Jump to content

skoda-club-bulgaria.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Xenon - мнения


stenly

Recommended Posts

ами честно казано нямат нищо общо с тези които се предлагат в българия - дано да нямаш проблеми с тях. човека от който ги взимам внася от китай (както правя и аз) а от там има качество и качество. той лично е пробвал 4 вида ксенони на колите си ... за да види кой с какво качество е и след това започна да внася (честно казано 2 от видовете започнаха да му прецакват рефлекторите). така че честни казано аз предпочитам да си ги купя от БГ, да имам пълна гаранция в БГ и да не се притеснявам за резервни части и сервиз ако се наложи. ако толкова не вярваш ето ти човека който се занимава с това в Пловдив - поговори с него , разбран е и ще ти обясни с какво се е сблъсквал.

http://www.tuning.bg/forum/viewtopic.php?t=45285

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Един колега си взе от farove.info. Цената е найстина много ниска. Комплекта го денесе в работата изглеждаше културно - в кутииката със сичките му неща дето си трябва и т.н. Той е много доволен. Отдавна е фен на ксенона и мен ме караше да поръчам октавиата с тая екстра ама аз се отказах - мен ми стоеше мутренско и агресивно + заслепяват. За последното да не спорим всяка вечер ги гледам - има някой които наистина са чат пат приемливи но повечето са ми гадни (смисъл заслепяват).

Поздрави

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 4 месеци по-късно...

Интересна статийка

 

 

Какво да се прави, темата е актуална и гъделичка страстите на мнозина. Ето и моята история на тази тема от последната седмица.

Бях се запалил здраво преди няколко дни. Мина ми навреме че инак трябваше да разпъвам палатката пред блока а каравана все още нямам. Рядко ми се случва да потулвам пожара но мисля че малко реализъм не е проява на слабост.

Имаше си и добрата страна разпалването - поизчетох доста неща за ксенона и автомобилните крушки като цяло. Просто да се чуди човек как интереса на хората кара фирмите от една ламБа да направят такава яка индустрия за пари…

 

Началото - Мерцедес по природа няма много добри фарове. Всъщност дали са лоши или както във всяко друго отношение Мерцедес наблягат не на агресията а на уравновесеност във всичко е друга тема. Реших че е време да направя нещо по въпроса, най-малкото заради това, че напоследък ми се налага да пътувам често през нощта.

 

И така няколко дни прекарани в четене по темата за автомобилното осветление, търсене на локални доставчици и сметки.

 

Понеже нета е пълен с информация, нямам намерение да копирам вече известното. В края на поста има няколко линка с подобни и по-подробни теми по въпроса.

Крайъгълен камък около системата ксенон - идеята не е светлината да е синя, дори напротив.

 

Колкото по-синьо свети една крушка, толкова по-неефективна е тя.

 

Особено негативен ефект има на мокра настилка а при мъгла ситуацията е още по-зле. Просто синята светлина се поглъща от водата. То не случайно фаровете за мъгла едно време бяха жълти. Казвам едно време въпреки, че законите за разпространение на светлината не са се променили особено в последните няколко хилядолетия

 

Крушката която се доближава максимално до естествената слънчева светлина е тази с дължина на вълната 4100К. Филипс произвежда само нея и още един вариант - 6000K която вече леко синее. Другите реномирани производители също не задоволяват пуберски полюции в стил deep blue sea.

За всичко още по-синьо са виновни всъщност “жълтите”! Или по-скоро селтиците които стимулират производството на крушки 8000К, 10000К или дори 15000К. Къде от незнание, къде от типичния селтишки Голф-синдром, доста хора си мислят че колкото по-синее, толкоз по-добре се вижда, освен че е по-гъзарско. Всеки луд с номера си.

 

Взех да пиша за Келвини, сила на светене и мисля че не е излишно едно леко разяснение на тези термини, така че ще се отклоним отново с малко теория.

Крушките се разделят на 2 вида по принципа си на действие - с нажежаема жичка (халогенна) и газов разряд ( Ксенон ).

Всеки от тези два вида си има различни реализации, например състава на газа в балона. При халогенната лампа светлината се получава вследствие от нагряването на реотан, който освен че свети се нагрява значително.

При ксенона, светлината се получава от волтова дъга между два електрода. За да стане това е необходимо високо напрежение от няколко десетки хиляди волта. По тази причина, между акумулатора на колата и самата крушка се поставя трансвертер, преобразуващ напрежението 12V на около 60кV. Наричат го още баласт.

Освен по принципа на светоотделяне, двете системи се различават и по спектъра на светлината или казано по друг начин - цвета ( топлината ) на светлината.

Лампите с нажежаема жичка светят в ниския спектър, до около 3500К, поне така пишеше в книжките по фотография. За сравнение, спектъра пламъка на горяща свещ е около 1900К.

Модерните халогенни крушки с разни магии, адски газове и може би повечко маркетинг ги докарват до около 4000К.

Лампите с газов разряд или така нареченият ксенон започват да излъчват от 4000К нагоре.

Лампите на фотосветкавиците също са вид “ксенони”, светлината е в същия спектър ( около 5000К ) само че са конструирани да отделят много по-силна светлина от автомобилната крушка, естествено за мнооого по-кратко време.

Именно нейния спектър е срваним напълно с реалната слънчева светлина - при фотографията това изискване е основното за светкавица.

 

До тук говорихме за цвета.

 

Силата на светене е съвсем различен показател който не е свързан директно с принципа на крушката. На практика обаче е

Халогенна лампа може да светне също толкова силно, колкото и ксенона. Ще бъде необходима обаче много по-голяма електрическа енергия, тоест ще консумира повече ток с куп проблеми породени от това. В спектъра на светлината обаче, просто няма как да я достигне.

Както казах, ксенона дори при по-малка електрическа мощност отделя по-голямо количество светлина. По тази причина 35W ксенон свети “по-силно” от обикновена 55W лампа. Просто КПД е по-голямо, най малкото поради това, че много по-голяма част от енергията отива в светлина а не в топлина както е при халогена.

 

H1, H4, H7 и т.н от своя страна пък са механични параметри, стадартизиращи вида на крушката и съвсем нямат общо с това, за което стана въпрос до тук. На тези стандарти се правят и ксенони и халогени.

 

Отново по темата:

 

След проучването на пазара, грозната истина лъсна: В момента, в България един ксенонов комплект на Philips струва около 1200лв. За варианта 6000К цената е с няколко стотинa лева нагоре. Както е казал пубера обаче: От студ умри, гъзар бъди!

При Hella цените са малко по-надолу. Проверих на 3 места в София и разликата е +/- 50лв. Но при тази база, разликите в цените на търгашите не правят особено впечатление! Знам че има и по-евтини, попадах на гаражни цени от около 400лв, цветове по желание на клиента. Бизнеса е полазил и по форумите, в BMW с особена сила.

Де знам, аз самия съм болен на тема BMW но някак в духа на този форум се долавя ъпрейднатия пораснал голфаджия с пяна на уста при вида на неонов номер, сини пръскалки и тъмни стъкла…

 

Тук някъде е момента да се запитаме какво губим избирайки едно и също решение с разлика 800лв. Аз съм мнителен и съм сигурен, че разликата не е само заради името на фирмата. Губим надеждност! Освен това аз от китайското се обривам. Понасям само кухнята им

 

Ето обаче няколко основателни причини, поради което е добре да се замислим над ТОП-ниските цени на тези китоеве:

 

На първо място китайщината се проявява “дълбоки” минусови температури - инвертора ( баласта ) не работи добре и лампата може да не успее да запали. Точно електрониката грижеща се за тази цел е типично зависима от околната температура. Тази зима (2006/2007) нямаше предпоставки за подобни събития но следващата не се знае.

По принцип всичкото това е сковано набързо и на никой не му дреме за неща като температурен диапазон на компонентите ( ако е automotive изпълнение всички компоненти трябва да са с работен диапазон на окръжаващата среда -40 до +85 ), материал на платкта ( трябва да бъде ФР4 а не ЦМ1 познат като текстолит защото се пука от вибрации ) и така нататък.

И това е така не заради липса на технологии а именно защото цената трябва да се хареса на масовия потребител.

Другия проблем при не-реномираните производители са самите крушки.

А самия проблем е, че с течение на времето променят спектъра си на излъчване.

Тоест променят цвета си.

Друг евентуален проблем при всяка “незнайна” крушка е, че е възможно светоотделящия елемент да не е точно центриран в балона. Между другото това се отнася както за ксеноновите крушки, така и за всички останали.

Това пък от своя страна води до затруднена или невъзможна настройка на фаровете.

Другия проблем за който се коментираше напоследък из авто-форумите, са радио-смущенията които генерират кофти конструираните трансвертери. Проблема накратко - палим фаровете и радиото започва да шуми и да свисти. Особено личи на станциите със по-слаб сигнал.

Като конструкция трансфертера представлява мощно импулсно захранване, работещо с правоъгълни импулси. За подобен тип устройства са много важни специалните филтри които се поставят (обиковено) на входа им (12V), предотвратяващи именно този ефект. Без тези филтри, всяко едно импулсно захранване сее хармоници из целия честотен спектър. Ефекта - това, за което си говорим. Много добър пример в това отношение са компютърните захранвания първото и най-важно нещо което отличава хубавото PC захранване (тези над 100лв, Fortron например) от някакво кирливо за 30лв (много има такива) е точно липсата на филтри при последните. Като се отвори, веднага се вижда че няма монтирани един куп части - е, това са точно филтрите за които говоря.

До тук с теорията, да се върна към настоящето.

 

Освен комплекта включващ баластите, крушките и кабелите, аз трябваше така или иначе да сменям едното стъкло на фара защото беше матирало. Това се случва от пясък, камъчета, директното излагане както на слънчевата светлина, така и от лъчите на крушката. Резултата: Няма концентриран сноп, светлината се разсейва, погледа на бенца един такъв мътен…

Изхода: Стъкло за 210-ка предвидено за ксенон - около 170лв/парче от Хр.Ботев 122, производител - Hella.

Релефа не бил както такъв за конвенционална крушка и дори доколкото схванах, стъклото няма релеф изобщо. И като казах стъкло, тук е някаква пошла пластмаса, като за колички MatchBox. К’во да се прави, това са новите технологии…

Естествено трябва двете да са еднакви, тоест 340лв за комплект и това окончателно реши дилемата ми - ксенон или халоген.

 

Колкото и да се убеждавах вътрешно че “друго нещо си е ксенона”, колкото и продавачите да ме увещаваха че ще си го “избия от смяна на крушки”, сметката отива на 1540лв без монтаж. Под избиване се има предвид че една конвенционална халогенна лампа има живот от около 400ч работа, докато ксеноновата такава има живот около 4000ч.

Тук е другата уловка - или още 60лв за монтаж, или няма гаранция!

 

Със и без сумата за монтаж, подобна “инвестиция” си е чист абсурд - лично мнение. Толкоз пари и да не стане светло поне както в 12ч на обяд - няма да стане! Ще му мислим пак, като този комплект падне на 600-700лв а това задължително ще се случи след време.

 

Накрая свърших следната работа - взех си едно ново стъкло за конвенционален халоген - 145лв (другото си е ново), един комплект от 2 халогена Philips X-treme за 75лв и пак мога да кажа че ефекта е поразителен.

Не можах да намеря никакви отзиви за тази крушка - нова е и се предлага от началото на 2007г. Накратко реших да рискувам. Нямам впечатления от “стария флагман” на Philips - Vision Plus която е около 50лв комплекта, обаче установих че лампата наистина прави чудеса. Вчера на път за работа тествах нещата и на мокър път - освен че свети по-ярко, светлината се поглъща осезаемо по-малко от мокрия асфалт.

 

Ето все пак малко данни за нея:

 

Яркост: 1,500 лумена

Температура на цвета: 3400 келвина

Галерия - ТУК

Тестове и сравнения с HID Philips 4100 келвина - ТУК

 

 

Линкове на ксенонови теми:

Ситроен Клуб

БМВ Клуб

Подобна статия по темата

HIT.bg

Малко теория на HID тематика

Бръмчащите китайчета - Фиат Форум

 

Няколко магазина предлагащи системи за осветление и автомобилна електроника:

 

Инес Ауто

Филипс Дилъри в София

Auto eXtras

Xenon-BG

 

 

За жалост не можах да намеря автора на статията

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Браво stenly, страхотен материал си изнамерил. Браво и на автора, постарал се така обстойно и подробно да опише същността на нещата. Наскоро имах приятелски спор с някои колеги тук относно келвините при ксенона - по-лошо ли осветяват ксенони с 6000К и нагоре? Убеден съм, че ще изчетат постнатото от теб :P

Може би тук е момента да споделя и следното - до сега не съм виждал нов автомобил с изгоряла ксенонова крушка. Но съм виждал "стар" автомобил с нов ксенонов кит (китайски, тайвански, няма значение) с една изгоряла такава.

Ценовата истина явно е някъде по средата. Ако на човек не му се дават 1000+ лв. за кит, взима "жълт" такъв, но си купува хубави крушки за него. Е, остава въпроса за качеството на баласта, работата му, пак според поста ти, и евентуалната му замяна след време с марков, което обаче си нямам идея какви пари е.

Искам на 120-ката да сложа ксенон, но темата ме хвърли в размисъл относно средствата, които ще трябва да заделя. Има време до тогава, дано марковите китове станат на по-достъпни цени :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Прочетох изложението на stenly - еми явно е попрочел доста, за да си намери добри основания да НЕ сложи ксенонов комплект. Обаче и без да се изчетат 5 форума като излизнеш вечер на пътя се вижда, че дори кола с нефабричен ксенон осветяв пътя в пъти по-добре отколкото кола с хубави двусекционни фарове с лупи и хубави крушки. Единственото което ме възпира за момнета да си купя един комплект за H1, е че крушката просто не влиза хубаво във фара ми - просто е п-голяма от необходимото.

 

Относно цветовата температура няма спор - stenly и mishelle са прави че над 6000к не е по-добре. Но на практика дори китайски комплект ксенон е в пъти по-добре като осветяване на пътя и видимост и сигурност от най-скъпите халогенни крушки. Ако на човек му се налага да кара повечко нощно време определено единствения вариант е ксенонов комплект според мен, а може би компромисен вариант се явява ползването на китйски баласти и покупка на маркови крушки доколкото последните изобщо пасват на самия фар, защото при някой коли и това е огничаващ фактор.

 

За съжаление за момента и аз съм ограничен до единствената алтернатива - по-хубави крушки. Въ фиат форума много хвалят Osram Night Breaker, ще ми се да видя на живо кола с такива как свети.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

както съм писал в друга тема в раздела "Реклама" - от моето проучване установих, че си има специални фарове с лупи за ксенона. В противен случай единствения ефект, който се постига е заслепяването на насрещно движещите се. Та ако успееш да намериш (или изработиш по поръчка) такива рефлектори за Шкода 105/120, само тогава ще има смисъл от ксенона :idea:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Krankenstein,

 

не забравяй и за задължителните пръскалки/чистачки на фара - иначе кпд-то пада главоломно при малко замърсяване.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз не мога да разбера как така ксенона свети по-силно а толкова му пречи замърсяването?Какво е физичното обяснение?

 

мисля, че отговора се крие в разсейването на светлинния сноп, но не съм проучвал обстойно нещата в тази насока... а за пръскалкие според мен е по-малкия ппроблем да се монтират допълнително практически на всяка кола, за разлика от специалните рефлектори с лупи

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Съгласен съм, лупата си е лупа. С обикновен фар се получават прекалено много разсейки на снопа и ако не се обърне специално внимание на това, се получава ефекта, така често срещан напоследък покрай бума на афтър маркет ксенон-а - заслепяването.

За пръскалките - вярно е, че фар с ксенонова крушка, не търпи толкова мръсотия, както такъв с обикновена халогенка. За това при купуването на нов автомобил общо взето ксенона върви в пакет с пръскалките. Но не е болка за умиране ако го няма, какъвто е случая с допълнително монтирания ксенон. Не съм убеден, че си заслужава инвестицията и най-вече труда по пригаждането на едни пръскалки. И на мен ми беше любопитно да разбера как би било без тях. За целта свалих бушона им. Карах София-Боровец-София при мокра и мръсна пътна настилка. Който е минавал този маршрут през уикенда, знае колко е натоварен през зимния период. Когато се прибрах имаше видима разлика в осветеността на пътя, но тя не беше толкова голяма, че да си заслужава допълнително монтиране на пръскалки за фаровете на стар автомобил. Далеч по-лесно е с едно парцалче и някакъв спрей за стъкла. Пък и нека не забравяме най-същественото - тези пръскалки не "плюят" като тези на челното стъкло, а изкарват струята под доста високо налягане. Което означава преправяне на цялата умивателна система на автомобила - т.е. заменянето й с нова, от автомобил с ксенонова уредба. Иначе слабото пръскане върху фаровете ще доведе до ефект, клонящ към 0 :P

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Юли, ти пак написа цяло есе по темата, но ще направя литературен анализ само на "епилога" :):

 

... Което означава преправяне на цялата умивателна система на автомобила - т.е. заменянето й с нова, от автомобил с ксенонова уредба. Иначе слабото пръскане върху фаровете ще доведе до ефект, клонящ към 0 :P

 

не мисля, че ще е необходимо - доколкото ми е известно пръскалките за фаровете са към отделна помпичка с по-високо налягане от тази за стъклата, следователно може да се добави само тя с отделно резервоарче и бутонче.

Има и още един начин, приложим на твоя шкодилак - взимаш си чистачки за фарове от лада 7-ца и си ги монтираш на соц-возилото :P даже ми се намира един комплект като за теб, ама са без моторчетата ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Съгласен съм с Mishelle, че пръскалките на фаровете изобщо не са задължителни. Карал съм кола с ксенон + пръскалки и такава без пръскалки и определено не мисля, че са задължителна екстра ;)

 

Найстина лупата е хубаво нещо, но за определени фарове можете да минете и без лупи, всичко си зависи от фара. Най-неприятно светят фарове с HID и релефно стъкло - забравете за тази комбинация. На фаровете на Фабия (без лупи), въпреки, че са с кристално стъкло пак се забелязват разсейки.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Западното законодателство изисква при монтаж на Xenon да се монтират пръскалки на фаровете и автоматично регулиране по височина.

За пръскалките, Митко е прав. Налягането се създава от отделна помпа, като при Фабиите резервоарът за течността на чистачките е един с увеличен обем от 2 на 5 л.

Аз си мисля, че заради лупата, светлинния поток е ограничен отстрани и свети през по-малка площ и друго, възможно е при мръсотия на фара, да се получава нещо подобно на огледало и да се хвърля светлина настрани, която да заслепява другите водачи. И заради това има изискване от законодателството Xenon + пръскалки на фаровете + автоматично регулиране по височина.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Скоро ще ми трябват два комплекта афтърмаркет ксенон. Искам да е 4300К или 5000К в най-лошия случай. И двата комплекта ще се монтират на коли, които ползват рефлексни фарове при заводски вграждания си ксенон, а не прожекторни (с лупи). Тъй че, ще заложа на качествен монтаж и добър реглаж на фаровете.

 

Моля, препоръчайте ми някой, който предлага наистина качествен ксенон, с UV-филтър, и професионален монтаж с гаранция, е няма да ми се потят фаровете. Цената според качеството. :roll:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз лично купих моя от www.xenon-bg.net . Доволен съм, макар че го купих за 400 лв ( говоря за би ксенон ) а до колкото разбирам в момента има доста сериозно намаление! В сайта си пише че имат всички UV защити. Лично аз съм доволен. :)

Поздрави!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Всички сте доволни,а никой не пусна една кьорава снимка,та да сравним и ние :evil:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз лично купих моя от www.xenon-bg.net ... Лично аз съм доволен. :)

 

Аз също съм доволен от тази фирма и от комплекта, който си взех. Но времето ще покаже...

 

Всички сте доволни,а никой не пусна една кьорава снимка,та да сравним и ние :evil:

 

Ето две снимки как свети фар с Н4:

 

Оригиналните халогенни лампи:

 

796279_orig.jpg

 

 

 

HID H4 на 4300К:

 

796291_orig.jpg

 

 

Снимано е на едно и също място, с един и същи апарат, на един и същи "нощен" режим...

 

...и за да не почнат излишни коментари, че на втората снимка са пуснати дългите...

 

ето къси HID

 

796290_orig.jpg

 

 

 

ето дълги HID

 

796286_orig.jpg

 

 

И за да не почнат коментарите за заслепяването ще кажа, че минах на диагностика преди и след монтирането - наклона и основната линия на фаровете са без промяна. Наистина има малко повече отблясъци, но те не заслепяват насрещния водач. Отблясъци си има винаги - загледайте която и да е кола вечер - просто ксеноновата лампа свети мноого по-силно от халогенната. Както казах заслепяване няма - тествах няколко пъти.

 

поздрави

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Честито от мен, светят екстра :lol:

;)

 

Благодаря.

 

Наистина светят чудесно - светлината вече не "потъва" в асфалта, когато е мокър.

Само да добавя още нещо по темата - за пръскачките на фаровете.

Колата от горните снимки няма пръскачки на фаровете. Един ден експериментирах дали ако фара се зацапа повече ще има разлика в осветяването или друго. Не установих осезаема разлика - това според мен се дължи на факта, че ксенона свети много по-силно и едно зацапано стъкло няма да го спре ;)

Според мен халогенна лампа би се "загубила" повече при зацапан фар.

Иначе в българското законодателство не фигурира никъде понятието "ксенонов фар" камо ли пък да има изискване за задължителни пръскачки... не съм проучвал защо "на запад" колите с ксенон трябва да имат такова устройство, но предполагам, че заради зацапан фар биха се появили повече отблясъци, които да дразнят насрещния шофьор...

...едва ли в България ще се въведе подобно изискване скоро... тези "отблясъци" не могат да се сравнят с кривите, вирнати и нерегулирани фарове на повечето автомобили по нашите пътища... но това е друга тема...

 

поздрави

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.