Jump to content

skoda-club-bulgaria.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Шкода Ениак 60 тест Шкода Клуб/АСЕБ Май 2021


PUF-PAF

Recommended Posts

Уважаеми,

 

Целта на тази тема е да представим първи впечатления от един обстоен тест на новата Шкода Ениак, който имахме удоволствието да направим в рамките на 7ми и 8ми Май!

 

Преди да започна с детайлите ми се иска да вкарам няколко уточнения за 1) хората дето се чудят къде съм се покрил или кой съм  2) как сте стигна до този тест и въобще къде стои Шкода насред електрификацията и и 3) няколко общи неща за електрическите автомобили, защото виждам много хора са дезинформирани или имат стереотипи :)

 

Първо - Тук съм си, но от миналата година вече преминах на ток и съответно вече имаме и от 2021 учредена Асоциация на Собствениците на Електромобили в България (https://aseb.bg/) - не е реклама, ще обясня по-надолу. Но не съм си продал Шкодата, просто вече (почти) не я карам и затова не я виждате по пътищата. Седи си кротко в гаража и се припалва и движи, но много рядко. Колата е перфектна на 104 хил. км, но след като се качих на ток, връщането към гориво е наистина много трудно. Може би в скоро време някой от клуба тук много ще се зарадва, когато тръгна да купувам втора електричка и сменя Октавията.

 

Второ - Истината е, че Шкода са доста закъснели в електрификацията и съответно марката въобще не е на радара на бъдещите купувачи на автомобили. Трябва да знаете, че електрическите автомобили са единственият пазар, за който е сигурно, че ще расте. Наскоро четох, че продажбите на ДВГ (двигател с вътрешно горене) са били в пика си за последно към края на 2017 - от тогава има основно месечни спадове. Та в групите за електрически автомобили практически се говори основно за Тесла, Хюндай, Киа, БМВ, Рено, Нисан и т.н., защото това карат хората - Шкода досега не са били на картата. Сега пазарът е горещ и почти всяка седмица излизат нови модели по света - тук от Асоциацията правим групови тестове редовно. И затова поех ангажимента да взема от Еуратек един Ениак и да го тестваме. Разбира се, понеже съм ангажиран и към Шкода Клуба се уговорихме да дойдат поне двама човека, за да използваме случая да запознаем по-подробно и тук колегите що за птица е Шкода Ениак :) Благодарности на Марто и на Стоян (Стуцата), че дойдоха и надълго и нашироко обсъдихме. Та, всеки ще си пусне впечатленията и снимки.

 

Трето - Тук ще използвам да вложа повече информация за това какво представлява един електромобил и какво му е важното. За да може повече хора да разберат какво и защо гледаме на Ениака, както и колко конкурентен е на пазара в момента като цена и други параметри. Ще изброя два основни момента относно стереотипите:

- С изключение на Тесла, автомобилните производители НЕ ИСКАТ да продават електромобили. Затова и досега не ги рекламираха, не ги развиваха, а пазеха по 1-2 модела в гамата колкото да си достигнат квотите. Дори често в края на годината си продават сами на себе си/дилърите си автомобили, за да покажат уж продажби. Първи съвет - електрически автомобил се купува в края на годината, тогава отстъпките са най-големи :) Причината е, че основните печалби в автомобилния сектор идват от поддръжка като труд, сервиз и резервни части. Електрическият автомобил е много по-опростен и ефективен, съответно не им носи печалби - затова нямат интерес и умишлено се спъва прогреса. И ни ги продават много скъпо, за да си компенсират загубения в бъдещето доход от поддръжка

- Петролното лоби е много силно и се бълват непрестанно новини против електрическия автомобил. Производството на батерии е мръсно, капацитета пада, няма достатъчно литий, не се рециклира, няма къде да зареждаш, електрическата мрежа няма да издържи и т.н. Не се връзвайте, това са до голяма степен митове или проблеми, по които се работи скоро да са с маргинален ефект. Но никой няма да ви каже как НЯМА по-мръсен процес на земята от пътя на петрола. От безкрайно скъпия и дълбок добив в океани и морета със сонди задвижвани от дизелови агрегати, последвани от превоз до сушата с дизелови танкери, където всичко отива за преработка в петролни рафинерии (един от най-големите гнилочи на света), след което ви го карат до бензиностанциите отново с дизелови камиони...и това трябва да се случва в колосални мащаби всеки ден, защото всичко дето сипеш в колата го гориш ежедневно. Накратко - дори производството и рециклирането на батерии да не е напълно чисто, то не може дори да се доближи до щетата от петролния цикъл в сегашните за света мащаби.

 

Така, сега вече за колата. Ние тествахме средната версия, така наречения Enyaq iV 60. (Максималния капацитет на батерията е 62kWh, но използваемият всъщност е 58kWh - това е, защото винаги има буфер, т.е. не можеш напълно да изцедиш батерията, има съображения затова). Уточнявам го, защото смятаме разхода и пробега от използваемия капацитет, тоест 58 kWh.

 

Концепция: Шкода Ениак заема интересна пазарна ниша, понеже към момента няма автомобил с точно такава концепция - това е нещо като кросоувър, смесица между повдигнато комби и SUV, като по мненията на всички ни изглежда доста приятно. Има голяма практичност като багажник и място за пасажери. Очакванията ми бяха да е огромна, но всъщност не е много по-голяма от Октавията комби - а и обемът на багажника на хартия е същия. Обемът на багажника го дава същия като на Октавия комби - 585-590 литра. Дължината е 4,65 метра. Много нормален на външни размери автомобил, но дизайнът го прави да изглежда по-голям.

 

OtUjfSo.jpg

 

o961pCe.jpg

 

EFKAnqs.jpg

 

BarNtR1.jpg

 

DGeeIRS.jpg

 

Пробег: Като я взех от Еуратек беше на 98% батерия и ми показваше пробег от 300 км. Тук е момента да кажа и каква е бакалската сметка. Разходът на електромобила се дава в kWh/100km. Съответно този разход делим на използваемият капацитет на батерията и получаваме индикация за максимален пробег при този разход. По заводски данни колата дава среден разход 15.6 - 16.6 (да кажем 16), тоест би следвало да е възможен пробег от 58/16 = 360 километра. За целта обаче трябват наистина идеални условия. В Асоциацията използваме основно https://ev-database.org - това е сайта, на който има най-изчерпателна и актуална информация за всеки един електрически автомобил. Там една бърза справка ни казва, че Ениак 60 в реалния свят ще харчи 18.1 kWh/100km, тоест трябва да очакваме с нормално каране пробег от 58/18.1 = 320 километра. Ние на къса отсечка 15км в София с натоварена кола в градско шофиране направихме 17.5 kWh/100km по дисплей

Pjdwbpl.jpg

 

Зареждане: Използвам да разбия още един мит :) Не очаквайте колите да се развиват на гигантски батерии и пробег, това не е ефективно. В момента флагманите при електрическите коли като Мерцедес EQS, Tesla Model S Plaid, Audi GT, Porsche Taycan всички са(ще са) с по 90-100 kWh батерии. Бъдещето ще принадлежи на бързото зареждане, а не на мастодонтски батерии. Тук Ениака има потенциал на хартия - може да зарежда 100/125 kW скорост (според модификацията), а в бъдеще и 150 kW (май, като излезе и 4х4 версия). Това на хартия е супер, затова отидохме да го тестваме на 150 kW хиперчарджъра на Киа, за да видим скорост на зареждане. Само че като отидохме там, колата ни беше на 50% батерия, което се оказа греда - бърза справка в evdatabase ни показа, че кривата на зареждане на Ениак 60 е доста увиснала - лапа 150 kW до 30%, след което скоростта на зареждане драстично пада до 50kW и така до 80% заряд. Вижте на прикачените снимки charging curve от сайта и реално какъв charging power имаме на станцията. Иначе има много готина функционалност по време на зареждане - можеш просто да си слайднеш до какъв % искаш да зареждаш - ето с тази линия просто драгваш и можеш после да сложиш отметка да ти отключи кабела. Много ми хареса това, супер удобно. Това последното е съвет от колегиалност - основно хората се карат по зарядни станции, ако някой си е оставил колата, тя е заредена, а кабела не е отключен.

JZuvLME.jpg

Друг любопитен момент за мен беше, че колата не идва с кабел/накрайник за нормален ток. Аз понеже си зареждам БМВто в гаража или на работа в нормален контакт, предната вече исках да заредя Ениака вкъщи (нямам зарядна станция). Успях като си взех кабела от БМВто и го боднах в Шкодата и оттам в контакта :) Тоест който смята да си зарежда Ениака вкъщи на нормален ток (без станция), то ще трябва да си купи кабел или съответния накрайник (не са скъпи). Иначе за кабелите си има отделение, което е под багажника, където обикновено стоят резервните гуми. Ето го на прикачената снимка

 

Зад волана: Това е автомобил за много лежерно семейно каране и превоз на багажи без много лашкане. Динамиката е компромисна откъм цена/ускорение за електромобил. За Ениак 60 по книжка от 0-100 дава за 8.9 секунди. Не е вълнуващо, а и доколкото знам няма по-скъп автомобил с по-бавно ускорение....докато има доста по-евтини с по-голяма динамика. Возията бих я нарекъл изцяло Шкодска - всеки си знае какво означава това. Комфортно е по всякакви пътища, но и усещаш всички неравности. Тук е момента да спомена, че колата е с 20ки гуми/джанти, като има и 21ци срещу доплащане. Колата иначе върви много мазничко, завива добре, спира добре и не се разклаща. Тук е важно да уточня няколко момента, които са специфични за електрическите автомобили и тук се усещат с голяма сила:

- Колите с батерии са тежки, но всичко е отдолу и съответно с много нисък център на тежестта. Това помага за поведението при завои

- Понеже няма двигател, предният капак е много по-къс и това помага за по-дълго междуосие и съответно изнесено предно стъкло - тоест печелиш повече място в интериора, само защото нямаш двигател

- Резултатите на краш тестовете са отлични. Липсата на двигател кара ламарините отпред да поемат целия удар и съответно няма какво да влезе навътре и деформира купето и пътниците

 

 

 

.... за този уикенд толкова, че стана късно...ще допълвам следващата седмица. Има и други интересни неща, които тепърва трябва да научим за този автомобил !

 

Очаквайте продължение

 

IMG_9152.PNG

Charging Curve.JPG

IMG_9121.jpg

IMG_9122.jpg

IMG_9120.jpg

  • Благодаря 6
  • Одобрявам 2
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Моите 5ст. по темата, на този етап само през призмата на лаик, който  може единствено да сподели отзиви от видяното и впечатления от тест-драйва, който имах възможност да направя благодарение на колегата @PUF-PAF

1. Визия (екстериор):

В моите очи колата е приятна на външен вид. Няма дразнещи пропорции, въпреки скъсяването на предния капак. Знаете - до момента дългите капаци на моторния отсек бяха символ на лукс и мощ при бензиновите флагмани на Ауди/БМВ/Мерцедес. Както става ясно, при електрическите автомобили предните капаци рязко стават излишни, респективно досегашните стандарти за пропорции, галещи окото се променят - предният капак се скъсява, за да даде повече място в купето. Лошо няма! Дори е хубаво! Минусът е чисто визуален, защото автомобилите добиват визия "a la" Фолксваген Транспортер от 1964г. :) Но и на това ще му се намери дизайнерско решение или просто ще свикнем. За справка - новата електрическа S class-а също е с къс преден капак ;) Значи всичко е точно. Отпред "решетката" ми грознее и лично аз с удоволствие бих си поръчал "чешкият кристал", дето свети :D Профилът на колата е много добре издържан. Отзад не мога да кажа, че ме кефи много, но и с нищо не ме и дразни. На Тойота малко ми прилича.

1620630780076.thumb.jpg.9e23acff6703b6e7b94f0180a8f292d0.jpg

1620630755895.thumb.jpg.ea84ef36e14e3e853ed534cdc2a2f270.jpg

1620630829341.thumb.jpg.821e382bdf2fd1cc1eaede841d1742b1.jpg

1620630808740.thumb.jpg.739fd7b26258bc19f97ae903aaa45c70.jpg

 

Към екстериора спадат едни fake vent-ове, които са стаааашно скърцащи, но това е подробност, така или иначе никой никога няма да ги пипа както аз на долното клипче:

 

2. Интериор

Нямам забележки. Тук-там има твърда пластмаса по предните врати, но не е болка за умиране. На задните има повечко твърдоч, но там са децата и също не е драма. Като се вземе предвид цената на автомобила, сякаш можеше още малко меки материали, но пък високата цена се дължи не на използваните материали, а по-скоро на вложената технологията. Седалките са удобни, видимостта е задоволителна, а страничните огледала са супер. Вътре е достатъчно широко, подобно на Супърб 3. Място за краката Dall Bogg :D Медията не я разцъках, ама това е защото не съм фен на джаджите. Кожата май беше еко версията (иначе има и истинска, като опция) и на места не ми харесваше как се е опънала по шевовете. Пренебрежимо е.

Ето малко визуализация:

 

3. Параметри:

Павел разказа по-горе в подробности, поради което ще пропусна тази част. Лично на мен конкретните технически показатели (60кв.ч. и 180к.с.) са ми слаби - както като пробег (основен аргумент ми е пътуването на дълги разстояния, иначе е ясно, че за градско няма ядове), така и като ускорение/доускореное. С тази мощност лично аз няма да се чувствам никак добре в ред ситуации. Този 2-тонен автомобил си плаче за поне 300к.с., за да се мести по-пъргаво. 

 

4. Пътно поведение:

В горната точка застъпих момента с ускорението, а тук ще го и онагледя. Бяхме 4 пасажера:

 

Но не всичко е ускорение, както знаем. Колата е добре изолирана и реално се долавя лек wind/road noise. Два тона си тежат на пътя и колата се усеща тежка дори само да я пуснеш по инерция. Трите нива на рекуперация правят използването на спирачка (почти) излишно. Не помня дали и колко пъти спрях с педала на спирачката. Супер пристрастяващо е! Кара се само с един педал :) Може би това е подтикнало Шкода да турят барабани отзад като нещо, което няма да компрометира надеждността/качеството на спиране (макар че си е cost cutting). Аз не съм убеден в това, защото в ситуация, в която все пак се наложи скачане върху спирачките, дисковете биха се представили по-добре. Но да кажем, че тази версия е за по-спокойни шофьори (и пак може да им се наложи да ковнат спирачка, мамка му!). Настройката на окачването - за мен беше приятно, защото вози по-скоро стегнато, т.е. не като Супърб 3 на "комфорт", когато става като лодка. Направих едно кръгово с газчица и влизане в завой с доста газ и колата не се наклони до степен, че да я усетя нестабилна. Съвсем лека корекция направих с волана. Само гумите отнесоха малко бой и просвириха. И сега нещо, което не зная дали не се дължи на електромотора - при пълна "газ" се долавят едни вибрации по цялото купе. Не е дразнещо, защото са леки, но просто го отчитам за пълнота на ревюто. 

Ето го и прословутия звук на летяща чиния, за да не асфалтираш някой пешеходец :)

 

 

5. Ценоразпис: тук започва главоболието, знаете. Конкретният модел, който тествахме беше 100 000лв. За тези пари, лично аз, очаквах малко повече основно откъм вървеж. Всеки сам си преценява дали си заслужава. Лично аз, за момента, пропускам. Скъпо ми е все още.

 

5. Извод: Ениaк е много добър, съвременен семеен автомобил, със солена, за момента, цена. Подозирам, че цените няма да слязат надолу, защото са винаги нагоре. Най-много да се разчита на т.нар. акции/намаления/промоции и един ден на държавни субсидии :) Много ме зарибява идеята следващата ми кола да е на ток. Чакам VRS-ката :)

  • Благодаря 3
  • Одобрявам 3
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 седмици по-късно...

Темата е един път. Уникално сте описали всичко. Благодаря на вас и на Еуратек, че всички имаме възможността, макар и виртуално, да се запознаем с Ениак. Разкошно представяне на автомобила, поклон за което! За мен лично Ениак е адски красива кола/СУВ. Дизайна ми допада изключително много. А на тествания от вас екземпляр - салона като цветова комбинация и интериор - грабна ме веднага. Относно цената - електричките са скъпи по принцип, като една от основните прични за това Павката е посочил по-горе. Заради което не мисля, че Ениак е по-скъп, неоправдано скъп и т.н. Просто такъв е пазара. Наскоро се поинтересувах от Пежо е208 - тогава цената му беше 70К. Гледам сега са свалили на 63К за по-базовия модел. А това си е малка кола. Та за парите си Ениак май не е чак толкова скъп, ако разглеждаме пазара на електромобилите като цяло.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря за ревюто !!!

Свършили сте страхотна работа и мога само да Ви се поклоня !  За старанието, за желанието, за труда, абе - за всичко !!! 

Но, само на Вас !

За съжаление, всичко споделено от Вас, само още повече задълбочава мнението ми, че ще трябва да мине още някоя и друга годинка /меко казано/, преди "електромобилите" да се превърнат в пълноценно ППС, както настоящите, оборудвани с ДВГ !

А Шкода и ЕТ, могат да си я заврат тази подвижна самобръсначка, изработена предимно от китайска пластмаса за сешоари и от рециклажи, в ... абе където искат !

Нищо, ама абсолютно нищо не и е наред, за тази цена ! Виж, за 1/2 от нея, бих помислил !  Но, само бих помислил...

Нито функционалност, нито качество на изработка, нито /дори заводски/ експлоатационни данни, абсолютно нищо не и е наред ! 

Колкото до ПаФката - определено е скочил с двата крака в Сектата/Църквата на електрифицираните мормони !  Но това е негов избор и за мен, е напълно оправдан и разбираем ! 

За разлика от този подвижен токов удар /няма качествата, за да го нарека кълбовидна мълния/, който и да ми го подарят, надали ще ползвам дълго и с удоволствие...

Него /и цената му/ изобщо не ги разбирам и не ги намирам за оправдани! 

И, не говорим за "гроздето е кисело". Всеки работещ на прилична работа и с прилично заплащане, би могъл да го купи на Близинг. Добре де, да не е всеки, но доста голям процент.  

 

Поздрави и още веднъж заслужени адмирации за всичко свършено от вас !!!

 

П.П. Личното ми мнение е, че за момента, най-смислена е покупката на плъг-ин хибрид !

  • Одобрявам 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На 18.05.2021 г. at 13:23, Боре написа:

За съжаление, всичко споделено от Вас, само още повече задълбочава мнението ми, че ще трябва да мине още някоя и друга годинка /меко казано/, преди "електромобилите" да се превърнат в пълноценно ППС, както настоящите, оборудвани с ДВГ !

...

П.П. Личното ми мнение е, че за момента, най-смислена е покупката на плъг-ин хибрид !

И аз така мисля. Засега би имало смисъл само ако имаш няколко деца които всеки ден разкарваш по училища и детски градини и междувременно обикаляш с електрокара по задачи из града а събота и неделя водиш цялото семейство на село което не е на другия край на България, но за такива като мен дето палят колата 2-3 пъти на месец предимно за да се изнесат от София дори и плъг-ин хибрид не е оправдана покупка.

Редактирано от Сале
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@PUF-PAF страхотно ревю. Фен съм на идеята за ел. автомобил (фен на Тесла съм) след като карах една S P100D, която тогава беше излязла преди 1 месец и беше на 6000км. Но за собствена електричка, ще трябва доста да почакам. 

 

Не разбрах само две неща от първата ти точка. Къде се изгуби и кой реално си ти? :D 

  • Одобрявам 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.