Home / Octavia 3 / Голямо комби, малък двигател: Skoda Octavia, Kia Ceed, Ford Focus, Opel Astra

Голямо комби, малък двигател: Skoda Octavia, Kia Ceed, Ford Focus, Opel Astra

Downsizing – това вече не е нищо ново. Сега и Skoda радикализира Octavia Combi с мотор джудже. Сравнение с три наложили се модела в еднолитровия клас.

Някои може и да мърморят: скучно комби от компактния клас. Задвижвано от мъничък 1-литров двигател – едва ли може да има по-скучен автомобил от Skoda Octavia Combi 1.0 TSI. Ние смятаме: съвсем не е така! Автомобилите като Octavia Combi се справят много по-лесно във всекидневието от някой голям SUV – защото са комбита. А и икономичните и жизнени Downsizing бензинови мотори работят по-приятно от обичайните дизели – които може да разгръщат голяма тяга, но са скучните дизели. Освен това за новия 1.0 TSI от Skoda обещават среден разход на гориво от 4,6 литра А95Н на 100 километра: това е трудно постижимо дори за дизелов мотор. Фактът, че при TSI и компания работят само три цилиндъра, почти не се долавя. Модерното свръхпълнене с турбокомпресор се справя с малката мощност дори и при ниски обороти; фините системи за впръскване и хитроумното балансиране успокояват ефекта от нечетния брой цилиндри. Но Skoda не е тръгнала сама по този път – това се вижда и от конкурентите, които са с идентична концепция. Срещу Octavia Combi със 115 к.с. ще се изправят: чисто новата Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo със 105 к.с., Kia Ceed SW 1.0 TGDI със 120 к.с. и „класикът“ в този клас Ford Focus Turnier. Неговият 1.0 EcoBoost двигател развива 125 к.с. Нашето сравнение по точки ще покаже при кой модел тази комбинация между миниатюрен двигател и голямо товарно пространство функционира най-добре.

Kia Ceed SW 1.0 T-GDI

+ Безпроблемно управление, 7 години гаранция, всеобхватно комфортно оборудване.

– Средни динамични характеристики, леко мудна управляемост, не се предлагат почти никакви асистиращи системи.

По принцип при Ceed ни дразнят много малко неща. „Кореецът“ вози меко (при натоварване окачването понякога „пробива“), турбодвигателят със 120 к.с. работи ненатрапчиво, но и не е особено жизнен. Измереният по нашата тестова отсечка разход на гориво от 6,3 литра на 100 километра е приемлив. Предните седалки не са тапицирани много добре, но не са и неудобни. Ceed не обича спортния стил на шофиране, но е напълно стабилен и при резки промени на посоката на движение. Във всяка зона има достатъчно място (в багажника също), управлението не изисква да правите справки с упътването за употреба. И така, с какво се отличава Kia? Най-вече с ненадминатата гаранция от седем години. Това е чудесно, но не е достатъчно за победата.

Ford Focus Turnier 1.0 Ecoboost

+ Буден, изискан двигател, ефективни спирачки, високо ниво на асистиращите системи.

– Ограничено предлагане на място отзад и в багажника.

Focus е пълен с живот. Който обича да шофира „активно“, най-добре да натовари багажа си в Turnier. EcoBoost двигателят е най-мощният в теста, в същото време 3-цилиндровият мотор е и много жизнен. Кормилното управление и окачването са настроени спортно. Focus прецизно и много контролируемо се вкопчва в асфалта и завива с лекота. Но въпреки това вози твърдо, окачването е стегнато, но и чувствително, дори и при пълно натоварване. Жалко, защото в интериора ни дразнят дребни недостатъци: механизмът за сгъване на задната седалка е сложен и старомоден. Отзад се седи неудобно, покривът притиска главите. Освен това при управление често се загубвате в джунглата на множеството менюта.

Opel Astra SPorts Tourer 1.0 Turbo

+ Добро предлагане на място за водача и пътника до него, относително ниско собствено тегло, прилични спирачки.

– Затруднено качване отзад, субективно по-муден двигател, само с 5-степенна скоростна кутия, високо ниво на шума.

Като семейно комби Astra Sports Tourer може да се похвали с много: отзад можете да натоварите до 1630 литра багаж. Според Opel средният разход на гориво е само 4,5 литра. Благодарение на големия избор от асистиращи и Entertainment системи автомобилът прави впечатление на много модерен. Но въпреки това Sports Tourer има някои дребни недостатъци. Например: скоростният лост не се движи прецизно. Облегалката на задната седалка не е достатъчно широка. Окачването не е много нежно, често ни изнервят отражения от предните и страничните прозорци. Характеристиките на двигателя също не са особено сполучливи. 1.0 няма силна тяга под 2000 оборота, освен това шумът му понижава комфорта. За сметка на това Opel се управлява пъргаво и с приятна лекота.

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI

+ Разточително предлагане на място, много прегледно и удобно качване, безупречно поведение на пътя.

– При натоварване на двигателя му липсват резерви от мощност, полезният товар е малък, цената – не е особено ниска.

Това са дреболии, които подчертават: Skoda е насочена преди всичко към практичността. Малка пластмасова щипка за талоните за паркиране, уредите са обозначени ясно с големи цифри, здравият лост на ръчната спирачка задържа автомобила при паркиране. Всичко е обмислено и на мястото си, няма никакви заигравки. Но това не означава, че Skoda е скучна. Под предния капак работи един от най-пъргавите 3-цилиндрови мотори в този тест, Skoda особено ефективно се възползва от преимуществото си спрямо Kia по отношение на мощността. И успява да изпревари Ceed с няколко секунди при междинното ускорение от 80 до 120 км/ч. 3-цилиндровият мотор се развърта жизнено, работи меко и приятно ненатрапчиво – и с 5,9 литра постига второ място при разхода на гориво. На разположение на достатъчните 200 нютонметра въртящ момент, турбобензиновият мотор разгръща мощността си равномерно. Превключването на предавките е прецизно и леко – по-добро не може и да бъде. Окачването също не причинява никакъв стрес. То уверено поглъща неравностите по пътното платно и понякога „пробива“ само при натоварване. Спирачките са яки, стабилността по курса е висока – което превръща Octavia в безупречен автомобил за дълги пътувания. Който освен това се справя с лекота и с всекидневието: предлага най-много място и удобни (но без добра странична опора в областта на раменете) седалки. Всичко това е достатъчно за победата със значителна преднина.

Извод: Разумен и приятен – така бихме описали характера на Skoda. И уверено печели победата, защото няма недостатъци. За останалите комбита можем да кажем: само дребни недостатъци. Но липсва фината шлифовка.

Източник: AutoBild

x

Check Also

Skoda Octavia 3 Facelift: Прагматикът

За никого отдавна не е изненада, че Skoda Octavia с основание се ...