производители монтират оригиналните си комплекти на цветова температура 4300-4700 К.

 

Изборът на цвят зависи само от индивидуалните желания на потребителя. За препоръчване е да се избира температура около 4300 К за постигане на максимално "бял" цвят - гаранция за добро осветяване и интензитет на отразената от пътя светлина (дори и при мокро време).

 

5. КАК ТОЧНО ДА РАЗБЕРА КОЙ МОДЕЛ КРУШКИ ИМА МОЯТА КОЛА?

Посетете следния линк

http://www.lighting.philips.com

 

6. КАКВА Е КОНСУМАЦИЯТА НА КСЕНОНОВИЯ КОМПЛЕКТ И ИМА ЛИ ОПАСНОСТ ОТ ПОВРЕДИ ПО ЕЛ. СИСТЕМАТА НА АВТОМОБИЛА?

Консумацията на ФАБРИЧНИТЕ ксенонови инсталации (както и на повечето от комплектите за надграждане) е 35 W. Т.е. - по-ниска, отколкото на фабрично монтирана халогенна крушка (55 W). Оттук и по-ниската консумирана мощност на ксеноновия комплект. Поради тази причина е по-ниска и температурата и на самата крушка.

Консумацията по ток на ксеноновия комплект е около 10 А в самото начало (гореспоменатите 0.6-1.2 сек) за подаване на искрата, а след това спада на 3-5 А.

В следствие на това не съществува опасност от повреждане на електроинсталацията на автомобила в следствие на претоварване.

Проблемни биха били ксеноновите комплекти при автомобили с т.нар. "следене за изгоряла крушка". Там оригиналната инсталациа "подава" захранването на крушките импулсно, като следи за АКТИВНО съпротивление (работеща крушка) (или казано на съвсем опростен език "реотан"). Тъй като ЧИСТО АКТИВНАТА част на съпротивлението в баластите е по-малка (35 W) и при наличието и на ИНДУКТИВНА съставка (бобина) системата за "разпознаване" може да прекъсва (нестабилна работа на ксенона - "треперене" на светлината, прескачане на искрата не на мястото и - електродите в балона и т.н.) За отстраняването на тези проблеми се ползват т. нар. Stop Error модули (RC, RCL филтри, които се монтират ПРЕДИ баластите.

 

 

7. НА КАКВИ ФАРОВЕ МОГА ДА МОНТИРАМ КСЕНОН?

Принципно на пазара вече могат да се намерят крушки с всички познати цокли за монтаж на фарове. Препоръчително е обаче ксенон да се монтира САМО на фарове с т.нар система за отвеждане на свелината тип "лупа" и то в комбинация с пръскалки за изчистване на фаровете. Разбира се - "лупи" не се произвеждат за всеки модел автомобил, а тунинг - предложенията не винаги са достатъчно качествени и точни като изработка. Въпреки всичко е въпрос на лично решение от страна на всеки дали да монтира ксенонов комплект на по-стар модел фарове (с рефлектор). При тези модели фарове възможността за разсейка на светлинния сноп е значително по-голяма, което предполага по "строга" настройка във височина (около 0.1-0.2 % по-ниско от нормалното)

 

8. КАКЪВ Е ЖИВОТЪТ НА КСЕНОНОВИЯ КОМПЛЕКТ?

Ако се направи извод от самата технология животът на една ксенонова крушка е средно около 1500 - 2500 часа. Тъй като ксеноновите крушки не могат да "изгорят" (няма реотан) за край на живота им се приема РЯЗКА промяна в цвета и интензитета на светлината. От голямо значение е производителя, разбира се, но дори и в най-лошите случаи крушките издържат КРАТНО повече време от халогенните си събратя.

 

9. ИМАТ ЛИ КРУШКИТЕ UV ЗАЩИТА (И ЗАЩО Е НЕОБХОДИМА ТЯ)?

Глупаво е да се смята, че (макар и от ЕВТИН производител) крушките са без UV защита. Фактът, че са произведени от КВАРЦОВО стъкло автоматично предполага и естествен UV-филтър на светлината. UV защитата е необходима както за предпазване на останалите участници в движението, така и за защита на елементите на фара от преждевременно стареене (рефлектор и т.н.)

 

10. КОЙ ПРОИЗВОДИТЕЛ (МАРКА) ДА ИЗБЕРА?

Когато става въпрос за "надграждане" естествено вече е отпаднал вариантът за монтаж на оригинален ксенонов комплект. Поради законови ограничения производителите на автомобили са задължени да предоставят ксеноновите си комплекти на автомобила със система за автоматична нивелация на снопа. (Да се смени ОРИГИНАЛЕН ХАЛОГЕНЕН фар с ОРИГИНАЛЕН КСЕНОНОВ означава да се смени ЦЯЛОСТНО инсталацията и опроводяването на фаровете, командните модули /жироскоп, компютър/, което е доста трудна задача дори и за фирмените сервизи.) Имайте пред вид, че оригинална xenon инсталация има цена НЕ ПО-МАЛКО 2800-3000 лева. Ето защо е НАИВНО да се смята, че търговци, предлагащи АБСОЛЮТНО ОРИГИНАЛЕН КОМПЛЕКТ (Филипс, Хела и т. н.) са дори поне малко близо до истината. Всеки от нас знае, че при средно добри познания по английски език, наличие на интернет, скайп и типичен Бай Ганьовски "хъс" за модерен CHINA мениджмънт може да накара една от СТОТИЦИТЕ дребни фабрики в роден Китай да произведе лимитирана серия от КАКЪВТО И ДА Е ПРОДУКТ и да го кръсти КАКТО МУ ГО ПОРЪЧАТ :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: - кеф ти PHILIPS, кеф ти HELLA и т.н. Ще си позволя да дам пример на такъв търговец, от който лично аз имам "доста богат" опит именно с "оригинален" Philips:

 

Не пазарувайте от Инес Ауто (Ines Auto):

http://www.inesauto.com/catalogue.php?cid=73

 

 

Хубавото на интернет пространството е наличието на различни форуми, къде опитът на един (без значение от цифровата стойност) да става достояние на останалите кандидат-шарани :mrgreen:

Все пак не искам да ангажирам никого с личното ми мнение. Винаги има възможност човек да изсипе доста пари заради едната емблема (лепенка) без дори да подозира произхода и пътя на продукта до себе си...

Другата крайност са откровените "евтинии", които поне не ангажират и не подлъгват консуматора с гръмкостта на "марката". Но пък там отговорността вече си е за негова сметка (като добре запознат с възможността за дефекти поради евтина и некачествена технология)

 

В заключение на всичко ще допълня, че съм в процес на тестване на определена марка на нашия пазар (т.нар. "среден" ценови клас), която за краткото време на тестовете досега показва доста добро поведение. Препоръчана ми е от колега от VW форума, който се занимава значително повече време с продуктите на въпросната фирма. След консултация с администратора на нашия форум (и след като и аз лично се убедя в качествата на марката) ще предоставя инфо на всеки, който е решил да "светне" по истинския начин.

 

 

 

Надявам се с написаното дотук да съм бил максимално полезен и изчерпателен.

 

 

ЕDIT - повече за марката, която вече е тествана и показва много добро поведение - тук http://www.skodaclub-bg.org/forum/viewtopic.php?t=11457 в раздел РЕКЛАМА

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Браво Боби, страхотен материал. Жалко, че в него има заложен и горчив личен опит...

 

А за онези, които не са убедени в истиността на твърденията за Инес Ауто - свидетел съм на ментаците, които предлагат, запознат съм с тях и заставам зад думите на Боби! Политиката им е да продават ксенонови китове МЕНТЕТА на Philips на високи цени с идеята да залъжат клиента с "качество" на продукта...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За по-любопитните, цветна температура на някои светлинни източници:

 

Лампи с нагряване 2700 – 3000o К

Лампи с прегряване 3500o К

Свещ 1900o К

Електронна светкавица 5500o К

Луминесцентни лампи 4500 – 6500o К

Средна дневна светлина 5200o К

Дневна светлина при облачно време 6500o К

Излъчване на небето 12000 - 18000o К

 

Източника на информация е: http://www.bgfoto.net/modules.php?name=News&file=print&sid=8

 

Поздрави!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Чудесно написано и разяснено smile119 .За мен беше доста интересен този материал и се надявам и занапред колеги да публикуват точно такива материали-за по-нови неща с такова разбираемо обяснение smile162

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди няколко дена пуснах едно ЛС до Боби с някои добавки към основния текст, който е построен много добре :smt017 .

Той обаче ми предложи да го пусна тук в темата като мнение.

Ето и суровия матрял, с малки корекции:

 

Начало на цитата:

 

Не е съвсем правилно наименованието Ксенон, по-правилно е HID(High-Intensity Discharge).

Тези крушки всъщност са метал-халогенни(да не се бърка с халогенни с нажежаема жичка :!: ) с добавен газ Ксенон. Подобни са на живачните улични лампи, но вместо Аргон имат добавен газ Ксенон.

Ксенона в тяк служи основно за по-бързото постигане на работния интензитет (при аргона са нужни от няколко секунди до няколко минути) и почти не играе роля в генерирането на светлината.

Светлинният поток се излъчва от ударите между електроните и молекулите на газовата смес, състояща се основно от изпарени халогенни метали(предимно живак).

---

Баластите в автомобилните HID фарове са винаги електронни. Фабричните работят на около 200-500 Hz променливо напрежение като среден компромис между забележимо трепкане и нисък КПД(при по-ниска честота), и увеличени смущения (при по-висока).

---

В края на живота си, HID крушките имат тенденция към циклене/мигане/трепкане. Тъй като това се случва много често на новоинсталирани китове, дали не е признак за препродаване на използвани крушки като чисто нови :?: .

---

Имаш малка грешка в твърдението, че кварцовото стъкло спира UV лъчението. Точно обратното е - пропуска го най много (спомни си за кварцовите лампи с които ни "печаха" 8) с UV в училище)!

Добавянето на Церий(Ce 58 ) в кварцовото стъкло ги спира почти напълно.

---

ето ти едно линкче в подкрепа на твърдението ти за ментетата

http://www.danielsternlighting.com/tech ... sions.html

---

Виж и това http://www.hondasuv.com/members/showthread.php?t=29835

---

Поздрави!

 

P.S.

Припев :oops: :

Ксенони, ксенони, ксенони

аз ви търсих по безкрайната земя.

Ксенони, ксенони, ксенони

те ще светнат като хиляди слънца.

 

Край на цитата

 

Авторското право в поетичната част го държим аз :oops: и Асен Ушанов :lol: .

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Уаууу страхотни неща прочетох, много полезни и предпазващи хората!!!

Сега остава да чакаме резултата, дано да е положителен.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тестовете вървят с пълна сила (и денем и нощем :mrgreen: ). СКОРО очаквайте резултата в раздел РЕКЛАМА! (Нещата са ясни, щом споменавам тоя раздел, ама - да не уручасам нещо...). А - относно АНТИРЕКЛАМАТА - вижте тук:

 

 

http://skodaclub-bg.org/forum/viewtopic ... 845#121845

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мисля, че повече тестове не са нужни за доказване. Ще издам "тайната" на марката.

 

http://www.skodaclub-bg.org/forum/viewtopic.php?t=11457

 

Ще допълня само, че се реших да се занимавам професионално с тези продукти. (Т.е. - да го добавя в списъка си с услуги). А за това колко съм доволен от монтажа на моята кола - няма смисъл да говоря!!!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 седмици по-късно...

Имам въпрос / може да е много тъп , ма няма да ми се смеете много / ... та първото впечатление от ксенона след като свалих фаровете на земята / по изричното нареждане на Петър (PRR) :mrgreen: / е , че няма плътност на снопа в сравнение с нормалните Н4 крушки и сега въпроса дали фаровете са реглаж на фокуса или просто не съм свикнал и другото ако я карам на реглаж с тез ли крушки да е или да ги сменя за реглажа с Н4 и след туй да ги менкам т.к. при пробата на Формана ми изглеждаха като лазер в тъмното , пък може да са си били за него знам ли :roll:

Поздрави!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Имам въпрос / може да е много тъп , ма няма да ми се смеете много / ... та първото впечатление от ксенона след като свалих фаровете на земята / по изричното нареждане на Петър (PRR) :mrgreen: / е , че няма плътност на снопа в сравнение с нормалните Н4 крушки и сега въпроса дали фаровете са реглаж на фокуса или просто не съм свикнал и другото ако я карам на реглаж с тез ли крушки да е или да ги сменя за реглажа с Н4 и след туй да ги менкам т.к. при пробата на Формана ми изглеждаха като лазер в тъмното , пък може да са си били за него знам ли :roll:

Поздрави!

 

Реглажасе прави с ксенона, но не очаквай да светят много по-добре като не си на лупа. При положение над 6000 още повече.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 месеци по-късно...

Здравейте!

не успях да се справя със сайта на Филипс.

 

За лупите на ОКТАВИЯ 1 - 2001 г. какъв е цокъла? Н3 или Н7?

 

Благодаря Ви предварително!!!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 година по-късно...

Колеги, моля за съвет: 8000К или 12000К ?

 

Благодаря предварително!!! :)

 

 

П.п. Спрял съм се на LUXIMA, H3-ки за лупите на Окти-1

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колеги, моля за съвет: 8000К или 12000К ?

 

Благодаря предварително!!! :)

 

 

П.п. Спрял съм се на LUXIMA, H3-ки за лупите на Окти-1

тези са много селски помисли за 5000 или 6000к аз бих избрал 6000к

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.