Home / Fabia vRS / Седем спортни модела: Купа на нациите

Седем спортни модела: Купа на нациите

Седем спортни автомобила от седем различни националности се срещат на голямото динамично парти. Така ще опознаем и характера на изисканите спортисти отсам границата от 50 000 евро.Сигналът за начало на срещата прозвучава при изпотяваща жега от 35 градуса по Целзий. На терена обаче ги няма нито Veyron и 458 Italia, нито 911, Corvette, Vantage и GT-R. Днес играе Б-отборът – не звездите с милионни трансферни суми, а автентичните майстори на дрибъла на приемливи цени.

В предварителната квалификация бариерата падна при 50 000 евро. С 49 950 евро Mitsubishi Lancer Evolution MR се добра на косъм до финала заедно с британеца Lotus Elise S, американчето Chevrolet Camaro, тевтонския нападател VW Scirocco R, елегантния французин с трудното име Mеgane Coupе Renault Sport TCe 265, игривия италианец Fiat Abarth 695 Tributo Ferrari и чешката сезонна промоция Skoda Fabia RS.

Добра база

Истински RS от плът и кръв срещу сравнително смешните 22 140 евро, в които е включена идеално работеща трансмисия с два съединителя – наистина няма външност на звезда, но пък и не прилича на аустсайдер, особено с шикозния „бонбонено бял” лак, който, подобно на престилката с големи отвори и спойлера в задната част на покрива, се предлага без доплащане.

Колко типично за Skoda – семплата Fabia показва своята емблема RS само на седалките и кожения волан. Не можем да говорим за спортен стил, но контурът на меките седалки е достатъчен, за да държи инертната маса на водача в разумно равновесие. С върховете на пръстите върху планките на волана диригентът на Fabia композира сюитата от обороти и предавки, вслушвайки се внимателно в забавните интонации на малкия мотор с турбо- и механичен компресор. Дългите междинни етапи му дават възможност да оцени комфортните заложби на серийната спортна ходова част.

На трасето за проверка на управляемостта Fabia се клати между пилоните с излишна мекота, динамиката на пътя леко издиша, а в спринтовите дисциплини оставя другите да се състезават помежду си. От 0 до 100 км/ч чешката машина отстъпва дори пред най-малкия – Fiat Abarth, който в класирането по симпатии е на светлинни години пред всички останали.

Не е Ferrari

Чистокръвният италианец не се стреми към съвършенство, а излъчва чар, пред който неволно се прекланяте, държи се на пътя енергично, а в изпълнението Tributo Ferrari е направо недостижим. Не толкова заради внушителната цена от 42 000 евро, колкото защото същите съставки като при Skoda – 1,4 литра работен обем, 180 к.с. – тук изведнъж придобиват съвършено различен вкус – нещо като паста ал арабиата вместо чешка кнедла.

Четирицилиндровият мотор работи нестройно, дърпа и тегли волана, гъргори и тласка напред автомобилчето до скорост от 225 км/ч. Тогава стегнатата ходова част подскача непокорно по магистралата в усилие да удържи победа над късото междуосие. Но въпреки всичко човекът зад волана на Tributo грее от щастие и усмихнат до уши, се наслаждава на превъзходната кожена тапицерия, притиснат в тясната, къса седалка, радва се на карбоновите и металните елементи в интериора, играе си с планките за превключване, кима леко при всяка пауза между предавките на петстепенната автоматизирана трансмисия и държи прозорците винаги с няколко пръста отворени, за да отдаде дължимото на четиритактовите арии на мотора. С толкова грандиозно свистене, гъргорене, хъркане и рев не може да се похвали никой друг автомобил в теста.

Отвъд Океана

Това се отнася дори за Chevrolet Camaro, чийто 6,2-литров осмак може да лапне наведнъж бълхата с мераци за Ferrari и да я избълва обратно с дълбоко, леко приглушено покашляне. Един автомобил мечта, сякаш издялан от цял къс, при това на тънка цена. Къде другаде ще намерите 432 коня и V8 за около 40 000 евро? Истински масъл кар за истински мъже, които държат със здрава ръка лоста на не съвсем гладко работещата шестстепенна трансмисия и въртят бързо и със замах „лекия” волан.

Теглото от 1,8 тона и близо петте метра дължина трябва да бъдат убеждавани доста настоятелно, че 400-метровият спринт не е единствената важна дисциплина. Не съвсем повратливото Camaro гърми и пъшка по състезателната писта, като по начало влиза в завоите добре, но после мекото окачване със слабовати амортисьори го кара да изпадне в унило недозавиване.

Това всъщност е за добро, понеже големите напречни сили не са особено препоръчителни за настанения в меки седалки екипаж на „Шеви”. Да се носиш спокойно по пътя в приятна обстановка, а при свободен участък да отпускаш юздите на машината – така може да се определи житейската философия на Camaro, изповядвана вече 46 години.

Японска прецизност

За разлика от американеца, Mitsubishi Lancer Evolution винаги е търсил екстремното и със своето двойно предаване предпочита да рови с гуми чакъла, вместо да танцува по асфалт. Той дори по външност прилича на диво куче със зейналата муцуна на радиаторната си решетка и навирената опашка на спойлера си. Любимец на децата, често прогонван от домакините.

Герой на игрите от Playstation, който в реалния свят тежи цели 1630 кг и въпреки това се промъква през завоите с чевръстата лекота на нинджа. Evo е лишен от скрито коварство, готов е като на игра да достигне границите в динамиката на пътя, но въпреки това в едно важно отношение е леко спънат – 295-те конски сили на четирицилиндровия турбомотор се усещат като някак измъчени.

Френска изтънченост ли?

По-освободено галопират 265-те коня на Mеganе. С настроение за високи обороти и убедителен, здрав гръден глас компактният TGV с лекота покорява сърцата. Малко по-широки „бузи”, малко по-зъл поглед, отзад централна ауспухова тръба с подходящи интонации – това е достатъчно, за да се хареса и да ви покани в спортния интериор с типично френски черти.

Щипка пиано лак, цвят на вкус, седалки с отличен контур, стегнат ход на скоростния лост – воала! Деликатесното блюдо е гарнирано с фино настроена ходова част и благодарение на нея Mеgane доставя еднакво удоволствие при шофиране както на обикновено шосе, така и на затворена за движението писта. За това, че времената в тестовете за поведение на пътя не са още по-добри, вина носят, изглежда, гумите, които „мажат” по асфалта, победени от жегата.

Добър баланс

Също толкова мощният Scirocco R спокойно настига и задминава Mеgane Sport. Моделът на VW е по-бърз с почти цяла секунда, но това по нищо не му личи. Купето с 2+2 места печели терен почти незабележимо – някъде между доведената до съвършенство съгласуваност на зъбните колела в DSG трансмисията и равномерното разгръщана на мощността на глухо звучащия TSI мотор.

Автомобилът умее много неща – позволява както разтоварващо спокойствие, така и яростно преследване. Подкрепя водача и пътника до него с превъзходно оформени седалки, а благодарение на адаптивната ходова част може да настрои реакциите на пружините и амортисьорите според всеки вкус. Влиза в завоите храбро, но не прекалено остро, остава под контрол, доближавайки физическите граници, а когато ги достигне, започва да се плъзга без излишни капризи с четирите си колела – всичко това е чудесно и сякаш дори прекалено безукорно в съвършенството си.

Есенцията

По-вълнуващо усещане може да предложи единствено шофирането в чист вид, което изживявате с Lotus Elise S. В алуминиевата каросерия се чува трополене, когато преминавате през къси напречни фуги, седалките с оскъдна площ не предлагат кой знае каква странична опора, за комфорт изобщо не става дума. Предавките се превключват недостатъчно прецизно, а гласът на ядовития бързооборотен четирицилиндров мотор не звучи твърде опияняващо. Затова пък 220-те компресорни конски сили и 938-те килограма собствено тегло крещят за повече удоволствие от шофирането както футболните хулигани крещят за повече гинес.

Не само с юнашки намерения, а и със всеотдайна спортна страст джуджето с централен двигател се втурва в мелето на съперниците в състезанието за динамика на пътя и се провира през него толкова успешно, сякаш в граничната зона на сцепление цари някаква лекота на битието. Пилотирането на Lotus в граничен режим се превръща в нещо познато и интимно близко, когато малката платнена качулка бъде сгъната в рудиментарния багажник.

Рядко може да се открие такъв чист и неразводнен характер като този на Lotus. Автомобилът е като Уейн Руни – иска единствено и само да играе. Тук идва сигналът за край на мача.

източник: ams.bg

x

Check Also

Голямо комби, малък двигател: Skoda Octavia, Kia Ceed, Ford Focus, Opel Astra

Downsizing – това вече не е нищо ново. Сега и Skoda радикализира ...