Jump to content

skoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-club-bulgariaskoda-club-bulgaria

Безконтактно делко на 742.10/12/13


Recommended Posts

Здравейте,

Както вече знаете от известно време и аз мога да се похваля с безконтактно фаворитско делко на моя скромен 130-ков двигател, но както позитивите от това начинание - по-тиха и равномерна работа на мотора, по-добро палене, дойдоха и негативи - колата НЕ върви(не тегли) както със старото си делко. Ето и линк към старата тема:

http://skoda-virt.cz/cz/clanky/motor/1155-tabulky-prestihu-pre-skoda-a-ine-vozy/17054/

Оказа се че проблемът е заради характеристиките на предварението на вакуумния и центробежния регулатор на безконтактното делко, които се различават от тези на 105/120//130. На място гледано със стробоскоп предварението изглежда подходящо, но под товар(при движение) разликата е значителна.

За справка ето тази табличка:

http://skoda.stable.cz/cz/index.php?id=2&id2=201&id3=1155&idp=17054

След консултация със чешките сайтове, разбрахме че далеч не сме първите натъкнали се на този проблем и е практика, при поставяне на безконтактно делко на старите модели Шкода, да се подменя вакуумния регулатор със стария оригинален, а центробежния да се модифицира като му се сменят пружинките със такива от оригинално делко за модела. Съвета е самите тежести да не се сменят, защото имат някакви минимални разлики. Процеса по разглобяване на старото делко няма да го обсъждам, смятам че там няма нищо съществено, ще се спра на разглобяването и последващото сглобяване на така желаното безконтактно делко. Ето чешки линк със много снимки:

http://www.skoda110r.cz/article.php?id=196

 

 

http://89.190.215.101/tmp/delko.jpg

Аз спазвах следната последователност от действия, която на втория път ме доведе до успех. Оказа се че първият път съм прекъснал бобинката поради невнимателно разглобяване и се наложи да сменя бобинката...

- сваля се капачката 1, вади се палеца 3, внимателно се изважда зегерката 5 и шайбата под нея 6;

- реперът 7 се издърпва внимателно с две отвертки нагоре, малко трудно става, защото много лесно се заклинва, но става;

- развиват се всички болтчета отстрани по корпуса на делкото и то се обръща наобратно при което изпадат 3 малко пластинки/планки, номер 9 на чертежа;

- внимателно с РЪКА се издърпва нагоре бобината 10, ако се бърка невнимателно с отвертка може да се прекъсне, така че по-добре с ръка да се извади;

- изважда се вакуумният регулатор 37;

- изважда се нагоре частта съставена от 12, 14, 15 и 17;

 

В този момент сме стигнали до центробежния регулатор, но лично моя съвет е да се извади целия вал 35 от корпуса. За тази цел:

- изважда се пружинката 33 и се избива оста 40, след което вала се издърпва нагоре, като се внимава за шайбите от долната страна 31, както и за тези, които са симетрично отгоре.

 

Делкото вече е разглобено, остава да се съсредоточим над центробежния регулатор. Проверяваме за луфтове и износвания и ако всичко е наред трябва да се сменят само пружинките. Аз обаче нямах този късмет - тежестите 24 и долния фланец на вала 19 се оказа че не лежат в една равнина, което беше довело до значително износване и луфтове в механизма. Затова използвах тежестите от старото ми делко, и внимателно подбрах шайбите под тях, така че да дойдат на едно ниво с вала 19.

Сега за пружинките - на фаворитовото делко те са две еднакви, НО СА РАЗЛИЧНО ОПЪНАТИ В НАЧАЛНО ПОЛОЖЕНИЕ! НА 105/120/130 пружинките са РАЗЛИЧНИ и съшо са различно опънати! Опъването на пружинката се променя като внимателно се огъва щифта на който е захванат външния и край. Стъпките са следните:

- нагласяме опъването на пружинките на фаворитовото делко да е като на старото, за целта мерим с шублер разстоянието м/у двата щифта на които стои пружинката и внимателно огъваме външния, докато нагласим разстоянието;

- след като разстоянието е нагласено сменяме самите пружинки, като по-малката пружинка от старото делко се слага да е по-опъната на фаворитовото.

 

Следва смазване където е необходимо и сглобяване по обратния ред. Има няколко важни момента:

- проверка за аксиален луфт на вала 35, който се коригира с подходящи шайби от двете страни, като се внимава вала да не се премести осезаемо нагоре(по посока на палеца);

- огъване на лосчето на стария вакуумен регулатор(този от 105/120, който ще сложим) по начин както е на фаворитския вакуумен регулатор;

- трите пластинки 9, всъщност са две еднакви и една различна, но поставянето им е възможно по единствен начин, просто трябва да се погледне внимателно.

 

Накрая когато имаме вече сглобеното делко е хубаво да се погледнат разстоянията м/у краищата на репера 7 и четирите края на част номер 12, които трябва да са минимални от порядъка на няколко десети. Тук не мога да дам точна стойност, на мойто делко са 0.3мм и нямам оплаквания...

 

В общи линии е това. След извършването на тази процедура аз лично съм доволен от резултата.

Освен самото делко също е необходима бобина и комутатор, плюс кабели от Фаворит, всичко това се поставя на старата кола, мисля че имаше тема където е описан монтажа.

И последно тези с мотор 742.12 и 742.13 трябва да търсят старо делко-донор донор с номер 443.213-204.540, а тези с мотор 742.10, делко с номер 443.213-204.520.

 

Поздрави!

post-52-138453334497_thumb.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 4 месеци по-късно...

Здравейте, оше едно делко е преработено по модела на axl, който е обяснил напълно изчерпателно процедурата.

 

Искам да вметна, че ако 120ката се кара със Фаворитово делко на газ дори и без преработка е трудно да се забележи някакъв недостатък. На бензин обаче "забива нос" при тръгване, заради разликите в кривата на предварението, заради което се налага вкарването на тежестите и пружинките от 120ковото делко в корпуса на Фаворитовото.

 

Тежестите при двете делка на вид са абсолютно еднакви, но аз също си сложих тези от старото, защото на Фаворитовото бяха получили луфт при отворите за осите си. Като цяло идеята е центробежния регулатор да стане 1:1 със този от 120ково делко посредством замяната на пружинките и кривене на опъващите ги щифтове, за да се получи същото опъване. Последното се получава лесно чрез мерене със шублера и кривене с клещи. За удобстово ще напиша размерите на пружинките и раззстоянията при двете делка: При фаворитовото делко едното разстояние между оста и щифта е 21,5мм, а другото е 22,5мм; при 120ковото делко едното разстояние е 21мм, а другото 21,5мм, т.е. достатъчно е да се изксриви навътре само едния щифт от Фаворитовото делко. В крайна сметка на разстоянието, което е направено на 21мм се слага 120ковата пружинка с дължина 24мм /дългата/, с цел да седи хлабаво, защото почва да действа при по-високи обороти, а на разстоянието 21,5мм се слага късата пружинка с дължина 18,5мм. Удобно е при преместването на пружинките да се следи картинката от стр. 63 на зелената книжка за Шкода. Трябва да се има предвид, че на картинката грешно са отбелязани и двете пружинки с 1, тъй-като текста под нея се касае само за лявата пружинка.

 

В крайна сметка резултата си заслужава загубения половин час по разглобяване/сглобяване на две делка и настройка със стробоскоп.

 

Големи благодарности на axl за ровенето по чешките сайтове и представянето на инструкцийте за работа по проблема, защото с тях вече работата се свежда до елементарни процедури по разглобяване/сглобяване.

 

ПП. По повод разликата в пружинките искам да отбележа, че при 105 делко пружинките са почти или напълно еднакви, а разликата в опънатостта им е минимална - от рода на 19.8мм на едната и 20.2 на другата, като на пракитка не се забелязва едната да седи по-хлабаво, за разлика от делката на 120 и фаворит. При 120 делко опънатостта е 21мм на едната и 21.5 на другата, а при фаворитово 21.5мм на едната и 22.5 на другата. При втора преработка на друго делко се оказа, че делкото донор е от 120LS и на него разстоянията между оста и щифта за пружинката са като на Фаворитово делко, но пружинките са същите като от 120L-ово.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 4 години по-късно...

Митко( Krankenstein) ъп - вам темата специално за тебе , тъй като евентуално проблема ти при Рапида може да се окаже 100%

същия! :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.