Home / Yeti / 100 000 км със Skoda Yeti 1.8 TSI

100 000 км със Skoda Yeti 1.8 TSI

За Йети се носят най-невероятни слухове. Приказно същество? Снежен човек? Или просто някакъв вид мечка? Никой не знае. Дори и на изключителния алпинист Райнхолд Меснер, който го срещна в разредения въздух на Хималаите, не може да се вярва напълно – поради липсата на кислород . Затова по-добре да се придържаме към фактите. И по-конкретно: единственият реално съществуващ Yeti е талантлив компактен SUV от ламарина и масло. Той е част от семейството на Skoda, за пръв път бе видян в Европа през 2009 година. На 20 април 2010 година един от тези ръбести катерачи постъпи в редовете на автомобилите за продължителен тест на AUTO BILD. Без козина, а в морскосин цвят металик и с двойно задвижване (мощността се разпределя между предните и задните колела в съотношение 96:4 до 10:90 процента). И съвсем не е безобидно същество.

Което се дължи най-вече на горещото му сърце. Под симпатичната предница се крие 1,8-литров турбомотор с мощност 160 к.с. И въпреки че според някои колеги при студен старт звукът му бил като на дизел, в бордния дневник четем само похвали. „Агресивен турбо-звяр с равномерно разгръщане на мощността в широк полезен оборотен диапазон“, хвали го дизайнерът Марио Пукшеч още след първата командировка. Директното кормилно управление, мощните спирачки и лекото превключване също впечатлиха Марио. А този колега има особени изисквания точно в това отношение: той прекарва голяма част от свободното време с BMW М3 по Северната отсечка на Нюрбургринг. Но това съвсем не е единствената изненада, поднесена ни от нашето Yeti. На по-скоро униформения дизайн на Tiguan и компания то отговаря със симпатично излъчване и привлича младите родители с чаровната комбинация между динамични таланти на пътя и подходяща за семействата пространствена концепция. Или както написа колегата Дирк Бранке: „Великолепно пъргав автомобил с хулигански чар“.

Естествено такава кола понякога може и да се държи грубо. През първата година Yeti доста силно друсаше по неравностите и подробно информираше пътниците си за дълбочината на всяка отделна дупка. Известно подобрение донесе едва преминаването към по-меките зимни гуми с височина 6о вместо 50. Както и напредването на възрастта – с течение на времето амортисьорите явно „смекчиха“ характера си и започнаха наистина да намаляват ударите, достигащи до пътниците. Освен това „Снежния човек“ обича да си „пийва“ повечко · „Във всекидневието трудно може да постигнете разход под 10 литра“, отбеляза колегата Мартин Путц след доста продължителен тест на автомобила. Средният разход на гориво за цялата дистанция на теста от 100 000 километра бе дори по-висок – 11,7 литра/100 км. Окей, имаше доста бързи пътувания, а поради демонтиращия се теглич често ползвахме Yeti за теглене на ремарке. Но въпреки това максималният разход на гориво от 16 литра шокираше дори и най-големите почитатели на модела. За сметка на това SUV-ът на Skoda ни компенсира с разточително просторния и гъвкав интериор.

Отделните седалки, които могат да се регулират, сгъват и демонтират, биха правили чест на всеки ван, същото важи и за максималната вместимост на багажника от 1760 литра. И ако на борда на Yeti имаше и душ, спокойно бихме могли да го ползваме и вместо прекалено скъпите хотелски стаи по време на автомобилните изложения . Фенът на къмпинга Аксел Зюсвалд установи: „Махам седалките, слагам дюшека и готово – преди 20 години щеше да ми свърши идеална работа!“ Доста по-слабо въодушевление предизвика качеството на интериора. И макар че всички бяха единодушни, че въпреки нестабилната на външен вид механика седалките са много солидни и здрави, имаше оплаквания от тапицериите и стелките . „Стелките магически привличат мръсотията и я освобождават с особено нежелание“, оплаква се редакторът Даниел Гау след фотосесия извън асфалтираните пътища. Към края на теста текстилната тапицерия на седалките също не изглеждаше особено добре. Освен това автомобилът си позволи някои дребни слабости. И една по-голяма и дразнеща.

В първата категория са включени няколко изгорели лампи, откачените уплътнителни лайстни между вратата и калника, както и отказът на централното заключване и задните електрически стъклоповдигачи след края на теста. Големият „дразнител “ по време на продължителния тест обаче бе вградената навигационна система с многообещаващото име на откривателя Амундсен. Ние не бихме я препоръчали, защото Amundsen открива целите удивително бавно, изображението е грубо, тъчскрийнът с твърде малки полета за управление реагира мудно, а участъците в ремонт автоматично (и грешно) се указват като задръствания. Това води не само до ненужни препоръки за алтернативни маршрути, но и до гневни коментари на тестовите водачи . Например: „Тази навигация може да те побърка“ или „Без навигацията щеше да е по-добре“. А „черешката върху тортата“ на малката фабрична навигационна система на Skoda е фактьт, че тя не e multitasking – тoecт нe мoжe eднoвременно да ви води по маршрута и да възпроизвежда музика от CD. И ако не беше наистина практичната функция за показване на най-близката бензиностанция при светване на „резервата“, то можехме просто да изхвърлим Amundsen. Може и да е изгодна (от 908 лв.), но днес значително по-евтините мобилни устройства се справят несравнимо по-добре. Като стана дума за пари: Yeti определено не е евтин автомобил. Базовата цена на тествания от нас върхов модел 1.8 TSi 4х4 Experience в края на 2009 година беше около 56 000 лева, като с няколко екстри се увеличи до 64 000 лева (по цени в Германия). Yeti определено не е плах и боязлив като Снежния човек. А и няма причини да бъде такъв след доброта представяне в продължителния тест.

Когато Yeti пристига за финалното разглобяване в завода в Млада Болеслав, става ясно колко е важен за Skoda продължителният тест на AUТО BILD. Тестовият автомобил веднага бе обкръжен от тълпа техници и инженери. На помощ се притече и главният редактор на AUTO ТIР – чешкото издание на AUTO BILD. Но изпитваният реагира на толкова голямото внимание доста изнервено. Внезапно задната лява врата престана да реагира на централното заключване, стъклоповдигачът също не работеше. Лошо начало на разглобяването. Но не открихме нищо притеснително . В протокола откриваме само дреболии като надраскани пластмаси в интериора, образуване на топчета по тапицерията на седалката на водача и изтъркана задна емблема. Освен това ръбът на задния капак се търка в пластмасов детайл. Нищо драматично, много по-важно е състоянието на двигателя, трансмисията, изпускателната система, окачването и кухините на каросерията. За тях Yeti получава само похвали. Вещото лице откри само два изпотени с масло уплътнителя. А това е добра новина както за купувачите на Yeti, така и за инженерите на Skoda.

източник: Auto Bild България

x

Check Also

Еуратек ООД отпразнува своя 25-годишен юбилей

Снощи, компанията Еуратек ООД отпразнува своя 25-годишен юбилей и 25 години успешно ...