Jump to content

skodaclub.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Skoda 105-136


kukumitcin

Recommended Posts

Škoda 105-136 se stala nástupcem populárních stovek v roce 1975 (vývoj od roku 1972). Nabízela mnoho nových řešení, ale i přesto bylo jasné, že je cestou do slepé uličky. Nabízela větší a prosklenější karoserii dlouhou 4160mm. Zvýšila se i bezpečnost cestujících přemístěním palivové nádrže nad zadní nápravu a přemístěním chladiče dopředu pro lepší chlazení. Nová škodovka dostala zbrusu nový interiér a spoustu dalších menších zlepšení zvyšujících technickou úroveň vozu. V roce 1981 se provedly menší úpravy, jako např. výměna ocelových nárazníků za plastové , které zvětšili délku na 4175mm, montáž malého zadního křidélka a trochu lepší výbavu.

 

V průběhu výroby se dostalo na trh spousta modelů. Nejjednodušší byl model 105S a 105L. Měly 1,05litrový čtyřválec o výkonu 33,1kW, dosáhl maximálně 130km/h. Daly se poznat podle kruhových jednoduchých světel. Dalším modelem byla Škoda 120. Nabízela se ve více úrovních výbavy. Model 120L měl, stejně jako další stodvacítky, motor o objemu 1,2 litru a výkonu 36,7kW s maximální rychlostí 140km/h. Výbava byla poněkud chudá, zvnějšku se dal vůz rozeznat podle obdélníkových světel. Model 120GL měl již dvojitá přední světla a lepší výbavu. Nejluxusnější provedení 120GLS mělo taktéž dvojitá světla, ale masku s šikmým žebrováním. Výbavy byly celkově tyto: S-standart, L-luxe, LS-luxe super, GLS-grand luxe super, GL a SP-speciální užitková, k těm se vrátím později. V roce 1981 prodělaly škodovky modernizaci. Kromě modelu 105 dostala všechna provedení plastové nárazníky a zadní přítlačné křidélko (to bylo možná už od října 1979). Taktéž se objevila verze s karoserií kupé s názvem Garde (září 1981). Měla 1,2litrový motor se zvýšeným výkonem na 40,5kW, který ji umožňoval dosáhnout rychlosti 153km/h. Rozdílem je také úhlová kyvadlová zadní náprava, hřebenové řízení a brzdová soustava se čtyřpístovými kotoučovými předními brzdami.

 

Přelom roku 1983 a 84 poznamenala největší modernizace. Z užovky, jak se vozům do roku 1983 říkalo, se stalo emko. Přibyla celá nová přední i zadní část, což přineslo prodloužení na 4200mm s novými plastovými nárazníky s ocelovou výztuhou, přepracována byla také celá brzdová soustava, drobné úpravy prodělala i převodovka. Také byl rozšířen rozchod kol, kola byla třináctipalcová a interiér dostal nový volant. Zadní náprava byla již s vlečnými rameny (pro 120LX, 130 a výše, u ostatních byl jen zvětšen rozchod kol). Objevily se nové modely s novými motory. Model 120 dostal motor s výkonem 40,5kW známý z modelu Garde (poté označován jako Škoda 120LS), dosahoval až 150km/h. Model 120LE, který měl být hospodárnější, měl jinak odstupňovanou převodovku. Byl sice trochu línější, ale byl asi o 0,5l/100km úspornější. Typ 125 dostal poprvé pětistupňovou převodovku. Ačkoli označení 125 naznačuje 1,25litrový motor, je zde motor ze stodvacítky a pětka označuje pět převodových stupňů. Posledním nejsilnějším modelem byla Škoda 130 (srpen 1984) s novým 1,3litrovým motorem o výkonu 43kW a dokázal vyvinout 150km/h. Vůz Garde se přejmenoval na Rapid. Od října 1984 měly všechny vozy spojku s talířovou pružinou místo vinuté pružiny. V červenci 1985 dostaly škodovky hřebenové řízení (to měly již verze Garde a Rapid), které nahradilo původní přímé, šroubem a maticí.

 

V roce 1983 ještě vznikl speciál Škoda Garde 1600 s motorem z Lady. Měl větší množství spoilerů a vypadal docela pěkně, bohužel byl vyroben v jediném exempláři.

 

Díky umístění motoru vzadu se více karosářských verzí nedalo vyrobit a způsobovalo to velkou přetáčivost především na kluzkých vozovkách. To bylo trochu eliminováno ještě větším rozchodem kol u verzí kupé. Toto zvětšení rozchodu však dostal i sedan 130L a později i model 120L. Ke konci výroby se ještě objevily dvě verze, Škoda 135 (1,3litru/43kW a 148km/h) a Škoda 136 (1,3litru/46kW a 153km/h). Tato provedení se především chlubila trochu nižší spotřebou, vyšší spolehlivostí, motory měly hliníkovou osmikanálovou hlavu válců, bimetalické písty, mazací soustava končí až v ojnicích, ne jen v ojničním ložisku. Motory se liší pouze kompresním poměrem. Na konci osmdesátých let se u nás v Metalexu nebo v Německu ve firmě Heinzinger vyráběly kabriolety Škoda Rapid Cabrio. Bohužel tento vůz nedostal homologaci pro provoz na českých silnicích. V roce 1987 se skončila výroba Škody 105S. Objevily se však modely Škoda 120GL a 130GL. Všechny typy dostaly nové pneumatiky 165SR13 (které měly předtím pouze Škody 130-136). Modely 120-136 pokračovaly ve výrobě až do roku 1990.

 

Škoda 105-136 se vyznačovaly poměrně velkým počtem verzí a výbav. Začněme nejjednodušším stupněm výbavy u modelu 105S a 120. Výbava S (Standart) byla opravdu chudá, nezahrnovala ozdobné lišty, možnost seřízení sklonu opěradel sedadel, dokonce ani spouštění zadních skel. Na přístrojové desce s hranatým sdruženým přístrojem chybí otáčkoměr, zadní dveře mají místo loketních opěr pásové přitahovače. SP (Speciální) označovalo užitkovou variantu Škody 105. Byla tedy pouze dvoumístná s přepážkou oddělující přední sedadla od zadního úložného prostoru. Nosnost tohoto prostoru byla 200kg. Měla také odpojovač akumulátoru. L (de Luxe) se vyrábělo ve všech verzích, tzn. 105, 120, 125, 130, 135 i 136. Měly ozdobné lišty, zevnitř se odlišoval lepší přístrojovou deskou s kulatými přístroji, přední sedadla mají nastavitelný sklon opěradel, okna jdou stahovat i vzadu, zadní dveře mají i loketní opěry a gumové koberce byly nahrazeny textilními. GL (Grand de Luxe) se vyskytovala rovněž ve všech typech. Vůz dostal otáčkoměr, sedadla mají lepší potahovou látku, nové jsou ipurové lišty a textilní koberec v zavazadlovém prostoru. LE (de Luxe Ekonomic) značí variantu Š120 s nižší spotřebou paliva. Motor je sice stejný, ale má jinou převodovku, která má odlišný stálý převod i čtvrtý rychlostní stupeň. Byly to spíše rychloběžné převody, které zajišťovaly vyšší rychlost (i když oficiálně ne) při menší pružnosti motoru. LS (de Luxe Super) označovalo výkonnější verzi Škody 120 s motorem o výkonu 40,5kW (místo 36,7kW). Vůz dostal také silnější alternátor, opěrky hlavy na předních sedadlech a nepostrádal otáčkoměr. GLS (Grand de Luxe Super) kombinoval výbavy LS a GL Škody 120. Z modelu LS převzal silnější motor, z modelu GL lepší výbavu. Od roku 1985 se začala montovat pětistupňová převodovka. LX byla opět verzí Škody 120. Měla silnější motor ze Škody 120LS a pětistupňovou převodovku. Spojka má talířovou pružinu a vůz dostal také hřebenové řízení. Z modelu Š130 převzal také zadní nápravu s vlečenými rameny. Modely Garde a Rapid měly vždy nejlepší nabízenou výbavu své doby a proto nebyly nijak označovány.

 

 

Sport:

I škodovky této řady byly ve sportu aktivní. Nejznámější je Škoda 130LR ve svém typickém modrobílém zbarvení s velkým spoilerem na zádi. Měla upravený motor ze stotřicítky o objemu 1295cm3 (75,7×72mm), který poté dával 95kW. Motor má osmikanálovou hlavu válců, dva dojité karburátory Weber 45DCOE2 a kompresní poměr 11,5:1. Rozdělovač a alternátor BOSCH, jednokotoučová suchá spojka Fichtel&Sachs s membránovou pružinou o průměru 190 mm, obložení FERODO VG95. Měl pětistupňovou převodovku se samosvorným diferenciálem a odstupňováním 3,083–2,125–1,571–1,261–1,08, měnil se pouze stálý převod podle trati a to mezi hodnotami 4,5; 4,2 a 3,9. Zadní náprava má spodní lůžko pružiny umístěné na tlumiči, tlumič lze umístit do jednoho ze tří otvorů a tím nastavit světlou výšku zadní nápravy. Přední náprava má tužší stabilizátor, je vyztužena a doplněna o zdvojené spodní dorazy. Vůz má strmější hřebenové řízení. Obě nápravy jsou vybaveny kotoučovými brzdami, vpředu s vnitřním chlazením. Všechna okna jsou zasklena netříštivou hmotou Makrolon, pouze přední je z vrstveného skla (ušetřili 21kg). Díky ušetření hmotnosti se také odstranily všechny antivibrační hmoty, čímž zásklai 18kg. Interiér byl zbaven veškerého čalounění (-34kg), byl vybaven bezpečnostním rámem, sedadly MTX s bezpečnostními čtyřbodovými pásy Moravan. Přístrojová deska byla nahrazena panelem z hliníkového plechu. Ten obsahoval otáčkoměr a rychloměr a spoustu nezbytných kontrolek. Přestože to byl velmi podařený automobil, nikdy nedosáhl takové slávy jako Škoda 130RS.

 

Ceny: Tyto ceny jsou z roku 1988. Model 105L stál 57 780Kčs, 120L stál 65 630Kčs, 136GL stál 76 260Kčs, verze Rapid 130 stála 83 090Kčs a Rapid 136 stál 84 500Kčs.

 

Výroba: Od roku 1976 do roku 1990 bylo vyrobeno 840.561 vozů Škoda 105, 1.070.693 vozů Škoda 120, 50.041 vozů Škoda 125L, 49.749 vozů Škoda 130, 6.603 (1020*) vozů Škoda 135 a 5.852 (1631*) vozů Škoda 136. Co se týče kupátek, bylo vyrobeno 23.197 (11179* nebo 8248*) vozů Garde, 10.285 (22475*) vozů Rapid 130, 1.272 vozů Rapid 135 a 9.708 vozů Rapid 136.

Адрес на коментара

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.