Jump to content

skodaclub.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Skoda Fabia


kukumitcin

Recommended Posts

Škoda Fabia byla představena v roce 1999 a okamžitě se stala trhákem. Je postavena na nové plošině, kterou má i nový VW Polo. Fabie spadá do kategorie malých aut kde trochu překypuje délkou (3960mm). Karoserie má šířku 1646mm a výšku 1451mm. Díky rozvoru 2462mm a výšce automobilu nabízí na svou třídu velkorysý vnitřní prostor. Co je však zajímavé, je to, že podélně nabízí Fabie o trochu více místa než o mnoho větší Octavia. Cestující jsou spíše trochu limitováni výškou nad sedadly, bohužel mám stále pocit, že ve Felicii bylo místa ještě více (můj subjektivní názor). Bohužel moc nenadchne zavazadelník o objemu 260litrů, jeho skladnost je však přímo ukázková a po sklopení nabízí slušných 1016 litrů, bohužel vzniká nepraktický "schůdek". Také nenadchne strohost přítrojové desky (vypadá jak otesaný kvádr), výhodou je naopak antireflexní povrch vrchního dílu, který se pak neodráží ve skle, je ve všech verzích v černé barvě, což vypadá v kombinaci s béžovou barvou čalounění nejluxusnější verze trochu zvláštně, nikoli však špatně. Volant také překypuje hranatostí, ale dobře padne do ruky. Pouze verze Junior má větší, kulatější volant z Octavie. Velmi kvalitní jsou sedadla, v nichž se dobře sedí a dobře vedou tělo. Překvapením je také absence bezpečnostního pásu u prostředního cestujícího. Značnou nevýhodou je hodně velká hmotnost fabie, kvůli tomu se nejeví zrovna moc dynamicky. V prvních dvou letech měla fabie koncernové úsporné pravé zrcátko, naštěstí se od tohoto jek neestetického tak nefukčního prvku upustilo a nabízí se pouze v plné velikosti. Předností karoserie je dobrá aerodynamika, elegantní spoiler nad zadním oknem i malá odtrhová ploška, mezi další patří plné pozinkování a velmi přesné slícování dílů.

 

Jízdní vlastnosti nového podvozku jsou výborné a nedotáčivost se dostavuje dost pozdě. Zatím je Fabie označována jako malé auto s nejlepšími jízdními vlastnostmi. Pružení je spíše tvrdšího charakteru, ale také je velmi komfortní. Velmi dobře si poradí jak s příčnými tak s podělnými nerovnostmi. Není ani citlivá na působení bočního větru.

 

Základní motorizace se skládá z motorů 1,4/50kW, 1,4 16V/74kW a 1,9SDi/47kW. Všechny motory jsou velmi úsporné a výkonné (výkony motorů ve skutečnosti někdy překonávají udávané výkony i o několik procent). Základní motor 1,4MPi/50kW vychází z tradičního motu 3koda, který se poprvé objevil v embéčku a vydržel i v favoritech, feliciích a nakonec se objevil i v Fabii. Jeho výkon je poněkud sklamáním, vždyť i třináctistovka z felicie měla 50kW. Motor je navíc výrazně těžší. Výhoda motoru spočívá v točivém momentu, jehož velikost 120Nm je velmi slušná, stejně jako jeho nízká spotřeba. Druhým motorem v nabídce je 1,4 16V/74kW. Jedná se již o koncernový motor. Díky šestnáctiventilové technice a řádnému vyladění má velmi vysoký výkon 74kW, ale nízký točivý moment 126Nm při dosti vysokých otáčkách (4400/min). Proto ani tento motor není příliš vhodný pro dostatečně výkonné (resp. silné) auto s nízkou spotřebou. Tento problém by jistě vyřešila šestnáctistovka. Pro vyznavače dieselů je zde nepřeplňoaná verze 1,9SDI/47kW. Tento pohonný agregát bohužel nevyniká ani výkonem, ani točivým momentem, navíc je docela těžký. Pozitivem je však rekordně nízká spotřeba, která při rozumné jízdě stěží překročí 5l/100km.

 

Pro méně majetné se později objevila verze 1,4/44kW ze škodovácké líhně. Vychází z motoru 1,4MPi/50kW, ale má snížený výkon na 44kW. Točivý moment klesl pouze nepatrně, a to na 118Nm. Koupě tohoto vozu je nadmíru výhodná. Motor sice není nijak zvlášť silný, ale oproti 50kW verzi se jeví sice pomalejší, ale vyváženější. Navíc je tu relativně nízká cena. 1,4 16V/55kW doplnil nabídku, kdy nabízí rychlejší svezení a podstatně lepší průběh točivého momentu 126Nm než u stejného motoru se 74kW. Nabízí se i s automatickou převodovkou. 2,0/85kW Je určen pro nejvýkonnější provedení. Jeho velkému rozšíření však brání poněkud velký objem při malém výkonu, větší spotřeba i cena. Kladem je především vysoký točivý moment daný větším zdvihovým objemem. SUPER Turbodiesel 1,9 TDI/74kW (podle měření na válcové zkušebně skvělých 88kW a něco přes 270Nm) je opravdu něco vyjímečného. Spojuje vysoký výkon, enormní točivý moment s extra nízkou spotřebou (kombinovaná 4,9l/100km, pokud se budete jen trochu mírnit, není problém ji dosáhnout).

 

Samozřejmě se nechtělo zůstat jen u jediné karosářské varianty a tak se na konci roku 2000 objevila velmi zajímavě tvarovaná Škoda Fabia Combi prodloužená o 262mm s netradičně tvarovanou zádí skrývající zavazadlový prostor o objemu 426/1225 litrů. Musím přiznat, že z Fabie Combi mám trochu divné pocity (myslím, že by neuškodilo dát dozadu tužší pružiny, protože většina těhle aut jezdí více zatížená a auto je pak dost nahnuto dozadu). Motory jsou stejné s krátkým provedením s výjimkou motoru 1,4/44kW. Jízdní vlastnosti jsou stále na skvělé úrovni, ale díky těžší zádi je kombík trochu náchylnější ke smyku.

 

A aby toho nebylo málo, na konci března se objevila Škoda Fabia Sedan. Sdílí s kombíkem stejný zadní nárazník, zadní světla i nabídku motorů. Vypadá opravdu elegantně. Záď ukrývá 438/789litrů zavazadlového prostoru. Má stejnou motorovou nabídku jako kombík.

 

Po dlouhé době došlo na nejlevnější verzi Fabia Junior s motorem 1,0/37kW. Je to však naprostý úlet. Má dokonale, ale naprosto dokonale oholenou výbavu. Postrádá tedy lakované nárazníky, má pouze třináctipalcová vysokoprofilová kola 155/80R13 (citelně zhoršují skvělé jízdní vlastnosti Fabie), nenajdete zde jakékoli typové označení na zádi, posilovač řízení (aspoň dostala větší volant z Octavie, díky čemuž je ovládání trochu snazší), kryt odkládací skříňky, má méně hodnotnou výplň stropu. Dále zde nenajdete gumové vyjímatelné podložky na dně odkládacích prostor, sluneční clony nemají zrcátka, vnitřní osvětlování nemá zpožďovač, stropní madla také chybí, víčko palivové nádrže bez jištění z místa řidiče. Taktéž nelze nastavit polohu volantu ani v jednom směru (naštěstí je docela dobře umístěn a tak manipulace ani není příliš potřeba), pravé přední dveře jdou odemknout pouze zevnitř, podobně i u pátých dveří, jejich zámek nelze ovládat tlačítkem na vnějším madle, ventilační i topná soustava postrádá prachový i pylový filtr, krycí plato kufru byste taky hledali marně (většina prodejců jej však montuje jako standardní výbavu bez příplatku). Kupodivu nepostrádá otáčkoměr a airbag řidiče. Motor je ovšem také strašný. Feliciím i favoritů se vytýkalo, že mají slabé motory a to měly třináctistovku. Ale jak si výrobce mohl dovolit namontovat litrový motor do o minimálně 150kg těžší fabie, je mi opravdu záhadou. Výkon motoru pouze 37kW a točivý moment jen 84Nm je prostě ukrutně málo. Pro srovnání fabie 1,4MPI má 44kW (což není o moc více), ale má 118Nm a to je sakra rozdíl. Inu, objem ničím nenahradíš (snad jen mechanickým dmychadlem). Kupodivu je však motor v praxi docela dynamický (ovšem pouze při obsazení jednou osobou), ale při větším obsazení prostě vůbec nestačí. Když k tomu připočteme cenu 229.000Kč (a to ještě akční model) tak nepochopím, kdo si může tohleto koupit. Za příplatek 30.000Kč (tj. asi 15% navíc) dostanete o poznání silnější a dokonce úspornější motor 1,4/44kW (ten lirový se totiž musí pořádně vytáčet, aby poskytoval aspoň akceptovatelné výkony a tím rapidně roste spotřeba) a podstatně lépe vybavené auto. Aby Fabie Junior byla prodeje schopná, musela by její cena být minimálně pod hranicí 200.000Kč. Navíc se tato výbava začala montovat k motoru 1,4MPi/44kW, kde je aspoň výkonový deficit napraven. Pokud nepočítám airbag řidiče, má toto auto výbavu na úrovni novějších Favoritů, takže jste-li majiteli Favorita, tenhle upgrade (málem bych řekl downgrade) vám nepomůže.

 

Zatím se nabídka uzavřela a zdálo se, že nová varianta nepřibude. Ve škodovce si však uvědomili absenci užitkového vozu, a tak se na konci ledna 2002 objevila Škoda Fabia Praktik. Jedná se o Fabii Kombi se zaslepenými okny a dvěma místy pro posádku. Nákladový prostor má průměrných 1,29m3, pro srovnání - Felicia v této úpravě měla téměř 1,5m3. Ta měla také podstatně lepší tvar nákladového prostoru. Fabie Praktik vezhledm k tomu, že vychází z kombíku, má také značně zkosenou záď a dovnitř se některé předměty opravdu nevejdou. Má tmavě šedé nárazníky (praktické, ale škaredé) jako Fabia Junior a trochu neesteticky vyřešené těsnění oken zadních dveří. Zadní levé dveře nelze otevřít. Ceny začínají už od 275.000Kč bez DPH. Nabízí se pouze s motory 1,4MPi/50kW a 1,9SDi/47kW. Bohužel toto auto nevyniká ani prostorností ani cenou, takže co se týče prodeje, je na tom velmi špatně. Prodeje typů Felicia Pickup a VanPlus nedosahuje ani v náznacích. Jen se rozhlédněte, kolik dnes uvidíte užitkových Felicií a kolik Fabií Praktik. Já jsem všehovšudy viděl možná tři.

 

Co je trochu nepochopitelné, je absence šestnáctistovky, která by dokázala fabii pěkně rozhýbat (čtrnáctistovky mají nízký točivý moment a dvoulitr je drahý a má vyšší spotřebu). No snad se dočkáme.

 

Pro modelový rok 2003 se objevuje nový tříválcový motor 1,2HTP/40kW (poprvé v historii sériových vozů Škoda má škodovácký motor rozvod OHC), který nahrazuje staré motory OHV 1,0/37kW a 1,4/44kW. Motor 1,4/50kW zůstává dále v nabídce do konce roku 2002. Zkratka HTP (High Torque Performance) označuje novou generaci motorů s vyokým točivým momentem. Vyznačuje se také nízkou hlučností, relativně nízkou spotřebou a poměrně slušnou pružností. Motor o objemu 1198cm3 má výkon 40kW/4750ot.min-1 a točivý moment 106Nm/3000ot.min-1. Splňuje přísné normy EU4, které jsou platné až od roku 2005. Spotřeba vozu je přímo ukázková - 4,8/7,9/5,9l/100km hovoří za vše. Maximálka je 151km/h, z 0 na 100km/h zrychlí za 18,4vteřiny. Cena vozu bude začínat na 259.900Kč, u verze Fresh Edition už od 239.900Kč, verze Junior je také k mání, ale jak jsem už říkal, ruce pryč.

 

Na začátku března 2003 se objevily nové úrovně výbavy, Junior Plus, Classic Plus a Comfort Plus. Začalo se také s montáží motoru 1,2HTP 12V/47kW čímž nahrazuje starou dobrou čtrnáctistovku 50kW. Je odvozena od motoru 1,2HTP/40kW, má však čtyřventilovou techniku a výkon stoupl na 47kW.

 

Březen 2003 se však projevil ještě jinak. Byl uveden sportovní model Škoda Fabia RS s délkou prodlouženou přes 4 metry, aby mohla být zahájena výroba modelu WRC. Auto dostalo trochu více spoilerů, nižší podvozek, šestnáctipalcová kola a nově laděný sportovní interiér. Co však hodně překvapí, je motor. Situace z Octavie RS se neopakuje, 1.8T se nekoná. Tvrdí se, že by se sem motor nevešel, ale kdo ví, dvoulitr se vejde. Ale zpátky. Motor je vyjímečně turbodiesel 1,9TDI/96kW. Vyznačuje se tedy především enormním točivým momentem 310Nm. V Řecku má však Fabia RS motor 1,4 16V/85kW odvozený z již tak velmi výkonné 74kW verze.

 

Škoda Fabia WRC má navázat na Octavii, která slavila poměrně slušné úspěchy. Fabia WRC na tom bude snad ještě mnohem lépe. Škoda sice nemá takové zázemí, jako např. Peugeot, Ford či Subaru, ale snad i tento handicap překoná. Fabie má však velkou výhodu oproti Octavii, je o půl metru kratší, lehčí a tak bude jistě snadnější vyhrávat. Držme všichni palce.

 

Jako další motor se začal dodávat vznětový tříválec 1,4TDI/55kW. Vznikl ubráním jednoho válce ze známých motorů 1.9TDI, ale byl samozřejmě kvůli některým typickým vlastnostem tříválcú (nevyrovaný chod) významně upraven.

 

Na konci léta 2004 byla fabie podrobena faceliftu. Na první pohled moc změn nedoznala. Nový je přední nárazník, který je kulatější s kulatými mlhovkami a rozdělenými průduchy ve stylu přechozího modelu octavie (1996-2004). Zadní světla se také trochu přiblížila nové octavii a vytváří jakési písmeno C, vypadá to však poněkud divně. Mírně byl přepracován i interiér, týká se to hlavně budíků na přístrojové desce.

 

V Řecku mají specifickou verzi Fabie RS. Jmenuje se Fabia Sport Edition a narozdíl od naší naftové je tato vybavena benzínovým motorem. Její výkony však budou trochu rozporuplné. Pokud někdo očekává od sportovního auta dobře točivý motor (což naftová RS nesplňuje ani náhodou), přijde si na své. Bohužel bude sklamán asi tím, že motor v tomto eresu je pouze RS 1,4 16V. To je na sportovní verzi skutečně málo. Výkon 86kW při 6100 otáčkách je na čtrnáctistovku velmi vysoký, točivý moment 142Nm/4500ot také není vůbec špatný. Poskytne asi větší radost z jízdy než nafťák, ale ten mu zase bez jakýchkoli problémů ujede. Vždyť z 0 na 100km/h zrychlí za 10,8s (naft. RS 9,6s), maximální rychlost je 202km/h.

 

Ceny: Ty jsou u Fabie odpovídající, ale bohužel u některých modelů už trochu vysoké. Ceny jsou jenom přibližné, a protože se často mění, vždy je uvedena jenom základní cena bez příplatkového vybavení. Verze kombi jsou dražší o 30 000Kč, verze Sedan jen o 25 000Kč. Automatická převodovka stojí 85 000Kč.

 

003996795-big.jpg

003996797-big.jpg

003996799-big.jpg

003996801-big.jpg

003996804-big.jpg

003996809-big.jpg

Адрес на коментара

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.