Jump to content

skodaclub.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Бобина, кабели и свещи


Алекси Георгиев

Recommended Posts

Колеги, може и да прозвучи смешно, но ще споделя нещо, което не ми е ясно и ме учуди доста.

Карам шкодата вече повече от една година. Вчера смених свещите, защото не знам стария собственик кога и какви ги е слагал. Канех се да го направя още преди месеци, но ме притесняваше, че са дълбоко. Взех си вложка 16мм, удължение за тресчотката и свещи NGK BKUR6ET-10. Предложиха ми и други, спец. за газ, защото колата е с ГИ, но реших да са по каталог (може и да съм сгрешил с избора, не знам). Сложих ги - работа за 10 мин.

Но... Това, за което пиша тази тема е, че особено впечатление ми направи подредбата на кабелите на бобината. 

Откакто тази кола е при мен съм откачал единствено лулите, когато свалях колектора и после сменях гарнитура на клапаните. Бобината не е пипана. Та като я загледах кабелите на 2-ри и 3-ти цилиндър бяха разменени.

Ще приложа снимка, според която правилната подредба е тази

BERU-ZSE003-Skoda-Octavia-1-U2-2-0-image

Размених им местата както са дадени и за мое учудване нямаше АБСОЛЮТНО никаква промяна в работата на мотора! Направих пробно кръгче из квартала - нищо по-различно от преди. Няма да гърми, няма нищо. Кой знае колко време съм карал така и какво е ставало с мотора, но колата си пали и преди и сега...

Ако някой има логично и техническо обяснение, моля да го чуя .

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мерси за отговора!

Не съм пробвал нищо - просто споделям факти.

Редактирано от Алекси Георгиев
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 17 минути, Алекси Георгиев написа:

пробвал

"прибивал" исках да кажа

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Поразрових се малко, защото на мен са ми по-ясни запалванията с делко. А това не е такова. Пообразовах се малко, щото и на мен ми е интересно.

И разбрах, че: На втори и трети цилиндър се подава едновременно искрата. Не мож ги сбърка.

Същото се отнася и за първи и четвърти.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Жоре, не съм сбъркал нищо, защото нищо не съм пипал по бобината!!! Когато свалях колектора преди 2-3 месеца, бях разменил лулите на 3-ти и 4-ти, защото беше тъмно, но веднага като запалих ги коригирах,  защото пукаше яко. После, наскоро сменях гарнитура на клапаните, но и тогава само лулите свалях. Бобината никога за нищо не съм пипал - не съм я и гледал. За първи път онзи ден обърнах внимание. Просто не си обяснявам кой, кога и защо е наредил кабелите в този ред. Най-страшното е, че наистина за тези 15 месеца, откакто аз съм собственик на колата, не е стъпвала дори в сервиз за да бърка който и да е под капака. Освен на следващия ден, след като я купих и я оставих за смяна на ангренаж, ролки, пистов ремък, масло, антифриз, водна помпа, филтри и ревизия на климатика. Това е правено в мое отсъствие - нищо друго. Просто аз си мисля, че през цялото това време просто съм карал колата с разменени 2-ри и 3-ти цилиндър.

Другото... От есента (септември т.г.) ми се появи един проблем свързан с прекъсване и неравномерна работа на мотора, който отшумя след 200-300 км пробег само на бензин. От тогава направих 3 или 4 диагностики и никъде, никой нищо не хвана. Е, как така карах една година, без видими проблеми и после за един месец колата пак тръгна?!?

Даже онзи ден след като открих разминаването в кабелите от бобината и ги сложих както трябва - НИЩО не се промени?

Това питам.

Пак казвам, че технически съм НЕГРАМОТЕН и затова задавам такива въпроси.

Не трепя коне, кози и кучета, ни с лопата, ни с кирка... И не ми е до иронични подмятания, колега @cuca7

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Алекси, исках да кажа, че при размяна на кабелите на втори и трети цилиндър не може да се обърка работата на двигателя. Не, че ти си сбъркал нещо.

Искрата се подава едновременно и на двата. Затова е работил без проблеми и при разменени кабели.

Първи и четвърти са другата двойка на същия принцип. И на тях да им размениш кабелите, няма да се усети.

Има логично обяснение на този "феномен", стига да си наясно с позицията на съответните двойки бутала и тактовете на двигателя.

При запалване с делко е съвсем различно. И ефекта от разменени кабели е мн. забавен.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

joro 120 L , аз не можах да разбера какво  е  различно  при тези електронни и при делко, моля  за разяснение. 

Учил съм двигатели, теорията  ми е ясна  за старите мотори   с делко, тук виждам, че има нещо ново и бих искал да го науча.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Делкото не може да даде ток едновременно на два цилиндъра...

Сега за другия начин на палене:

Буталата на четири цилиндровия двигател се движат 2х2. Или - 2ри и 3ти са по едно и също време в ГМТ, 1ви и 4ти в този момент са в ДМТ.

Искрата се подава едновременно и на втори и на трети. Но пали само един от тях. Другия е също в ГМТ, но в такт "изпускане".

С други думи пали този, който е в такт "сгъстяване". Без значение кой. Следващия път ще е другия.

Абсолютно същото се отнася и за 1-4ти. Така, че на тези двойки цилиндри е без значение как ще са кабелите.

Проблем ще бъде, ако се сбъркат кабелите на 1ви с втори, трети с четвърти, втори с четвърти или трети с първи....или обратно.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 1 час, Алекси Георгиев написа:

Пак казвам, че технически съм НЕГРАМОТЕН и затова задавам такива въпроси.

Значи ако 2-ри и 3-ти са и двата в гмт, то значи дюзата ли решава кой да гори?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не. Тактовете решават. Това е газоразпределение, позиция на клапаните и т.н. Единият не може да запали, защото е в такт "изпускане". Изпускателния клапан е отворен и няма грам компресия, за да запали. По принцип.

Дюзата знае кога трябва да впръска. При такта "всмукване". След това следва "сгъстяване" и ГМТ или малко преди ГМТ се подава искрата. Следва "работен ход" и "изпускане" на изгорелите газове.

 

 

Редактирано от joro-120L
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря  за разяснението. 

 

Преди 40 години имаше  такова палене на малките полски фиати, когато имаха проблеми  с делкото. Правеха по две бобини , за всеки цилиндър по  една  и дори  още  да  е на изпускане , пак се подава искра. Даже специалисти  се бяха изказали, че било по- добре, че дори и да имало още неизгоряла смес, то тя изгаряла и се всмуквало чиста  горивна смес. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Моля,

Само да споменем, че тези Фиати са с двуцилиндрови мотори.

 

Алекси, подаването на искра едновременно на два цилиндъра е напълно излишно. Но така са го решили. На единия цилиндър е безсмислено. Свещта работи напразно. Може би тази с-ма има някои конструктивни преимущества пред стандартното запалване. Техниката се развива.

 

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 2 часа, Алекси Георгиев написа:

 

Сега с простия си мозък се чудя защо въпросната свещ ще "цъка" като не пали нищо... Било то 2-ра или 3-та в този такт. Значи верно е все тая и мотора не гърми в "кюнеца" защото няма какво. А когато бях разменил 3 и 4 пукаше...

Жоре, благодаря ти за пореден път!

А аз си мислех, че dohc е супер апогей за края на бурните '90

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ми да купуваш по-често свещи. Затова "цъка":)

 

Моля, Алекси. За нищо. И на мен ми беше интересно да разбера. И напълно те разбирам, че ти е странно. Както и на cuca7. Не му се сърди.

Както казах, съм запознат с архаичните запалвания. Там мога да ти кажа кое, как...принцип на действие. За размяна на кабели е абсурд да се говори.

Тука обяснението е мн. интересно...и лесно. Компа прави всичко!

Като се развали нещо -  диагностика, компа всичко си казва.  :)

 

 

Редактирано от joro-120L
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Вече 80 000км съм същите свещи NGK на газ на същия мотор и всичко си е наред. Може би ще ги сменя профилактично, макар и колата да работи отлично в момента.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Няма проблем, колега DGSTN. Първото ми изречение в поста е шега.

Щом колата работи - не ги сменяй. Поне аз съм на този принцип.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На 10.12.2018 г. at 20:42, Алекси Георгиев написа:
Преди 5 часа, joro-120L написа:

Тука обяснението е мн. интересно...и лесно. Компа прави всичко!

Като се развали нещо -  диагностика, компа всичко си казва :)

 

Да, Жоре, ама и след 4 диагностики, на 4 различни места, компа не си призна за нищо. Даже Пепино докато я беше закачил каза, че на колата нищо й няма, а тя в същото време се тръскаше като магаре на мост докато е пусната на бензин. На газ беше почти перфектна.

После я покарах само на бензин (в адска мъка), без и да подушва газ и сама се оправи. Сега пък на газ малко се олигави, но поне вече имам отправна точка за настройка при добра работа на бензин.

Така че, признание без бой няма :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 20 часа, DGSTN написа:

Вече 80 000км съм същите свещи NGK на газ на същия мотор и всичко си е наред. Може би ще ги сменя профилактично, макар и колата да работи отлично в момента.

Сигурно имат по 2мм луфт вече.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 16 часа, Алекси Георгиев написа:

Да, Жоре, ама и след 4 диагностики, на 4 различни места, компа не си призна за нищо.

 

Знаеш, че съвременните автомобили са усложнени. Разчита се на диагностика. Да е с делко и карбуратор - да ти кажа от какво може да е.

Между другото, газовите уредби рано или късно оказват негативно влияние при работата на бензин при инжекционите.

Напр. проблем с дюзите.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 3 часа, cuca7 написа:

Сигурно имат по 2мм луфт вече.

Е, и 2мм да са, има мегдан още преди да почукат по буталата.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На 10.12.2018 г. at 22:55, Алекси Георгиев написа:

Сега с простия си мозък се чудя защо въпросната свещ ще "цъка" като не пали нищо... Било то 2-ра или 3-та в този такт. Значи верно е все тая и мотора не гърми в "кюнеца" защото няма какво. А когато бях разменил 3 и 4 пукаше...

Жоре, благодаря ти за пореден път!

А аз си мислех, че dohc е супер апогей за края на бурните '90

Просто на тези мотори бобината е двойна. Една за 2 и 3, другата за 1 и 4. На по новите двигатели бобините са интегрирани с лулите  и за всеки цилиндър си има отделна. Като вземе да прекъсва - сменяш целия блок бобини ?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 11 часа, tihman написа:

Просто на тези мотори бобината е двойна. Една за 2 и 3, другата за 1 и 4. 

Да, колега, виждал съм при Пасат Б5, но при мен не е така. В първия пост съм показал бобината.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Прочетете за системата за запалване wasted spark и ще ви стане ясно защо няма разлика между 2 и 3, и 1 и 4. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 15 часа, DGSTN написа:

Е, и 2мм да са, има мегдан още преди да почукат по буталата.

Мда,прав си.

То производителя напразно се аби да посочва гап и препоръка за смяна на въпросните.

Ма то спирачната течнос е вечна,та кво остава за свещите.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.