Jump to content

skoda-club-bulgaria.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Skoda 100/110


kukumitcin

Recommended Posts

Škoda 100/110 se začala vyrábět v srpnu 1969, kdy byla výroba ohrožena velkým požárem skladu. Náběh výroby to však nezpozdilo. Automobil vycházel z populárního embéčka, s nímž sdílí hlavní panely karoserie. Novinkou je celá přední i zadní část, velké změny postihly podvozkové části, dostala např. kotoučové brzdy Dunlop (licenční) na přední nápravě, nová ložiska přední nápravy, dvouokruhový brzdový systém a doznala i rekonstrukci čepů přední nápravy. V interiéru byla zcela nová přístrojová deska včetně ovládacích páček a tlačítek. Nové uspořádání klik dveří, úchyty pro bezpečnostní pásy i pro osoby sedící vzadu.

Zavazadlový prostor vozu je pod přední kapotou, zadní příruční prostor je k dispozici po odklopení zadních sedadel. Pokud jedou dva pasažéři (nebo jen jeden), je možno sedadla sklopit úplně a dostat tak prostor o objemu téměř 1m3.

 

Prvním modelem byla Škoda 100. Ta měla litrový čtyřválec o výkonu 33,1kW a dosti chudou výbavu. Model Škoda 100L měl samozřejmě shodný motor s předešlým vozem, ale byl lépe vybavený. Má leštěné hliníkové kryty kol, vevnitř se nacházelo lepší čalounění sedadel, bezpečnostní strop prošívaný s polyuretanovou vložkou, podlaha dostala textilní koberce, clona proti slunci u spolujezdce obsahovala zrcátko. Zvnějšku lze také poznat podle nápisu DeLuxe na přídi. Dalším modelem byla Škoda 110L. Ta měla objemnější motor 1,1litru s výkonem 39kW, který zaručoval rychlost až 128km/h. Motor dostal také nové svíčky PAL Super 14-8. Výbava byla shodná s luxusnějším provedením Škody 100L. V roce 1970 se zahájila v Kvasinách výroba skvělého "erka" (Škoda 110R), což bylo kupé na bázi sedanu 110L. Bylo opravdu podařené a dostalo přepracovaný motor z modelu 110L, který pak nabízel výkon 45,6kW. Úpravy zahrnovaly ostřejší vačkový hřídel, zvýšený stupeň komprese a odlišné výfukové potrubí. Škoda 110R prý byla často označována jako "dodo" neboli "dodělej doma". Z toho důvodů se po našich silnicích pohybuje spousta těchto aut s motory ze stotřicítek nebo třeba favoritů (není výjimkou ani šestiválec VR6 z VW Golf). V roce 1971 docházelo postupně k několika úpravám jako jsou bezpečtnostní řízení, karburátor s mechanickým sytičem,.. 45,6kW motor z "erka" se začal v roce 1972 montovat i do modelu Škoda 110LS. Tento model je opět označen logem DeLuxe na přídi. Oproti modelu 110L měl ostřikovač čelního skla, dvoutónovou houkačku, zpětnými zrcátka na blatnících. Navíc má standardně halogenové světlomety o průměru 135mm zapuštěné do předního čela.

 

 

Sport:

Tato auta se hodně požívala i v sportu. Sportovní verze Škody 100 byla určena k závodům do vrchu a na okruzích. Startoval v kategorii A2 do 1000cm3. V soutěžním roce 1970 měl litrový motor upravený pro potřeby závodů. Při stejném objemu jako má sériová Škoda 100 dává výkon až 66,2kW(90k)/7500ot.min-1. Točivý moment dosahoval 9kgm(88Nm)/6000ot.min-1. Spojka dostala zesílené přítlačné pružiny, převodovka zůstala zachována i se stálým převodem 4,444:1. Pružiny byly zkrácené, tlumiče od firmy Koni. Výška vozů se snížila o 30mm na 1350mm, zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,5s.

 

Škoda Rallye A2 (nebo pouze Škoda Rallye) vychází z modelu Š110L. Na náraznících má přídavné světlomety, interiér v tmavém čalounění, s velkými odkládacími prostory na předních dveřích. Sportovní volant (průměr 36cm) a otáčkoměr jsou samozřejmostí, stejně tak jako delší řadící páka s dřevěnou rukojetí. Spolujezdec má před sebou přesné počítače kilometrů a lampičku. Sedadla jsou anatomická s opěrkami hlavy. Obě nápravy mají kratší a tužší tlumiče. Motor má samostatné kanály pro každý válec, odlišné sací i výfukové potrubí, upravené karburátory, vačka má jiné časování. Převodovka dostala také odlišné odstupňování: 3,08-1,94-1,35-1,08. Pneumatiky jsou od firmy Dunlop, rozměr 165×13. Motor díky výše popsaným úpravám dosahuje výkonu 70k(51,5kW)/6000ot.min-1, 9,3kgm(91Nm)/4500ot.min-1 při kompresním poměru 10,4:1. Díky pohotovostní hmotnosti 800kg automobil dosahuje rychlosti 134km/h (laboratorní), ale při příznivých povětrnostních podmínkách by neměl být problém vyšplhat se až na 165km/h.

 

Škoda 110L Rallye se od předchozího modelu liší objemnějším motorem. Ten, vzhledem k použití v kategorii A2 do 1150cm3, disponoval objemem 1144cm3 (73,2×68mm), v roce 1970 měl dva dvojité karburátory Weber 40 DCOE, které spolu s kompresním poměrem 12:1 zajišťovaly maximální výkon 73,6kW(100k)/7500ot.min-1 a točivý moment 113Nm/5500ot.min-1. Spojka dostala zesílené přítlačné pružiny s obložením Ferodo, pružiny se zkrátily a montovaly se tlumiče Koni. Karoserie byla na nejvíce namáhaných místech vyztužená. Výška se snížila o 30mm, kola byla litá, osmipaprsková o rozměru 165HR13. Maximální rychlost 138km/h sice nebyla mnoho, ale zrychlení z 0 na 100km/h tato škodovka zvládla za 9,6s.

 

Dalším sportovním modelem byla Škoda 120S, tentokrát odvozená od modelu Š110LS. Vznikla na žádost ministerstva vnitra pro tehdejší Veřejnou bezpečnost. Díky této sérii bylo možné homologovat jej pro soutěže. Motor byl převrtán na 1172cm3 (72×72mm), dostal dvojitý karburátor, sériová verze má 47kW. Střední verze 62kW je podrobněji posána v technických údajích. Nejsilnější závodní verze má motor o výkonu 88kW/7250ot (okruhové vozy až 100kW), ten byl převrtán na 1298cm3 (75,8×72mm). Točivý moment 127Nm/6000ot. Přístrojová deska je vybavena mnoha kontrolními přístroji. Vůz dosahuje celkem bez problémů rychlosti 150km/h (podle převodů až 200km/h), zrychlení na stovku za 8-10vteřin, spotřeba je 9,8l/100km (při závodním ježdění 14,3l/100km). Pneumatiky jsou rozměru Barum 165SR13 (příp. až 205/50R13) s paprskovými elektronovými koly, palivová nádrž má objem na 57litrů benzinu s oktanovým číslem aspoň 95. Vůz nemá nárazníky, sportovní volant má průměr 380mm. Převodovka má sice stále stálý převod 4,444, ale první tři stupně jsou těžší a čtvrtý lehčí. Má také lepší rozložení hmotnosti 43,9%/56,1% proti 40,7%/59,3% u sériového vozu obsazeného jednou osobou.

 

Nejdravějším modelem byla Škoda 200RS (příp. 180RS se zmenšeným objemem motoru na 1771cm3). Motor o objemu 1997cm3 (87×84mm) se dvěmi dvojitými karburátory Weber 45 DCOE2, rozvodem OHC při stupni komprese 11:1 zajišťují výkon 119,8kW/6000ot.min-1 a točivý moment 210Nm/5000ot.min-1. Pětistupňová převodovka Porsche a spojka Sachs Fichtel. Přední náprava lichoběžníková s prodlouženými závěsnými rameny. Zadní náprava s vlečenými rameny, se šikmou osou kývání. Tlumiče Koni Sport. Přední brzdy byly kotoučové (Girling), zadní pouze bubnové. Karoserie vychází ze Škoda 110R, ale má sníženou střechu a podstatně rozšířené blatníky, jez tenčích plechů, některé díly (přední víko, střecha) z hliníku, víko motoru je z laminátu. Vozidlo je samozřejmě vybaveno velkým množstvím výztuh, tzv. ochranného skeletu. Rozvor náprav 2400mm zůstal zachován, ale rozchod se zvětšil na 1418/1369mm, rozměry vozu byly 4000/1680/1190mm, pohotovostní hmotnost 805kg. Kola byla litá, vpředu 7J×13, vzadu 10J×13, maximálka 210km/h, zrychlení z 0 na 100km/h za 7 vteřin. Tyto vozy však bohužel nikdy nebyly homologovány a vyrobily se pouze čtyři prototypy. I přesto byly nasazeni do závodu, v Rallye ŠKODA (dnes Bohemia) dojela posádka Šedivý/Janeček jako čtvrtí.

 

Nahradila je Škoda 130RS, která již neměla sníženou střechu, a měla také podstatně menší motor. Podle označení je jasné, že jde o třináctistovku. Při objemu 1289cm3 (75,8×72mm) a stupni komprese 12:1 však dávala velmi vysoký výkon - 105kW/8500otmin-1. Motor měl rozvod OHV, osmikanálovou hlavu válců, a karburátory Weber 40DCOE, nebo později Weber 45. Auto mělo nápravy se širokým rozchodem, zadní nápravu s vlečenými rameny, kotoučové brzdy i na zadní nápravě, pětistupňovou převodovku (později kvůli homologaci pouze čtyřstupňovou) a laminátové rozšířené blatníky (z estetického hlediska bych řekl, že lepší než jaké měla Škoda 200RS). Na pneumatikách 165/80R13 až 205/50R13 dosahovali tyto vozy rychlosti kolem 220km/h. Hmotnost vozu byla 760kg a na stovku zrychlil za 7,5s. Palivová nádrž na 60l paliva. Pro Monte Carlo (sk.A) měl vůz motor 1289cm3 (75,5×72mm) a výkon 95kW/8000ot a točivý moment 140Nm/6000ot. Komprese 11,7:1. Čtyřstupňová převodovka, hmotnost 825kg, maximálka 210km/h a na stovce byl vůz za 7,5s.

 

Výroba: 29.srpna 1973 sjel z výrobní linky už miliontý vůz řady Š1000MB/Š100 a výroba se skončila roku 1975, kdy ji nahradila řada Š105/120. Celkem bylo vyrobeno 1.239.327 vozů řady 1000MB/100. Bylo vyrobeno 602.020 vozů Š100, 217.767 vozů Š100L, 219.864 vozů Š110L, 40.057 vozů Š110LS a 56.902 kusů Škody 110R a je obecně považován za nejhezčí vůz Škoda v celé své bohaté historii. Vyráběl se v Kvasinách.

 

Ceny: Model Š100 stál 45.000Kčs, Š100L 47.000Kčs, Š110L 50.000Kčs, Š110LS 59.000Kčs a Š110R 79.000Kčs.

Адрес на коментара

Škoda 120S Rallye

Motor: Čtyřdobý řadový kapalinou chlazený čtyřválec s rozvodem OHV, umístěný za zadní nápravou, skloněn vpravo. Vrtání a zdvih 72x72 mm, zdvihový objem 1172 cm3, stupeň komprese 10,3 (10,8*). Největší výkon 61,8 kW (84k) /6000 (6500*) ot/min, největší točivý moment 105 (99*) N.m (10,7 kp.m)/5000 ot/min, největší otáčky 7000/min. Blok motoru z lehké slitiny, hlava válců litinová. Dva dvojité horizontální karburátory Weber 40 DCOE 2 se společným suchým čističem vzduchu. Mazání motoru s plnoprůtokovým čističem oleje Purolator a chladičem oleje. Chladič motoru s bočními komorami umístěn v přídi, rozvod chladící kapaliny ocelovými trubkami, navařenými do karosérie, regulace teploty termostatem.

Převodné ústrojí: Jednokotoučová suchá spojka s kapalinovým ovládáním a talířovou pružinou. Čtyřstupňová plně synchronizovaná převodovka s řadicí pákou na podlahovém tunelu, převodové stupně 3,083 - 1,94 - 1,35 - 1,08 - Z 3,27. Stálý převod zadní nápravy 4,444.

Podvozek: Všechna kola nezávisle zavěšena, přední na lichoběžníkových polonápravách, zadní na kyvadlových polonápravách - shodné s typy 100/110. Pérování vpředu i vzadu vinutými pružinami se souosými hydraulickými tlumiči Koni. Provozní brzdy kapalinové, dvouokruhové, vpředu kotoučové, vzadu bubnové. Řízení šroubem a maticí. Litá elektronová paprsková kola 5,5x13, pneumatiky 165 SR 13. Palivová nádrž o objemu 57 l.

Karosérie: Samonosná ocelová. Přední sedadla anatomická s integrálními opěrkami hlav. V zadní části vestavěn bezpečnostní rám z ocelových trubek kruhového průřezu.

Rozměry a hmotnosti: Rozchod kol vpředu/vzadu 1280/1250 mm, rozvor náprav 2400 mm, délka (bez nárazníků) 3970 mm, šířka 1620 mm, výška 1380 mm. Pohotovostní hmotnost 897 (860*) kg, celková hmotnost 1227 kg.

Výkony: Největší rychlost 152 až 160 km/h, zrychlení z 0 na 100km/h za 14,2s, základní spotřeba paliva 14,3 l/100 km.

 

003977564-big.jpg

Адрес на коментара

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.