Jump to content

skoda-club-bulgaria.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Kакъв точно е принципа на действие на 4x4 при Skoda?


VALDO

Recommended Posts

Извинявам се за грешките,ама нямам Pc и пиша от покет пс и затова.Също така и за грешката с Фелицията. :oops:

Съгласен съм ,че 1-рвата предавка не е като демултипликатор ама го дадох защото все пак 1 тон по-лек автомобил,няма нужда от това(поне на този етап).Знам ,че има джипки като Сузуки Саморай или Ланд Ровер Дефендер къса база които също са почти толкова тежки като Octavia-та ама все пак едното няма нищо общо с другото.

Адрес на коментара
  • Отговори 82
  • Период
  • Последен отговор

Най-много писали в темата

  • User212

    13

  • Dereal

    7

  • The Freshmaker

    7

  • VALDO

    6

Най-много писали в темата

Ако позволите да се намеся и аз :)

Един от колегите (извинявам се, но съм ос.тскоро тук и не помня всички никове, пък ме домързя да се върна и да погледна кой точно), напълно правилно спомена, че имена Quattro и 4Motion се използват като запазени марки, но в различните модели могат да се използват като наименование за коренно различни системи за задвижване на четирите колела. За Haldex-съединителите вече е пусната достатъчно информация в тази тема, така че няма да се задълбавам - това е доста изгодна от икономическа гледна точкатехнология, която чрез датчиците на ABS регистрира загубата на сцепление от страна на предните колела и в рамките на милисекунди предава въртящ момент (в най-честия случай 50 процента от него) към задния мост. Този тип система се използва от моделите на VW Group, които са с напречно разположени двигатели. Системата е доста по-евтина и проста от различните варианти за постоянно задвижване на четирите колела. При моделите с надлъжно разположени двигатели (тоест всички модели на Audi над А3) са със система за постоянно задвижване на четирите колела, работеща на основата на TorSen (и по-точно, в зависимост от поколението на модела, работи и с различни поколения на този тип диференциали). При тази система задвижването на четирите колела е постоянно, като в зависимост от условията процентът на предавания към предните и задните колела въртящ момент може да варира.

Кой от двата типа системи е по-надежден и по-подходящ за лек автомобил е трудно дае се отговори еднозначно, защото при автомобил от нисък кас система за постоянно задвижване на четирите колела първо би струвала скъпо, и второ неминуемо води до увеличаване на разхода на гориво, което пък от своя страна е сериозен минус за бюджетен автомобил. Факт е, че практически всички по-скъпи леки автомобили използват системи с постоянно задвижване на четирите колела, макар и с големи различия по между си. Така стоят нещата и при по-големите Quattro-модели на Audi, при 4-matic системата на Mercedes, при AWD-технологията на Subaru и т.н. Такъв тип задвижване се използва и от Porsche 911 и дори Lamborghini.

А, да - не бива да се забравя, че и най-добрата система 4х4 не замества напълно ползата от една добре настроена система ESP. Електкронната стабилизираща програма може да свърши работа и при най-съвършено настореният автомобил и на практика според мен изглежда излишна единствено при автомобили с подчертан пуритански уклон, при които подобен електронен "цербер" би "разводнил" характера на самия автомобил.

Извинявам се ако съм повторил част от някое от предишните мнения към темата или съм досадил на някого с дългия коментар, но се надявам да съм отговорил на някой от въпросите.

Поздрави! smile134

Адрес на коментара
Прочетoх внимателно,но едно не ми стана ясно - AWD при Subaru не е ли пак Haldex и следователно не е постоянно 4x4!!!

Не.

При Subaru задвижването е постоянно и на 4те колела посредством централен диференциал с ограничено приплъзване (LSD - http://en.wikipedia.org/wiki/Limited_slip_differential). Няма нищо общо с Haldex.

Адрес на коментара

Значи всеки си пише каквото му дойде на ум!Моля,който не е запознат,а само е дочул от някъде за нещо си да не размива темата! smile005

Адрес на коментара
Значи всеки си пише каквото му дойде на ум!Моля,който не е запознат,а само е дочул от някъде за нещо си да не размива темата! smile005

 

Колега, предполагам тази забележка е породена от моя пост. Само да уточня - никога не пиша каквото ми дойде на ум. Ако твърдя нещо, значи съм проверил достоверността му. Ако не съм проверил или не съм сигурен в това което казвам - винаги уточнявам този факт в поста си.

smile159

 

Ето - http://www.subaru-global.com/awd_torque_lsd.html. Това предполагам отговаря на въпроса ти. ;)

Адрес на коментара
... имена Quattro и 4Motion се използват като запазени марки, но в различните модели могат да се използват като наименование за коренно различни системи за задвижване на четирите колела...

 

Точно така. Само да допълня, че Халдекс се ползва не само при бюджетните 4х4 автомобили като Octavia. AWD моделите на Volvo (XC70 и XC90), както и някои от новите модификации на Ауди А8 също ползват Халдекс. Това е нормално имайки предвид все по-високите изисквания за намаляване на вредните емисии на ЕС. А както всички знаем тези емисии са тясно свързани с разхода на гориво :roll:

Адрес на коментара

Понеже тука темата е за 4х4 да опиша следната случка и по разбиращите да кажат какъв е типа на задвижването на тойота рав 4 2.0 бенз автоматик.

 

Цялата работа е че гореспоменатия джип го бутнахме извън пътя и затъна. Всички вътре радостни, че сме с мощен съвременен джип изчакахме шофьора да включи блокажа на диференцяла и да издрапаме от снега ама ...... нищо не стана. Слизаме да гледаме какво става и въртят само предна дясна и задна лява гума :roll: Другите 2 гуми изобщо не искат да потръгнат. Мъчихме напред, назад с блокаж без на диференцяла, понижаваща предавка и накрая с ръце клонки и лопати изкарахме колата.

 

Задавам си следния въпрос що за 4х4 е това като предаването е по гума на мост което е крайно недостатъчно както се убедихме. За мен блокаж на диференцяла е 4те гуми да се въртят с еднаква скорост и сила, а не това което го видях

Адрес на коментара

Рав 4 е типична плажна джипка - отговора на Тойота на Сузуки Витара или казано с една дума - паркетолъскачка.

Тя няма междуосев диф нито блокаж на него. Стойката която описваш е т.нар. зависване. В това състояние могат да изпаднат и много сериозни джипове, които нямат блокаж на задния диф или заден диф с ограничено приплъзване (LSD).

Все пак не си казал дали с последната модификация на Рав - чето ли ти се е случила случката или с по - стар модел.

Последния модел с бъкани (бъгани) с електроника, която би отвратиле всеки джипер, но пък радва каките с високите токчета.

По старите са с виско муфа, за която вече беше писано, т.е задния мост се включва автоматично само ако превърти предния.

За новия модел не знам как е, във всеки случай не е като боеца Ленд Крузър.

Това което ти разбираш като блокаж на дифа е блокаж на трите дифа: преден, централен и заден - това го има само при Gelendewagen, като и там блокажите се вкл. парво - централния, после (ако буксуването продължава) - задния и само в много краен случай - предния, като колата трябва да върви в права посока и то само докато излезе от киреча, щото ... ще си счупиш дифа.

Общо взето джипките сега не са като старите бойци УАЗ, G, LR, TLC, Patrol и другите дзверове.

Адрес на коментара

Corropt, блокажи има точно 3 на истинските 4х4 - на преден, на заден и на среден :mrgreen: диференциал. Предният и задният се блокират всеки поотделно точно за да не се случва вашата случка - когато някое колело увисне към другото също се предава въртене, за да може да се "издрапа". Докато стандартния дифиренциал просто прехвърля въртенето към по-удобното за него колело - както е станало при вас.

 

Блокажът на средния диференциал предпазва да се получи същото прехвърляне на 100% от въртенето само към определен мост. При вас явно е работил, защото казваш, че едно предно и едно задно са въртеле - т.е. и към двата моста е предаден въртящ момент. Само че не сте имали блокаж на преден/заден мост. Точно там е разликата между "паркетен" джип и истински високо проходим. За съжаление сте го изпитали по трудния начин - с кофти опит.

 

Евтин вариант за блокировка е примерно ASR - следи въртенето на двете колела и когато едното избуксува задейства спирачния механизъм само на него, така че да се предаде въртящ момент и на другото. Така се избягва нуждата от диференциал с блокаж или с ограничено приплъзване LSD, за който спомена Deimos, но също и не е така ефективно.

 

Но за разни "градски" джипчета е напълно достатъчно - кога ли ще подушат нещо различно от малко лед под колелата? :?:

Адрес на коментара

Не е толкова вярно да кажеш, че блокажите определят джипа. УАЗките примерно (болшинството) имат само раздадтка, което е еквивалент на блокаж на централен диф. Това е и причината да не могат да се карат на асфалт с включен преден мост. Така беше и старото ми чероки и много други джипове, които се представят страхотно извън асфалта. Факторите, които определят нещата са: гуми!, просвет и умения на шофьора. Аз имам блокаж на среден и заден диф на бишито, гуми за кал и въпреки това в никакъв случай не бих излязъл в снега без да знам какво има отдолу. Пича с равчето е имал страхотен късмет, че под снега е нямало канавка или бабуна, защото тогава варианта (дори да имаш блокаж и в мозъка) е или лебедка или трактор :mrgreen:

Адрес на коментара

рав-а е на по малко от година и е от тия последните който са излезнали от завода. Ясно ми е че това не може да се сравнява с истински джип и че е по скоро градски. На цялата кола има 2 функции който са свързани с по голяма проходимост. Едното е бутон който блокира диференцяла ама кой диференцял не пише нито в книжката нито никъде и другото е понижаване на предавателното число, което сигурно пак не е като на истинските джипове, но както и да е.

 

пп.хуко то не е било някакъв кофти път, а просто края на някакъв паркинг пред хотел в боровец. Далече съм от мисълта е тази кола е правена за истински оффроад

Адрес на коментара

carropt: щом има един блокаж, значи е на централния диф и твоя човек трябва да внимава да не го използва на терени с добро сцепление (асфалт, павета и т.н.). А за края на паркинга - или пича го е настъпил много, за да го окопае, или няма гуми, или и двете.

 

VALDO: ми то си Е комби :D

Адрес на коментара

cоrropt, последната генерация на Toyota RAV-4 работи със система, която използва електромагнитен съединител, работещ на принцип, подобен на този на Haldex - при нормално сцепление задвижващи са само предните колела, а при прибуксуване или регистриране на намалено сцепление на предните колела част от въртящия момент автоматично отива към задните колела. Бутонът на централната конзола де факто не е истински блокаж на централния диференциал (защото такъв практически липсва), а просто "заключва" съотношението на предавания към двата моста въртящ момент към определен коефициент (ще те излъжа без да искам, вмомента нямам време да се разровя, но мисля че е 50:50). Натискането на този бутон превръща двойното предаване в постоянно, но не замества ръчните или автоматични блокажи на диференциалите. Както спомена един от колегите, G-класата на Mercedes например разполага с механични блокажи и на трите диференциала.

Поздрави! :)

Адрес на коментара

При наличието на такова задвижване (AWD) независимо дали е на Haldex или на някои от японско-кореиските дяволи разлика почти няма в принципа на деиствие.Модулите,компютрите,съединителите се различават коренно ,но при наличие на разпределение на усилието до 85%от цялата мощност на едно колело ,както и модове които комп. сам избира според сцеплението няма нужда от блокажи.основните модове на Haldex са 50%-50% спрямо преден -заден мост(тоест той сам ги блокира);25%-25%-25%-25% при наложително ползване и на 4-рите колела(пак сам решава);5%-5%-5%-85% на едно колело(пак сам решава) ;за основното предно - 48%-48% (на предните 2 колела) 2%-2% (на задните две);45%-45% (на предните 2колела -когато предните нямат сц.) 5%-5%(на предните две нестабилни)

 

[/url]

Адрес на коментара

Писах в тази тема с идеята да отговоря по смилаем и интелигентен начин на някои от зададените в нея въпроси. Дали съм успял или не, това е друг въпрос, надявам се че отговорът е положителен. Но, уважаеми колега user212, твоето изказване ме провокира да напиша и трето мнение тук. По никакъв начин не бих искал да влизам в спор, но написаното от теб е твърде отдалечено от истината и в този ред на мисли не виждам защо изобщо си го постнал :oops:

Да се твърди, че няма практическа разлика между системите за постоянно и непостоянно задвижване на четирите колела е крайно несериозно, да се слагат под общ знаменател технологии с коренно различен замисъл и цел - също. Особено силно съм озадачен от факта, че (доколкото разбирам, извинявам се ако съм се заблудил, отскоро пиша в този форум) самият ти притежаваш Octavia 2 4x4 и въпреки това правиш подобни изказвания. Единствената функция на Haldex-съединителя е да разпределя въртящия момент между двата моста, като в случай на загуба на сцепление от страна на предните колела автоматично половината от тягата отива към задния мост. Този тип съединител по никакъв начин не разпределя различно количество въртящ момент между двете колела на който и да е от двата моста! Да се говори какво и как "блокира" той също не е уместно, тъй като системата в случая не разполага с блокируеми по ръчен или автоматичен път диференциали. Процентите, за които ти говориш, могат да бъдат променяни от тракшън-контрола и системата ESP, което обаче няма нищо, ама абсолютно нищо с предното, задното, или пълноприводното задвижване на един автомобил.

Нищо лично, но просто преди човек да пише нещо подобно, е редно малко да прочете по темата преди това :)

Адрес на коментара

ИСКАМ ДА ТИ КАЖА НЕЩО The Freshmaker :

1- С главния инженер на Haldex (Mats Johansson) комуникирам повече от 3 месеца и отностно разлики между AWD-4WD и всяка една проста система за 4x4 има МНОГО.

2-Не ми говори така ,защото Ти си този дето не е чел нищо.

3-форума не е место за обиди.

4-Ако не ти е ясно заглавието на тази тема в форума е - Kакъв точно е принципа на действие на 4x4 при Skoda?

5-не ми е работа да те уча .

6-Ето ти линк малко поне да почетеш

http://www.haldex-xwd.com/

7-отностно линка това е инфо за най-новия Haldex,но процентите които са дадени за същите и за този който е на Octavia II 4x4.

8-Отнотно разликите при постоянно и непостоянно задвижване на 4-те колела да разлика и в оправлението,начина конструкция,време за реакция,да не говорим за разход на гориво и по-ниска max. скорост,но в никакъв случай AWD да е с по-малки и по-слаби характеристики от 4WD.

9-Ако толкос ти се спори давай........ :evil:

Адрес на коментара

Колега, именно защото не мисля че форумите са място за обиди, или поне този форум не го смятам за такъв, не съм си позволявал да те обидя с нищо, а просто си направих труда да ти обясня някои неща.

Даже ти дадох най-добронамерен съвет, преди да пишеш нещо, да се постараеш да научиш нещо по темата, за да не се стига до неподготвени изказвания. Ти явно нямаш желание да се вслушаш в думите ми, тъй като линкът, който ми пращаш, уважаеми колега, води към микросайта на Haldex, посветен на най-новото поколение система за задвижване на четирите колела на тази фирма XWD. Въпросната система е от четвърто поколение и тъй като точно вмомента наистина не ми се занимава да ровя, по памет мога да кажа, че серийно тя със сигурност се вгражда (и то сравнително отскоро) при Saab 9-3 2.8, ще излъжа ако назова друг модел. Но засега четвъртата генерация на системата с положителност не се предлага при Skoda - Octavia II ползва второто поколение на Haldex-съединителя (както ти сам спомена), при което гъвкаво разпределение между левите и десните колела на един мост просто няма, а единствената възможна конфигурация за разпределение на тягата между двете оси е 50 към 50.

Ако ти си на по-различно мнение, не споря, но фактите са си факти, пък ти си свободен да си ги тълкуваш както ти е приятно, живеем в демократична страна все пак. Лека вечер,

Адрес на коментара

И в допълнение искам да ти припомня, че Нaldex е фирма, която разработва и произвежда технически компоненти от всевъзможни разновидности. "Халдекс-съединителят" е тяхно откритие, само че думата отдавна се използва като нарицателно за определен тип система, и това не пречи въпросната система да се произвежда и от други фирми. Както и обратното - фирмата Нaldex произвежда също компоненти, които нямат нищо общо с агрегата, известен с името "Халдекс-съединител". Казвам всичко това не с цел да се споря с теб, а за да въведа малко ред във фактологията в тази тема, което може би ще бъде интересно за някой. Съжалявам ако приемаш това като лична критика или нещо подобно - нямам подобни задни мисли.

Адрес на коментара

Ама ти явно не четеш какво съм написал а само влизаш в спорове ,и това което говориш няма смисъл.написах че това което съм дал като линк е за последния модел и да слага се за сега само на saab ,но Octavia II 4x4 е с малко по-стар...и не е така това което разправяш за 50-50 само между преден и заден.също така пак ще кажа ТИ НЕ ЧЕТЕШ и няма да се повтарям..,но явно се налага.В по първите страници на тази тема написах някои неща ..вземи ги прочети,също така сега смятам да ти спестя едно от тях и ще го напиша тук.поневе обичам да си правя опити с тия системи мога да ти кажа че Octavia-та ми съм я качвал къде ли не,също така съм я качвал на наи различни рампи на които съм оставал на 2 колела по диагонал и на още какво ли не и мога да ти кажа(това от личен опит)че всичко е както си го пише + % които съм дал.по горе ти написах че комуникирам с главния инженер на Haldex tc ти продължаваш да спориш и да не четеш всичко.Човека е много любезен и мога да ти кажа за твое сведение че наистина някои хора се интересуват и най-важното човека бе достатъчно любезен и отговори на всички мой въпроси койтосъм му задал .(няма да разказвам от къде се познаваме ика сме се запознали) ВЗЕМИ ЧЕТИ ПОНЕ ТОВА КОЕТО ПИША И СЪМ НАПИСАЛ ПРЕДИ И ПРЕСТАНИ С ТИЯ ОБИДИ Ч НЕ СЪМ ЧЕЛ ЯСЕН ЛИ СЪМ НОВАЧЕ!

Адрес на коментара

и НА МЕН НЕ МИ СЕ СПОРИ И МНОГО ДОБРЕ ЗНА ЧЕ hALDEX НЕ СЕ ЗАНИМАВА С ТОВА А ОЩЕ С КУП ДРУГИ НЕЩА аиде вече да престанем с тия глупости,задръстваме темата със спореве които нямат смисъл:1 защото ти не четеш 2 може някъде докато сум спорил с теб да съм написал нещо не на място ,но това не означава че човек не знае и не разбира 3 не ми пука да ли имаш задни мисли ,просто не ми се занимава да пиша по това вече,прочети в началото ако се интересуваш и погледни малко в страни от това което си чул някъде.4с 4x4 системи ,техния начин на работа,принципи да деиствие и какво ли не се занимавам от преди 10 години и главата ми е пълна с деферинцяли,демултипликатори,деф.с ограничено преплъзване икакво ли не.така че аиде вече стига.

Адрес на коментара

О.К. - не съм ти прочел всички мнения в темата, не го и считам за нужно. Не съм оспорвал качествата на Октавия 4х4 - просто казвам как функционира системата й, тъй като поради ред причини съм наясно с този въпрос.

По никакъв начин не намесвам познанствата ти с когото и да било. Продължавам да не разбирам от какво се чувстваш обиден, но съм напълно убеден, че не съм те окачествявал с епитети, както и не съм ти КРЕЩЯЛ (ако не ме лъже паметта, при онлайн-общуването писането с главни букви в подобни случаи значеше крещене - моля те, поправи ме, ако нещо бъркам...). Приятна вечер, аз се оттеглям от спора или по-точно от безсмисленото заяждане в случая, защото всъщност думата "спор" предполага наличие на смислено аргументирани гледни точки от страна на различните страни, а не на разпенени реплики с неясен смисъл. Поздрави и приятна вечер!

Адрес на коментара

ок стига наистина от тук нататък.ще се извиня ако съм те нагробил ,но....... няма пак да почвам.лека и нека ако ще спорим да е на другп место. Аз мисля че тема относто Octavia 4x4 се изчерпа с доказателства,спорове и факти така че ще помоля модераторите да затворят тази тема вече ,ако има нещо което искаш да обсъдим от сега на татък пишими на маила user212@abv.bg

Адрес на коментара

User 212, прочетох ти мненията в темата, но оставам леко озадъчен :roll: .

 

В първото си мнение по въпроса казваш

Octavia II е обурудвана с последно поколение елекромагнитен съединител с деферинцяли с ограничено приплъзване
. После пък казваш
написах че това което съм дал като линк е за последния модел и да слага се за сега само на saab ,но Octavia II 4x4 е с малко по-стар...

 

Та да си задам въпроса - последно Октавия с виско съединител "Халдекс" второ поколение ли е или с четвърто? Аз знам, че е с второ, но все пак... Мерси предварително за отговора. :)

Адрес на коментара

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.