Jump to content

skoda-auto.bgautozone.bgskodaclub.bg

Skoda Octavia


kukumitcin

Recommended Posts

Škoda Octavia se stala prvním krokem automobilky k autu na opravdu západní úrovni. Představila se na konci roku 1995 na podlahové plošině Golfu IV. Octavia má karoserii dlouhou 4511mm širokou 1731mm a vysokou 1429mm. Z tohoto vyplývá zařazení do střední třídy. Rozvorem 2512mm se však řadí na nejhorší příčku ještě o třídu níže. Díky tomu má velmi málo místa na zadních sedadlech v podélném směru. Kostruktérům se však i přes nutnost použití malého rozvoru podařilo postavit auto velmi pěkného vzhledu, přičemž malý rozvor není na první pohled zas tak moc patrný. Přesto v některých pohledech disproporce mezi rozvorem a délkou výrazněji praští do očí. Octavie dostala také novou masku, která od nynějška bude pro vozy Škoda typická. Zavazadlový prostor je však jedním z největších kladů tohoto automobilu. U sedanu dosahuje 528litrů a po sklopení 1328, který si však vyžádal poměrně dlouhou a vysokou záď ,kvůli níž se velmi špatně odhaduje její konec při couvání. Co se týče vybavení, nabízí standart této třídy, ale nabízí například nastavitelný volant ve dvou osách, což nemají konkurenti někdy ani o třídu výše.

 

Pětdvéřový liftback Octavia nejdřív dostal tři motory: 1/6/55kW, 1,8/92kW a 1,9TDi/66kW. Motor 1,6/55kW je dobře znám z Felicie. Z té udělal docela svižné vozítko, ale vzhledem k tomu, že oktávka je o poznání těžší, dynamika jízdy už nebyla zrovna nejlepší. I přesto však nabízel slušný výkon za docela ucházející spotřebu, i když je pravda, že by mohla být nižší. Druhý motor 1,8 20V/92kW také pochází z regálů koncernu VW. Jeho zvláštností je dvcetiventilový rozvod (pět ventilů na válec), předností vysoký výkon, ale měl jednu obrovskou nevýhodu. Vysoká spotřeba. Při (hodně) rozumné jízdě se sice dala udržet pod 8 litrů, ale při jakémkoli větším sešlápnutí plynu vyletěla hodně vysoko. Někteří řidiči uvádějí i 15l/100km, což je podle mne trochu nednesené, ale na těch 12-13l/100km se dá dostat. Dalším negativem bylo špatné zpřvodování, kvůli němuž se nedal využít potenciál motoru při jízdě na dálnici, kde se i při normálních rychlostech (130km/h) musel vytočit do relativně vysokých otáček. Třetím motorem byl známý turbodiesel 1,9TDi/66kW. Tento motor snad nemá žádnou špatnou stránku. Je výkonný, má vysoký točivý moment 210Nm a velmi nízkou spotřebu, kterou vůbec není problém udržet pod 5l/100km, a to se ani nemusíte příliš snažit. O rok později se objevila šestnáctistovka 1,6/74kW. Přestože měl dvouventilový rozvod dosahoval vysokého maximálního výkonu, a to předecším zásluhovou variabilního sacího potrubí. To také zajišťovalo dobrý průběh točivého momentu s maximem 145Nm. Dalším novým motorem byl nepřeplňovaný diesel 1,9SDi/50kW, který byl sice stejně úsporný jako jeho 66kW bratr, ale byl o poznání línější. Stejně jako u benzínového motoru 55kW nabídl slušné jízdní výkony, ale především při předjíždění se ukázal jako dost slabý.

 

O něco později se předtavil perfektní turbodiesel 1,9TDI/81kW, který byl představen ještě o chvíli dříve. Má vysoký výkon a točivý moment, který je až 235Nm, přičemž díky variabilnímu nastavení lopatek turba (za každé situace optimální přeplňování) a dalších zlepšení má enormně plochou křivku a spotřeba zůstala na naprosto stejné úrovni. Motor 1,8 20V/92kW dostal variabilní sací trakt a optimalizovanou elektroniku, díky čemuž se zlapšil průběh točivého momentu, zlepšila se akcelerace, ale také došlo ke snížení spotřeby o 0,2l/100km.

 

Roku 1998 se automobilka snažila trochu napravit chybu s místem na zadních sedadlech, a proto uvedla menší úpravu interiéru. To se týkalo nové přístrojové desky a především vyhloubení předních sedadel. Ale to taky nestačilo, zvláště když je přístrojová deska nesmyslně vyboulena vzad. Čalounění sedadel dostalo měkčí materiály, protože původní sedadla byla velmi tvrdá.

 

Nejhlavnější změnou však bylo uvedení Škody Octavia Combi. Esteticky byl velmi zdařilý, zajímavým prvkem bylo třetí brzdné světlo, jehož desin převzaly i ostatní modely kombi koncernu VW. Dalším designérským prvkem byla briliantová úprava zadních světel, která byla oproti sedanu (liftbacku) užší. I přesto, že má stejnou délku jako sedan (výška se zvětšila z 1429mm na 1448mm), nabízí kombík větší zavazadlový prostor. Ten se zvětšil na 548litrů a po sklopení až 1512litrů.

 

Objevila se přeplňovaná verze známého osmnáctistovky. Motor 1,8T 20V/110kW byl oproti původnímu motoru rychlejší a pružnější, vždyť maximum točivého momentu 210Nm je k dispozici v širokém rozmezí otáček 1750-4600ot/min. Další výhodou byla nižší průměrná spotřeba paliva téměř o 0,5l/100km, navíc i při velmi razantním ježdění se příliš navyhoupla, což dělalo rozdíl spotřeb ještě patrnějším. Ze začátku se nabízel pouze s karoserií kombi.

 

Další karosářskou verzí byla limuzína prodloužená o 8cm. Nabízela se jen v luxusní verzi Laurin&Klement. Verze Laurin&Klement se obecně vyznačují 16" koly, předními světomety s čirou optikou, koženými sedadly, interiér vylepšený prvky z kořenového dřeva. Tato výbava se kombinovala pouze s nejvýkonnějšími motory 1,8T/110kW a 1,9TDI/81kW. K benzínovému motoru šlo dokoupit čtyřstupňovou automatiku.

 

Nedlouho potom (červen 1999) se objevila první čtyřkolka Škody, vůz Škoda Octavia Combi 4×4 s motorem TDi 66kW (později i 2,0/85kW, někdy uváděn druhý motor s 88kW) se zvýšenou světlou výškou na 160mm (normálně 137mm) resp. 145mm s paketem pro špatné cesty, způsobuje však vyšší náklon v zatáčkách. Zabudování pohonu zadní nápravy se promítlo do zmenšení velikosti kufru o 100 litrů. Vůz se zvnějšku neodlišoval pouze větší světlou víškou, ale také nápisem "4×4" na dolním pravém rohu zadního okna a vevnitř stejným nápisem na hlavici řadící páky. Pohon 4×4 je zajišťován pokrokovým systémem vycházejícího z osvědčeného systému Syncro vozů VW, nyní však pomocí spojky Haldex, která automaticky zajišťuje optimální přenos točivého momentu na ta kola, která to potřebují. Funguje to pomocí kardanového hřídele, kdy je spojka umístěná před diferenciálem zadní nápravy. Ve spojce je trvale vyvíjen přetlak 0,4MPa. Pokud dojde k rozdílným otáčkám přední a zadní nápravy, je díky tomuto rozdílu uvedeno v činnost olejové čerpadlo zvyšující tlak ve spojce, což má za následek přitlačování lamel k sobě. Poté se začíná pohánět i zadní náprava a to v poměru od 100:0 (ve prospěch přední nápravy) do 50:50. Spojka Haldex je elektronicky propojena sběrnicí CAN-Bus s řídící jednotkou motoru a ABS. V sériovém vybavení je již ABS i MSR (systém regulace brzdného momentu motoru).

 

Velkým překvapením roku 2000 (resp. konce roku 1999) bylo zavedení motoru 1,4/44kW, který by měl být snad až příliš slabý. V praxi však tento agregát prokázal, že je velmi pružný a i pro tak velký vůz, jakým je Octavia, se docela dobře hodí. Nešlo však od něj očekávat kdovíjaké výkony. Žíznivý motor 1,8 20V/92 vypadl z nabídky a byl nahrazen motorem 2,0/85kW. Ten byl sice jen dvouventilový, méně výkonný, ale i přesto se v praxi ukázal jako výkonnější resp. spíše pružnější a měl také nižší spotřebu.

Octavia se však později podrobila faceliftu, který přinesl o trochu aerodynamičtější a hezčí karoserii (0,29-0,31 proti 0,31-0,32) a velmi důležité prodloužení prostoru vzadu o 22mm. Má hladší příď s větší masko chladiče, nové nárazníky s třemi otvory (oba krajní jsou nyní trochu širší) a nemá spodní plastový spoiler, což sice autu dává hezčí vzhled, ale při nešetrném najetí např. při parkování u chodníku se zničí poškodí celý nárazník. Vždyť se zkuste podívat na starší octavie na naších silnicích a možná budete překvapeni kolik jich ten spodní plastový díl nemá, nebo je poškozený. Dále sedan dostal také briliantovou úpravu zadních světel ve stylu kombíku. Všechny verze mají asymetricky dělené sklopné zadní sedadlo, systém EBD, je také možno dokoupit stírač zadního okna i pro verzi sedan. Výbavy LX, GLX i SLX byly přejmenovány na Classic, Ambiente a Elegance.

 

Vedení koncernu VW chtělo, aby každá automobilka měla sportovní model. Tím se u Octavie stala Škoda Octavia RS. Pod kapotou se nachází známý přeplňovaný motor použitý již v Octavii, teď ještě více nadopovaný větším tlakem turbodmychadla a vyladěním. Výsledek je 132kW a točivý moment 235Nm. Podle mě nejlepší sportovní sedan rodinného charakteru na světě - má relativně hodně výkonný motor (maximálka 235km/h), prostorný intriér (vpředu), obrovský zavazadlový prostor, velmi nízká spotřeba (i při pružné jízdě kolem 8l/100km) a především nízká cena 680.000Kč. Vůz je naladěn poměrně kompromisně, nabízí tedy jisté chování při sportovní jízdě, ale také dbá na komfort, což se nedá říct např. o koncernovém Seatu Leon 4 20VT, který je výrazně tvrdší. Nabízí širší pneumatiky 205/55R16 (na přání 205/50R17),sníženou světlou výšku o 15mm, chromovanou koncovku výfuku,tříramenný volant,hliníkové podbarvení rychloměru i otáčkoměru, jiný přední nárazník se zvýrazněným spoilerem (umístěný o 6cm níž) a přítlačným křídlem na zádi. Sedadla mají vynikající boční vedení, jsou přitom přiměřeně tuhá a velmi pohodlná. Zavazadlový prostor dostal vzpěry, které sice trochu zmenšují objem kufru, ale ještě více jeho využitelnost. Auto je zpřevodováno poměrně těžce, proto není problém na dvojku dosáhnout rychlosti 120km/h.

 

Také model 4×4 dostal nové motory 2,0T/110kW a 1,9TDI PD/74kW. Ten zajišťuje nejen vyšší výkon oproti 66kW verzi, ale hlavně vysoký točivý moment, který svou hodnotou předčí i 81kW verzi tohoto turbodiesel o 5Nm. Výsledkem použití vysokotlakého vstřikování paliva PDS (nebo PD) a variabilního nastavení lopatek turbodmychadla je 240Nm. Navíc jako jediný model škodovky má šestistupňovou přímo řazenou převodovku. Naprosto skvělá je spotřeba. Dostat se pod výrobcem deklarovaných 6,2l/100km je velmi snadné a to i se zapnutou klimatizací.

 

Na Ženevském autosalonu se objevila verze Škoda Octavia 4×4 jako sedan s motorem 1,8T/110kW. Kufr byl bohužel montáží pohonu všech kol zmenšen na 428 litrů, resp. 1228, má dodatečně montovanou nepatrnou přítlačnou plochu na zádi. Změněn byl také systém označování výbavy z (podle mě) přehledných LX, GLX a SLX na Ambiente, Elegance a Laurin&Klement. Všechny verze 4×4 dostaly i EDS a spoustu dalších drobností.

 

U faceliftované verze se také začala montáž inovovaných motorů. Místo motorů 1,4/44kW a 1,6/55kW se začal montovat motor 1,4 16V/55kW známý i z Fabie. Nabízí v podstatě stejné jízdní výkony jako u motoru 1,6 ovšem s nižší spotřebou. Má však nižší točivý moment 126Nm oproti 135Nm u šestnáctistovky, musí se tedy více vytáčet, ale narozdíl od mnoho šestnáctiventilů má poměrně slušnou chuť zrychlovat i od nízkých otáček. Další inovací prošel motor výkonnější šestnáctistovka, nyní motor 1,6/75kW. Montáží vyvažovacího hřídele a několika dalších dílčích úprav vzrostl výkon na 75kW a točivý moment ze 145Nm na 148Nm, který má teď ještě příznivější průběh točivého momentu.

 

V lednu 2002 se začal v omezeném počtu 500 kusů vyrábět Octavia RS WRC Edition, která vychází z Octavie RS. Motor i podvozek zůstal beze změny, pouze se standardně montují speciální sedmnáctipalcová kola. Vůz má válečné (závodní) zbarvení. Největší změny jsou v interiéru. Zde je podstatně lepší vybavení. Má samočinnou klimatizaci, systém ESP (někdy při sportovní jízdě nežádoucí), xenonové světlomety,... Lepší vybavení však zvedlo cenu vozu až na 895.000Kč sož je asi o 215.000Kč více než za normální verzi RS.

V červenci 2002 se také objevila Škoda Octavia Combi RS se stejným motorem ze sedanu RS. Maximálka klesla na 231km/h, ale i tak je te dost. Zrychlení z 0 na 100km/h za 8vteřin. Vůz je přeplněn nejrůznějšími elektronickými systémy jako jsou ABS, MBA, MSR, ASR, přičemž lze dokoupit i ESP. Cena vozu je 735.000Kč

 

Od začátku roku 2003 se dodává i motor 1,9TDI/96kW. Ten se dodává i v akční verzi Inferno se sportovním paketem (spoilery z RS) a cenou 666.666Kč.

 

Nizozemská firma Pon Mobiel BV z Leusdenu (Nizozemsko) vyrábí od roku 2002 užitkovou verzi Octavia Combi Van se zvýšenou střechou. Vyrábí se ve verzi 1.9SDI/50kW (13.585 Euro) a 1.9TDI/66kW (14495 Euro).

 

Ceny: Ty jsou u Octavie skutečně nízké, pro nejnovější vozy to už bohužel neplatí. Ceny jsou jenom přibližné protože se často mění, vždy je uvedena jenom základní cena bez příplatkového vybavení. Za automatickou převodovku (1,6/74kW, 1,8/92kW, 2,0/85kW, 1,8T/110kW) se připlácí 65 000Kč. Stejná cena se připlácí i za 4×4. Verze Laurin&Klement jsou dražší asi 65 000Kč (oproti SLX). Ze začátku výroby byly Octavie ještě levnější.

 

003996624-big.jpg

003996689-big.jpg

003996651-big.jpg

003996690-big.jpg

Адрес на коментара

Skoda Octavia Kit Car a WRC:

Škodovky se už od nepaměti zúčastňovali spousty sportovních soutěží. A byly často velmi úspěšné. Nejinak tomu bylo i u Felicie Kit Car, která však měla obrovskou nevýhodu v maloobjemovém motoru (nejdřív 1,3litru, později 1,6litru), protože auta této skupiny musí vycházet ze sériových vozů a Škoda neměla větší motor v nabídce a ani Felicie nebyla uzpůsobená silným motorům. Ale i přesto, že měla sotva poloviční výkon motoru (1300cm3 s dvouventilovým rozvodem OHV), byla schopna v rámci svých možností překvapivě dobře se držet o mnoho silnějších soupeřů. Proto se už v roce 1996 spolu s uvedením Octavie na trh pracovalo na Octavii Kit Car určenou pro rallye závody (vystartovala 1998). Octavie je přece jen už větší auto způsobilé pro silné motory, a tak se vzal sériová osmnáctistovka o výkonu 92kW s pětiventilovou technikou, převrtal se na objem dva litry, dostal mnoho vylepšení, až se výkon ustálil na hodnotě 191kW a točivý moment na hodnotě 237Nm (sériově 173Nm). Nejen motor, ale i karoserie doznala změn, jako např. rozšířené blatníky pro montáž širších pneumatik, aerodynamicky optimalizované nárazníky. Vnitřek vozu byl samozřejmě oproštěn všeho nadbytečného, čímž byly zadní sedadla, výplně dveří, atd.., místo toho zde byly přidány výztuhy a bezpečnostní palivová nádrž. Samozřejmě se vozu nevyhnuly dětské nemoci, ale ty Octavie hravě překonala a zařadila se mezi nejlepší značky.

 

Škoda Motorsport však pomýšlela na mety nejvyšší. Proto se souběžně s Octavií Kit Car vyvíjela Octavie WRC 1999 (World Rally Car), definitivní rozhodnoutí o nasazení vozu WRC padlo v lednu 1998. Tyto speciály mají dvoulitrové přeplňované motory a pohon všech čtyř kol. Motor byl opět převrtaná osmnáctistovka ze sériového provedení, tentokrát opatřená turbodmychadlem Garett (plnící tlak 200-350kPa, dlouhodobě 250kPa) a dávala 221kW (300koní), protože výkon je omezen restriktorem (omezovač průtoku vzduchu v plnícím traktu). Největší točivý moment dosahuje úctyhodné hodnoty 501Nm (sériově 210Nm a výkon 110kW). To je víc než má například BMW 850. Vůz je oproti Kit Caru jinak zbarven, má jiné nárazníky a má pohon všech čtyř kol. Soutěžní motory jsou řízeny počítačem, který ovládá také dvě vstřikovací soustavy. Jedna vstřikuje benzín do sacího traktu těsně pře hlavou válců, druhá je před přívěrami sání a do plnícího vzduchu vstřikuje vodu (pokud jeho teplota přestoupí 40°C). Voda může být také vstřikována před chladič stlačovaného vzduchu, aby odpařováním zvyšovala účinnost (proto je vzadu 40 litrová nádrž na vodu). Vůz má vepředu tři chladiče Secan, které chladí stlačený plnící vzduch, chladící kapalinu a mazací olej. Mazání je shodné se sériovou přeplňovanou osmnáctistovkou. Palivová nádrž má 80 litrů (umístěná mezi zadními podběhy) a disponuje dvěmi elektrickými čerpadly.

 

Převodovka Prodrive je šestistupňová se sekvenčním řazením, navazuje soustava pohonu 4×4 s dvěma elektronicky řízenými diferenciály, přední a mezinápravový. Diferenciál zadní nápravy je polosamosvorný lamelový, s možností úplného zablokování, např. pro jízdu na šotolině. Odstupňování je neměnné, ale lze měnit stálý převod (v obou rozvodovkách).

Podvozek byl důkladně vyztužen, pro pohon 4×4 se použily vzpěry McPherson a robustní spodní trojúhelníková ramena. Pod motorem je kryt z duralového plechu. Tlumiče Proflex umožňují nastavení tlumení pro každou trať, brzdy Alcon jsou kotoučové, duté, ventilované s bezazbestovým obložením. Kola Speedline mohou nabývat rozměrů 7,0J×15 nebo 9,0J×18. Karoserie je velmi podobná té z KitCaru, jež byl stavěn s parametry pro WRC. Liší se pouze zástavbou pohonu, 4×4 si vyžádalo pár úprav. Čelní sklo je vyhřívané, aby nepraskalo a nezamlžovalo se. Nárazníky se spoilerem jsou z lehčích materiálů, jinak je celá karoserie z ocelového plechu.

 

Interiér se podobá na sériovou Octavii snad nejméně. Místo přístrojové desky obsahuje speciální panel, kde lze sledovat osm až dvanácti hodnot, např. otáčky motoru, teplota kapalin, tlak oleje,... Vlevo nahoře je digitální ukazatel zařazeného stupně, podle řadící páky sekvenční převodovky se to nepozná. V místě zadních sedadel je náhradní kolo, nechybí komunikační systém,...

 

První rok 1999 byl jenom zkušební, a tak nebylo divu, že ze začátku stíhaly škodovku jedna drobná porucha za druhou. Ke konci sezóny se vše pomalu dostávalo do správných kolejí, a Octavie začaly sbírat první úspěchy. Důkazem může být např. čtvrté místo n celkové klasifikcai na britské RAC Rally.

 

Pro rok 2000 byl představen model Octavia WRC 2000, kdy se očekává, že pojede v osmi ze šestnácti soutěží. Motor byl přepracován (dosahoval už neskutečných 600Nm), přičenž se na ladění opět podílela německá firma MIS. Větší točivý moment byl získán přispěním nového software řídící jednotky, vylepšením trubodmychadla Garett,... Na vysokých výkonech se samozřejmě podílí také vyladěná výfuková soustava. Hlavním problémem Octavie je její velikost. Tu již změnit nelze, ale přináší to s sebou další negativní dopad: větší hmotnost. Octavie pro rok 2000 tedy prošla odtučňovací kůrou. Některé ocelové díly byly nahrazeny titanovými či jsou zhotoveny z kompozitních materiálů (kevlaru, karbonu či karbonkevlaru). Celkem se ušetřilo 60kg! Zadní náprava dostala nový diferenciál s omezenou svorností. Došlo také k úpravám zavěšení kol a kotoučové brzdy na předních kolech se mohou chlubit průměrem až 378mm. Byl pozměněn ochranný rám, přispělo to k lepšímu rozložení hmotnosti.

 

Samostatnou kapitolou jsou vozy pro Safari Rally. Je ještě více vyztužena, světlá výška stoupla na 200mm, objem nádrže paliva se zvětšil na 120 litrů, sání vzduchu je vyvedeno až na střechu, což brání nasátí vody při průjezdu brody, ale také zanášení vzduchového filtru. Své místo zde má i speciální těsnící hmota, aby se do interiéru nedostával prach. To platí ostatně pro celou karoserii, která je upravena tak, aby se prach neměl kde usadit a tím nezvyšoval jeho hmotnost. Kvůli vysokým teplotám má Octavie výkonnější ventilátory. Pro případ střetu se zvěří je vůz chráněn masivním rámem před chladičem. Díky dlouhým úsekům a vysokým dosahovaným rychlostem je vůz vybaven dvěmi náhradními pneumatikami.

 

003996629-big.jpg

Адрес на коментара

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.