Home / Статии / Skoda: 120 години страст за мобилност

Skoda: 120 години страст за мобилност

Със своята сто и двадесет годишна история Шкода се нарежда сред най-старите производители на автомобили в света!Компетентността и репутацията на марката Шкода се основават на дванадесет десетилетия традиция и опит в автомобилното производство. Ентусиазмът за мобилност е част от Шкода, още от основаването на компанията. През последните 25 години Шкода е част от Volkswagen Group. Сътрудничеството с немския концерн поставя началото на стремителен ръст за марката Шкода. Между 2010 г. и 2015 г., компанията реализира най-голямата моделна кампания в историята си. През идните години, Шкода планира да продължи този успех чрез по-нататъшно разширяване на моделната си гама.

Със смелост, решителност и голяма доза пионерски дух, двамата основатели Вацлав Лаурин и Вацлав Клемент поставят началото на успешната история на Шкода в Млада Болеслав преди 120 години. Техните първи мечти за мобилност се раждат от страстта им към технологиите и безкомпромисния стремеж за усъвършенстване. Мечти, които в много отношения, Шкода продължава да използва като основа в устрема си за световни успехи.

Всичко започва през декември 1895 г., с откриването на малкия завод за велосипеди на Лаурин и Клемент. По това време, механикът Вацлав Лаурин и търговецът на книги Вацлав Клемент основават компанията Лаурин & Клемент (L&K). Това, което започва като сервиз за ремонт на колела бързо прераства в цех за производство на велосипеди. Велосипедите, които били успешни не само на вътрешния пазар, но и в чужбина, се продават под името „Славия”. Бизнесът процъфтявал. Само четири години по-късно, Лаурин и Клемент започват да произвеждат мотоциклети.

През 1905 година, компанията прави своя пробив в автомобилното производство с модела Voiturette A. Автомобилът се характеризирал с дву-цилиндров двигател с мощност от 7 конски сили и можел да развие максимална скорост от 40 км/ч.

Гамата от модели бързо се разширява. През 1907 г. L&K е най-големият автомобилен производител в бившата Австро-Унгарска монархия с общо девет модела – от малки дву – цилиндрови автомобили и четири-цилиндрови спортни модели, до ванове и автобуси.
Първата световна война, следвоенните последици и кризата от 1920 г. засягат по-нататъшното развитие на L&K в значителна степен. През 1925 г., с цел да укрепи позиците си на пазара, L&K се свързват с пилзенските заводи Skoda, които по това време са най-голямото промишлено предприятие в Чехия. След сливането си с Шкода, компанията на Лаурин и Клемент успешно се преквалифицира, подновявайки производството на автомобили в Млада Болеслав.
През 30-тте години на миналия век се появяват няколко легендарни модела Шкода . Първият „народен автомобил“, който е по джоба на повечето чехословаци е Шкода 420 Popular. Той е последван от още няколко успешни модела, като например шест-цилиндровия флагман Шкода 640 Супърб, който символизирал успеха на марката по това време. Втората Световна Война забавя положителното развитие на компанията.

След 1945 г. предприятието е национализирано. Но и в трудните времена на социалистическа планова икономика компанията показва какво може. Доказателство за това са моделите Шкода 1101 ‘Tudor’, Шкода 440 ‘Spartak’ и легендарният кабриолет Шкода Felicia. Поредният крайъгълен камък се появява през 1964 г. с Шкода 1000 MB, първата Шкода със самоносеща каросерия, разположен отзад двигател и задвижване на задните колела.

През 1987 г. Шкода Favorit става най-новият компактен автомобил на компанията с предно задвижване, разработен в сътрудничество със студио Bertone: Истинска автомобилна революция за държава от Източния Блок. Две години по-късно пада Желязната Завеса. След Нежната революция през 1989 г., Шкода има нужда от силен стратегически партньор. Сливането с Volkswagen Group през 1991 г. бележи решителна стъпка от страна на марката, която се превръща в един от най-големите успехи в съвременната автомобилна история.

В периода от 1991 г. и 2014 г., gодишните продажби на Шкода са се увеличили шест пъти. През 2014 г. марката за първи път продаде над 1 милион автомобила в рамките на една календарна година. От компания, която в началото на своя път има само един модел, днес Шкода се гордее със своята атрактивна и цялостна моделна гама с около 40 различни модела.

Наред с разширяването на моделната гама на Шкода, производствените мощности на дружеството са подробно актуализирани и разширени. В допълнение към трите производствени локации в Чешката република, модели Шкода слизат още от производствените линии в международните заводи на компанията в Китай, Русия и Индия.

“Шкодае изключителна марка автомобили с внушителна история. Компанията стана свидетел на някои фантастични разработки, особено през последните 25 години”, каза изпълнителният директор на Шкода Бернхард Майер. “Цялото дружество се гордее с нашата богата история. Ентусиазмът и страстта за мобилност са били движеща сила за Шкода, от основаването на компанията. Съзнавайки нашето уникално наследство и основавайки се на атрактивната ни моделна гама, ние планираме да продължим този успех през идните години, и да спечелим нови клиенти за марката.“

Компанията планира да продължи по успешния си път и през идните години. Това включва разширяване на моделната гама на Шкода, с основен фокус върху развиващия се сегмент на SUV автомобилите.

източник: skoda-auto.bg

x

Check Also

Шкода клуб България на VW Фест 2017г.

И тази година Шкода клуб България участва на VW Fest, който се ...